• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Strategier för ett samlingslån

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Ok, jag fick sitta och fylla i alla skulder med OCR och allt efter att först ha ringt upp alla och bett om sluträkningar :)

Då är det bara att vänta ett halvår och sedan se om man kan få ner räntan någon annanstans!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sirpoller

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
12 Augusti 2012
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
76
Poäng
217
Det gick ta mig tusan :)

260 000 från Bank Norwegian till inte helt bra 14,16% - men man tar ju vad man får! Kan höja till 280 000 men tror inte det är aktuellt.

Men nu måste jag alltså fylla i belopp och OCR och hela faderullan för alla lån? Lolen, hur klarade du dig undan det? Jag ska självklart betala bort allt med pengarna, men gör det gärna själv, inte minst för att jag måste be om sluträkningar osv.

Grattis. Skönt att det gick vägen. Skall själv söka hos dom i slutet av augusti. Då har man 2 ff kvar. Och synliga runt 420 tusen på UC. Hade ju kunnat låna redan i Juli, men tänker att då det försvinner 4 ff i augusti så kan man ju hålla sig i en månad till. Ligger just nu på 10,5% i kreditscore. Så förhoppningsvis så är det väl nere på 5-6%.

Än en gång, Grattis
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Gå dom efter UC score eller hur många förfrågningar eller underskottet vilket är viktigast att har bra när man söker där?

Grattis Turnaround
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
En sammanfattning då...

I februari förra året försvann en betalningsanmärkning jag drog på mig 2011 när TV-avgiften inte betalades i tid, jag hade aldrig något skuldsaldo. Direkt när den försvann försökte jag mig på ett samlingslån, men med 37% i kreditbetyg var chanserna inte särskilt goda. Den insikten hade jag dock inte då.

Ändå erbjöd BIG BANK ett lån på 100 000 till 30% ränta, som jag dock tackade nej till då det inte kändes som att det skulle hjälpa mig.

Under året har jag jobbat på att få ner riskprocenten och i övrigt försökt få ordning på ekonomin, vilket har fungerat mycket tack vare att jag tog en chans och flyttade 30 mil med familjen för ett nytt och bättre betalt jobb 2013. I augusti 2014 försökte jag på nytt utan resultat (Spring Finance ville låna mig 60 000 till 29% ränta). Då hade jag 14,8 och 10 ff så jag trodde nog det skulle gå vägen den gången, men inte då.

Men idag, med 6,9%, 6 ff, 37k underskott och inkomst på 420k för 2013 gick det till slut vägen. Sökte 260 000 via Axo Finans (hela summan på lösa befintliga lån) och Bank Norwegian nappade till 14,16% ränta. Inte den bästa kanske, men detta betyder att jag kommer spara ca 3-4000 i månaden på att bara betala till ett ställe (eller två då jag har ett banklån kvar på 70 000 till 4,5%). Hade möjligheten att höja till 280 000, vilket visade sig vara bra då slutsummorna för de skulder jag ville lösa inte exakt blev de jag tidigare kollat upp och landade på lite över 260 000, så i slutändan valde jag ett lån på 270k på 10 år.

Planen vidare är inte helt utstakad, men det kan kanske vara klokt att på sikt slå ihop mina två lån, även om jag knappast får så låg ränta som 4-5% som jag har på det mindre. Ska bli intressant att se hur kreditbetyget ser ut när mina synliga skulder går från 175 000 till 340 000, samtidigt som alla kreditkort, mindre lån och billån försvinner. Jag tippar på en förbättring, men man vet aldrig med statistiksnillena på UC...
 
Senast ändrad:
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Vad det bara Banknorwegian som nappade på detta från Axo? Ingen anna som ville låna ut?
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Vad det bara Banknorwegian som nappade på detta från Axo? Ingen anna som ville låna ut?

Vet ej, fick ett SMS från Axo nån timme efter att jag sökte där det stod att det sökta beloppet hade beviljats och att Bank Norwegian lämnat bäst erbjudande. Om det var bäst för att de var ensamma, eller för att de erbjöd bäst ränta vet jag inte.

Utöver Bank Norwegian var det dock bara Santander, Sevenday och Collector som tittade på ansökan...
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Måste bara säga... vilken fantastisk känsla att se 17 lån och krediter försvinna och ersättas av ett större lån! För även om räntan inte är superbra och det fortfarande handlar om stora summor att betala varje månad i många år (10) så är det dels 3-4000 mindre att betala varje månad, men framför allt så ska det bli så skönt att sitta och bolla med att betala på kreditkorten - ta ut via payson och alltid ha maxade kort. Önskar att alla som kämpar med skuldfällan (som jag gjort i närapå 10 år) snarast får uppleva detta!
 

HoleInMyPocket

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Februari 2015
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Något som är rätt positivt med att betala en jäkla massa lån är att man oftast får lite mer tillbaka på skatten till midsommar :D Fick också lån hos Norwegian för nåt år sedan, dock på 130000 för att lösa andra lån/krediter, skitränta också men men man gör vad man kan :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp