• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
vad jag inte förstår med aktier är NÄR man ska sälja en aktie, känns som att man behöver hålla koll och veta när det är dags.

Man behöver inte var så exakt när man säljer. Såvida det inte varit en krasch precis på marknaden så kan man sälja när som om man behöver pengarna. Nu tex funkar. Corona nedgången är ju återhämtad. Om man ska byta aktie till något bättre är det från fall till fall...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Ja det går. Men marknaden har tänkt på det och korrigerar kursen därefter.



Bra innehav. Känns som väll spridda riskmässigt och stora bolag som inte lär komma med för många överraskningar på den negativa sidan. Fonder är alltid bra. Vilka kör du med?

För barnspar kör jag avanza global index.

Just de ang fastigheter. De har fått en rejäl smocka. Ägde aktier förra året i Balder. Jag tror Corona och trenden med att jobba hemma som gjort att kurserna gått ner. Mindre kontorsplatser... Hur ser det ut på era jobb med distansjobb på permanent basis?

Vi ska sitta hemma i höst med vad jag vet
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Man behöver inte var så exakt när man säljer. Såvida det inte varit en krasch precis på marknaden så kan man sälja när som om man behöver pengarna. Nu tex funkar. Corona nedgången är ju återhämtad. Om man ska byta aktie till något bättre är det från fall till fall...
Så man kan ha samma aktier i säg typ 10 år? Eller ATT man kan göra så förstår jag men för optimal vinst så tänker jag att man behöver hålla koll på aktien och veta när det är dags att sälja. Och jag tycker inte att det är så roligt att hålla på med bolagsanalyser, vilket jag antar är en förutsättning om man har ambitioner att lyckas på börsen. Därav bekvämare med fonder. Men ska nog gräva lite djupare i aktiemarknaden.
 

Högbelånad

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
20 April 2018
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
155
Poäng
337
Då har jag fått fel information.

Riktigt så enkelt som Lånforum skriver är det inte men principen stämmer. Man måste köpa den på Sink-dagen (dagen då årsstämman äger rum) vilket infaller en vecka innan dagen för utdelning. Du behöver sedan äga den över natten för att få utdelning (gäller svenska aktier). Utländska aktier behöver du äga minst två dagar för att få rätt till utdelning (fram till avstämningsdagen).

Här finns enkel info för den som vill lära sig mer. https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin/aktier/vad-ar-utdelning.html
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Bra innehav. Känns som väll spridda riskmässigt och stora bolag som inte lär komma med för många överraskningar på den negativa sidan. Fonder är alltid bra. Vilka kör du med?

För barnspar kör jag avanza global index.

Just de ang fastigheter. De har fått en rejäl smocka. Ägde aktier förra året i Balder. Jag tror Corona och trenden med att jobba hemma som gjort att kurserna gått ner. Mindre kontorsplatser... Hur ser det ut på era jobb med distansjobb på permanent basis?

Till tonåringen sparar jag i Robur, där kör jag Access USA, Fastighet, Ny teknik och Technology.
Hos Swedbank har jag även sparande till familjen, Fastighetfonden i ett Isp, samt i vanliga foner Access USA, Småbolag Sverige och Ny Teknik.
Har även ett ips (som jag slutat spara till sedan 10 år tillbaka) i Robur Globalfond samt Robur Kina (jag veeet, hej Corona, men jag bestämde mig att ha is i magen och har inte gjort några ändringar). Kina fonden har till dags datum gått upp med 220% och beloppet har växt fr 42 k till 141 k. Försökte ta ut dessa pengar när det krisade som värst men Skv sa nej.

Hos Avanza tänkte jag att tonåringen kan sätta in 200 kr i Avanza World Tech by TIN eller om det går 100 kr var i två olika fonder (beror på vadd e har för lägsta insättning). Sen kanske jag lägger in ngt sparande där till familjen nu när jag öppnat konto.

Aktierna som jag räknade upp i mitt inlägg ovan har jag hos Aktieinvest men deras Courtage är 20 kr per månadsinsättning och det är kanske onödigt när det är gratis hos Avanza upp till ett visst belopp (som jag har förstått det).

Jag kommer fortsätta spara till tonåringen i Robur fonderna så hos Avanza får hon ett helt eget konto och sätter in sina egna pengar. Hon får hela sitt barnbidrag sedan 1 år tillbaka och har redan sparat 4 k kr så jag vill uppmuntra henne till att spara så lite eller mkt hon kan och vill och med ett eget fondkonto så kan hon dagligen se hur pengarna växer, ränta på ränta etc. Men även lära sig att en dricka eller glass på Pressbyrån flera ggr i veckan kan faktiskt bli flera hundra i månaden, sparar man de pengarna istället så växer de. men självklart att man ska unna sig glass och dricka men det handlar mer om principen med sparandet.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Ja och så Kameo då som jag tycker är spännande investering och kan ge riktigt bra passiv inkomst om man kan investera större belopp, typ 300 k. Den som hade de pengarna... !
Själv har jag investerat 1500 kr än så länge och får ca 12 kr i månaden i ränteutbetalningar. Har som mål att försöka investera minst 1000 kr i månaden där plus återinvestera räntan som kommer samt de återbetalda lånen. Pengarna där är ju låsta på oftast 8-36 månader och det kan kännas som en nackdel men för min del är det bara bra, rätt som det är kommer pengar på kontot som man glömt :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Ja och så Kameo då som jag tycker är spännande investering och kan ge riktigt bra passiv inkomst om man kan investera större belopp, typ 300 k. Den som hade de pengarna... !
Själv har jag investerat 1500 kr än så länge och får ca 12 kr i månaden i ränteutbetalningar. Har som mål att försöka investera minst 1000 kr i månaden där plus återinvestera räntan som kommer samt de återbetalda lånen. Pengarna där är ju låsta på oftast 8-36 månader och det kan kännas som en nackdel men för min del är det bara bra, rätt som det är kommer pengar på kontot som man glömt :)

När jag nämnde att jag hade pengar i trustbuddy, kanske 1000 kr, blev det ett jäkla liv här för att man nyttjade folks utsatta situation och jag var nog i princip ondskan själv, hoppas du klarar dig lindrigare.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 078
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
När jag nämnde att jag hade pengar i trustbuddy, kanske 1000 kr, blev det ett jäkla liv här för att man nyttjade folks utsatta situation och jag var nog i princip ondskan själv, hoppas du klarar dig lindrigare.
Ja man går aldrig säker, har själv blivit anklagad av en viss person här att jag uppmuntrat till spel.
Men Kameo är en plattform för bygglån så det är inte privatpersoner som lånar där. Men (och nu viskar jag i ditt öra Lasseman för jag vågar inte säga det högt med tanke på det du skrev) har satt in 200 kr i Lendify men det är alldeles för dålig avkastning, ca 3,5 % ränta så det är inget jag kommer fortsätta med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp