• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Förresten... blev nyfiken... hur gick det med din Trustbuddy investering?:oops:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 780
Poäng
1 217
Så man kan ha samma aktier i säg typ 10 år? Eller ATT man kan göra så förstår jag men för optimal vinst så tänker jag att man behöver hålla koll på aktien och veta när det är dags att sälja. Och jag tycker inte att det är så roligt att hålla på med bolagsanalyser, vilket jag antar är en förutsättning om man har ambitioner att lyckas på börsen. Därav bekvämare med fonder. Men ska nog gräva lite djupare i aktiemarknaden.

Ja det går men vill man inte byta på så lång tid då är nog en fond bättre. Saker och ting kan ske över så lång tid... Men dina innehav kändes bra så de kan du ha lång tid framöver.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 531
Mottagna reaktioner
12 909
Poäng
9 787
Förresten... blev nyfiken... hur gick det med din Trustbuddy investering?:oops:

Det är ju ett tag sedan det där, jag tror jag fick någon hundralapp eller två I ränta och gjorde en förlust på kanske 50 kr när det gick i konkurs, jag avbröt och gjorde maxuttag något halvår eller så innan allt brakade, så jag fick ut ca 90% direkt.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Vad man får för utdelning i kronor säger ingenting... man får ju kolla på vad direktavkastningen är.

sedan är det klart att marknaden korrigerar. Delar bolaget ut pengar från sin kassa så är det klart att värdet på bolaget går ner.

så normalt sett går kursen ner efter utdelningen, forsätter bolaget att gå bra går den naturligtvis upp igen.

Fastighetsbolag brukar generellt ha rätt bra direktavkastningen, många av dem har dock fått sina kurser slaktade iår pga corona.

Sen är ju utdelningarna inställda detta året i en mängd bolag också pga corona.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Idag har jag kollat lite extra på Avanzas Spiltan Aktiefond, Avanza Auto 6, Tin Ny teknik och Avanza Zero. Satte in 100kr på varje och sen ska tonåringen spara 100kr själv i en av de fonderna och vi sätter 100kr i en som bonus. Tänker ett månadssparande i Auto 6 och Tin ny Teknik och så håller man koll på de andra två och tonåringen får välja när hon vill sätta in lite extra. Känns inte som att Avanza Zero har presterat så bra.
Ngn med erfarenhet? Vad tycker ni om dessa 4, vilka 2 skulle ni valt att månadsspara i? Auto 6 tyckte jag hade spännande innehav, även om jag hade velat att de hade Netflix istället för Facebook.
 

TehLastDrop

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Juli 2020
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
5
Poäng
6
Idag har jag kollat lite extra på Avanzas Spiltan Aktiefond, Avanza Auto 6, Tin Ny teknik och Avanza Zero. Satte in 100kr på varje och sen ska tonåringen spara 100kr själv i en av de fonderna och vi sätter 100kr i en som bonus. Tänker ett månadssparande i Auto 6 och Tin ny Teknik och så håller man koll på de andra två och tonåringen får välja när hon vill sätta in lite extra. Känns inte som att Avanza Zero har presterat så bra.
Ngn med erfarenhet? Vad tycker ni om dessa 4, vilka 2 skulle ni valt att månadsspara i? Auto 6 tyckte jag hade spännande innehav, även om jag hade velat att de hade Netflix istället för Facebook.
Jag skulle ha kört på Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero och Auto 6. En grundregel i fondsparande ska vara att det är låga avgifter på fonderna man väljer. Avanza Zero är en fond som följer Stockholmsbörsen, dessutom är den avgiftsfri (detta gör mycket i långa loppet). Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en fond som också har låg avgift och investerar bara i Investmentbolag, en aktiegrupp som överpresterat gentemot index (allmänna marknaden) i stort sett hela 1900-talet, självklart val i mitt tycke. Auto 6 är en fond som är lite tyngre på tekniksidan och den kan nog prestera mycket väl i framtiden med tanke på att världen bara blir mer och mer teknik användande.

Får jag förövrigt fråga varför du sparar i aktier om du samtidigt har flera lån med 30% ränta (läste i en annan tråd)? Det klokaste och mest ekonomiska vore ju att använda alla befintliga medel (förutom buffert) till att betala av skulderna i snabbast möjliga takt. Sen när lånen över 5-10% ränta är borta så kan du fortsätta spara i aktier. Bara en tanke!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Jag skulle ha kört på Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Avanza Zero och Auto 6. En grundregel i fondsparande ska vara att det är låga avgifter på fonderna man väljer. Avanza Zero är en fond som följer Stockholmsbörsen, dessutom är den avgiftsfri (detta gör mycket i långa loppet). Spiltan Aktiefond Investmentbolag är en fond som också har låg avgift och investerar bara i Investmentbolag, en aktiegrupp som överpresterat gentemot index (allmänna marknaden) i stort sett hela 1900-talet, självklart val i mitt tycke. Auto 6 är en fond som är lite tyngre på tekniksidan och den kan nog prestera mycket väl i framtiden med tanke på att världen bara blir mer och mer teknik användande.

Får jag förövrigt fråga varför du sparar i aktier om du samtidigt har flera lån med 30% ränta (läste i en annan tråd)? Det klokaste och mest ekonomiska vore ju att använda alla befintliga medel (förutom buffert) till att betala av skulderna i snabbast möjliga takt. Sen när lånen över 5-10% ränta är borta så kan du fortsätta spara i aktier. Bara en tanke!
Det handlar om mindre än 1000kr/mån, just nu 250 kr för aktieinvest och det är mest psykologiskt för att känna att man kan undvara en slant till ngt annat än bara skulder. Skulderna har prio 1. Med Findler kommer jag igång denna månad, 300kr. Något att se fram emot helt enkelt. Istället för att klippa mig hos frisören, äta ute eller annat man lägger pengar på. Utövar noll shopping. Men är urless på att bara betala på skulder.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 780
Poäng
1 217
@TehLastDrop får man fråga vad du har för innehav? Läste i andra tråden du kör utdelningsaktier.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp