Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om aktier & handel i värdepapper

Jag har en fond som jag har köpt för något år sedan. Sålde en del av fonden förra året. Fyllde på i början av året igen. Om jag säljer hela innehavet så är det inget brott mot reglerna?

Det är väl främst aktier man inte ska köpa o sälja i omgångar?

Det är väl främst aktier man inte ska köpa o sälja i omgångar?

Vad menar du? Varför ska man inte köpa och sälja aktier i omgångar? Det finns miljontals människor som daytrade:ar

Eller missar jag något?

Vad menar du? Varför ska man inte köpa och sälja aktier i omgångar? Det finns miljontals människor som daytrade:ar

Eller missar jag något?

Det är bara jag som är orolig av mig.

Var i somras jag trodde jag höjde kursen genom att höja ett öre för att få snabbare avslut. Men dom har ju inställt om man gör så, så får man köpet för lägre kurs. Går alltså inte att höja. Men om man köper enstaka aktier hela tiden med stort innehav eller om man pushar andra att gå med och om man då säljer allt så är väl det emot reglerna.

Det är bara jag som är orolig av mig.

Var i somras jag trodde jag höjde kursen genom att höja ett öre för att få snabbare avslut. Men dom har ju inställt om man gör så, så får man köpet för lägre kurs. Går alltså inte att höja. Men om man köper enstaka aktier hela tiden med stort innehav eller om man pushar andra att gå med och om man då säljer allt så är väl det emot reglerna.

Ja men det ska nog mycket till innan du ens är i närheten av att bryta mot såna regler med tanke på frågorna du ställer. Så du kan nog vara lugn.

Av nyfikenhet, varför ska du köpa och sälja en fond med en veckas intervall? Vad är syftet med det?

Ja men det ska nog mycket till innan du ens är i närheten av att bryta mot såna regler med tanke på frågorna du ställer. Så du kan nog vara lugn.

Av nyfikenhet, varför ska du köpa och sälja en fond med en veckas intervall? Vad är syftet med det?

Jo, dessutom med småpengar med!

Det är nog en del av mitt spelmissbruk som gör att hjärnan vill

Jo, dessutom med småpengar med!

Det är nog en del av mitt spelmissbruk som gör att hjärnan vill

Men du tjänar ju liksom inte pengar på det sättet ändå, starta upp ett månadssparande i fonder istället och låt pengarna vara. Byt sida från missbruk till kontroll, det är så värt det!

Bygg din framtid och släpp det gamla spellivet. :folded:

Men du tjänar ju liksom inte pengar på det sättet ändå, starta upp ett månadssparande i fonder istället och låt pengarna vara. Byt sida från missbruk till kontroll, det är så värt det!

Bygg din framtid och släpp det gamla spellivet. :folded:

Det är ju det. Vet bara inte var jag ska placera. Hade velat ha allt på samma ställe

Känns som att striden avgörs imorgon.

Antingen sticker aktien igen till 400 dollar plus och jättarna köper tillbaka till dyra pengar eller så börjar den rasa och redditarna drar sig tillbaka till en låg kurs.

Synd att Nordeas tjänst för aktier är så usel. Hade också velat kunna se typ vad jag har köpt aktierna för och dylikt.
Kan inte flytta till avanza heller.

Man kanske kan det på Nordea? Tror inte det dock.

Synd att Nordeas tjänst för aktier är så usel. Hade också velat kunna se typ vad jag har köpt aktierna för och dylikt.
Kan inte flytta till avanza heller.
Jag har funtat på att byta till Nordea för deras fördelaktiga courtagekostnader.
Kan du inte flytta till avanza? Låter konstigt.

Bifogar även min portfölj.

Bilagor

• 637C1D14-9533-4084-BA4D-49C2A252AD3A.webp
    637C1D14-9533-4084-BA4D-49C2A252AD3A.webp
    64.3 KB · Visningar: 22
Kommer få ett större belopp strax under 10 000 som ska gå till min dotter.

Vad har ni för stabila fonder som ska hålla i 18 år med riktigt låg risk?

Riktigt låg risk är räntefond men jag skulle rekommendera mixfond.

Jag hade dragit in allt i en global indexfond. Väldigt god riskspridning. Ingen risk då att ett visst land går dåligt över tid, eller sektor för den delen.

Om du ska satsa på aktier så skulle jag valt investmentbolag typ Investor.

Investmentbolag har som affärsidé att äga aktier i andra aktiebolag. En del investmentbolag syftar bara till att långsiktigt åstadkomma bästa möjliga substansutveckling för sina ägare. Andra, som till exempel Industrivärden och Investor, är maktbolag som primärt tillkommit för att kontrollera andra företag.

Senast ändrad:
Okej! Ska kika på det. Typ Avanza global då?
Avanza global är en matarfond som är stationerad i Luxemburg. Det betyder att du betalar extra skatt på återinvesterad utdelning, vilket du inte vill göra. Kör länsförsäkringar global indexnära istället.

Senast ändrad:
Det är okej att köpa samma aktier igen?

Om jag köpte en i höstas så kan jag fylla på samma aktie igen? Samma om jag vill månadsspara?

Precis! Men det är inget som jag gör om du läser mitt svar ovanför?

Äger några st för 800, gått upp till 1200)kr. Vill köpa in igen
Tror du på bolaget? Kommer du äga detta bolag i 10 år? Köp vid 1-2 tillfällen i månaden. Då köper du när det är en hög och låg kurs över tid, så du snittar in dig på ett bra GAV. Det är svårt att tajma marknaden så se till att alltid vara med.

Senast ändrad:
Tänkte på marknadsmissbruk. Men det är väl bara om man äger större aktier ochköper en aktie upprepande gånger o sen säljer

Så länge du kommer till det pris som råder och inte köper en aktie i taget flera gånger i följd under kort tid finns ingen risk till marknadsmissbruk. Sällan folk ”råkar” manipulera marknaden, sen att vissa inte förstår att deras ”smarta knep” för att driva upp kursen inte är ok är en annan sak.

Så länge du kommer till det pris som råder och inte köper en aktie i taget flera gånger i följd under kort tid finns ingen risk till marknadsmissbruk. Sällan folk ”råkar” manipulera marknaden, sen att vissa inte förstår att deras ”smarta knep” för att driva upp kursen inte är ok är en annan sak.

Okej, har läst på en hel del om det. Tänker folk som månadssparar på samma aktier. Det borde väl vara helt okej.
I mitt fall köpte jag denna aktien i höstas vid ett tillfälle

Om man är heeelt nybörjare och vill lägga lite pengar på aktier/fonder (börja med 5.000) hur börjar man? Avanza? Eller ISK hos sin bank? Jag är verkligen 100% noob men vill börja lite. Vill inte ta några jätterisker.

Om man är heeelt nybörjare och vill lägga lite pengar på aktier/fonder (börja med 5.000) hur börjar man? Avanza? Eller ISK hos sin bank? Jag är verkligen 100% noob men vill börja lite. Vill inte ta några jätterisker.

Jag har ISK hos avanza, är supernöjd! Smidig och tydlig app med bra översikt.

Okej, beror ju på vilka. Men då rekommenderar du dom vanliga stabila som experterna rekommenderas?

Har några stycken som har gått upp 40-60%. De är väl mest kortsiktiga

Alltså menar en global aktiefond. Likt Avanza global eller den andra som nämndes. Den består ju av en massa olika aktier, var det jag menade. Så inte enskilda aktier, då behöver man vara aktiv o byta osv över tid.

Kan tipsa om SAVR som har lägsta avgifter på fonder. Annars är ISK på Avanza min favorit. Det finns sjukt bra ekonomi böcker att läsa som nybörjare. Kolla in Marcus Hernhag.

Kan tipsa om SAVR som har lägsta avgifter på fonder. Annars är ISK på Avanza min favorit. Det finns sjukt bra ekonomi böcker att läsa som nybörjare. Kolla in Marcus Hernhag.
Kör också SAVR på svenska aktivt förvaltade fonder.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp