• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Tråden om ARS enterprise AB

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Inte medge sin skuld? Har man väl lånat så får man ju stå för det och även betala tillbaka också, men inte hur mycket som hellst.. 2000kr i lån o få betala tillbaka 17 000 känns väl saftigt när man inte fått nån faktura så man kunnat betala.. Vad är lexbase?:)

Tja, hade du medgett skulden även om de kritat dit några hundratusen kronor? Det är därför man vill dra det vidare, för att få igång en process som ska visa att visserligen har man en skuld, men inte alls så stor som angetts. Lexbase samlar information från landets tingsrätter och domstolar och gör dem sökbara. Om man betalar ser man vad det handlar om. Kan ge konsekvenser när man söker jobb, bland familj och vänner, grannar osv, särskilt om de inte betalat för att se vad man gjort för att hamna där (mördare, pedofil eller fortkörning?)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Om kronofogden tar så hög ränta för att det legat obetalt? Nej, kronofogden tar ingen ränta överhuvudtaget. Kronofogden är en mellanhand som ska försöka inkassera pengar man är skyldig någon som det finns en dom på, alltså ett utslag och ett skuldsaldo. Det är lånegivaren som tar ränta, ingen annan.

Har du sparat betalningsföreläggandet eller utslaget? Det bör du annars göra. Där framgår räntan. Vanliga räntesatser är 9%, 12%, 24%, 30% eller 36% per år i dröjsmålsränta. Du kan även kontakta kronofogden och fråga eller be om att få hemskickat ett utdrag där det specificeras vad som är kapitalbelopp, vad som är ränta och vad den angivna dröjsmålsräntan är.
 
Senast ändrad:

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
mailade dom, och fick ett svar oväntat snabbt :)

Hej!
Räntan på fordran som det begärts verkställighet av uppgår inte till 17 000 kr. Om det står så hos kfm beror på det på en felregistrering vilket händer ibland när handläggaren på kfm manuellt registrerar ansökningarna. Ett mejl kommer att skickas till kfm senare idag om att räntan i målet ska justeras till 4200 kr vilket troligtvis kommer att registreras hos kfm i nästa vecka.

Med vänlig hälsning
Snabbsmskredit.se

så nu är allt i sin rätta igen :D detta gjorde min dag!

Beroende på belopp, särskilt om det är så låga belopp som du angett i lånesummor, är det ändå en extremt enorm ränta. Eller så är beloppet på 17.000:-+ rätt och räntan därmed också korrekt. Ta inte ut något i förskott innan du rett ut det.
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Inte medge sin skuld? Har man väl lånat så får man ju stå för det och även betala tillbaka också, men inte hur mycket som hellst.. 2000kr i lån o få betala tillbaka 17 000 känns väl saftigt när man inte fått nån faktura så man kunnat betala.. Vad är lexbase?:)

Man ska ju inte medge något som inte stämmer. Då ska du inte skriva under betalningsföreläggandet, utan bestrida. Om exempelvis räntan är felaktig eller om den angivna räntesatsen för dröjsmålsränta inte stämmer med avtal och vad lånegivaren angett i sin information. Sånt här måste man hålla koll på, annars råkar man riktigt illa ut.
 

maddeee89

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 Mars 2013
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
Det är nu torsdag och jag ringde till kronofogden igen för att kolla upp om räntan är sänkt ännu eller ej, och dom hade inte mottagit något sånt än.. Så frågan är, kan man lita på hans ord eller ej? Borde väl hunnit in nu om han skickade in det i fredags? Frågade även som nån sa, om de kan ha varit dom som gjort fel som han skrev i mailet å dom sa att det var han själv som ansökt om den räntan
 

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Det är nu torsdag och jag ringde till kronofogden igen för att kolla upp om räntan är sänkt ännu eller ej, och dom hade inte mottagit något sånt än.. Så frågan är, kan man lita på hans ord eller ej? Borde väl hunnit in nu om han skickade in det i fredags? Frågade även som nån sa, om de kan ha varit dom som gjort fel som han skrev i mailet å dom sa att det var han själv som ansökt om den räntan

Han sa väl bara att räntan var 4000 någonting? Summan kan vara 17.000:- totalt ändå och allt varit korrekt hela tiden. Han skrev väl inget om att ändra summan?

Vad var det för räntesats då? Om du har en kapitalskuld på säg 11-12.000 är det inte så konstigt om räntan är 4000 någonting. Med kronofogdens avgifter och sådär blir det ju då 17.000+.
 

maddeee89

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 Mars 2013
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
åh så då har jag fattat helt fel alltså då? :S trodde att hela beloppet skulle bli totalt på 4200kr.. fan! krono sa någonting om 30% måntlig ränta..
 

maddeee89

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 Mars 2013
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
förlåt för allt spamm osv.. men så sjukligt besviken! sista smslånet jag tog var förra året i mitten av juni.. dvs ett år sedan, satt med 40k+ i skulder med en inkomst på 6000kr...allt var rent åt skogen vill säga! sen kom min största lycka där jag vann 90 000kr..helt gratis rakt ifrån ingenstans.satt mej direkt och betalade av alla lån, utom ett som ja nämnt ovan, för att ja inte ska kunna låna på ett bra tag till.. å nu sitter jag med nästan samma skulder en gång till, fast att jag inte ens har lånat något.. fyfan! hade stora planer på att skaffa min egna första lägenhet nu i sommar men istället kommer jag få bo hemma och mata ett jävla troll med mina pengar, som hade kunnat gett mej ett helt nytt liv å frihet inom kort.. livet är verkligen till för o jävlas
 

Geronimo

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
17 Maj 2015
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
43
Poäng
147
förlåt för allt spamm osv.. men så sjukligt besviken! sista smslånet jag tog var förra året i mitten av juni.. dvs ett år sedan, satt med 40k+ i skulder med en inkomst på 6000kr...allt var rent åt skogen vill säga! sen kom min största lycka där jag vann 90 000kr..helt gratis rakt ifrån ingenstans.satt mej direkt och betalade av alla lån, utom ett som ja nämnt ovan, för att ja inte ska kunna låna på ett bra tag till.. å nu sitter jag med nästan samma skulder en gång till, fast att jag inte ens har lånat något.. fyfan! hade stora planer på att skaffa min egna första lägenhet nu i sommar men istället kommer jag få bo hemma och mata ett jävla troll med mina pengar, som hade kunnat gett mej ett helt nytt liv å frihet inom kort.. livet är verkligen till för o jävlas

Vad var kapitalskulden på då? Betala inget innan du vet med säkerhet att det blir rätt.
 

maddeee89

Viktig medlem
Poäng: 32
Blev medlem
18 Mars 2013
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
från början låg den nog på 2x 1400kr, 2800kr alltså, kan ha vart någon hundralapp mindre.. sen långt efter ett halvår kom den till kronofogden, då vart det 3000kr i skuld.. å nu, 17 000
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp