• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Du får behålla pengar till hyra plus normalbeloppet på ca 5000 för en ensamstående. Dom 5000 ska betala för telefon, internet, mat, hygien, nöjen (om du ens har råd med det) el, kläder osv. Du lever ju på existensminimum, alltså minsta möjliga för att överleva. Det är ingen dans på rosor och absolut ingen sits man vill hamna i.
Dansar inte på rosor nu direkt, och kläder och nöjen vad är det? Telefon och internet är samma sak, 580 kr me Telia och obegränsad surf, allt jag äger. :D Mat och hygien är ju bra, knappt råd med nu. Får gärna utmäta mig för jag har inget av värde heller. Bara rel bra inkomst...ca 500k. Kan ju va en bra början till en sanering lite senare.. Får se vad som händer, ska grubbla lite till å läsa här va folk skriver. Mejlat alla långivare och förklarat min situation och försökt få ner kostnaderna, inget svar än vilket är ett gott tecken kanske att dom tänker på saken i alla fall.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 511
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
Dansar inte på rosor nu direkt, och kläder och nöjen vad är det? Telefon och internet är samma sak, 580 kr me Telia och obegränsad surf, allt jag äger. :D Mat och hygien är ju bra, knappt råd med nu. Får gärna utmäta mig för jag har inget av värde heller. Bara rel bra inkomst...ca 500k. Kan ju va en bra början till en sanering lite senare.. Får se vad som händer, ska grubbla lite till å läsa här va folk skriver. Mejlat alla långivare och förklarat min situation och försökt få ner kostnaderna, inget svar än vilket är ett gott tecken kanske att dom tänker på saken i alla fall.


För man fråga lite hur din situation ser ut? Hur stora är skulderna och hur länge har du haft dom? Hur har dom uppkommit? Bor du i hyresrätt? Har du planer på att släppa alla skulder till kronofogden? Har du planer på att söka en sanering? Hoppas du inte tar illa upp över mina frågor, blir bara nyfiken med tanke på allt du skrivit hitintills... :rolleyes:
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
@Peach Synliga på UC ca 700k, reavinst på 300k minst hos Skatteverket, 300k privata å tot. ca 100k hos Divide, GF, Monetti, Holm, Happy å Försköttslön.. Skulderna är mest pga spel såklart men haft stora skulder senaste 15 åren som sakta stigit och kommit till bristningsgränsen nu. (å ja ja vet allt me Spelpaus å betendeändring å vård å samtal så ingen ide att tjata om det, vet vad som behöver göras där, är allt annat jag vll veta å va insatt i oxå)
Vi hyr i 2a hand, barn, sambon Akassa nyligen pga Covid. Försöker hålla ihop allt tillsvidare bara. Mitt jobb är inte 100% säkert heller i dessa tider.
 
Senast ändrad:

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 511
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
867
@Peach Synliga på UC ca 700k, reavinst på 300k minst hos Skatteverket, 300k privata å tot. ca 100k hos Divide, GF, Monetti, Holm, Happy å Försköttslön.. Skulderna är mest pga spel såklart men haft stora skulder senaste 15 åren som sakta stigit och kommit till bristningsgränsen nu. (å ja ja vet allt me Spelpaus å betendeändring å vård å samtal så ingen ide att tjata om det, vet vad som behöver göras där, är allt annat jag vll veta å va insatt i oxå)
Vi hyr i 2a hand, barn, sambon Akassa nyligen pga Covid. Försöker hålla ihop allt tillsvidare bara. Mitt jobb är inte 100% säkert heller i dessa tider.


Vad är planen framåt? Släppa skulderna? Söka sanering?
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Vad är planen framåt? Släppa skulderna? Söka sanering?
Vet faktiskt inte, väntar på svar fr massa långivare om dom kan sänka mina kostnader. Funderar på dra iväg en saneringsansökan när jag får tid, skadar väl inte oavsett utslag? Att bara släppa allt gör ja inte.. Vet inte vad som händer om man släpper allt ens. Automatisk utmätning efter några mån?
 

Linnean

Kunnig medlem
Poäng: 427
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
248
Mottagna reaktioner
272
Poäng
427
Jag har ALDRIG mått så bra som jag nu gör med skuldsanering. Äntligen ett liv ”fri från skulder och en jäkla massa olika lån att betala på”.

Då jag betalar ett högt belopp till KF varje månad, så kan jag lägga undan en hel del pengar vid de betalningsfria månaderna, vilket gör att övriga månader inte är speciellt betungande.
ALLT är bättre än livet innan med konstant ångest över alla lån som skulle betalas...

Jag använde inte upp alla mina ”madrasspengar” under löneutmätnings- perioden, men en del pengar gick till extrautgifter pga min lilla vovve samt lite annat som förgyllde tillvaron.

Jag känner fortfarande en enorm tacksamhet över att ja beviljades skuldsanering. Tacksam över slippa ångest och oro över alla skulder. Tacksam över att jag även på detta sätt faktiskt likväl gör rätt för mig!

Livet på det stora hela är såå mycket enklare och roligare idag... :)
Jag kan bara hålla med i allt du säger ❤️ jag fick ett liv och en tom brevlåda klarar mig bra, lägger undan betalfria månader, en julpeng och födelsedagspeng från fadern. Har aldrig ett tomt konto nu mer
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 798
Mottagna reaktioner
2 649
Poäng
1 857
Mitt ena ärende resurs bank gick från Intrum till PRA group , chansade och frågade om dom kunde dra tillbaka ärendet och frysa räntan helt ! Det kunde dom ! Dom vill ha 60kr månad och fryst ränta :) trevlig morgon överraskning :)
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 400
Mottagna reaktioner
413
Poäng
557
Hur lätta är inkassobolagen att förhandla med?
Haft löneutmätning men har nu börjat studera och kommer göra det minst 2 år. Så kfm har ju avslutat min löneutmätning då jag inte har nån inkomst. Inga tillgångar heller.
Har jobb i sommar när man inte får csn. Har ju just nu faktiskt mer i månaden än när jag jobbade plus att det är distans så inga resor behövs.
Funderar på om det är värt att förhandla lite med dom för att beta av skulder under studietiden ändå? Har kollat lite vad ungefär dom fått från min löneutmätning i månaden och vissa har ju knappt fått nån krona. Tänker att man kanske kan erbjuda dom en summa mot att dom återkallar och fryser räntan eller nåt sånt? Haft löneutmätning i 6 år innan detta och får tyvärr inte igenom skuldsanering pga att jag inte jobbat heltid. Så skulderna är ju gamla.
Tror ni det är värt att lägga energi på detta? Eller ska jag bara strunta i det?
Tanken med studier är att komma tillbaka till ett heltidsjobb och då söka skuldsanering.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 908
Mottagna reaktioner
1 891
Poäng
1 277
Hur lätta är inkassobolagen att förhandla med?
Haft löneutmätning men har nu börjat studera och kommer göra det minst 2 år. Så kfm har ju avslutat min löneutmätning då jag inte har nån inkomst. Inga tillgångar heller.
Har jobb i sommar när man inte får csn. Har ju just nu faktiskt mer i månaden än när jag jobbade plus att det är distans så inga resor behövs.
Funderar på om det är värt att förhandla lite med dom för att beta av skulder under studietiden ändå? Har kollat lite vad ungefär dom fått från min löneutmätning i månaden och vissa har ju knappt fått nån krona. Tänker att man kanske kan erbjuda dom en summa mot att dom återkallar och fryser räntan eller nåt sånt? Haft löneutmätning i 6 år innan detta och får tyvärr inte igenom skuldsanering pga att jag inte jobbat heltid. Så skulderna är ju gamla.
Tror ni det är värt att lägga energi på detta? Eller ska jag bara strunta i det?
Tanken med studier är att komma tillbaka till ett heltidsjobb och då söka skuldsanering.
Det beror ju på hur mycket skulder du har. Om du lyckas bli av med så mycket så att du inte behöver skuldsanering sedan (läs om du inte blir beviljad för att du inte längre är klvalificerad insolvent).
 
  • Gilla
Reaktioner: p79

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 400
Mottagna reaktioner
413
Poäng
557
Det beror ju på hur mycket skulder du har. Om du lyckas bli av med så mycket så att du inte behöver skuldsanering sedan (läs om du inte blir beviljad för att du inte längre är klvalificerad insolvent).

Idagsläget är min skuld hos kfm 970000, med extrema räntor på många. Det jag tänker är kanske att kunna få bort småbeloppen som ligger, men frågan är om det är värt det...
Kfm har konstaterat att jag är kvalificerat insolvent men inte hade gjort tillräckligt enligt dom för att betala min skulder då jag inte jobbade heltid. Räckte inte att vara inskriven på AF ca 1 år och aktivt söka extra jobb enligt sista avslaget.
Kanske bara ska njuta av mer pengar just nu...fast betalar jag av skulder så visar jag ju för framtida ansökan att jag försökt göra allt för att betala mina skulder...svårt detta. Vill betala men frågan är om det är värt det?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp