- Meddelanden
- 31 744
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Törs man fråga om lagstöd eller något bra rättsfall här...?Man behöver inte ens bidra ekonomiskt för att den ska räknas som gemensam.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Törs man fråga om lagstöd eller något bra rättsfall här...?Man behöver inte ens bidra ekonomiskt för att den ska räknas som gemensam.
Tack för svar! Jag har läst på om lagen och det verkar stämma att man måste bidra ekonomiskt på något plan. Inte alltid i rena pengar dock. Men jag kommer inte bidra med något alls. Kanske är bäst att hon flyttar in innan mig så man kan hävda att bostadsrätten är köpt enbart för henne själv. Vill ju inte att det ska bli något problem och att hon blir drabbad.Det är viktigt att ha tydliga bevis på att din sambo äger bostadsrätten för att undvika en utmätning av bostadsrätten.
Dold samäganderätt kan bli aktuellt om du är delaktig och bidrar ekonomiskt till bostadsrätten - då kan den utmätas.
Tack för svar! Jag har läst på om lagen och det verkar stämma att man måste bidra ekonomiskt på något plan. Inte alltid i rena pengar dock. Men jag kommer inte bidra med något alls. Kanske är bäst att hon flyttar in innan mig så man kan hävda att bostadsrätten är köpt enbart för henne själv. Vill ju inte att det ska bli något problem och att hon blir drabbad.
Finns hur mycket som helst om man orkar googla.Törs man fråga om lagstöd eller något bra rättsfall här...?
Så tekniskt sätt så räcker den ena flyttar in först och sen kommer nästa person efterFinns hur mycket som helst om man orkar googla.
![]()
Samboavtal vid köp av bostadsrätt
Ett samboavtal är extra viktigt när sambor bidragit olika mycket till köp av en bostadsrätt. Läs vidare hos Lavendla för att ta reda på vad som gäller.lavendla.se
Ja, fast jag hade nog hellre tagit hjälp av en jurist och satsat på ett samboavtal. Kan bli ganska knepiga situationer, det finns inga regler om hur länge innan man inlett samboförhållande som man ska ha bott ensam i bostaden. Det kan också räcka att det finns vittnen på att paret i fråga har letat bostad och exempelvis varit på visning gemensamt.Så tekniskt sätt så räcker den ena flyttar in först och sen kommer nästa person efter
Dumma frågor kanske, men jag har en pågående löneutmätning. Där dom ska dra 7000 på lönen. Ska jag behöva oroa mig av att dom ska plinga på en dag och börja inventera prylar i min hyreslägenhet ändå? För å krama ur ännu mer pengar?
Sen om jag nu lyckas spara pengar per månad. Då får jag väl behålla dom? Vore ju jävligt om man får en liten buffert sen ska den tas utöver löneutmätningen. För å betala tillbaka aktörer.
Vad menas med ”kontroll”…? Då kan man ju aldrig ha lite extra utöver förbehållsbeloppet…Är det random när såna kontroller sker?Om du har pengar på ditt konto utöver existensminimum kan det försvinna vid en kontroll, ja. Jag hade aldrig pengar på kontot när jag hade utmätning.
Vad menas med ”kontroll”…? Då kan man ju aldrig ha lite extra utöver förbehållsbeloppet…Är det random när såna kontroller sker?
Stickprov. Det har aldrig hänt mig trots ärenden hos KF i fem år. Endast kontokontrollen var 24:e månad.Vad menas med ”kontroll”…? Då kan man ju aldrig ha lite extra utöver förbehållsbeloppet…Är det random när såna kontroller sker?
Vad är en kontokontroll?Stickprov. Det har aldrig hänt mig trots ärenden hos KF i fem år. Endast kontokontrollen var 24:e månad.
Vad är en kontokontroll?
Använder man inte hela förbehållsbeloppet varje månad så får man då ta ut överskjutande pengar o ha i cash/plånboken då…..Fy fan. Längtar verkligen till juni 2024 när man slipper den myndigheten.Jo om du tar ut pengarna. Jag skulle tro det, jag vet inte hur vanligt det är men jag skulle nog inte chansa.
Nej, det är ju inte det som är meningen med löneutmätning heller om man ska vara krass.
O det görs då regelbundet /vartannat år ca? För alla m utmätning? Det de kollar är saldot typ?Att dom går in och kollar vad man har på kontot.
O det görs då regelbundet /vartannat år ca? För alla m utmätning? Det de kollar är saldot typ?
Använder man inte hela förbehållsbeloppet varje månad så får man då ta ut överskjutande pengar o ha i cash/plånboken då…..Fy fan. Längtar verkligen till juni 2024 när man slipper den myndigheten.
Nope.Du har inte Max beslut?
Använder man inte hela förbehållsbeloppet varje månad så får man då ta ut överskjutande pengar o ha i cash/plånboken då…..Fy fan. Längtar verkligen till juni 2024 när man slipper den myndigheten.

Ytterst ovanligt att man begär ut kontoutdrag, det som syns är en ögonblicksbild av saldot.Jag har inte heller maxbeslut. Står jag ska behålla runt 15000. Å det skall dras 7000. Men denna månad. Fick jag behålla 18k. Så kanske därför man kan lägga undan. Men enligt era svar våga man ju int. Å dessutom nån granskning av konto. Ska jag då behöva stå till svars vad jag gör med mina egna pengar?![]()
Oops. Åker o tar ut pronto,Jag vet inte vad för typ av jobb du har. Men har man O.B eller kan jobba lite extra ibland så får man ju behålla det om man inte har Max beslut. Men det kanske du redan hade koll på. Men som sagt, att ha för mycket pengar på kontot är nog ingen hit. Inte värt oron för att dom ska försvinna iaf.
För jävligt,Jag har inte heller maxbeslut. Står jag ska behålla runt 15000. Å det skall dras 7000. Men denna månad. Fick jag behålla 18k. Så kanske därför man kan lägga undan. Men enligt era svar våga man ju int. Å dessutom nån granskning av konto. Ska jag då behöva stå till svars vad jag gör med mina egna pengar?![]()
Jag har inte heller maxbeslut. Står jag ska behålla runt 15000. Å det skall dras 7000. Men denna månad. Fick jag behålla 18k. Så kanske därför man kan lägga undan. Men enligt era svar våga man ju int. Å dessutom nån granskning av konto. Ska jag då behöva stå till svars vad jag gör med mina egna pengar?![]()
Hej
Är det ngn som vet hur lång tid typ 900 000 kr tar att betala av vid löneutmätning? Har 29000 efter skatt
Du kan ju börja med att räkna ut på hemsidan hur mycket kronofogden kan dra baserar på dina uppgifter. Sedan beror det ju på vad du har för skulder och räntesatser hur lång tid det tar.Det är ju en väldigt svår fråga att svara på. Dels beror det ju på hur mycket kronofogden kan dra samt vilka räntor dina lån har.
Hej
Är det ngn som vet hur lång tid typ 900 000 kr tar att betala av vid löneutmätning? Har 29000 efter skatt
Du kan ju börja med att räkna ut på hemsidan hur mycket kronofogden kan dra baserar på dina uppgifter. Sedan beror det ju på vad du har för skulder och räntesatser hur lång tid det tar.
Rekommenderar KFM Mina Sidor, där kan du via skuldprognosuträknaren laborera med siffror.Hej
En till fundering.. Alla skulder förutom en har nu hamnat hos kronofogden. Ska jag försöka betala av den sista? Kan det ses som "meriterande"? Att jag försöker? Totala skulden på den är nämligen "Bara" drygt 2000kr. Å jag får mail hela tiden.. "Din inbetalning är mycket försenad".. Å ökar någon hundring varje gång. Dom verkar vägra släppa det till inkasso.
Ska du söka sanering framöver? Isf om du har möjlighet kan det vara bra att betala bort den, det blir ju ett lån mindre och då kan du säga att du försökt in i det sista att beta av skulder.
Jag har sökt sanering och har betalat av småkrediter, har läst att andra har gjort så.Jajemen. Mot hösten hade jag tänkt. Mm ska nog försöka det
Det gjorde vi oxå. Betalde bort en massa småskulder innan vi fick inledande och redogjorde för detta till Skusan. Hörde aldrig att det var negativt.Jag har sökt sanering och har betalat av småkrediter, har läst att andra har gjort så.
Det kan ingen veta innan ett beslut är fattat.Fråga: Jobbar inom sjukvården och jobbade supermycket förra året med extra ersättning, men föll på ett återfall i spelmissbruk som gjorde jag tog extra lån osv osv. Har fått ett meddelande och påminnelse till min kivra om verkställighet (dvs ej skuld att betala än) som jag fördröjer lite för att kunna iaf ha lite pengar kvar över sen (tar ut). Min lön ligger på 33800, men förra året hade jag en lön på sammanlagt ca 600 000 över hela året. Risken är väl att jag kommer få det som att jag tjänar 50 000 i månaden, men att jag får ut mina 11 700 (som jag räknat jag borde få) ändå va? Dvs det dras endast från de 33800 och jag behåller förbehållsbeloppet. Om det är så att det står att jag tjänar 50 000 i månaden men inte fått maxbeslut, då är det ju ingen idé att jobba en massa extra framöver, då allt ändå kommer dras för att jag "tjänar mer" än vad jag egentligen gör. Problemet i år hittills är att jag senaste 2 månaderna tjänat lite extra pengar också och haft jämkning, så ser likadant ut just nu. Är det nån idé att jag skickar in anställningsbevis med lön till kronofogden eller ska jag bara strunta i att jobba extra?
För över pengarna till Revolut, så slipper du att oroa dig för dina extra pengar.Jag har inte heller maxbeslut. Står jag ska behålla runt 15000. Å det skall dras 7000. Men denna månad. Fick jag behålla 18k. Så kanske därför man kan lägga undan. Men enligt era svar våga man ju int. Å dessutom nån granskning av konto. Ska jag då behöva stå till svars vad jag gör med mina egna pengar?![]()
Jobbar oxå extra men eftersom det inte är regelbundet utan kan variera mycket så får jag behålla allt (har inte maxbeslut, aldrig haft). Om man jobbar extra hos samma arbetsgivare så sa personen på KFM att de inte tittar på hur mycket extra jag jobbar där utan de tar då endast hänsyn till grundlönen /månadslönen jag har nu. Hade det varit ett extrajobb hos annan arbetsgivare så hade KFM räknat det som ”sidoinkomst” sade samma person på KFM.Fråga: Jobbar inom sjukvården och jobbade supermycket förra året med extra ersättning, men föll på ett återfall i spelmissbruk som gjorde jag tog extra lån osv osv. Har fått ett meddelande och påminnelse till min kivra om verkställighet (dvs ej skuld att betala än) som jag fördröjer lite för att kunna iaf ha lite pengar kvar över sen (tar ut). Min lön ligger på 33800, men förra året hade jag en lön på sammanlagt ca 600 000 över hela året. Risken är väl att jag kommer få det som att jag tjänar 50 000 i månaden, men att jag får ut mina 11 700 (som jag räknat jag borde få) ändå va? Dvs det dras endast från de 33800 och jag behåller förbehållsbeloppet. Om det är så att det står att jag tjänar 50 000 i månaden men inte fått maxbeslut, då är det ju ingen idé att jobba en massa extra framöver, då allt ändå kommer dras för att jag "tjänar mer" än vad jag egentligen gör. Problemet i år hittills är att jag senaste 2 månaderna tjänat lite extra pengar också och haft jämkning, så ser likadant ut just nu. Är det nån idé att jag skickar in anställningsbevis med lön till kronofogden eller ska jag bara strunta i att jobba extra?
Kfm ser inte vilken månadslön någon har, man ser inkomsten.Jobbar oxå extra men eftersom det inte är regelbundet utan kan variera mycket så får jag behålla allt (har inte maxbeslut, aldrig haft). Om man jobbar extra hos samma arbetsgivare så sa personen på KFM att de inte tittar på hur mycket extra jag jobbar där utan de tar då endast hänsyn till grundlönen /månadslönen jag har nu. Hade det varit ett extrajobb hos annan arbetsgivare så hade KFM räknat det som ”sidoinkomst” sade samma person på KFM.
Håller helt med - förstår inte varför KFM inte tillämpar maxbeslut i större omfattning. I mitt fall har KFM efterfrågat månadslön samt sidoinkomster.Kfm ser inte vilken månadslön någon har, man ser inkomsten.
Finns inget hinder alls mot att ge dig maxbeslut om lönen varierar, det är ganska få som gör det dock.