Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fråga om nån vet: vid löneutmätning så har de ju rätt att gå igenom ens konto... hur noggrant är det? Typ ”det finns pengar ja/nej” eller är det mer att rad efter rad på kontoutdrag senaste året granskas?

Pengar ja(hur mycket)/nej.

Skuld 630k skulden beror väl på lite på samhället. Men att jag är väl en för snäll pappa. Började att man flyttade till ett bättre område i staden och kraven från min dotters klasskamrater var högre än vad det var på den andra skolan med kläder, mobil och vart man gör på semestern. Så jag gjorde allt vad jag kunnde för min dotter så hon inte skulle känna sig utanför. För barn kan vara elak. Men jag tar på mig allt då jag har varit för snäll mot min dotter. Men som sagt hon går förre mig. Nu när hon tagit studenten så släppte jag allt. Har även berätta det för henne. Men inte riktigt sagt allt hur mina skulder har uppkommit.

Sååå likt min situation... :(

Men det är bara att bita i det sura äpplet och tänka framåt. Tänker ju att det kan ju inte bli mycket sämre utan bara bättre. Måste alltid tänka positivt för annars går det bara käpp rätt åt helvete. Detta forum är vi väldigt duktiga på att ge varandra potiva vibbar. Utan detta ställe vet jag inte vart man skulle vara i tankarna.stor värmande kram till alla.Förr eller senare kommer vi alla att lyckas.

Exakt så tänker jag oxå...det kan ju inte bli så mycket värre..ekonomiskt iallafall och pengar är ju faktiskt inte allt, att få leva i en enkelhet o känna att man kan må bra, bara njuta av livet utan att känna stressen över att jaga pengar..:) önskar dej detsamma o lycka till med allt :)

Om jag fått papper om löneutmätning nu, alltså redovisa inkomster och utgifter, som ska vara inne senast 18 juni hinner dom dra på junilönen då tro?

Om jag fått papper om löneutmätning nu, alltså redovisa inkomster och utgifter, som ska vara inne senast 18 juni hinner dom dra på junilönen då tro?

Exakt samma fråga har jag som ovan och samma datum (17 juni dock).
Utan att man redovisar uppgifter ska tilläggas*

Långsökt att man hinner dra i juni

Nä. Dessutom behöver du inte skicka in några papper om du vill dra på det ytterligare. Då kommer någon att gissa sig till vad du skall ha för förbehållsbelopp. Tycker du att det är för lågt så kan du ändra uppgifterna då. Det går även att göra online om inte jag missminner mig.

Får man fråga om Du har släppt alla Dina skulder eller krävs Du från någon enskild lånegivare? Om så, får man fråga, vem det är och hur snabbt det gick?

Jag har inte släppt alla mina skulder utan det är PS inkasso, fortus kredit, som är för utmätning. Dom vägrar avbetplan hehe

Jag har inte släppt alla mina skulder utan det är PS inkasso, fortus kredit, som är för utmätning. Dom vägrar avbetplan hehe

Tack för ditt svar, men hur lyckas Du fixa med övriga skulder om du får utmätning? Vad är Din skuld på hos Fortus ?! :)

Jag har en sambo och vi hjälps åt, skulden är bara på 12,000 så den är borta på ett utmätningstillfälle så det fixar jag. Har lite annat smått där med som dom inte begärt verkställighet på.

Godkänner de inga avbet.planer.

Inte för mig eller min sambo iaf..
Och dom ger ingen anledning till det heller

Då är ju de värre än alla andra.

Inte för mig eller min sambo iaf..
Och dom ger ingen anledning till det heller

Jag har dom oxå...en skuld till Fortus på 5000 riksdaler och till mig sa PS Inkasso att man hade haft såååå många möjligheter att reglera skulden innan det gick till dom och just därför så kunde inte dom upprätthålla någon avbetalningsplan eller få förlängt att betala till nu den 25:e juni, vilket var vad jag bad om. Min kommer nog därför hinna gå till Fogden, men hoppas likväl kunna slutreglera den skulden när jag får lönen den 25:e, så det inte blir någon utmätming redan i juli månad...

Har fortus inte en uppsägningstid på 4 veckor? Betala man det som är förfallet så återgår man till avbet.planen?

Det var likadant med brixolånet, ingen möjlighet till hjälp från ps.

Har fortus inte en uppsägningstid på 4 veckor? Betala man det som är förfallet så återgår man till avbet.planen?

Ps Inkasso sa till mig att ett uppsägningsbrev hade skickats till mig som ett rekommenderat brev från Fortus. Detta brev har ALDRIG kommit mig tillhanda... Jag har INTE fått någon avi om att ett rekat brev fanns att hämta ut EJ heller fått en påminnelse från Postnord om just detta att hämta ut det rekade brevet. Jag skulle ALDRIG strunta i sådana saker...aldrig, men likväl vidhöll dom att så var fallet.

Ps Inkasso sa till mig att ett uppsägningsbrev hade skickats till mig som ett rekommenderat brev. Detta brev har ALDRIG kommit mig tillhanda... Jag har INTE fått bågon avi om att ett rekat brev fanns att hämta ut EJ eller fått en påminnelse från Postnord om just detta att hämta ut det rekade brevet. Jag skulle ALDRIG strunta i sådana saker...aldrig, men likväl vidhöll dom att så var fallet.
Sannolikt kommer du att hinna betala den 25/6 så om du har möjlighet, se till att slutreglera den skulden.

Ok, känns ju inte som en seriös firma. Be att få trackingnumret så att du kan kontakta postnord och se var det har tagit vägen.

Sannolikt kommer du att hinna betala den 25/6 så om du har möjlighet, se till att slutreglera den skulden.

Precis vad jag tänkte göra. Får ändå lite extra utbetalningar med denna lönen såsom semester ersättning samt att min chef nu två månader på raken varit sen med att attestera min milersättning, så det genererar lite "extra pengar"... typ 10.000 extra totalt. Ps. Inkasso verkar ju vara snabba med att verkställigheten, så lika bra att snabbt bli av med dom...

Ok, känns ju inte som en seriös firma. Be att få trackingnumret så att du kan kontakta postnord och se var det har tagit vägen.

Helt ärligt Krat, så orkade inte jag dividera med dom... Hon vidhöll å de bestämdaste att det var skickat... Jag vet dock med mig att jag inte har fått en avi om att ett rekat brev fanns att hämta ut. Jag vet oxå att standard från Postnord är oxå att skicka ut en påminnelse om man ej hämtar ut dessa snabbt (vi får ju en hel del rekade brev på mitt arbete, så jag vet proceduren).

Kimsan tänkt att jag mitt i denna kaos även kan ha användning av din kompetens som fastighetsförvaltare! Guldvärd kära du! Bra tips att påskynda processen med att skylla på en resa. Ska ligga på som fan!

Dilbah, hur har det gått för Dig med lägenheten? Har Ni tecknat avtalet ännu & hur ligger det till för Dig med Dina skulder... undrar jag som sitter i samma situation... :(

Dilbah, hur har det gått för Dig med lägenheten? Har Ni tecknat avtalet ännu & hur ligger det till för Dig med Dina skulder... undrar jag som sitter i samma situation... :(
Hej Kimsan!
Lägenheten är klar och vi är godkända. Ska skriva kontrakt denna vecka! Känns riktigt bra:)!
Har bestämt att söka skuldsanering som företag också kommer välja det när det är dags. Håller smått på med min personliga brev och tänker skicka in ansökan i veckan. Har orolig mage titt som tätt inför att jag har släppt allt. Just nu är det jobbigt då inkassobolagen och sms bolagen jagar mig dagligen via mail och tel. Svarar ju inte och får en klump i magen varje gång de söker mig. Känns så jobbigt att att göra rätt för sig genom att inte svara. Lindorff kommer väl vara först ut med betalningsföreläggande och är nervös för första brevet från KFM. Vill helst att löneutmätningen drar ut på tiden så jag kan lägga undan lite pengar när det blir knapert. Tänker jättemycket på all väntan under hösten och när de tar första kontakt för att ge besked om inledande. Han på företagssaneringen sa att de kommmer tidigast titta på mitt ärende dec- Jan. När jag skickade in för enkel skuldsanering uppgav jag min nuvarande hyra och hoppas att det inte blir ett problem att den förändras. Å andra sidan är det ju företag jag kommer söka så det kvittar kanske. Vill inte skicka in skuldsanering för företag förrän hyreskontraktet är påskriven. Även m vi inte flyttar förrän 1 aug.
Hur mår du?

Just det även Snabbfinans inkasso skriver att de kommer efter 15 juni skicka vidare till KFM. Visst är det så att man har två veckor på sig att betala när det blir betalningsföreläggande? Hoppas att saker och ting drar ut på tiden p g a semestrar och därav långa handläggningstider. Hoppas på löneutmätning tidigast aug.

Just det även Snabbfinans inkasso skriver att de kommer efter 15 juni skicka vidare till KFM. Visst är det så att man har två veckor på sig att betala när det blir betalningsföreläggande? Hoppas att saker och ting drar ut på tiden p g a semestrar och därav långa handläggningstider. Hoppas på löneutmätning tidigast aug.

Hej Dilbah,
Här "rullar" det på...ett par (4st) inkasso krav har inkommit i varierande storlek... Kommer nog försöka reglera de små nu med juni lönen då jag kan slutreglera även dessa. Sen får det räcka. Jag kommer inte fortsätta släcka bränder...hur gärna jag än vill...och hur mycket mitt samvete än vill göra JUST DET, men nu är det som det är och jag behöver hinna lägga undan lite pengar i madrassen, vilket jag känner att jag behöver göra för eventuella framtida oförutsedda utgifter. Jag har ju en liten vovve (dessvärre ett litet måndags exemplar) som genom de 4 år som han har levt, har kostat mig ett x antal tusen lappar i veterinärskostnader.
Honom kommer jag ALDRIG göra mig av med...om jag så ska leva på vatten och bröd, för han förgyller hela min tillvaro! Han är min solstråle... :) Jag har delad vårdnad av vovven med mitt ex, så som tur är, så delar vi på kostnader som inkommer gällande honom... :)
Du hade skulder på 1,4 miljoner eller ? Du verkar ju ha koll, så har Du specat upp dom... Hur många långivare är det allt som allt...
Jag har inte riktigt mäktat med att speca upp alla mina ännu, men har kommit så långt som att börjat sätta in ALLA papper som kommer på respektive skuld i pärm under flikar, så jag får koll genom detta tillvägagångssätt...
Jag har ju ett extremt kontroll behov, så några brev ligger inte oöppnade eller gömda hos mig...

När det gäller Snabbfinans, så är det precis så som Du skriver... Även när skulden går till verkställighet, så har Du ytterligare ett par dagar på Dig att betala, men då till fogden...

Hej Dilbah,
Här "rullar" det på...ett par (4st) inkasso krav har inkommit i varierande storlek... Kommer nog försöka reglera de små nu med juni lönen då jag kan slutreglera även dessa. Sen får det räcka. Jag kommer inte fortsätta släcka bränder...hur gärna jag än vill...och hur mycket mitt samvete än vill göra JUST DET, men nu är det som det är och jag behöver hinna lägga undan lite pengar i madrassen, vilket jag känner att jag behöver göra för eventuella framtida oförutsedda utgifter. Jag har ju en liten vovve (dessvärre ett litet måndags exemplar) som genom de 4 år som han har levt, har kostat mig ett x antal tusen lappar i veterinärskostnader.
Honom kommer jag ALDRIG göra mig av med...om jag så ska leva på vatten och bröd, för han förgyller hela min tillvaro! Han är min solstråle... :) Jag har delad vårdnad av vovven med mitt ex, så som tur är, så delar vi på kostnader som inkommer gällande honom... :)
Du hade skulder på 1,4 miljoner eller ? Du verkar ju ha koll, så har Du specat upp dom... Hur många långivare är det allt som allt...
Jag har inte riktigt mäktat med att speca upp alla mina ännu, men har kommit så långt som att börjat sätta in ALLA papper som kommer på respektive skuld i pärm under flikar, så jag får koll genom detta tillvägagångssätt...
Jag har ju ett extremt kontroll behov, så några brev ligger inte oöppnade eller gömda hos mig...

När det gäller Snabbfinans, så är det precis så som Du skriver... Även när skulden går till verkställighet, så har Du ytterligare ett par dagar på Dig att betala, men då till fogden...
Hej Kimsan:)
Har missat ditt inlägg och såg den nu!
Jag har ungefärlig koll och gjorde en ny lista och det blev 22 långivare! Puh! Dessutom kom jag närmare 1,5! Med tanke på räntorna anser jag att jag inte kommer kunna bli skuldfri på överskådlig tid. Skrämmande att se! Idag fick jag brev från KFM där det bekräftar min ansökan om enkel skuldsanering. Som jag nämnde tidigare så kommer jag även ansöka om skuldsanering för företagare och blir tvungen och välja när det är dags. Om jag blir beviljad den senare så är jag skuldfri på tre år. Men de ställs högre krav.

Kimsan har tänkt på din situation och hur du kämpar för att inte hamna på KFM. Precis som jag har gjort de senaste åren. Man måste ju inte hamna på KFM för att ansöka så vad har du och förlora. Om du vet med dig att du just nu inte är långt ifrån att hamna på KFM så är det bara att ansöka. Speciellt med tanke på handläggningstiderna. Tycker du ska slänga iväg en ansökan även om du ser till att inte hamna hos KFM.

@Lasseman anser du med dina erfarenheter att min skuld på närmare 1,5milj och en lön på 39 000 före skatt inte kan betalas inom överskådlig tid?

@Lasseman anser du med dina erfarenheter att min skuld på närmare 1,5milj och en lön på 39 000 före skatt inte kan betalas inom överskådlig tid?

Omöjligt är det inte med tanke på att lönen kan väl förväntas bli lite bättre etc, det beror dock lite på vilken ränta och krediteringsordning som gäller.

Dilbah, hur fort efter inskickad ansökan fick du bekräftelsebrev? Det har gått typ 2 veckor för mig och ännu inget brev.

Hej Kimsan:)
Har missat ditt inlägg och såg den nu!
Jag har ungefärlig koll och gjorde en ny lista och det blev 22 långivare! Puh! Dessutom kom jag närmare 1,5! Med tanke på räntorna anser jag att jag inte kommer kunna bli skuldfri på överskådlig tid. Skrämmande att se! Idag fick jag brev från KFM där det bekräftar min ansökan om enkel skuldsanering. Som jag nämnde tidigare så kommer jag även ansöka om skuldsanering för företagare och blir tvungen och välja när det är dags. Om jag blir beviljad den senare så är jag skuldfri på tre år. Men de ställs högre krav.

Kimsan har tänkt på din situation och hur du kämpar för att inte hamna på KFM. Precis som jag har gjort de senaste åren. Man måste ju inte hamna på KFM för att ansöka så vad har du och förlora. Om du vet med dig att du just nu inte är långt ifrån att hamna på KFM så är det bara att ansöka. Speciellt med tanke på handläggningstiderna. Tycker du ska slänga iväg en ansökan även om du ser till att inte hamna hos KFM.

Åhh Dilbah, tack söta för Din återkoppling !
Jag har dessvärre fått släppa mina skulder... Det funkar helt enkelt inte... Min förtvivlan har varit bottenlös...skammen likaså! Med ett bra, välbetalt arbete och ett för övrigt, väl fungerande socialt liv, så finns det INGA som helst ursäkter eller vettiga förklaringar till enorma skuldsättning !
Jag SKÄMS & har ingen annan MER ÄN ER FINA här ute som jag kan ventilera med ! :(
Jag har liknande hisnande räntor på min skuldsättning och jag kommer aldrig kunna bli skuldfri även då jag tjänar över 40tkr/mån och får ca 50tkr i bonus varje år...
Dessvärre ligger det mig duktigt i fatet att jag har ett par relativt nytagna lån (slutet på förra året) pga ren PANIK - läs lånekarusellen som jag inte där & då fixade att ta mig ur... :( Det ser inte Skusan med blida ögon har jag förstått och det har jag förståelse för oxå...
Just nu suger allt duktigt (ursäkta ordval) !!! :(

Åhh Dilbah, tack söta för Din återkoppling !
Jag har dessvärre fått släppa mina skulder... Det funkar helt enkelt inte... Min förtvivlan har varit bottenlös...skammen likaså! Med ett bra, välbetalt arbete och ett för övrigt, väl fungerande socialt liv, så finns det INGA som helst ursäkter eller vettiga förklaringar till enorma skuldsättning !
Jag SKÄMS & har ingen annan MER ÄN ER FINA här ute som jag kan ventilera med ! :(
Jag har liknande hisnande räntor på min skuldsättning och jag kommer aldrig kunna bli skuldfri även då jag tjänar över 40tkr/mån och får ca 50tkr i bonus varje år...
Dessvärre ligger det mig duktigt i fatet att jag har ett par relativt nytagna lån (slutet på förra året) pga ren PANIK - läs lånekarusellen som jag inte där & då fixade att ta mig ur... :( Det ser inte Skusan med blida ögon har jag förstått och det har jag förståelse för oxå...
Just nu suger allt duktigt (ursäkta ordval) !!! :(
Förstår dig till 100%! Skammen har varit enorm och på köpet utvecklade jag ett spelberoende för att betala av på mina lån. Ännu värre skam blev det. Precis som dig har jag ett bra jobb, fantastikt man och underbara barn och ett välfungerande socialt liv med mycket bra vänner och släkt. Känner mig alltid oerhört tacksam över all rikedom omkring mig som inte går att mäta i pengar. Och så den här hemligheten! Ingen skulle ana!

Förstår inte varför KFM ser negativ på nytagna lån. Jag menar, de nya lånen har ju orsakats av att man inte har råd med multi betalningar varje månad och tar nya lån för att inte hamna hos inkasso och KFM. Då har man väl gjort allt man kan för att inte få anmärkning. Även om det inte är ett bra sätt och man måste såklart bryta denna lånekarusell och just därför släpper man taget. De ser väl på helheten hoppas jag och inte hakar upp sig på senaste lånet. Mitt senaste lån tog jag var i maj från Brixo 10 000 för att klara av månaden. Insåg till sist att inte ens det hjälpte. Fick nog och efter att ha följt alla er härinne tog jag beslutet att släppa allt. Betraktar de sms-lånen som ”ny”. Man lånar ju om hela tiden.

@Kimsan72 bra att du släpper taget även om det är jättetufft! Släng in en ansökan oavsett om du tveksam till utgången! Jag menar du kommer ändå få löneutmätning och vem vet du kanske t o m blir överraskad av beskedet

Omöjligt är det inte med tanke på att lönen kan väl förväntas bli lite bättre etc, det beror dock lite på vilken ränta och krediteringsordning som gäller.
Så då är det kört mig alltså? Om jag ska ha löneutmätning i 15 år så kommer skulden växa så det knakar

Jag hade ganska nytagna lån för att betala andra lån när jag ansökte om, och fick inledande skuldsanering. Ett företag invände mot att jag fick skusan då de tyckte att jag inte haft lönesättning länge nog samt nytagna lån. KF avslog deras invändning med motiveringen att lånen visst var nytagna men skulle ”vara missvisande att se detta som färskt då det var en följd av den lånekarusell som pågått en längre tid”.

Hur definierar man hur färskt/nytt lånet är, om man har tagit det förra veckan/förra året eller förra decenniet?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp