• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Väntat 1 år. Dags för samlingslån.

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
14 November 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Om du kör fast kan du alltid byta bank. Inte så svårt.
Absolut, ska göra det. Men det kommer ju ta ett tag innan man får lån efter att man har bytt bank. Jag hoppas få ett samlingslån via Lendo först. Därefter kommer jag byta bank (de tar ju UC-förfrågan). Sen kommer jag försöka få till ett bättre lån med bättre ränta från den nya banken efter ca 1 år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
14 November 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Eller menar du att jag kan skicka en UC-kopia till t.ex Handelsbanken och fråga om de kan erbjuda mig ett lån?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Absolut, ska göra det. Men det kommer ju ta ett tag innan man får lån efter att man har bytt bank. Jag hoppas få ett samlingslån via Lendo först. Därefter kommer jag byta bank (de tar ju UC-förfrågan). Sen kommer jag försöka få till ett bättre lån med bättre ränta från den nya banken efter ca 1 år.
Nej det behövs inte alls. Jag bytte och fick både stort blanko och flyttade bolånet samtidigt. Har du SHB? De har ju mer än bolån. Hade själv SHB innan bytet.
 

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
14 November 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Är det skillnad på olika förfrågningar? Mina senaste förfrågningar som försvann var när jag ansökte bankkonto på Länsförsäkringar och Skandia. Det var ingen belopp på dem. I och med att de 2 FF försvann från UC så hade min UC-risk % sjunkit från 3,3 till 2,2. Sista FF som försvinner på torsdag hade en leasingbolag tagit på beloppet 190 000. Så jag undrar om varje FF väger lika mycket eller om vissa FF drar ner betyget mer än andra? Extremt nyfiken på vilken uc-riskprognos jag kommer ha när alla FF försvunnit från UC.
 

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
14 November 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Några har ju skrivit t.ex att uc-förfrågning från inkassobolag förstör mycket för ens uc-betyg men vet ej hur mycket det stämmer och hur mycket betyget sjunker sedan när den FF försvunnit
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Några har ju skrivit t.ex att uc-förfrågning från inkassobolag förstör mycket för ens uc-betyg men vet ej hur mycket det stämmer och hur mycket betyget sjunker sedan när den FF försvunnit
ENORM stor betydelse. Gick från 14 till 4 i riskprognos när en inkasso förfrågan försvann.
 

Mithrandir

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
14 November 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
37
Poäng
136
Min sista FF går tydligen ut på onsdag 23 november och inte 24 november.

Så på onsdag ska jag söka samlingslån via Lendo på 500 000. Jag kommer berätta här vad min UC-riskprognos blir efter den sista FF gått ut och om eventuella låneerbjudanden vid ansökan.

Det viktigaste är att ca 180 000 betalas ut till mitt konto, eftersom jag behöver lösa ett lån som ligger på inkasso. Ska jag ändå fylla i att jag vill samla hela lånebeloppet på 500 000?
Mina lån som är synliga på UC är ju drygt 170 000, så kan det bli lösenkrav på mer än så?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Lösenkrav bör inte kunna bli högre än de lånen du uppgett att du vill lösa. Tror att det skiljer sig åt när man söker via förmedlare. Jag kunde ange exakt belopp att lösa. Samt gör bankerna en kalkyl baserat på UC och dina uppgifter om du klarar kostnaden med marginal.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp