• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad göra i väntan på Skuldsanering

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
400
Poäng
527
"Att få skuldsanering är vare sig en självklarhet eller rättighet." - där har du mer eller mindre i praktiken fel. Även om jag ser varför man ska tycka att det är så i teorin, men så är det inte.

Har man 1.25 miljoner i skulder (exklusive ränta och ej myndighetsskulder eller övervärderade fastigheter, grova brott eller andra konstiga förutsättningar) och inte har pengar att gå runt/lever UNDER existensminimum så skulle jag säga att det är en självklarhet och nästintill garanti att bli beviljad skuldsanering om man vill. Kanske inte alltid första eller andra försöket, men så länge man fortsätter ta hand om sin skälighet och skickar in ansökan kommer man bli beviljad inom max något år. Lever man under existensminimum så är det dessutom rekommenderat att släppa skulderna till KFM, släpper man så ska man givetvis släppa allt så man inte gynnar någon specifik bank eller missgynnar sig själv. Enda anledningen att betala bort någon skuld i detta skede skulle vara att betala bort de senaste tagna skulderna, så på pappret senaste tagna skulden blir längre bak. Delvis att man köper sig mer skälighet eftersom de man avslutar inte kommer rapportera in något. Men sen som sagt: Viktigt att ta hand om skäligheten. Ha brytpunkter, låta det gå tid, inte utnyttja fler lån/krediter etc utöver att man är kvalificerad insolvent.
I skäligheten så bör det ju rimligtvis kunna bli bakslag om det skulle komma fram att man släpper allt, lever med 15k+ plus och bunkrar under några månader tills man (eventuellt) får skuldsanering. Man har ju definitivt inte visat att man gjort allt man kan för att försöka betala av skulderna, vilket också är ett kriterium.

Även om det självfallet kan gå igenom oavsett, är det aldrig något jag skulle rekommendera folk att göra. Om inte annat så lär ju detta bli en faktor som så småningom kommer granskas närmare om folk börjar sätta det i system.

Det du skriver är alltså att samtliga som har löneutmätning (dvs lever på existensminimum) med skulder på 1.25 mkr och uppåt (vilka inte beror på brott eller skatteskuld) i princip automatiskt är kvalificerade för skuldsanering inom ”max något åt” med löneutmätning? Jag tror att du har otroligt många som kan intyga motsatsen som levt med löneutmätning i mååånga år och inte får skuldsanering.

Du får självklart tycka och tro vad du vill, men kanske ska vara försiktig med att så tvärsäkert ge folk så pass radikala råd när det kan slå tillbaka och försämra deras situation än värre.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Fantastiska svar allihopa, tack!
någob mer än Lester som har erfarenhet av att vara i ungefär samma sits med att släppa allt? Vad händer om jag inte blir beviljad skuldsanering? Blir det då en längre tid med löneutmätning? Någon som har erfarenhet från handläggare som gett positivt/negativt på att fortsätta betala av skulder medan förfrågan om sanering är inskickad?
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
I skäligheten så bör det ju rimligtvis kunna bli bakslag om det skulle komma fram att man släpper allt, lever med 15k+ plus och bunkrar under några månader tills man (eventuellt) får skuldsanering. Man har ju definitivt inte visat att man gjort allt man kan för att försöka betala av skulderna, vilket också är ett kriterium.

Även om det självfallet kan gå igenom oavsett, är det aldrig något jag skulle rekommendera folk att göra. Om inte annat så lär ju detta bli en faktor som så småningom kommer granskas närmare om folk börjar sätta det i system.

Det du skriver är alltså att samtliga som har löneutmätning (dvs lever på existensminimum) med skulder på 1.25 mkr och uppåt (vilka inte beror på brott eller skatteskuld) i princip automatiskt är kvalificerade för skuldsanering inom ”max något åt” med löneutmätning? Jag tror att du har otroligt många som kan intyga motsatsen som levt med löneutmätning i mååånga år och inte får skuldsanering.

Du får självklart tycka och tro vad du vill, men kanske ska vara försiktig med att så tvärsäkert ge folk så pass radikala råd när det kan slå tillbaka och försämra deras situation än värre.
Håller med till hundra procent
Alla dessa råd man får här ska man tänka ett varv till på. Finns ju ett par stycken som gör mer skada än hjälper med sina ” råd”.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
Fantastiska svar allihopa, tack!
någob mer än Lester som har erfarenhet av att vara i ungefär samma sits med att släppa allt? Vad händer om jag inte blir beviljad skuldsanering? Blir det då en längre tid med löneutmätning? Någon som har erfarenhet från handläggare som gett positivt/negativt på att fortsätta betala av skulder medan förfrågan om sanering är inskickad?
Jag betalade av vissa skulder mellan inskickad ansökan och inledande, handläggaren tyckte det var positivt och visade på att gjort en extra ansträngning. Löneutmätning kan vara livet ut om det vill sig illa finns ibland inget slutdatum.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
I skäligheten så bör det ju rimligtvis kunna bli bakslag om det skulle komma fram att man släpper allt, lever med 15k+ plus och bunkrar under några månader tills man (eventuellt) får skuldsanering. Man har ju definitivt inte visat att man gjort allt man kan för att försöka betala av skulderna, vilket också är ett kriterium.

Även om det självfallet kan gå igenom oavsett, är det aldrig något jag skulle rekommendera folk att göra. Om inte annat så lär ju detta bli en faktor som så småningom kommer granskas närmare om folk börjar sätta det i system.

Det du skriver är alltså att samtliga som har löneutmätning (dvs lever på existensminimum) med skulder på 1.25 mkr och uppåt (vilka inte beror på brott eller skatteskuld) i princip automatiskt är kvalificerade för skuldsanering inom ”max något åt” med löneutmätning? Jag tror att du har otroligt många som kan intyga motsatsen som levt med löneutmätning i mååånga år och inte får skuldsanering.

Du får självklart tycka och tro vad du vill, men kanske ska vara försiktig med att så tvärsäkert ge folk så pass radikala råd när det kan slå tillbaka och försämra deras situation än värre.
Det är det positiva med väntetiden. Det är 5-6 månader tills man får svar på sin skuldsanering och hinner spara under tiden. Före ränteuppgångarna var det 1-2 månader och det fanns inget utrymme att bygga något större sparkapitlal att inleda saneringen på.
Om man sköter sin skälighet skulle jag vilja påstå det ja, att de allra flesta kan få skuldsanering under dom förutsättningarna. De flesta som haft utmätning många år på dom förutsättningarna har nog inte sökt flera gånger.

Jag ger rådet för att när det handlar om en hopplös situation så är tiden av sitt liv otroligt värdefullt. Kan du söka skuldsanering och bli beviljad är du skuldfri 5 år senare. Eller så får du vänta och bygga skälighet i 1-2 år först och sen bli beviljad och skuldfri 5 år senare.
Man har inte tid att leva på existensminimum och löneutmätning resten av livet eller dom kommande 25 åren pga 1.25 miljoner i skuld och x antal miljoner man betalar i ränta under tiden. Då är majoriteten av livet förstört.

Dessutom är det sant: om man ändå inser att man kan hamnar hos KFM har man förmodligen betalat det man kan och gjort allt i många år för att betala sina skulder, då spelar inte några månader någon roll. Varför ska man gynna skitbanker under ett par månader när man kan behålla pengarnam, kommunens handläggare rekommenderade mig tom att släppa alla lån samtidigt för hon såg att det aldrig kommer gå i min situation.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Fantastiska svar allihopa, tack!
någob mer än Lester som har erfarenhet av att vara i ungefär samma sits med att släppa allt? Vad händer om jag inte blir beviljad skuldsanering? Blir det då en längre tid med löneutmätning? Någon som har erfarenhet från handläggare som gett positivt/negativt på att fortsätta betala av skulder medan förfrågan om sanering är inskickad?
Jag släppte allt i princip samtidigt. En del i Juni och resten i Juli. Det på rekommendation av handläggare på kommunen efter att vi gått igenom mina låne och räntekostnader tillsammans med resten av ekonomin. Då rekommenderade hon att jag släpper allt, vilket jag även presenterade i mitt personliga brev vid ansökan om skuldsanering och sa att jag lyssnat noga och följt kommunnens rekommendationer för att öka min skälighet till att bli beviljad skuldsanering. Varav en av åtgärderna var det viktiga steget att släppa allt. Jag blev beviljad på första försöket.

Hade jag inte blivit beviljad hade det blivit löneutmätning ett par månader senare, men hade fortsatt skicka in ansökningar till jag blivit beviljad. Det är 5-6 månaders väntetid för ansökningarna att hanteras. Det vill säga att man har ett halvår längre bryttid/ett halvår längre sen senaste lån/kredit och ett halvår mer skälighet vid varje ansökan om man skött resten.
 

Mia73

Aktiv medlem
Poäng: 157
Blev medlem
5 Augusti 2022
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
52
Poäng
157
Ibland har man inget annat val än att släppa allt, det handlar om för stora summor...såvida man inte vinner på lotto eller får löneökning på 20 000 kr. Jag sökte skuldsanering i maj, släppte allt juni och fick inledande augusti, inget hann ens till inkasso. Det bästa jag någonsin gjort.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Jag släppte allt och fick inte löneutmätning eftersom jag fick inledande .Bästa jag gjort
Samma situation här, fick inledande före utmätning. Otroligt glad att jag släppte allt vid ansökan och han med att betala för flytten och spara upp ett startkapital.
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Samma här.Flyttade till ny lgh.Köpte ny säng TV etc för pengar jag hann lägga undan
Bästa av allt köpte jag ny cykel kontant.Snälla nån kontant.Typ 20 år sedan jag köpte ngt utan lånade pengar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp