• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad göra i väntan på Skuldsanering

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Hej,
Önskar lite råd och tips och svar på lite funderingar jag har :)

har i dagsläget dragit på mig ca 1.25milj i skulder på grund av dåliga val i livet och spelberoende. Har insett att jag inte kan betala och hålla uppe fasaden längre och skickat in förfrågan om skuldsanering då jag inte kommer kunna betala av skulden inom en skälig framtid.

i nuläget är det ca 5månaders väntetid innan inledande eller avslag ges och vill såklart göra rätt för mig så länge och tänkte börja köra snöbollseffekten på lånen för att beta av så många de små skitlån jag har som möjligt.

frågor jag har är således:
Eftersom jag ska köra snöbollseffekten kommer jag att nedprioritera vissa lån som tyvärr tillslut kommer gå till kronofogden. När startar löneutmätning då?
Tickar räntan på lånen på under tiden som löneutmätning pågår?
Är det (ej ur moralisk synpunkt) bättre om jag för över pengar till min sambo som förvaltar dom och sedan skiter i att betala något för att sedan kunna ha en större buffert vid eventuell framtida löneutmätning/skuldsanering?

kommer säkert massor av mer frågor och skriver gärna mer utförligt om det är frågor ni har till mig för att kunna hjälpa :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Bättre släppa allt.1.25 miljoner min värld totalt omöjligt att betala om du inte har hög lön.Ska du ändå släppa vissa skulder till KF förstår jag inte varför du släpper allt.Måste förstå när slaget är förlorat.Lägga undan alla pengar tills löne utmätning/sanering börjar
 

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Bättre släppa allt.1.25 miljoner min värld totalt omöjligt att betala om du inte har hög lön.Ska du ändå släppa vissa skulder till KF förstår jag inte varför du släpper allt.Måste förstå när slaget är förlorat.Lägga undan alla pengar tills löne utmätning/sanering börjar
Har ca 33.000 efter skatt, fasta utgifter på 15.000 och sedan mat och lite smått på det. Så det går ej att betala av tyvärr.

men tänk om saneringen blir nekad? Hur är det då? Ökar löneutmätningen ju högre skulden är eller är det bara under längre tid då?
Om skulder ändå ska till löneutmätning, är det då bättre att släpp allt?

tanken med att betala av vissa mindre skulder skulle ju vara att visa KFM att jag försökt betala inför en sanering…
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Väldigt bra lön men räntorna äter sönder allt.1.2 millar och säg snitt ränta på 15.180 tusen räntor årligen dvs 15000kr månaden enbart räntor.Blir ju ingenting kvar till Amortering.Visst skulle du.förhandla ner snitträntan till typ 10 kanske du kunde fixa det.
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
400
Poäng
527
Vad är månadskostnaden för dina lån? Du har ändå än ganska bra lön ut.

Vet att det är extremt delade meningar om just detta här på forumet, men jag hade fortsatt att försöka betala av de små.
 

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Vad är månadskostnaden för dina lån? Du har ändå än ganska bra lön ut.

Vet att det är extremt delade meningar om just detta här på forumet, men jag hade fortsatt att försöka betala av de små.

Såhär ser lånen ut nu:
Brixo 30905kr hög ränta
Lumify 57480kr hög ränta
Fairlo 30.000 29% ränta
Credifi 57280kr hög ränta
Northmill 50.000kr 25.9% ränta
Flexlimit 11099kr hög ränta
Ferrarum 15556kr hög ränta
Viaconto 4102kr hög ränta
Bilnly 21116kr hög ränta

Remember 152.574kr 12.3%
Nordax bank 228.279kr 19.5%
Norwegian 575.000kr 8.5%

ihopräknat är allt just nu på 33.000 i månaden med ränta och amortering.
har räknat på det och om ett år kan jag få bort de 6 minsta av skulderna och få ner månadskostnaden med ca 7500kr. Men som skrivits tidigare så blir det minus varje månad oavsett. Har ringt och försökt förhandla med långivarna men ingen ”har mandat att ändra/frysa räntan”….
 

Betty

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
400
Poäng
527
Såhär ser lånen ut nu:
Brixo 30905kr hög ränta
Lumify 57480kr hög ränta
Fairlo 30.000 29% ränta
Credifi 57280kr hög ränta
Northmill 50.000kr 25.9% ränta
Flexlimit 11099kr hög ränta
Ferrarum 15556kr hög ränta
Viaconto 4102kr hög ränta
Bilnly 21116kr hög ränta

Remember 152.574kr 12.3%
Nordax bank 228.279kr 19.5%
Norwegian 575.000kr 8.5%

ihopräknat är allt just nu på 33.000 i månaden med ränta och amortering.
har räknat på det och om ett år kan jag få bort de 6 minsta av skulderna och få ner månadskostnaden med ca 7500kr. Men som skrivits tidigare så blir det minus varje månad oavsett. Har ringt och försökt förhandla med långivarna men ingen ”har mandat att ändra/frysa räntan”….
Då hade jag fokuserat på att försöka få bort några av de små i sin helhet -t.ex. Flexlimit borde du kunna betala av hela på en månad om du inte betalar några av de andra. Även viaconto och Ferratum bör du hinna betala av i sin helhet nästkommande 2-3 månaderna, även om du kommer få påminnelseavgifter. Då kommer du i alla fall ha tre färre aktörer som kan invända mot din skuldsanering.
 

Lester

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2021
Meddelanden
148
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Närmare 20% snitt blir nästan 20000kr enbart räntor månaden.Samlingslån tror jag är kört.Hoppas det löser sig
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 869
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Räntan rullar på enligt det ni avtalat om även om man har löneutmätning.
Beloppet för löneutmätning är som huvudregel inte beroende av hur stor skuld det är.
 

Maestro87

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
16 Januari 2024
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
7
Poäng
41
Om man betalar in en skuld som man drar tillbaka från löneutmätning senare , kan de påverka nästa Skuldsaneringsansökan, att man främjar 1 fordringsägare framför någon annan?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp