• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad göra i väntan på Skuldsanering

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
323
Poäng
517
Då får du argumentera att du har fortfarande gjort allt du kunnat (fundera på det och skriv ner vad det innebär i ditt fall/din situation) och efter dina förutsättningar för att kunna betala och det går ändå inte, du blev tvungen att släppa vidare dina skulder och söka skuldsanering efter många års kämpande.

Allas situationer är olika och allas ”göra vad man kan för att betala sina skulder” är olika.
Tack för råd men jag har inte gjort något extra för att minska mina skulder,jag kämpade bara för att kunna betala mina lån och undvika kronofogden men till slut gick det inte längre. Och när jag tänker lite bättre det blev bara värre, om jag släppte allt för 2 eller 3 år sedan skulle vara i en bättre situation med en chans att bli skuldfri .
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mia73

Aktiv medlem
Poäng: 157
Blev medlem
5 Augusti 2022
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
52
Poäng
157
Det borde de vara medvetna om (KF)jag har inte löneutmätning än (det kommer)men har levt på mycket mindre än förbehållsbeloppet sedan länge, länge, länge.
Nu hade jag iofs världens underbaraste handläggare, men du behöver inte vara nervös för kontakten med KF. Jag var livrädd, trodde att det skulle vara förnedring utan dess like där jag måste redogöra för vad pengarna har gått till, visa upp kontoutdrag osv. Men hon ringde bara för att kontrollera att de uppgifter jag lämnat stämmer, sen berättade jag lite om min situation. Det var hur lugnt som helst och jag var typ 15 kg lättare efter samtalet
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 895
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 117
Tack för råd men jag har inte gjort något extra för att minska mina skulder,jag kämpade bara för att kunna betala mina lån och undvika kronofogden men till slut gick det inte längre. Och när jag tänker lite bättre det blev bara värre, om jag släppte allt för 2 eller 3 år sedan skulle vara i en bättre situation med en chans att bli skuldfri .
Det är ganska signifikant åtgärd att kämpa med att leva under existensminimum under flera år för att betala sina lån och du har gjort allt efter dina förutsättningar. Skadar defintitivt inte att söka via kommunen då det är gratis. Men det är klart att det blir svårt om du lägger upp det så att du inte gjort något extra, du måste ju säga att du gjort allt du kan för att bli skälig skuldsanering.
Använd ord och formuleringar till din fördel, inte till din nackdel.
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
323
Poäng
517
Det är ganska signifikant åtgärd att kämpa med att leva under existensminimum under flera år för att betala sina lån och du har gjort allt efter dina förutsättningar. Skadar defintitivt inte att söka via kommunen då det är gratis. Men det är klart att det blir svårt om du lägger upp det så att du inte gjort något extra, du måste ju säga att du gjort allt du kan för att bli skälig skuldsanering.
Använd ord och formuleringar till din fördel, inte till din nackdel.
Jag ska försöka, tack!
 

En av er

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
1 006
Mottagna reaktioner
323
Poäng
517
Nu hade jag iofs världens underbaraste handläggare, men du behöver inte vara nervös för kontakten med KF. Jag var livrädd, trodde att det skulle vara förnedring utan dess like där jag måste redogöra för vad pengarna har gått till, visa upp kontoutdrag osv. Men hon ringde bara för att kontrollera att de uppgifter jag lämnat stämmer, sen berättade jag lite om min situation. Det var hur lugnt som helst och jag var typ 15 kg lättare efter samtalet
Nytig information, tack. Det uppmuntrar verkligen.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Nu såg jag att du redan skickat in din ansökan men min rekommendation är att gå igenom en skuldrådgivare och söka skuldsanering finns bara fördelar att göra så eftersom det är en av punkterna på att man gjort något extra för att få igenom en skuldsanering.Det här med släpp allt är lite godtyckligt framförallt om du nu har betalat på lånen fram tills du skickar in ansökan har du verkligen gjort allt om du väljer att släppa allt när du skickar iväg ansökan om skuldsanering och istället som någon gav dig som råd här i tråden sparar dom pengarna du skulle betala lånen för att få en buffert.Det sunda förnuftet säger nej vad är det som gynnar en själv att man sparar sina pengar för en buffert ifall man skulle få skuldsanering skulle säga att det skadar mycket mer än är till din fördel då har du ju inte gjort allt för att betala tillbaka dina lån.Något som kan hjälpa är att sälja saker begagnat du har hemma för att betala dina räkningar och lån Tradera,Marketplace osv ser dom också på positivt dom flesta har ett par tusenlappar hemma som dom inte har någon användning av.Allt som du gör som är en aktiv handling ser dom positivt på tex ringt till dina borgenärer för att se om dom har en betalningsfri månad, få en tillfällig betalningsplan pga betalnings svårigheter osv... Spelar ingen roll om du får blankt nej då har du endå gjort något aktivt för att få det att gå ihop. Våga och vinn och var ärlig när det gäller kontakt med borgenärer,skuldrådgivare, kfm stoppa inte ner huvudet i sanden har det funkat hittills? När du fått inledande så är det dock viktigt att släppa allt det är viktigt att inte gynna någon borgenär då för du kan få avslag på din skuldsanering bara pga det.

Vet dock att det finns en oerhörd skam för dom flesta att prata om att man är över skuldsatt och därför det är så bra med det här forumet att man kan vara anonym och fråga saker men jag kan intyga att all kontakt jag har haft med borgenärer, skuldrådgivare och Kfm har varit positiv och dom flesta är väldigt ödmjuka och förstående.
 
Senast ändrad:

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Om man får avslag på sin ansökan om skuldsanering och söker igen, får man då samma handläggare eller annan?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 527
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
402
Poäng
527
Du får en annan handläggare.
Sen kanske du har bytt jobb, skaffat ett billigare boende, ägt en bil, motorcykel och sålt den och börjat åka kommunalt istället,omförhandla abonnemang tex telefon och internet dra ner på onödiga utgifter, tjänster osv listan kan göras lång. Allt som du gör för att få ner dina fasta kostnader så visar du på att du är medveten om din situation och försöker göra något åt den.
 

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
Tänkte att jag livar upp min gamla tråd igen med en fråga ang min skuldsituation.
Har som sagt var skickat in förfrågan om skuldsanering, men misstänker att den kan bli avslagen pga för nya lån(läst en del här på forumet).
I och med detta är jag mer eller mindre garanterad att leva med löneutmätning en tid framöver, dock har det inte börjat ännu då inget är skickat till KFM ännu, men är på god väg.
Frågan är nu, är det någon skillnad på summan som dras från lönen om jag har dom små lånen till KFM och försöker hålla de stora lånen ”levande” så länge som möjligt, eller ska jag som jag gör nu fortsätta köra på snöbollseffekten och beta av alla små lån så gott det går?

just nu är sista brtalningsmöjligheten på Remember 128.000kr innan det skickas till inkasso. En del av de små har redan skickats dit.
hopps det blev tydligt nog :)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 355
Mottagna reaktioner
826
Poäng
717
Tänkte att jag livar upp min gamla tråd igen med en fråga ang min skuldsituation.
Har som sagt var skickat in förfrågan om skuldsanering, men misstänker att den kan bli avslagen pga för nya lån(läst en del här på forumet).
I och med detta är jag mer eller mindre garanterad att leva med löneutmätning en tid framöver, dock har det inte börjat ännu då inget är skickat till KFM ännu, men är på god väg.
Frågan är nu, är det någon skillnad på summan som dras från lönen om jag har dom små lånen till KFM och försöker hålla de stora lånen ”levande” så länge som möjligt, eller ska jag som jag gör nu fortsätta köra på snöbollseffekten och beta av alla små lån så gott det går?

just nu är sista brtalningsmöjligheten på Remember 128.000kr innan det skickas till inkasso. En del av de små har redan skickats dit.
hopps det blev tydligt nog :)
Nej det är ingen skillnad. Så länge du har obetalda skulder dras allt som kan dras utöver förbehållsbeloppet. Du kommer inte få behålla mer för att kunna betala på några lån, så den marginalen brukar inte finnas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp