Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vad göra i väntan på Skuldsanering

Viktig medlem
Poäng: 167
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
54
Poäng
167
Hej,
Önskar lite råd och tips och svar på lite funderingar jag har :)

har i dagsläget dragit på mig ca 1.25milj i skulder på grund av dåliga val i livet och spelberoende. Har insett att jag inte kan betala och hålla uppe fasaden längre och skickat in förfrågan om skuldsanering då jag inte kommer kunna betala av skulden inom en skälig framtid.

i nuläget är det ca 5månaders väntetid innan inledande eller avslag ges och vill såklart göra rätt för mig så länge och tänkte börja köra snöbollseffekten på lånen för att beta av så många de små skitlån jag har som möjligt.

frågor jag har är således:
Eftersom jag ska köra snöbollseffekten kommer jag att nedprioritera vissa lån som tyvärr tillslut kommer gå till kronofogden. När startar löneutmätning då?
Tickar räntan på lånen på under tiden som löneutmätning pågår?
Är det (ej ur moralisk synpunkt) bättre om jag för över pengar till min sambo som förvaltar dom och sedan skiter i att betala något för att sedan kunna ha en större buffert vid eventuell framtida löneutmätning/skuldsanering?

kommer säkert massor av mer frågor och skriver gärna mer utförligt om det är frågor ni har till mig för att kunna hjälpa :)

Bättre släppa allt.1.25 miljoner min värld totalt omöjligt att betala om du inte har hög lön.Ska du ändå släppa vissa skulder till KF förstår jag inte varför du släpper allt.Måste förstå när slaget är förlorat.Lägga undan alla pengar tills löne utmätning/sanering börjar

Bättre släppa allt.1.25 miljoner min värld totalt omöjligt att betala om du inte har hög lön.Ska du ändå släppa vissa skulder till KF förstår jag inte varför du släpper allt.Måste förstå när slaget är förlorat.Lägga undan alla pengar tills löne utmätning/sanering börjar
Har ca 33.000 efter skatt, fasta utgifter på 15.000 och sedan mat och lite smått på det. Så det går ej att betala av tyvärr.

men tänk om saneringen blir nekad? Hur är det då? Ökar löneutmätningen ju högre skulden är eller är det bara under längre tid då?
Om skulder ändå ska till löneutmätning, är det då bättre att släpp allt?

tanken med att betala av vissa mindre skulder skulle ju vara att visa KFM att jag försökt betala inför en sanering…

Väldigt bra lön men räntorna äter sönder allt.1.2 millar och säg snitt ränta på 15.180 tusen räntor årligen dvs 15000kr månaden enbart räntor.Blir ju ingenting kvar till Amortering.Visst skulle du.förhandla ner snitträntan till typ 10 kanske du kunde fixa det.

Vad är månadskostnaden för dina lån? Du har ändå än ganska bra lön ut.

Vet att det är extremt delade meningar om just detta här på forumet, men jag hade fortsatt att försöka betala av de små.

Vad är månadskostnaden för dina lån? Du har ändå än ganska bra lön ut.

Vet att det är extremt delade meningar om just detta här på forumet, men jag hade fortsatt att försöka betala av de små.

Såhär ser lånen ut nu:
Brixo 30905kr hög ränta
Lumify 57480kr hög ränta
Fairlo 30.000 29% ränta
Credifi 57280kr hög ränta
Northmill 50.000kr 25.9% ränta
Flexlimit 11099kr hög ränta
Ferrarum 15556kr hög ränta
Viaconto 4102kr hög ränta
Bilnly 21116kr hög ränta

Remember 152.574kr 12.3%
Nordax bank 228.279kr 19.5%
Norwegian 575.000kr 8.5%

ihopräknat är allt just nu på 33.000 i månaden med ränta och amortering.
har räknat på det och om ett år kan jag få bort de 6 minsta av skulderna och få ner månadskostnaden med ca 7500kr. Men som skrivits tidigare så blir det minus varje månad oavsett. Har ringt och försökt förhandla med långivarna men ingen ”har mandat att ändra/frysa räntan”….

Såhär ser lånen ut nu:
Brixo 30905kr hög ränta
Lumify 57480kr hög ränta
Fairlo 30.000 29% ränta
Credifi 57280kr hög ränta
Northmill 50.000kr 25.9% ränta
Flexlimit 11099kr hög ränta
Ferrarum 15556kr hög ränta
Viaconto 4102kr hög ränta
Bilnly 21116kr hög ränta

Remember 152.574kr 12.3%
Nordax bank 228.279kr 19.5%
Norwegian 575.000kr 8.5%

ihopräknat är allt just nu på 33.000 i månaden med ränta och amortering.
har räknat på det och om ett år kan jag få bort de 6 minsta av skulderna och få ner månadskostnaden med ca 7500kr. Men som skrivits tidigare så blir det minus varje månad oavsett. Har ringt och försökt förhandla med långivarna men ingen ”har mandat att ändra/frysa räntan”….
Då hade jag fokuserat på att försöka få bort några av de små i sin helhet -t.ex. Flexlimit borde du kunna betala av hela på en månad om du inte betalar några av de andra. Även viaconto och Ferratum bör du hinna betala av i sin helhet nästkommande 2-3 månaderna, även om du kommer få påminnelseavgifter. Då kommer du i alla fall ha tre färre aktörer som kan invända mot din skuldsanering.

Närmare 20% snitt blir nästan 20000kr enbart räntor månaden.Samlingslån tror jag är kört.Hoppas det löser sig

Räntan rullar på enligt det ni avtalat om även om man har löneutmätning.
Beloppet för löneutmätning är som huvudregel inte beroende av hur stor skuld det är.

Om man betalar in en skuld som man drar tillbaka från löneutmätning senare , kan de påverka nästa Skuldsaneringsansökan, att man främjar 1 fordringsägare framför någon annan?

Om man betalar in en skuld som man drar tillbaka från löneutmätning senare , kan de påverka nästa Skuldsaneringsansökan, att man främjar 1 fordringsägare framför någon annan?
Det gäller enbart från och med man är faktiskt beviljad inledande skuldsanering.

Det kan bero på omständigheterna, men i normalfallet är det nog ingen större fara.

Släpp rubbet. Vet du att du kommer hamna hos KFM så finns det ingen poäng att favoritisera att betala vissa lån. Får du inledande så behåller du dessutom allt du hinner spara.

Släpp rubbet. Vet du att du kommer hamna hos KFM så finns det ingen poäng att favoritisera att betala vissa lån. Får du inledande så behåller du dessutom allt du hinner spara.
Fast det är väl lite godtyckligt sagt? Utgångspunkten är ju ändå att skulderna ska betalas. Att få skuldsanering är vare sig en självklarhet eller rättighet. Om man har möjlighet att betala av några skulder, så förbättrar man ju sin utgångspunkt och totala skuldbörda och kan bli skuldfri snabbare, om man nu inte skulle bli beviljad skuldsanering.

Men ibland livet kommer man till en slutpunkt när det inte finns ngt mer att göra.Och detta fall omöjligt att få bukt med problemet och då måste det bästa vara att släppa allt omedelbart.Ingen som har påpekat att sanering rättighet men om det finns möjlighet att få ny chans livet självklart tar man chansen.

Fast det är väl lite godtyckligt sagt? Utgångspunkten är ju ändå att skulderna ska betalas. Att få skuldsanering är vare sig en självklarhet eller rättighet. Om man har möjlighet att betala av några skulder, så förbättrar man ju sin utgångspunkt och totala skuldbörda och kan bli skuldfri snabbare, om man nu inte skulle bli beviljad skuldsanering.
"Att få skuldsanering är vare sig en självklarhet eller rättighet." - där har du mer eller mindre i praktiken fel. Även om jag ser varför man ska tycka att det är så i teorin, men så är det inte.

Har man 1.25 miljoner i skulder (exklusive ränta och ej myndighetsskulder eller övervärderade fastigheter, grova brott eller andra konstiga förutsättningar) och inte har pengar att gå runt/lever UNDER existensminimum så skulle jag säga att det är en självklarhet och nästintill garanti att bli beviljad skuldsanering om man vill. Kanske inte alltid första eller andra försöket, men så länge man fortsätter ta hand om sin skälighet och skickar in ansökan kommer man bli beviljad inom max något år. Lever man under existensminimum så är det dessutom rekommenderat att släppa skulderna till KFM, släpper man så ska man givetvis släppa allt så man inte gynnar någon specifik bank eller missgynnar sig själv. Enda anledningen att betala bort någon skuld i detta skede skulle vara att betala bort de senaste tagna skulderna, så på pappret senaste tagna skulden blir längre bak. Delvis att man köper sig mer skälighet eftersom de man avslutar inte kommer rapportera in något. Men sen som sagt: Viktigt att ta hand om skäligheten. Ha brytpunkter, låta det gå tid, inte utnyttja fler lån/krediter etc utöver att man är kvalificerad insolvent.

Helt rätt.Min handläggare undrade varför jag inte sökt tidigare.Hade jag sökt 5 år tidigare hade jag blivit beviljad och klar nu.Från ansökan till Beviljad 7mån.1.25miljoner plus ränta som tickar.Släpp nu

Helt rätt.Min handläggare undrade varför jag inte sökt tidigare.Hade jag sökt 5 år tidigare hade jag blivit beviljad och klar nu.Från ansökan till Beviljad 7mån.1.25miljoner plus ränta som tickar.Släpp nu
Det tickar ingen ränta i skuldsaneringen, det stannar vid inledandet

Du visar att du gör allt du kan för att bli skuldfri genom att betala av på det du kan. Det är positivt. Gör upp en plan och följ den. Om målet är att få till en skuldsanering kommer du kunna peka på att du vidtagit vissa åtgärder för att minska på skulderna, men det har inte varit tillräckligt för att bli skuldfri.

"Att få skuldsanering är vare sig en självklarhet eller rättighet." - där har du mer eller mindre i praktiken fel. Även om jag ser varför man ska tycka att det är så i teorin, men så är det inte.

Har man 1.25 miljoner i skulder (exklusive ränta och ej myndighetsskulder eller övervärderade fastigheter, grova brott eller andra konstiga förutsättningar) och inte har pengar att gå runt/lever UNDER existensminimum så skulle jag säga att det är en självklarhet och nästintill garanti att bli beviljad skuldsanering om man vill. Kanske inte alltid första eller andra försöket, men så länge man fortsätter ta hand om sin skälighet och skickar in ansökan kommer man bli beviljad inom max något år. Lever man under existensminimum så är det dessutom rekommenderat att släppa skulderna till KFM, släpper man så ska man givetvis släppa allt så man inte gynnar någon specifik bank eller missgynnar sig själv. Enda anledningen att betala bort någon skuld i detta skede skulle vara att betala bort de senaste tagna skulderna, så på pappret senaste tagna skulden blir längre bak. Delvis att man köper sig mer skälighet eftersom de man avslutar inte kommer rapportera in något. Men sen som sagt: Viktigt att ta hand om skäligheten. Ha brytpunkter, låta det gå tid, inte utnyttja fler lån/krediter etc utöver att man är kvalificerad insolvent.
I skäligheten så bör det ju rimligtvis kunna bli bakslag om det skulle komma fram att man släpper allt, lever med 15k+ plus och bunkrar under några månader tills man (eventuellt) får skuldsanering. Man har ju definitivt inte visat att man gjort allt man kan för att försöka betala av skulderna, vilket också är ett kriterium.

Även om det självfallet kan gå igenom oavsett, är det aldrig något jag skulle rekommendera folk att göra. Om inte annat så lär ju detta bli en faktor som så småningom kommer granskas närmare om folk börjar sätta det i system.

Det du skriver är alltså att samtliga som har löneutmätning (dvs lever på existensminimum) med skulder på 1.25 mkr och uppåt (vilka inte beror på brott eller skatteskuld) i princip automatiskt är kvalificerade för skuldsanering inom ”max något åt” med löneutmätning? Jag tror att du har otroligt många som kan intyga motsatsen som levt med löneutmätning i mååånga år och inte får skuldsanering.

Du får självklart tycka och tro vad du vill, men kanske ska vara försiktig med att så tvärsäkert ge folk så pass radikala råd när det kan slå tillbaka och försämra deras situation än värre.

Fantastiska svar allihopa, tack!
någob mer än Lester som har erfarenhet av att vara i ungefär samma sits med att släppa allt? Vad händer om jag inte blir beviljad skuldsanering? Blir det då en längre tid med löneutmätning? Någon som har erfarenhet från handläggare som gett positivt/negativt på att fortsätta betala av skulder medan förfrågan om sanering är inskickad?

I skäligheten så bör det ju rimligtvis kunna bli bakslag om det skulle komma fram att man släpper allt, lever med 15k+ plus och bunkrar under några månader tills man (eventuellt) får skuldsanering. Man har ju definitivt inte visat att man gjort allt man kan för att försöka betala av skulderna, vilket också är ett kriterium.

Även om det självfallet kan gå igenom oavsett, är det aldrig något jag skulle rekommendera folk att göra. Om inte annat så lär ju detta bli en faktor som så småningom kommer granskas närmare om folk börjar sätta det i system.

Det du skriver är alltså att samtliga som har löneutmätning (dvs lever på existensminimum) med skulder på 1.25 mkr och uppåt (vilka inte beror på brott eller skatteskuld) i princip automatiskt är kvalificerade för skuldsanering inom ”max något åt” med löneutmätning? Jag tror att du har otroligt många som kan intyga motsatsen som levt med löneutmätning i mååånga år och inte får skuldsanering.

Du får självklart tycka och tro vad du vill, men kanske ska vara försiktig med att så tvärsäkert ge folk så pass radikala råd när det kan slå tillbaka och försämra deras situation än värre.
Håller med till hundra procent
Alla dessa råd man får här ska man tänka ett varv till på. Finns ju ett par stycken som gör mer skada än hjälper med sina ” råd”.

någob mer än Lester som har erfarenhet av att vara i ungefär samma sits med att släppa allt? Vad händer om jag inte blir beviljad skuldsanering? Blir det då en längre tid med löneutmätning? Någon som har erfarenhet från handläggare som gett positivt/negativt på att fortsätta betala av skulder medan förfrågan om sanering är inskickad?
Jag betalade av vissa skulder mellan inskickad ansökan och inledande, handläggaren tyckte det var positivt och visade på att gjort en extra ansträngning. Löneutmätning kan vara livet ut om det vill sig illa finns ibland inget slutdatum.

Det är det positiva med väntetiden. Det är 5-6 månader tills man får svar på sin skuldsanering och hinner spara under tiden. Före ränteuppgångarna var det 1-2 månader och det fanns inget utrymme att bygga något större sparkapitlal att inleda saneringen på.
Om man sköter sin skälighet skulle jag vilja påstå det ja, att de allra flesta kan få skuldsanering under dom förutsättningarna. De flesta som haft utmätning många år på dom förutsättningarna har nog inte sökt flera gånger.

Jag ger rådet för att när det handlar om en hopplös situation så är tiden av sitt liv otroligt värdefullt. Kan du söka skuldsanering och bli beviljad är du skuldfri 5 år senare. Eller så får du vänta och bygga skälighet i 1-2 år först och sen bli beviljad och skuldfri 5 år senare.
Man har inte tid att leva på existensminimum och löneutmätning resten av livet eller dom kommande 25 åren pga 1.25 miljoner i skuld och x antal miljoner man betalar i ränta under tiden. Då är majoriteten av livet förstört.

Dessutom är det sant: om man ändå inser att man kan hamnar hos KFM har man förmodligen betalat det man kan och gjort allt i många år för att betala sina skulder, då spelar inte några månader någon roll. Varför ska man gynna skitbanker under ett par månader när man kan behålla pengarnam, kommunens handläggare rekommenderade mig tom att släppa alla lån samtidigt för hon såg att det aldrig kommer gå i min situation.

Jag släppte allt i princip samtidigt. En del i Juni och resten i Juli. Det på rekommendation av handläggare på kommunen efter att vi gått igenom mina låne och räntekostnader tillsammans med resten av ekonomin. Då rekommenderade hon att jag släpper allt, vilket jag även presenterade i mitt personliga brev vid ansökan om skuldsanering och sa att jag lyssnat noga och följt kommunnens rekommendationer för att öka min skälighet till att bli beviljad skuldsanering. Varav en av åtgärderna var det viktiga steget att släppa allt. Jag blev beviljad på första försöket.

Hade jag inte blivit beviljad hade det blivit löneutmätning ett par månader senare, men hade fortsatt skicka in ansökningar till jag blivit beviljad. Det är 5-6 månaders väntetid för ansökningarna att hanteras. Det vill säga att man har ett halvår längre bryttid/ett halvår längre sen senaste lån/kredit och ett halvår mer skälighet vid varje ansökan om man skött resten.

Ibland har man inget annat val än att släppa allt, det handlar om för stora summor...såvida man inte vinner på lotto eller får löneökning på 20 000 kr. Jag sökte skuldsanering i maj, släppte allt juni och fick inledande augusti, inget hann ens till inkasso. Det bästa jag någonsin gjort.

Jag släppte allt och fick inte löneutmätning eftersom jag fick inledande .Bästa jag gjort
Samma situation här, fick inledande före utmätning. Otroligt glad att jag släppte allt vid ansökan och han med att betala för flytten och spara upp ett startkapital.

Samma här.Flyttade till ny lgh.Köpte ny säng TV etc för pengar jag hann lägga undan
Bästa av allt köpte jag ny cykel kontant.Snälla nån kontant.Typ 20 år sedan jag köpte ngt utan lånade pengar

Har man 1.25 miljoner i skulder (exklusive ränta och ej myndighetsskulder eller övervärderade fastigheter, grova brott eller andra konstiga förutsättningar) och inte har pengar att gå runt/lever UNDER existensminimum så skulle jag säga att det är en självklarhet och nästintill garanti att bli beviljad skuldsanering om man vill. Kanske inte alltid första eller andra försöket, men så länge man fortsätter ta hand om sin skälighet och skickar in ansökan kommer man bli beviljad inom max något år. Lever man under existensminimum så är det dessutom rekommenderat att släppa skulderna till KFM, släpper man så ska man givetvis släppa allt så man inte gynnar någon specifik bank eller missgynnar sig själv. Enda anledningen att betala bort någon skuld i detta skede skulle vara att betala bort de senaste tagna skulderna, så på pappret senaste tagna skulden blir längre bak. Delvis att man köper sig mer skälighet eftersom de man avslutar inte kommer rapportera in något. Men sen som sagt: Viktigt att ta hand om skäligheten. Ha brytpunkter, låta det gå tid, inte utnyttja fler lån/krediter etc utöver att man är kvalificerad

Det är det positiva med väntetiden. Det är 5-6 månader tills man får svar på sin skuldsanering och hinner spara under tiden. Före ränteuppgångarna var det 1-2 månader och det fanns inget utrymme att bygga något större sparkapitlal att inleda saneringen på.
Om man sköter sin skälighet skulle jag vilja påstå det ja, att de allra flesta kan få skuldsanering under dom förutsättningarna. De flesta som haft utmätning många år på dom förutsättningarna har nog inte sökt flera gånger.

Jag ger rådet för att när det handlar om en hopplös situation så är tiden av sitt liv otroligt värdefullt. Kan du söka skuldsanering och bli beviljad är du skuldfri 5 år senare. Eller så får du vänta och bygga skälighet i 1-2 år först och sen bli beviljad och skuldfri 5 år senare.
Man har inte tid att leva på existensminimum och löneutmätning resten av livet eller dom kommande 25 åren pga 1.25 miljoner i skuld och x antal miljoner man betalar i ränta under tiden. Då är majoriteten av livet förstört.

Dessutom är det sant: om man ändå inser att man kan hamnar hos KFM har man förmodligen betalat det man kan och gjort allt i många år för att betala sina skulder, då spelar inte några månader någon roll. Varför ska man gynna skitbanker under ett par månader när man kan behålla pengarnam, kommunens handläggare rekommenderade mig tom att släppa alla lån samtidigt för hon såg att det aldrig kommer gå i min situation.
Brytpunkt-okej förstår ,man ska sluta med sitt tidigare beteende (överkonsumtion, spel osv.),inga nya lån-okej förstår, helt rätt men vad har jag gjort för att minska mina skulder.Vad kunde jag göra?Betalade så länge jag kunde och när jag inte kunde länge så...Har du nåt konkret exempel vad kunde jag göra utöver detta (har inget hus eller något värdefullt)?

Brytpunkt-okej förstår ,man ska sluta med sitt tidigare beteende (överkonsumtion, spel osv.),inga nya lån-okej förstår, helt rätt men vad har jag gjort för att minska mina skulder.Vad kunde jag göra?Betalade så länge jag kunde och när jag inte kunde länge så...Har du nåt konkret exempel vad kunde jag göra utöver detta (har inget hus eller något värdefullt)?
För min del jobbade jag övertid regelbundet i många år för att få in några extra tusenlappar. Inte för att dom pengarna gick till extra-amorteringar, snarare till mat på bordet till barnen. Men handläggaren såg det som något positivt man gjort.

Kommer inte ihåg allt jag tog upp i mitt personliga brev och med handläggaren gällande denna punkt. Men något i stil med:

- Jag har försökt snöbollsmetoden och lyckades betala bort 3 lån och nästan över 100.000 i skulder, men det slutade med att allt annat var nära att falla till inkasso så jag var tvungen att göra allt för att komma ikapp igen. Detta resulterade i att jag fick sälja mina hörlurar, min dator och lite andra prylar för att komma ikapp
- Jag har jämkat för att försöka öka din inkomst till att amortera
- Jag har slutat röka för 3 år sen utan substitut för att förbättra min ekonomiska situation och hälsa, men också bevisa för mig själv att jag kan avsluta ett beroende (vilket jag tycker är positivt för skäligheten vid min andra brytpunkt att jag slutat spela utan återfall)
- Jag har sagt upp mina abbonemang för 3 år sen för att förbättra min ekonomiska situation något och försöka betala
- Jag har betalat dina räkningar under flera år och verkligen försökt trots att du legat under existensminimum
- Jag har tagit samtlingslån varav 100% av beloppet har gått till att konsolidera dina skulder för att kunna betala ner lånen
- Jag har sökt ekonomisk expertis via ekonomi på jobbet, vänner, familjen, kommunhandläggare etc
- Jag har budgeterat strikt med ekonomisk hjälp från en vän
- Jag har sedan ett år tillbaka noggrant övervägt mina alternativ och med hjälp av ekonomiskt instanser/kunniga i min närhet planerat för allmän skälighet och skuldsanering efter att övriga alternativ är uttömda
- Trots alla åtgärder så äter räntor upp alla pengar och amorteringen blir obefintlig i sammanhang om att du ska kunna bli skuldfri dom närmaste 25 åren
- Du anser att du har gjort allt du kunnat under flera år för att komma ur din ekonomiska situation och i samråd med och på rekommendation av kommunens skuldrådgivare så har du nu valt att släppa dina skulder till KFM och sökt skuldsanering

Det mesta sant, en del kryddat.

Men som du ser: Om man lägger fram det på detta sätt så blir att man släpper sina skulder helt plötsligt väldigt bagatellt i sammanhanget. För man målar upp en bild att man försökt allt under flera år för att bli skälig skuldsanering och gjort vad man kan för att betala sina skulder.
Men säger man inget annat än att bara: "Nä jag släppte mina skulder, för att det inte gick runt" då väger det plötsligt väldigt mycket på skäligheten. Jag tror mycket handlar om presentation och argumentation för sin sak om varför man ska ha skuldsanering. Det heter trots allt "allmän skälighet" och även om det finns vissa "guidelines" så är mycket också en tolkningsfråga om du är skälig och gjort tillräckligt. Här är det din uppgift att övertyga handläggaren att så är fallet enligt mig.

Har du något som du tror är i din fördel. Använd det!

För min del jobbade jag övertid regelbundet i många år för att få in några extra tusenlappar. Inte för att dom pengarna gick till extra-amorteringar, snarare till mat på bordet till barnen. Men handläggaren såg det som något positivt man gjort.
Mia,missuppfatta mig inte, du jobbade inte övertid för att minska skulder utan för att förbättra din ekonomisk situation och det förstår jag och det är helt okej (det tänker jag göra så fort jag får möjlighet att jobba över)men, utan hänsyn till vad din handledare sa, det minskade inte dina skulder.

Mia,missuppfatta mig inte, du jobbade inte övertid för att minska skulder utan för att förbättra din ekonomisk situation och det förstår jag och det är helt okej (det tänker jag göra så fort jag får möjlighet att jobba över)men, utan hänsyn till vad din handledare sa, det minskade inte dina skulder.
Precis det jag skrev, men handläggaren ansåg att jag hade gjort något konkret för att förbättra min situation.

Svårt att göra något annat när man inte har något av värde att sälja och går back nästan 10 000 kr/månad

Kommer inte ihåg allt jag tog upp i mitt personliga brev och med handläggaren gällande denna punkt. Men något i stil med:

- Jag har försökt snöbollsmetoden och lyckades betala bort 3 lån och nästan över 100.000 i skulder, men det slutade med att allt annat var nära att falla till inkasso så jag var tvungen att göra allt för att komma ikapp igen. Detta resulterade i att jag fick sälja mina hörlurar, min dator och lite andra prylar för att komma ikapp
- Jag har jämkat för att försöka öka din inkomst till att amortera
- Jag har slutat röka för 3 år sen utan substitut för att förbättra min ekonomiska situation och hälsa, men också bevisa för mig själv att jag kan avsluta ett beroende (vilket jag tycker är positivt för skäligheten vid min andra brytpunkt att jag slutat spela utan återfall)
- Jag har sagt upp mina abbonemang för 3 år sen för att förbättra min ekonomiska situation något och försöka betala
- Jag har betalat dina räkningar under flera år och verkligen försökt trots att du legat under existensminimum
- Jag har tagit samtlingslån varav 100% av beloppet har gått till att konsolidera dina skulder för att kunna betala ner lånen
- Jag har sökt ekonomisk expertis via ekonomi på jobbet, vänner, familjen, kommunhandläggare etc
- Jag har budgeterat strikt med ekonomisk hjälp från en vän
- Jag har sedan ett år tillbaka noggrant övervägt mina alternativ och med hjälp av ekonomiskt instanser/kunniga i min närhet planerat för allmän skälighet och skuldsanering efter att övriga alternativ är uttömda
- Trots alla åtgärder så äter räntor upp alla pengar och amorteringen blir obefintlig i sammanhang om att du ska kunna bli skuldfri dom närmaste 25 åren
- Du anser att du har gjort allt du kunnat under flera år för att komma ur din ekonomiska situation och i samråd med och på rekommendation av kommunens skuldrådgivare så har du nu valt att släppa dina skulder till KFM och sökt skuldsanering

Det mesta sant, en del kryddat.

Men som du ser: Om man lägger fram det på detta sätt så blir att man släpper sina skulder helt plötsligt väldigt bagatellt i sammanhanget. För man målar upp en bild att man försökt allt under flera år för att bli skälig skuldsanering och gjort vad man kan för att betala sina skulder.
Men säger man inget annat än att bara: "Nä jag släppte mina skulder, för att det inte gick runt" då väger det plötsligt väldigt mycket på skäligheten. Jag tror mycket handlar om presentation och argumentation för sin sak om varför man ska ha skuldsanering. Det heter trots allt "allmän skälighet" och även om det finns vissa "guidelines" så är mycket också en tolkningsfråga om du är skälig och gjort tillräckligt. Här är det din uppgift att övertyga handläggaren att så är fallet enligt mig.

Har du något som du tror är i din fördel. Använd det!

Svårt att göra något annat när man inte har något av värde att sälja och går back nästan 10 000 kr/månad
Det är just det jag tänkte, jag kunde inte göra något för att minska skulder och tyvärr är ingen Ciceron för att kunna övertala KF om det.

Det är just det jag tänkte, jag kunde inte göra något för att minska skulder och tyvärr är ingen Ciceron för att kunna övertala KF om det.
Då får du argumentera att du har fortfarande gjort allt du kunnat (fundera på det och skriv ner vad det innebär i ditt fall/din situation) och efter dina förutsättningar för att kunna betala och det går ändå inte, du blev tvungen att släppa vidare dina skulder och söka skuldsanering efter många års kämpande.

Allas situationer är olika och allas ”göra vad man kan för att betala sina skulder” är olika.

Nä precis, är det för stora summor så kan man ju inte göra någonting, det handlar om överlevnad
Det borde de vara medvetna om (KF)jag har inte löneutmätning än (det kommer)men har levt på mycket mindre än förbehållsbeloppet sedan länge, länge, länge.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp