- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Alltså din senaste skuld var ung.ett år gammalt?
Jajamän! Resten 5-6 år.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Alltså din senaste skuld var ung.ett år gammalt?
TackJajamän! Resten 5-6 år.
Skulle tro flex. Budgettillskottet är nästa år.Man fick väl kritik för dem långa väntetiderna och vill kanske jobba på att få ner dessa?
Övertid är ju en möjlig lösning.
Senaste lån/spel var i början av året och vad jag läst i detta forum så skall det till lite längre tid än så för att skäligheten ska bli bedömd som godkänd. Sedan är det ju som många skriver beroende på vilken handläggare man får i sitt ärende.När jag ansökte hösten 2020 så var mitt senaste lån taget i oktober 2019 och resten 2014-2015. Jag fick skuldsanering direkt.
Finns det något konkret från KFM på hur man ska korta ner tiderna?Skulle tro flex. Budgettillskottet är nästa år.
Finns det något konkret från KFM på hur man ska korta ner tiderna?
Eller det är rekrytering nästa år som man hoppas ska lösa problemet?
Läste något om att man försökte automatisera mer, men det är väl nära på omöjligt att ha ett beslut skuldsanering automatisk som lagen ser ut idag om skälighet ska bedömas?
Ja insolvens delen bör gå att automatisera till viss del (det görs ju redan i deras online verktyg) och hade nog kunnat gallra en hel del.Autoavslag borde gå att införa.
Typ
Stefan 21
Inkomst 320 000
Lån/skulder 250 000
Avslag.
Tror de skulle rensa bort en hel det..
Vad i detta skulle ge avslag automatiskt?Autoavslag borde gå att införa.
Typ
Stefan 21
Inkomst 320 000
Lån/skulder 250 000
Avslag.
Tror de skulle rensa bort en hel det..
Vad i detta skulle ge avslag automatiskt?
Ok, tänkte om spel i närtid ses som mer negativt än ett lån i närtid.Nej. Blancolån allting.
Jag tycker det är konstigt om det automatiskt blev avslag på bara ålder och inkomst/skuldförhållande. Kan ju ha höga räntor, många barn och ingen möjlighet att någonsin bli skuldfri. Kanske fler parametrarÅlder och inkomst/skuldförhållande.
En annan autoavslag vore tex sökt fått avslag mindre än ett år innan ansökan gjordes, eller genomfört skuldsanering för mindre än 10 år sedan
Ja man får tycka olika.Jag tycker det är konstigt om det automatiskt blev avslag på bara ålder och inkomst/skuldförhållande. Kan ju ha höga räntor, många barn och ingen möjlighet att någonsin bli skuldfri. Kanske fler parametrar
Jajamensan! Bostadskostnaden KFM går efter är denna:Min rådgivare på kommunen tyckte att jag kör igång med löneutmätning och sen ska han hjälpa mig söka skuldsanering då jag hade nytagen kredit
En fråga som jag behöver få svar är att min sambo har pga min situation med skulder och väntande löneutmätning har nu gjort slut och jag letar desperat efter en hyreslägenhet innan betalningsanmärkning kommer
Finns det schablon på hur hög hyra man får ha?
Har en 20-åring som bor halvtid hos mig ett litet tag till
OM hyran skulle bli högre än schablon och man ej kan flytta till billigare kan man då ändå få schablonhyran i ersättning?
Förstår ni hur jag menar?
Tacksam för svar ❤️
Finns inget facit tyvärr. Och det är inte hyreskostnad utan bostadskostnad.Tack för snabbt svar
Vad händer om hyran är ex 400 över Max?
Men antal barn och räntor etc borde ju kunna finnas med i den automatiserade uträkningen.Jag tycker det är konstigt om det automatiskt blev avslag på bara ålder och inkomst/skuldförhållande. Kan ju ha höga räntor, många barn och ingen möjlighet att någonsin bli skuldfri. Kanske fler parametrar
Tack för snabbt svar
Vad händer om hyran är ex 400 över Max?
Det gör i det testet man får fylla i.Men antal barn och räntor etc borde ju kunna finnas med i den automatiserade uträkningen.
Jag tror frågan utgår från ansökan om skusan. Har du redan skusan så är det inte samma scenario.Om du får anta, vad tror du händer?
Om Kalle har en lägenhet och betalar 7500 kr och får en lägenhet som kostar 7900 kr. Vad händer då? Han får ta pengar helt enkelt från beloppet han har kvar efter att han har betalat sin skuldsanering.
Min fru och jag tittade på en större lägenhet förra året. Jag har skuldsanering, har 1,5 år kvar på den. Vi betalar 7300 för våran tvåa nu på 58 kvm. Vi tittade på en trea på strax över 90 kvm. Den skulle kosta oss 10.000 i månaden plus ström. Det var inte aktuellt kan jag tala om. Då hade vi varit tvungna att ta från beloppet som är över efter att jag betalat på min skuldsanering.
Jag kunde ha skickat in och gjort omprövning och fått betala mindre i månaden. Däremot tror jag KF hade skrattat mig rätt i ansiktet och sagt att "hörrudu, du får allt vänta med att skaffa större bostad till din skuldsanering är klar om du inte tar från beloppet som blir över när du har betalat oss".
Däremot vet jag inte vad som händer om man, låt oss säga får betalplan på fem år. Man är två personer. År ett får man tvillingar och man bor i en etta. Då måste man byta upp sig till större lägenhet = begära omprövning.
Du tjänar ingenting på att inte svara på delgivningarna, om det alltid kommer påminnelser vet jag inte men skulle gissa det. Jag svarade alltid samma dag på delgivningarna jag fick, har man insett att det blir löneutmätning oavsett så är det lika bra att få igång den.En fråga ang delgivningar hos KFM.
Har fått delgivning på samtliga av mina skulder, dock har jag endast fått en påminnelse på den skuld som först inkom till KFM och även meddelat att jag mottagit denna och fått betalkrav som utgår nu i slutet av oktober.
de övriga delgivningarna har jag ej fått påminnelse på och heller inte meddelat att jag mottagit.
kommer alltid påminnelse på delgivningar? (Vill ju tex inte ha delgivningsman till jobbet).
Tjänar jag något på att dra ut på att vänta på diverse påminnelser om dessa nu kommer? (Löneutmätning lär ju starta nästa månad ändå pga betalkravet sol finns just nu).
Jag har nu pratat med kommunens budget och skuldrådgivare som rekommenderar att jag väntar med att söka igen till nästa år då det rent psykiskt sett ser bättre ut att det står 2025 på ansökan än att det står 2024 igen.
Det är inte maxbeslut, du får behålla allt över 11913 kr.Så kom beslut om löneutmätning och antar att det hinns med redan nu med novemberlönen… synd, hade hoppas få behålla även den. Men men. Nu till en fråga:
”Beslut om löneutmätning
Kronofogden beslutar om löneutmätning för XX.
XX har alltid rätt att behålla 18 870 kr per månad
(förbehållsbelopp).
Arbetsgivaren ska göra avdrag med 11 913 kr per månad.
Arbetsgivaren/Utbetalaren ska göra avdraget tills vi fattar nytt beslut.”
Är detta ett maxbeslut?
Har 39000kr i lön innan skatt, men har möjlighet att tjäna mera med övertid etc. Får jag i så fall behålla mer om jag tjänar mer?
Han får behålla minst 18870. Skulle han vara sjuk eller tjäna mindre pga någon orsak så minskas det utmätta beloppet.Det är inte maxbeslut, du får behålla allt över 11913 kr.
Ja,det var lapsus från mig,arbetsgivaren gör avdrag med 11913 allt annat behåller han tills beslut eventuellt ändras. Ber om ursäkt, men i alla fall det är inte maxbeslut.Han får behålla minst 18870. Skulle han vara sjuk eller tjäna mindre pga någon orsak så minskas det utmätta beloppet.
Det pausas inte av att du söker skuldsanering, däremot om du får inledande så pausas löneutmätning men söker du nu är det minst ett halvår innan någon börjar titta på din ansökan. Och innan dess har du troligtvis fått påbörja löneutmätning om du redan fått en delgivning.Om man släppt allt till KFM och nu fått delgivning. Vad händer om man söker om skuldsanering? Ingen löneutmätning är påbörjad, flyttar man ev fram den under handläggningstiden då tills beslut på
Förstår. Då kan man inte köpa sig tid alltsåDet pausas inte av att du söker skuldsanering, däremot om du får inledande så pausas eventuellt löneutmätning men söker du nu är det minst ett halvår innan någon börjar titta på din ansökan. Och innan dess har du troligtvis fått påbörja löneutmätning om du redan fått en delgivning.
Undra hur lång tid det tar innan löneutmätning kommer igång nuförtiden?Det hänger helt och hållet på hur fort de du är skyldig pengar begär verkställighet. Sen kan du såklart fördröja det genom att inte skriva på delgivningarna osv men det är bara dumt om du skall söka skuldsanering. För mig tog det ungefär 4 månader från första delgivning tills löneutmätningen startade. Jag skrev på delgivningarna samma dag jag fick de..Förstår. Då kan man inte köpa sig tid alltsåUndra hur lång tid det tar innan löneutmätning kommer igång nuförtiden?
Ok synd det inte blir pausat när man söker skuldsanering så man kunde buffra lite.Det hänger helt och hållet på hur fort de du är skyldig pengar begär verkställighet. Sen kan du såklart fördröja det genom att inte skriva på delgivningarna osv men det är bara dumt om du skall söka skuldsanering. För mig tog det ungefär 4 månader från första delgivning tills löneutmätningen startade. Jag skrev på delgivningarna samma dag jag fick de..
Då skulle alla söka skuldsanering hela tiden och ingen skulle behöva ha löneutmätningOk synd det inte blir pausat när man söker skuldsanering så man kunde buffra lite.
Det pausas inte. Beslutet upphävs.Det pausas inte av att du söker skuldsanering, däremot om du får inledande så pausas löneutmätning men söker du nu är det minst ett halvår innan någon börjar titta på din ansökan. Och innan dess har du troligtvis fått påbörja löneutmätning om du redan fått en delgivning.
Så är det ju, fel formulerat av mig..Det pausas inte. Beslutet upphävs.