• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Vad ska jag låta gå till Inkasso - Luma finans?

Vet ju bättre

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Har satt mig själv i skiten. Vet bättre.

Men har några stora lån (och Fairlo, Avida, m fl) med hyfsad ränta mm som jag knappt klarar av att betala nu med räntehöjningar mm. Sen är det alla -50 000 kronor som ställer till det för mig. Såna jag VET bättre att inte ta.
Jag tänker ansöka om skuldsanering(För just nu lever jag ändå på mindre än det jag skulle få kvar efter betalat det) då dessa lånen är ganska gamla. MEN blir kanske inte beviljad då det det som knäckte mig är: att en anhörig (vi bor ej tillsammans) fick problem så jag har försökt hjälpa hen lite under något år.

Och någonstans slutade det med att jag tog Brixo (5000), Merax (8000), Flexlån (13000), Kontantfinans (14000) - de klarar jag nog att betala några månader till. Aktiverade ett gammalt ferratum (12000), ViaConto (8000), och sen Lån via Binly, Credifi och Lumify.

Dessa 3 från Luma går bara inte längre för mig! Och om jag förstår det rätt så är Luma omöjliga med betalningsfri månad, slå ihop 3 till ett(och sänka räntan)? Eller har någon lyckats samla alla Lumify till ett?

Någon som lyckats slå ihop lån från Brixo till ett och därigenom få ner räntan?

Så vilka ska jag släppa till Inkasso - Jag tänker alla 3 Luma Finans? MEN ska jag släppa alla 3 lumafinans (det är totalt ca 40 000 kr) samtidigt? I teorin kan jag få loss pengar och betala på alla 3 av dessa i oktober, men SEN är mina möjligheter att flytta pengar på kort eller andra lån slut!

Skulle nästan hellre släppa alla 3 nu och sen försöka betala av lite mer på de andra jag har nu. Försöker sälja av saker jag inte behöver längre hemma (smått som stort), pantar saker för att kunna putta in pengar. Bättre släppa NU i slutet av oktober och rädda resten av min ekonomi, eller senare? Hur lång tid tills det är hos Gothia?


Har aldrig någonsin släppt till Inkasso förr så lite tips vore bra! Tack
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Mitt råd är att släppa Lumalånen! Du skulle även kunna släppa ViaConto för den är inte billig. Jag tänker att du släpper de som inte rapporterar till Uc så undviker du att få anmärkning om misskött kredit.

Sen när skulderna landat hos inkasso så förbereder du dig på att förhandla med inkasso för att betala så lite som möjligt eller så mkt som du klarar av. Inkassobolagen har blivit hårdare nu. Har själv sju olika skulder hos inkasso som jag är nöjd med hjälpen jag fått. Men många har inte fått önskat belopp så man kan aldrig vara säker.
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
103
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Är det de kreditbolagen som man tagit ansökt utan uc, som inte rapporterar om misskött kredit? Är det bäst att släppa dem? Trodde att det var bäst att betala av dem med högst ränta. Fattar inte det här så bra.
 

Vet ju bättre

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Mitt råd är att släppa Lumalånen! Du skulle även kunna släppa ViaConto för den är inte billig. Jag tänker att du släpper de som inte rapporterar till Uc så undviker du att få anmärkning om misskött kredit.

Sen när skulderna landat hos inkasso så förbereder du dig på att förhandla med inkasso för att betala så lite som möjligt eller så mkt som du klarar av. Inkassobolagen har blivit hårdare nu. Har själv sju olika skulder hos inkasso som jag är nöjd med hjälpen jag fått. Men många har inte fått önskat belopp så man kan aldrig vara säker.
ViaConto känns fånig att släppa för den är bara 4600 kvar på. Tänker att där kommer jag väl bara ner några hundralappar om det går till deras interna inkasso... Eller?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Är det de kreditbolagen som man tagit ansökt utan uc, som inte rapporterar om misskött kredit? Är det bäst att släppa dem? Trodde att det var bäst att betala av dem med högst ränta. Fattar inte det här så bra.
Ja det stämmer, de som inte tar Uc när man söker, de rapporterar inte misskött kredit. Det brukar vara så, om det är 100% vet jag inte exakt för alla långivare.

Vilka lån du väljer att beta av först finns inte rätt eller fel där, man får välja beroende på hur det ser ut. Men kör man enligt snöbollsmetoden tar man den minsta skulden. När den är släckt så går man till nästa osv. för varje skuld som är borta får man mer pengar att baka in i snöbollen så det går fortare och fortare. Det är också mer motivation (tycker jag) när man ser att skulderna minskar.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
ViaConto känns fånig att släppa för den är bara 4600 kvar på. Tänker att där kommer jag väl bara ner några hundralappar om det går till deras interna inkasso... Eller?
Har inte du en månadsavgift där på 450 kr per månad som tickar? Mitt kom till Partnerinkasso och de frös räntan fr dag ett, vet inte varför, men det var bara tacka och ta emot.
Det är många mindre skulder som tar åratal att bli av med om man betalar lägsta att betala har jag märkt.
 

Vet ju bättre

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Har inte du en månadsavgift där på 450 kr per månad som tickar? Mitt kom till Partnerinkasso och de frös räntan fr dag ett, vet inte varför, men det var bara tacka och ta emot.
Det är många mindre skulder som tar åratal att bli av med om man betalar lägsta att betala har jag märkt.
Jag funderade på mer på att om jag släpper Luma denna månaden så kan jag kanske betala tillbaka de 4700 kr till ViaConto så är jag av med dem... men samtidigt skulle jag vilja lägga undan lite denna månaden för nov och december. Kanske ska släppa ViaConto också...
 

Vet ju bättre

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
På ett ungefär hur lång tid tar det just nu för ca 11-13 000 på varje av Lumify, Credifi, Binly att gå till Gothia?

Ungefär lika lång tid eller är de snabbare med någon?
Funderar om jag ska släppa alla samtidigt eller försöka betala på någon några månader till. T ex Credifi som minskar med 2600 per månad just nu.

Släppa ngt måste jag nu eller senast nästa månad. Men väntar jag till nästa månad får jag problem med andra krediter jag inte vill missa med...

Handlar om att bestämma sig för mig... Mycket tanke energi, men mindre oro när jag bestämt mig
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 434
Mottagna reaktioner
6 913
Poäng
4 477
Jag funderade på mer på att om jag släpper Luma denna månaden så kan jag kanske betala tillbaka de 4700 kr till ViaConto så är jag av med dem... men samtidigt skulle jag vilja lägga undan lite denna månaden för nov och december. Kanske ska släppa ViaConto också...
Jag önskar att jag hade släppt VaConto, Vivus, Everyday+ och Flexlimit mkt tidigare än vad jag gjorde! De tär väldigt dyra krediter som knappt minskar pga höga kostnader, liten amortering och sen kan man ta ut igen när man nyss betalat in och så är karusellen igång.
Har släppt allt som inte ger anmärkning till inkasso. Fått bra avbetalningsplaner, fryst ränta på en del. Nu minskar dem!
Vivus släppte jag inte av ren rädsla eftersom de hela tiden hotade med kronofogden, men till slut hade jag inget val och släppte den med och den kom till Gothia.
 

Vet ju bättre

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Var hamnar Brixos olika då? Har ju dem också. Är de möjliga med ok avbetalningsplaner? Vilket inkasso?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp