• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Vad ska jag låta gå till Inkasso - Luma finans?

Jena

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Aj då, försökte du få dem att gå med på längre avbetalningstid? De verkar ha blivit jättehårda.

När din andra skuld hamnar där så kommer de slå ihop skulderna i en avbetalningsplan men de kommer vilja höja beloppet. Så förberedd dig på en hård förhandling och lägg fram olika argument om att varför du inte kan betala högre belopp per månad.
Ja ska vara mer förberedd då, hon jag pratade med var trevlig men det fanns inga alternativ de va 12 månader spelade ingen roll om jag sa att jag inte kan betala det… Frågan är vad jag ska få fram som argument som jag inte sa sist. Känns lite hopplöst!
men men jag kanske får släppa allt ändå fast jag tänkt att jag ska försöka kämpa och få i hop det
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Säg att du vill baka ihop dem. Det har jag aldrig haft problem med.
Gothia brukar slå ihop olika skulder men de vill gärna höja beloppet när nya skulder tillkommer till en redan befintlig avbetalningsplan.
 

Jena

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Sedan är ju frågan hur mycket ränta de lägger på, beloppet som de fick in va 49000 men total beloppet landa på över 61000 när man gjorde upp avbetalningsplanen.. då Mao ca 1000 kr i månaden i ränta.
Jag fasar för nästa samtal med dem!
 

Jena

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Gothia brukar slå ihop olika skulder men de vill gärna höja beloppet när nya skulder tillkommer till en redan befintlig avbetalningsplan.
Förhoppningsvis kan jag hamna hos någon annan handläggare som har lite mer förståelse för situationen
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Förhoppningsvis kan jag hamna hos någon annan handläggare som har lite mer förståelse för situationen
Ibland är det lotten som avgör verkar det som men generellt har alla inkasso blivit hårdare och vill driva in skulder på 3, 6 eller 12 månader.
Jag får en känsla att vi som har fått skulder skickade till inkasso innan eller under pandemin hade lite mer "tur" att upprätta humanare avbetalningsplaner.
 

Rättsmedveten

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
8 Januari 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
1
Har satt mig själv i skiten. Vet bättre.

Men har några stora lån (och Fairlo, Avida, m fl) med hyfsad ränta mm som jag knappt klarar av att betala nu med räntehöjningar mm. Sen är det alla -50 000 kronor som ställer till det för mig. Såna jag VET bättre att inte ta.
Jag tänker ansöka om skuldsanering(För just nu lever jag ändå på mindre än det jag skulle få kvar efter betalat det) då dessa lånen är ganska gamla. MEN blir kanske inte beviljad då det det som knäckte mig är: att en anhörig (vi bor ej tillsammans) fick problem så jag har försökt hjälpa hen lite under något år.

Och någonstans slutade det med att jag tog Brixo (5000), Merax (8000), Flexlån (13000), Kontantfinans (14000) - de klarar jag nog att betala några månader till. Aktiverade ett gammalt ferratum (12000), ViaConto (8000), och sen Lån via Binly, Credifi och Lumify.

Dessa 3 från Luma går bara inte längre för mig! Och om jag förstår det rätt så är Luma omöjliga med betalningsfri månad, slå ihop 3 till ett(och sänka räntan)? Eller har någon lyckats samla alla Lumify till ett?

Någon som lyckats slå ihop lån från Brixo till ett och därigenom få ner räntan?

Så vilka ska jag släppa till Inkasso - Jag tänker alla 3 Luma Finans? MEN ska jag släppa alla 3 lumafinans (det är totalt ca 40 000 kr) samtidigt? I teorin kan jag få loss pengar och betala på alla 3 av dessa i oktober, men SEN är mina möjligheter att flytta pengar på kort eller andra lån slut!

Skulle nästan hellre släppa alla 3 nu och sen försöka betala av lite mer på de andra jag har nu. Försöker sälja av saker jag inte behöver längre hemma (smått som stort), pantar saker för att kunna putta in pengar. Bättre släppa NU i slutet av oktober och rädda resten av min ekonomi, eller senare? Hur lång tid tills det är hos Gothia?


Har aldrig någonsin släppt till Inkasso förr så lite tips vore bra! Tack
Allting låter hur Jag kan komma undan mina skyldigheter. Är jag månne uppfostrad med ansvar ? Nej den frågan tycks med viss tvekan gå oförklarad
 

Hella

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
36
Poäng
146
Allting låter hur Jag kan komma undan mina skyldigheter. Är jag månne uppfostrad med ansvar ? Nej den frågan tycks med viss tvekan gå oförklarad
Gå inte in och läs här då. Du vet vad som hänt hur och varför. Många stöttar o ger råd här. Dåligt att komma här sänka människor. Tycket jag är "ouppfostrad och oansvarig.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Allting låter hur Jag kan komma undan mina skyldigheter. Är jag månne uppfostrad med ansvar ? Nej den frågan tycks med viss tvekan gå oförklarad
Du låter bitter av ngn anledning. Det här kanske är fel forum för dig om du mår dåligt över hur ansvarslösa vi är Här ger man tips hur man kan bli skuldfri. Att man fått för stora skulder är av olika anledningar så var och en har sin egen historia. Det viktigaste är att man vill göra rätt och betala av.
Du har inga skulder eller?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Brixo,merax och holm skickas runt mellan olika inkasso, jag har inte ens koll längre på vart dem är. Senaste året har jag fått mejl 3 gånger om att de har tagits över från annat inkasso. Brixo ligger kvar hos Zolva, de andra två hamnade hos alektum eller intrum har jag för mig. .

Zolva går ej med på avbetalningsplan.
Alektum går med på max 6 månader.
Intrum är svåra också då dem ej äger de flesta av våra skulder.

Var försiktig med att släppa vidare dessa om du inte är säker på att du klarar av en hög plan.
@livrädd Här hittade jag lite info om Brixo
 

Vet ju bättre

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
En liten uppdatering från mig.
Credify, Lumify nu helt slutbetalade tack vara lån från en snäll anhörig. Och Binly är det nu mindre än 5000 kr kvar på. Som jag ska försöka lösa nu i mars eller dela det på 2 månader. Kan lösa det i april men blir lite väl tight kanske. En oväntad räkning eller sjukdom så blir det tufft.
Har ju en fånigt liten men superdyr på ViaConto också.

Kanske skulle satsa att lösa ViaConto först inser jag...:thinking:

Men kontentan är att det ekonomiska livet ser bättre ut nu än i höstas. Bättre men inte bra. Men jag trodde jag skulle vara hos KF nu men nu tror jag nog att ja det blir tufft men jag kan nog klara mig ifrån det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp