• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad ska jag låta gå till Inkasso - Luma finans?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 007
Poäng
4 807
Och @Jena jag förstår verkligen att det känns läskigt i början men efter många år med massa olika inkassoärenden hos en mängd olika inkasso så har det numera blivit rutin. Och att det är bättre att släppa vissa lån och krediter och göra upp med inkasso istället för att betala till långivarna utan att skulderna knappt minskar pga höga förlängningsavgifter.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Sticker in lite frågor här, hoppas att det är ok.
Jag är inne lite på att släppa mina skulder som Inte syns på UC men det känns lite läskigt.
Du skriver att du har 7 olika inkassobolag hur mycket är den totala summan på dessa och hur mycket betalar du per månad?
Har även en fråga ang Brixo och de som
är under dem som tex merax osv, nån vet vilket inkassobolag dom har?
Brixo,merax och holm skickas runt mellan olika inkasso, jag har inte ens koll längre på vart dem är. Senaste året har jag fått mejl 3 gånger om att de har tagits över från annat inkasso. Brixo ligger kvar hos Zolva, de andra två hamnade hos alektum eller intrum har jag för mig. .

Zolva går ej med på avbetalningsplan.
Alektum går med på max 6 månader.
Intrum är svåra också då dem ej äger de flesta av våra skulder.

Var försiktig med att släppa vidare dessa om du inte är säker på att du klarar av en hög plan.
 

Jena

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Har faktiskt ”bara” sex inkassoärenden nu. Blev klart med nr7 igår då sista som var kvar betalades in. Har ca 150 k hos inkasso. Betalar 4400kr/mån Har betalat mkt mer förut men förhandlat och fått ner månadsbeloppet hos Lowell, Gothia och Intrum och även fått fryst ränta i tre av ärendena.
Ang Brixo och Merax så vet jag tyvärr inte hos vilket inkasso de hamnar
Tack för svar! Jag lär få mitt första ” brev ” från inkasso denna vecka och känner mig illamående hela tiden typ. Du har vad jag förstår lite koll på detta och frågan är om du kan ge nåt tips att ha med sig inför samtal/ förhandling med inkasso?
kan ju inte betala hela och har det väldigt tight nu nov och dec, har just fått en timanställning och börjar 1/12 men de pengarna kommer ju först i januari.
hur lång betalningsfrist brukar man få om man gör upp avbetalningsplan är det vid lön el direkt? Många frågor och mycket huvudvärk har man satt sig själv i!
 

office

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
43
Poäng
156
Så vitt jag vet så får bolagen inte skicka hela lånet till inkasso förän minst 60 dagar gått från första missade betalning. Står i allmänna villkor, mer än 1 månad sen då ska lånet sägas upp och då har man ytterligare 4 veckor på sig. Så kolla upp det om de kör en fuling. Du kan spara tid på detta.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 007
Poäng
4 807
Tack för svar! Jag lär få mitt första ” brev ” från inkasso denna vecka och känner mig illamående hela tiden typ. Du har vad jag förstår lite koll på detta och frågan är om du kan ge nåt tips att ha med sig inför samtal/ förhandling med inkasso?
kan ju inte betala hela och har det väldigt tight nu nov och dec, har just fått en timanställning och börjar 1/12 men de pengarna kommer ju först i januari.
hur lång betalningsfrist brukar man få om man gör upp avbetalningsplan är det vid lön el direkt? Många frågor och mycket huvudvärk har man satt sig själv i!
Mina tips är att förbereda och lägga fram argument om varför du ska bli beviljad avbetalningsplan med ett belopp som du klarar av.
Det är viktigt att poängtera i samtal med inkasso att du vill göra rätt för dig men att just nu är din ekonomi så ansträngd att du är orolig att inte klara av det belopp inkasso vill att du ska betala varje månad. Erbjud ett lägre belopp som passar dig med argument att du kommer kunna höja ”längre fram”
Se det som en förhandling. Ibland går det att få som man vill ibland inte. Håll dig flytande och betala i tid. Ring igen efter 3-6 månader och omförhandla.
Jag har haft med olika inkasso att göra varje månad under de senaste 12 åren och de svåraste att förhandla med har varit Svea och Intrum men även dör har jag lyckats få betalplaner som jag klarar av. Men måste vara envis och ringa och be om hjälp.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 007
Poäng
4 807
Sen är det så att ju nyare en skuld är desto svårare att få som man vill men betalar man i tid och ringer om man får betalningssvårigheter och inte bara struntar i det så är det lättare på sikt att få hjälp.
 

Vet ju bättre

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
11 Oktober 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Liten uppdatering... fick loss pengar (sålde saker på tradera, pantade saker mm) så jag betalade in för vad jag trodde var oktober. Men det gick tydligen mot "lånet" ej "minst att betala". Kunde sen betala iväg i november också så nu är jag tillfälligt i fas igen. Genom att oktobers betalning gick mot lånet så minskade däremot t ex min Credifyskuld ganska snabbt så där är det inte SÅ mycket kvar att betala. (bara 5000 kvar nu).
Lumify och Binly minskade också mer än tänkt, men de var nyare så de känns fortfarande ganska tunga att betala i något halvår till. Vi får se om jag släpper dem igen nu i december.
 

Jena

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
23 September 2023
Meddelanden
45
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Mina tips är att förbereda och lägga fram argument om varför du ska bli beviljad avbetalningsplan med ett belopp som du klarar av.
Det är viktigt att poängtera i samtal med inkasso att du vill göra rätt för dig men att just nu är din ekonomi så ansträngd att du är orolig att inte klara av det belopp inkasso vill att du ska betala varje månad. Erbjud ett lägre belopp som passar dig med argument att du kommer kunna höja ”längre fram”
Se det som en förhandling. Ibland går det att få som man vill ibland inte. Håll dig flytande och betala i tid. Ring igen efter 3-6 månader och omförhandla.
Jag har haft med olika inkasso att göra varje månad under de senaste 12 åren och de svåraste att förhandla med har varit Svea och Intrum men även dör har jag lyckats få betalplaner som jag klarar av. Men måste vara envis och ringa och be om hjälp.
Har nu landat hos Gothia och de va stenhårda med att det ska betalas på 12 månader, det var totalt 49000 , vet att det kommer en till sudd dit på ca 35000.
Frågan är om man får baka i hop skulderna el om det blir ytterligare en plan på 12 månader
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 007
Poäng
4 807
Har nu landat hos Gothia och de va stenhårda med att det ska betalas på 12 månader, det var totalt 49000 , vet att det kommer en till sudd dit på ca 35000.
Frågan är om man får baka i hop skulderna el om det blir ytterligare en plan på 12 månader
Aj då, försökte du få dem att gå med på längre avbetalningstid? De verkar ha blivit jättehårda.

När din andra skuld hamnar där så kommer de slå ihop skulderna i en avbetalningsplan men de kommer vilja höja beloppet. Så förberedd dig på en hård förhandling och lägg fram olika argument om att varför du inte kan betala högre belopp per månad.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Har nu landat hos Gothia och de va stenhårda med att det ska betalas på 12 månader, det var totalt 49000 , vet att det kommer en till sudd dit på ca 35000.
Frågan är om man får baka i hop skulderna el om det blir ytterligare en plan på 12 månader
Säg att du vill baka ihop dem. Det har jag aldrig haft problem med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp