• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Vivus påstår sig skickat skuld till inkasso

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Den 24: november skickade vivus följande mail:

"
Hej, tack för ditt mail!

Din skuld har gått vidare, vänligen kontakta gothia inkasso."

Jag har varit i kontakt med Gothia idag och de hänvisade tillbaka till Vivus.

Jag ser gärna att skulden går till Gothia för att få en bättre avbetalningsplan än den hos Vivus. Ska jag fortsätta avvakta och invänta brev från Gothia eller kontakta Vivus och fråga om de verkligen skickat den vidare med risk att de skickar till Kronofogden istället?

Vill inte riskera att skulden skickas direkt till Kronofogden, skulden är på ca 60k och är 179 dagar sen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 009
Poäng
4 807
Om jag var du så skulle jag kontakta Vivus och säga att enligt Gothia har inte skulden kommit dit.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 009
Poäng
4 807
Mailade Vivus nu så får vi se vad de säger.
Håller tummarna att de verkligen skickar till Gothia. Jag har ca 12 månader kvar hos Gothia på min Vivus skuld. Vivus hotade med att de ksulle skicka till Kf men skulden kom till Gothia och det är det bästa som kunde hända av alla möjliga alternativ.
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Håller tummarna att de verkligen skickar till Gothia. Jag har ca 12 månader kvar hos Gothia på min Vivus skuld. Vivus hotade med att de ksulle skicka till Kf men skulden kom till Gothia och det är det bästa som kunde hända av alla möjliga alternativ.
Skönt att du fick din till Gothia! Jag håller verkligen tummarna, lite av en stress när man inte riktigt vet..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 009
Poäng
4 807
Skönt att du fick din till Gothia! Jag håller verkligen tummarna, lite av en stress när man inte riktigt vet..
Fruktansvärd stress skulle jag säga! Vivus är den absolut värsta långivaren jag haft i förhållande till stress, ångest och ständigt oro. De var helt omöjliga att resonera med. Svindyra "förlängningsavgifter" på lånet varje månad på typ 2600 kr där bara knappt 150 kr gick till amortering.
Så sjukt dyrt i längden.
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
132
Poäng
327
Efter hur lång tid skickar dom skiten vidare? Har 42K där och är 23dagar sen. Brukar släpa 30dagar och sedan betala men nu kan jag inte betala "lägsta belopp" förens 25/1. Bör jag vara orolig att den går vidare? Dom TERROR - RINGER mig varje dag.
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Efter hur lång tid skickar dom skiten vidare? Har 42K där och är 23dagar sen. Brukar släpa 30dagar och sedan betala men nu kan jag inte betala "lägsta belopp" förens 25/1. Bör jag vara orolig att den går vidare? Dom TERROR - RINGER mig varje dag.

Jag är just nu 179 dagar sen...
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 009
Poäng
4 807
Jag är just nu 179 dagar sen...
Oj, det tog inte så långt tid för mig, tror ja var max 3 månader sen. De ville att jag skulle betala 10 k omgående för att inte skicka till kf. Det kunde jag inte (som tur är för hade jag haft pengarna hade jag antagligen betalat för att slippa Kf). Men de skickade till Gothia och inte kf.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp