• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Brixo - Lån utan UC
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Vivus påstår sig skickat skuld till inkasso

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
ring Vivus och fråga varför de har skickat skulden till Gothia, förstår att du undrar om de gjorde det helt utan förvaring och avbröt existerande avbetalningsplan.
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
ring Vivus och fråga varför de har skickat skulden till Gothia, förstår att du undrar om de gjorde det helt utan förvaring och avbröt existerande avbetalningsplan.

Jag var ett par dagar sen förra månaden, typ 3. Men konstigt att de skickar först nudå? Inte hört någonting alls. Det jag funderar på är om det ändå är bättre att ha det hos Gothia? Vad är rimligt att få ner månadskostanden till? Har en befintlig skuld på 30 000 hos Gothia där jag betalar 3k i månaden. Den från Vivus är på 52 000.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Jag var ett par dagar sen förra månaden, typ 3. Men konstigt att de skickar först nudå? Inte hört någonting alls. Det jag funderar på är om det ändå är bättre att ha det hos Gothia? Vad är rimligt att få ner månadskostanden till? Har en befintlig skuld på 30 000 hos Gothia där jag betalar 3k i månaden. Den från Vivus är på 52 000.
Var inte du sen med flera månader i årsskiftet? Fick du en ny avbetalningsplan efter att de återkallat fr Gothia i januari?
Om du var sen med så lite som tre dagar efter att de återkallat fr Gothia så kan det vara anledningen att de skickat dit igen.

Är din skuld på 52 k så gissar jag att Gothia kommer vilja ha runt 4 k minst annars minskar inte skulden pga räntan. kanske t o m 6 k. Men det är bara gissning och jag förhandlade ner fr 3-4 k som de ville ha till 1200 kr. Men min skuld var inte så stor som din. Låg på runt 20 k, kommer inte ihåg exakt, men max 25 k.
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Precis jag var sen flera månader för jag trodde att de skickat den till Gothia. Sen jag fick en ny avbetalningsplan efter att de återkallat ärendet. Förmodligen stenhårda och ett par dagar sen var kanske droppen. Men att de inte meddelade det direkt och jag får reda på det en månad senare? Förfallodag för denna månaden är ju imorgon och fick kravet idag.

Dumt om jag måste betala mer hos Gothia. 2500 hos Vivus till 4000k hos Gothia blir jobbigt.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Precis jag var sen flera månader för jag trodde att de skickat den till Gothia. Sen jag fick en ny avbetalningsplan efter att de återkallat ärendet. Förmodligen stenhårda och ett par dagar sen var kanske droppen. Men att de inte meddelade det direkt och jag får reda på det en månad senare? Förfallodag för denna månaden är ju imorgon och fick kravet idag.

Dumt om jag måste betala mer hos Gothia. 2500 hos Vivus till 4000k hos Gothia blir jobbigt.
Det var bara en gissning så vill du betala 2500 kr ring till Gothia och förhandla. Har du tur så kommer du till ngn handläggare som är mer angelägen att bevilja dig lägre summa än kollegan. Det har varit så med Gothia under många år, väldigt olika beroende på vem man kommer till.
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 807
Mottagna reaktioner
598
Poäng
627
Jag var ett par dagar sen förra månaden, typ 3. Men konstigt att de skickar först nudå? Inte hört någonting alls. Det jag funderar på är om det ändå är bättre att ha det hos Gothia? Vad är rimligt att få ner månadskostanden till? Har en befintlig skuld på 30 000 hos Gothia där jag betalar 3k i månaden. Den från Vivus är på 52 000.
Hm..tyckte du sa förut i något inlägg att du hade en avbetalningsplan om 2500 per månad som du följt?
Men du verkade ändå vara sen?
Där har du nog svaret tyvärr, trist.
Tyvärr har dom väl inga skyldigheter att meddela dig att skulden skickats vidare?
Hoppas det går bra för dig i varje fall!
(Vill inte låta dryg).
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Hm..tyckte du sa förut i något inlägg att du hade en avbetalningsplan om 2500 per månad som du följt?
Men du verkade ändå vara sen?
Där har du nog svaret tyvärr, trist.
Tyvärr har dom väl inga skyldigheter att meddela dig att skulden skickats vidare?
Hoppas det går bra för dig i varje fall!
(Vill inte låta dryg).

Jag hade en betalningsplan, förra månaden betalade jag in 3 dagar försent så antar att det beror på det. Varit i kontakt med Gothia och fick avbetalningsplan på 3000kr tillsvidare så det är OK fram tills samlingslån. Konstiga är att idag fick jag sms från Vivus att betalning ej inkommit enligt avbetalningsplan, fel automatiserat utskick? Får väl ringa dom på tisdag..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp