Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Jag behöver ta ett lån till kontantinsats till hus utan att de syns på Uc så tänkte använda mig utav wästgöta. Har inga anmärkningar och fast inkomst. Hur mycket ser dom? På den vanliga uc syns att jag har billån ser dom också de eller hur funkar de? Kan någon förklara mer i detalj?

Jag behöver ta ett lån till kontantinsats till hus utan att de syns på Uc så tänkte använda mig utav wästgöta. Har inga anmärkningar och fast inkomst. Hur mycket ser dom? På den vanliga uc syns att jag har billån ser dom också de eller hur funkar de? Kan någon förklara mer i detalj?
De ser din deklarerade inkomst och underskott, anmärkningar, skuldsaldo, samt Bisnodeförfrågningar. Det var mycket smidigt att använda sig av Wästgöta/Jula för att få loss en osynlig kontantinsats.

Testade att slänga iväg en ansökan på 150k, 10 år avbetalning. Har 1FF på bisnode från fastighetsbolag och 7a i kreditbetyg med 0 skulder och 380 k inkomst, fick automatiskt avslag direkt efter ansökan.. smidigt :D

Fick också avslag med 7 i bisnode, årsinkomst 509000, underskott 41000, inga synliga lån på bisnode och 3 FF direkt efter ansökan. Valde samla lån och 180.000 på 10 år. Hade 1 i kreditrisk hos bisnode. Inga av FF var från skumbolag och var nästan ett år gamla

Fick också avslag med 7 i bisnode, årsinkomst 509000, underskott 41000, inga synliga lån på bisnode och 3 FF direkt efter ansökan. Valde samla lån och 180.000 på 10 år. Hade 1 i kreditrisk hos bisnode. Inga av FF var från skumbolag och var nästan ett år gamla

Bisnode är jäkla konstigt. Jag har 6 där, men får också alltid 1 på kopiorna.

Ja, det finns ju bra information om Bisnode i det här forumet och ändå går det inte att begripa eftersom kreditrisk tydligen värderas olika.
Frogtail gillar min 8 på Bisnode, men Sevenday beräknar min kreditrisk till 20%, vilket så klart inte känns bra för dem. Wästgöta har jag inte ens flirtat med......

jag jämförde alla mina upplysningar på Bisnode, det som påverkade mitt betyg där mest av allt ser ut att vara underskott, det året som jag låg på överskott då hade jag jättebra betyg trots flera förfrågningar, året efter när jag hade överskott utan några förfrågningar då var betyget mycket sämre

jag jämförde alla mina upplysningar på Bisnode, det som påverkade mitt betyg där mest av allt ser ut att vara underskott, det året som jag låg på överskott då hade jag jättebra betyg trots flera förfrågningar, året efter när jag hade överskott utan några förfrågningar då var betyget mycket sämre
Min slutsats också sedan skulle jag uppmana samtliga att ringa Bisnode innan ni bränner en förfrågan och begär er kreditrisk samt score är kreditrisk under en 6:a så sök inte hos Wästgöta. Beklaga er också över skillnaden mot det betyg man själv ser på deras tjänst ( kreditbetyg) som inte är relevant och påpeka att kreditrisk ( det Wästgöta ser ) är det vi bör se på tjänsten vi betalar för och inget annat.

Senast ändrad:
Är det någon som
Fått lån på 300.000 öht? Hör bara att alla får avslag hit & dit eller en mindre summa. Men har man inga ff , inga synliga lån på bisnode. En inkomst på drygt 400.000/ år. Nog fan borde de väl erbjuda 300.000 då?

Är det någon som
Fått lån på 300.000 öht? Hör bara att alla får avslag hit & dit eller en mindre summa. Men har man inga ff , inga synliga lån på bisnode. En inkomst på drygt 400.000/ år. Nog fan borde de väl erbjuda 300.000 då?
400K i inkomst är ju rätt lågt? Tror du måste upp mot 600K för att dom ska erbjuda dig 300K

Är det någon som
Tror jag hade fått 300000 om jag hade testat. Sökte ju 300 först och fick avslag (för min anmärkning syntes fortfarande). Provade dan därpå igen men vågade bara söka 200000, vilket blev godkänt direkt. Hade 8 på min Bisnode och en 7a på kopian. Inkomst 500000.

Är det någon som
Jag har fått på 300 000 med en 8:a på Min Upplysning, runt 475000 i årsinkomst.
Inga följdfrågor, kontoutdrag, lönespecar eller dylikt.

Jag fick 270k ish, med 5 i Bisnodekopian.

800k i inkomst - 130k i underskott.

Jag fick 270k ish, med 5 i Bisnodekopian.

800k i inkomst - 130k i underskott.
Helt sjukt egentligen om man jämför med vissa som blivit nekade med låga underskott och bättre betyg.
Samtidigt så har du betydligt högre inkomst än de flesta andra som sökt och du väljer att samla dina lån. :-)

Skickade iväg en ansökan idag på 300k. Fick besked om manuell kontroll.

600k inkomst (480k syns nu)
4k underskott
2 ff (sevenday/nordax)
20k kreditkortsutrymme ikano synligt
8 score på minupplysning

Väldigt trött process dock, 2-4 arbetsdagar att göra manuell kontroll, lol.

Vad tror ni?

4k underskott
2 ff (sevenday/nordax)
8 score på minupplysning

Vad tror ni?
Hade liknande förutsättningar, sökte 300000 med 475000 i inkomst, ca: 16000 i underskott och en 8 i score, dock inget kreditkort eller några ff.
Det gick igenom utan konstigheter.

Hade liknande förutsättningar, sökte 300000 med 475000 i inkomst, ca: 16000 i underskott och en 8 i score, dock inget kreditkort eller några ff.
Det gick igenom utan konstigheter.

Verifierade inkomst via Kreditz precis. Kan dock inte göra det själv i appen så jag kan se betyget, får bara internal server error.

Fick 230000 på 6% ränta med 9 på bisnode och 6 på kopian. 520000 i lön och 200000 i synliga lån. Valde samla lån så 230000 mindre på uc. Behövde inte komplettera något.

Fick 230000 på 6% ränta med 9 på bisnode och 6 på kopian. 520000 i lön och 200000 i synliga lån. Valde samla lån så 230000 mindre på uc. Behövde inte komplettera något.
Snyggt! Kul att vi får se en del bli beviljade. :)

Hej, behöver 100k till en mc köp. Har 7 i betyg i bisnode, inkomst 350k, underskott 32k och 4 ff.. två från folkefinans, en från telenor och en från sevendaybank. Jag har bara ett 250k blancolån hos ica som inte syns i bisnode. Vad tycker ni? Ska man söka eller?

Hej, behöver 100k till en mc köp. Har 7 i betyg i bisnode, inkomst 350k, underskott 32k och 4 ff.. två från folkefinans, en från telenor och en från sevendaybank. Jag har bara ett 250k blancolån hos ica som inte syns i bisnode. Vad tycker ni? Ska man söka eller?
Kontakta Bisnode först och begär din kreditrisk är den under en 6:a så sök inte på Wästgöta. En 7:a på mina sidor är inte detsamma som Wästgöta ser.

4k underskott
2 ff (sevenday/nordax)
8 score på minupplysning

Vad tror ni?

300k godkänt o utbetalas inom 1-3 dagar. För er kännedom, hade 7a i score på upplysningskopian.

Dom två förfrågningarna du hade, var detta ifrån samma tillfälle?

Hej,

Tänkte kolla om någon Wästgöta-expert hade kunnat göra ett utlåtande.

Jag får in min taxering nu om två veckor i Bisnode och den beräknas vara 1,000,000 SEK.

Jag har i dagsläget en 5:a på bisnode, nolltaxerad senaste tre åren och har inga förfrågningar.

Min fråga lyder:

Tror ni jag kommer få lån hos Wästgöta på 250,000-300,000 med följande förutsättningar om två veckor

Inkomst 2019: 0, underskott 50,000
Inkomst 2020: 1,000,000 SEK, underskott 60,000 (kan justera om det behövs)
Inga förfrågningar, inga anmärkningar, inget skuldsaldo
Betyg: Förmodligen 8+?

Tack

Ringde in till bisnode nu och skulle begära min kreditrisk nu inför ev ansökan. Fick verifiera min med bankid.

Handläggaren vägrade att ge mig informationen och sa att dom inte har någon annan än den jag ser på min upplysningskopia och han nämnde att dom inte har olika risker.
Samt om jag ville få tag i score var jag tvungen att betala för tjänsten min bevakning.

Måste varit någon ny jag fick tala med? Har ni andra fått bättre svar när ni ringt in till bisnode?

Ringde in till bisnode nu och skulle begära min kreditrisk nu inför ev ansökan. Fick verifiera min med bankid.

Handläggaren vägrade att ge mig informationen och sa att dom inte har någon annan än den jag ser på min upplysningskopia och han nämnde att dom inte har olika risker.
Samt om jag ville få tag i score var jag tvungen att betala för tjänsten min bevakning.

Måste varit någon ny jag fick tala med? Har ni andra fått bättre svar när ni ringt in till bisnode?
Ringde precis till Bisnode och jag fick veta min kreditrisk sedan om handläggaren läste på en gammal upplysning eller ej vet jag inte men poängen på kreditrisk var i vart fall betydligt lägre än på min upplysning, fick svaret också att dem har 2 olika system och att banker och kreditinstitut ser mycket mer än vad som visas på min upplysning.

Ringde precis till Bisnode och jag fick veta min kreditrisk sedan om handläggaren läste på en gammal upplysning eller ej vet jag inte men poängen på kreditrisk var i vart fall betydligt lägre än på min upplysning, fick svaret också att dem har 2 olika system och att banker och kreditinstitut ser mycket mer än vad som visas på min upplysning.
Då måste jag ha landat hos någon junior helt enkelt, får ringa in igen :)

300k godkänt o utbetalas inom 1-3 dagar. För er kännedom, hade 7a i score på upplysningskopian.
Jag ansökte nyss om samma belopp och fick också manuell hantering.
Vad innebär det?
Hur blev du kontaktad?

står såhär för mig:
Det tar 2-4 arbetsdagar tills vi meddelar beslut. Vid behov av kompletterande uppgifter kan vi komma att kontakta dig. Under Mina sidor ser du beslut efter manuell kontroll genomförts.

Verkar nästan som att Bisnode är hårdare i sin ”kreditriskbedömning” än UC...

Verkar nästan som att Bisnode är hårdare i sin ”kreditriskbedömning” än UC...
helt klart, jag kollade min kreditrisk på samtliga kopior från UC och Bisnode när jag sökte hos Lendo senast, mellan 0,1-0,7% hos UC, hos Bisnode (Sevenday) står det beräknad kreditrisk 10,8%

Har en 8 på min upplysning på bisnode.. 430000 tusen synligt (sevenday) å skulle vilja låna 50000 för att samla skitkrediter.. På wästgöta.. Vad är mina chanser 2 ff..
Inkomst 426000
Underskott ca 35000
Bolån 2400000 står på hälften

Har läst nånstans att dom inte accepterar förfrågningar från högriskkrediter.....nått av de mindre lånen som inte klassas som det? Typ Fairlo? Ska söka om ett större lån om ca 1 månad och vill inte förstöra min bisnode. 0 ff nu.

Har läst nånstans att dom inte accepterar förfrågningar från högriskkrediter.....nått av de mindre lånen som inte klassas som det? Typ Fairlo? Ska söka om ett större lån om ca 1 månad och vill inte förstöra min bisnode. 0 ff nu.
efter min ansökan hos Fairlio så skjöt min Bisnode risk i höjden, 10,8% (samtidigt så låg min UC på mellan 0,1-0,8%) (är ju olika risk på dom olika kopiorna när man söker hos Lendo)

Min bror ska ev försöka ta ett lån från wästgöta. Han har aldrig sökt vis Bisnode nån gång och har en UC Score på 0.6. så han bör ha bra betyg på Bisnode.
Tror ni han kan få 100k hos wästgöta?
Han har dock bara ett år med jobb inkomst som syns på UC.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp