Fortsätter man inte att betala ngt varje månad ändå? Risk att skulden ökar annars visserligen känns det som den står still pga räntor...Vad händer när något sånt här sker? Kommer fogden och gör utmätning igen eller? För under inledande så slutar dem ju.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 195
- Mottagna reaktioner
- 58
- Poäng
- 177
Jag hade inte utmätning innan så fick tillbaka de pengar jag betalt in under inledandet. Löneutmätning upptas annars igen med ev någon månads fördröjning som jag förstått det.Vad händer när något sånt här sker? Kommer fogden och gör utmätning igen eller? För under inledande så slutar dem ju.
- Meddelanden
- 195
- Mottagna reaktioner
- 58
- Poäng
- 177
Nej man betalar inte in något själv när skuldsanering avslås, Löneutmätning kommer igen ganska direkt igen om man haft det innan inledandet.Fortsätter man inte att betala ngt varje månad ändå? Risk att skulden ökar annars visserligen känns det som den står still pga räntor...
Skv? Under inledande betalar du till kronofogden, löneutmätningen avbryts.Under inledande menade jag? Betalar man skv el är det fortf löneutmätning
- Meddelanden
- 723
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
Ska kan ens betala då? Man får väl inte gynna någon borgenärUnder inledande menade jag? Betalar man skv el är det fortf löneutmätning
Du gynnar ingen borgenärer då, de pengarna ”sparas” för att fördelas ut när du får beviljad skuldsanering. Blir du nekad i ett senare skede betalas pengarna tillbaka till dig.Ska kan ens betala då? Man får väl inte gynna någon borgenär
- Meddelanden
- 226
- Mottagna reaktioner
- 208
- Poäng
- 397
Under inledande betalar du till KF som fördelar till alla du har skuld till. Du får inte betala till någon annan.Ska kan ens betala då? Man får väl inte gynna någon borgenär
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
När man får inledande avbryts löneutmätningen. Ist kommer du att få en summa fr skusan som du själv ska betala in till KFM/Skulds varje månad.Ska kan ens betala då? Man får väl inte gynna någon borgenär
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 723
- Mottagna reaktioner
- 320
- Poäng
- 487
Tack för svarDu gynnar ingen borgenärer då, de pengarna ”sparas” för att fördelas ut när du får beviljad skuldsanering. Blir du nekad i ett senare skede betalas pengarna tillbaka till dig.

- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Om det finns skulder för indrivning kan de inbetalda medlen utmätas.Du gynnar ingen borgenärer då, de pengarna ”sparas” för att fördelas ut när du får beviljad skuldsanering. Blir du nekad i ett senare skede betalas pengarna tillbaka till dig.
Absolut, kortversionen av inledande bara.Om det finns skulder för indrivning kan de inbetalda medlen utmätas.
Ska kan ens betala då?
Skv? Under inledande betalar du till kronofogden, löneutmätningen avbryts.
Själv menade jag, skv = själv, sorry för felstavning
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
Hej Alla !
Hur går det för er som har sökt skuldsanering ?
Jag är så jävla trött på lata handläggare som ger avslag utan anledning vill bara göra jobbet kort.
Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
När är det skäligt ?
Jag har skulder på drygt 1,3 milj och har haft löneutmätning i 18 månader .
Jag jobbar 100 % nu är man deprimerad när man fått avslag för andra gången p.g.a inkompetenta och lata handläggare
Jag är så jävla trött på lata handläggare som ger avslag utan anledning vill bara göra jobbet kort.
Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
När är det skäligt ?
Jag jobbar 100 % nu är man deprimerad när man fått avslag för andra gången p.g.a inkompetenta och lata handläggare
- Meddelanden
- 163
- Mottagna reaktioner
- 47
- Poäng
- 157
Berätta lite mer om din situation. Skuldernas uppkomst. Fick du avslag direkt eller efter inledande?Hej Alla !
När är det skäligt ?
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
skulder som har uppkommit p.g.a spelmissbruk och 15 % av skulderna i aktieförluster har varit spelfri i 2 år nu.Berätta lite mer om din situation. Skuldernas uppkomst. Fick du avslag direkt eller efter inledande?
Jag sökte första gången för 8 månader sedan och fick avslag direkt p.g.a handläggare som inte förstod sig på aktier.
Andra gången sökte jag för 5 månader sedan och blev uppringd i tisdags sa kortfattat i telefonen att vi har strikta regler på jobbet och får inte prata i telefonen men om man har frågor till mig så kan hen mejla de till mig så kommer jag besvara det sen.
Vet ni vad handläggaren gör - jo han rotar i förra ansökan och kopierar allt därifrån med felaktiga fakta.
Han påstår att mina spelskulder uppstod under 2021, vilket är inte fallet utan spelskulderna uppstod mellan 2017-2021.
Istället för att ställa frågor till mig så gick hen rotade i förra ansökan med så mycket felaktig fakta
Jag skrev argt meddelande till handläggaren att han baserat sitt beslut på felaktig fakta och ville ha en riktig förklaring till hens beslut.
Den här förklaringen säger mig ingenting
Då har besvarat handläggaren att han har baserat sitt beslut på felaktiga fakta och när är man skäligt skuldsanering då ?
Hen har inte besvarat mejlet än.
Hen sänkte mig till botten igen nu har man ingen lust och jobba och kan inte se fram emot en ny chans i livet.
- Meddelanden
- 195
- Mottagna reaktioner
- 58
- Poäng
- 177
Telefonsamtalet är ju en viktig del i att säkerställa att det inte blir fel och du hänvisade till mail istället för att be att ringa upp på en rast lunch eller liknande. Det för mig kan tolkas som att du inte medverkar själv till en korrekt utredning och bedömning. Kanske låter hårt men att handläggaren ska maila frågor i första läget där det ofta är ett ganska långt telefonsamtal känns inte rimligt och ev behöva komplettera fram och tillbaka. Det enda du kan göra nu är att överklaga beslutet och se om tingsrätten gör en annan bedömning.skulder som har uppkommit p.g.a spelmissbruk och 15 % av skulderna i aktieförluster har varit spelfri i 2 år nu.
Jag sökte första gången för 8 månader sedan och fick avslag direkt p.g.a handläggare som inte förstod sig på aktier.
Andra gången sökte jag för 5 månader sedan och blev uppringd i tisdags sa kortfattat i telefonen att vi har strikta regler på jobbet och får inte prata i telefonen men om man har frågor till mig så kan hen mejla de till mig så kommer jag besvara det sen.
Vet ni vad handläggaren gör - jo han rotar i förra ansökan och kopierar allt därifrån med felaktiga fakta.
Han påstår att mina spelskulder uppstod under 2021, vilket är inte fallet utan spelskulderna uppstod mellan 2017-2021.
Istället för att ställa frågor till mig så gick hen rotade i förra ansökan med så mycket felaktig fakta
Jag skrev argt meddelande till handläggaren att han baserat sitt beslut på felaktig fakta och ville ha en riktig förklaring till hens beslut.
Då har besvarat handläggaren att han har baserat sitt beslut på felaktiga fakta och när är man skäligt skuldsanering då ?
Hen sänkte mig till botten igen nu har man ingen lust och jobba och kan inte se fram emot en ny chans i livet.
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
Ok jag erkänner att det var ett misstag från mig men samtidigt har inte hen givit en förklaring till avslaget.Telefonsamtalet är ju en viktig del i att säkerställa att det inte blir fel och du hänvisade till mail istället för att be att ringa upp på en rast lunch eller liknande. Det för mig kan tolkas som att du inte medverkar själv till en korrekt utredning och bedömning. Kanske låter hårt men att handläggaren ska maila frågor i första läget där det ofta är ett ganska långt telefonsamtal känns inte rimligt och ev behöva komplettera fram och tillbaka. Det enda du kan göra nu är att överklaga beslutet och se om tingsrätten gör en annan bedömning.
Handläggaren måste banne mig förklara för sig vad hen menar med det och där är de faktiskt skyldiga förklara sig.
Det är nämligen också att varje ansökan skall ses som ett nytt fall och inte spegla på vad sina kollegor har skrivit i tidigare ansökan
När är det skäligt då ?
Jag har haft löneutmätning i snart 2 år nu och vissa här på forumet har fått skuldsanering några månader efter deras senaste lån och många får skuldsanering trots att de studerar eller inte betalar någonting tillbaka
Jag har satt mig i skiten pga spelmissbruk och försöker rätt från mig och jobbar 100 %
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Vad stod i brevet med avslaget. Det brukar stå vad det faller på.Ok jag erkänner att det var ett misstag från mig men samtidigt har inte hen givit en förklaring till avslaget.
Handläggaren måste banne mig förklara för sig vad hen menar med det och där är de faktiskt skyldiga förklara sig.
Det är nämligen också att varje ansökan skall ses som ett nytt fall och inte spegla på vad sina kollegor har skrivit i tidigare ansökan
När är det skäligt då ?
Jag har haft löneutmätning i snart 2 år nu och vissa här på forumet har fått skuldsanering några månader efter deras senaste lån och många får skuldsanering trots att de studerar eller inte betalar någonting tillbaka
Jag har satt mig i skiten pga spelmissbruk och försöker rätt från mig och jobbar 100 %
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Då får man ju lösa det på jobbet och gå ifrån är ju ett ganska viktigt samtal om man säger så..skulder som har uppkommit p.g.a spelmissbruk och 15 % av skulderna i aktieförluster har varit spelfri i 2 år nu.
Ett samtal som tar ca 30 minuter är ju inte lätt att skicka på mail för dem med frågor då det er följdfrågor på dina svar.
Dem anser kanske att du inte är behjälplig vilket man måste vara för att få godkänt
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Vad skulle en borgenär exempelvis en kunna invända kring efter dom mottagit förslaget på skuldsanering (och jag betalplan) som skulle kunna leda till avslag?
Hur vanligt är det att kronofogden går på borgenärens/borgenärernas eventuella invändningar och avslår till min nackdel?
Finns det någon statistik på hur många som beviljas efter detta steg?
Jag kan inte låta bli att hoppas på att det ska gå vägen, men vet samtidigt egentligen inte alls vad jag ska tro eller förvänta mig..
Hur vanligt är det att kronofogden går på borgenärens/borgenärernas eventuella invändningar och avslår till min nackdel?
Jag kan inte låta bli att hoppas på att det ska gå vägen, men vet samtidigt egentligen inte alls vad jag ska tro eller förvänta mig..
- Meddelanden
- 175
- Mottagna reaktioner
- 32
- Poäng
- 137
Jag väntar redan 8 veckor efter jag godkände betalplanen….Vad skulle en borgenär exempelvis en kunna invända kring efter dom mottagit förslaget på skuldsanering (och jag betalplan) som skulle kunna leda till avslag?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
De kan invända med att de tycker att de får för lite pengar, det kommer de oftast inte så långt med. De kan anse att lånen är för nya eller något annat som inte framkommit innan.Vad skulle en borgenär exempelvis en kunna invända kring efter dom mottagit förslaget på skuldsanering (och jag betalplan) som skulle kunna leda till avslag?
- Meddelanden
- 121
- Mottagna reaktioner
- 46
- Poäng
- 157
Har du hört nåt från handläggaren om alla svarat eller om nån haft nån invändning?Jag väntar redan 8 veckor efter jag godkände betalplanen….
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
Beslut:Vad stod i brevet med avslaget. Det brukar stå vad det faller på.
Handläggaren har kopierat samma svar från förra gången.
Första gången fick avslag p.g.a inkompetent handläggare som inte förstod sig på aktier.
Jag sa till henne 10-15 % av skulderna förlorades i aktier skickade henne redovisning.
Eftersom hon inte verkade förstå sig på aktier så uppfattade hon omsättning som förluster därmed tyckte hon att 50 % av skulderna gick till förlorade aktier investeringar. Jag påtalade skillnaden mellan omsättning och förlust efter avslaget hon insåg säkert sitt misstag men vägrade erkänna det,
Jag har 1,5 milj skulder, varit spelfri i 2 år nu och är 45 år. Jag har fortsatt jobba 100 % och har haft lön utmätning i snart 2 år nu
Jag har ställt frågan till handläggaren.
När är det skäligt skuldsanering då ???
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Det borde stå en orsak under första meningen.Beslut:
Första gången fick avslag p.g.a inkompetent handläggare som inte förstod sig på aktier.
Jag sa till henne 10-15 % av skulderna förlorades i aktier skickade henne redovisning.
Eftersom hon inte verkade förstå sig på aktier så uppfattade hon omsättning som förluster därmed tyckte hon att 50 % av skulderna gick till förlorade aktier investeringar. Jag påtalade skillnaden mellan omsättning och förlust efter avslaget hon insåg säkert sitt misstag men vägrade erkänna det,
Jag har 1,5 milj skulder, varit spelfri i 2 år nu och är 45 år. Jag har fortsatt jobba 100 % och har haft lön utmätning i snart 2 år nu
- Meddelanden
- 24
- Mottagna reaktioner
- 8
- Poäng
- 27
Har du gått i behandling för ditt spelmissbruk?Beslut:
- Meddelanden
- 4 568
- Mottagna reaktioner
- 4 569
- Poäng
- 2 947
En del handläggare verkar tyvärr tycka att man ska plågas i 10 år innan man kan få skuldsanering. Jag hade skickat in en ny ansökan via skuldsrådgivning asap. Vi har sett många exempel på ojämnhet mellan handläggare där ena beviljar det den andra nekar. Handläggningstiden är också 4-5 månader. Vilket gör att om bokar möte med handläggare på skuldrådgivning och skickar in ny ansökan via dom så tar det också tid att få den tiden. Innan dom rättar nästa ansökan är du ytterligare 5-6 månader bort. Det vill säga att dessa 2 år spelfri blir 2,5 år spelfri och deras argument att neka ett halvår svagare.Beslut:
Kanske inte nämna något om aktier i nästa ansökan/möte. Säga att det är pga spelmissbruk som är avslutat för 2.5 år sedan när ni rättar detta. Tror inte dom kommer gå tillbaka och kolla transaktioner för 3-4 år sen och se att du köpt och sålt aktier. Inte för att ljuga om det, mer för att dom inte verkar förstå sig på aktier. Handläggarna verkar inte bevilja ärenden som dom inte förstår sig på.
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
Beslut Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering. Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för digDet borde stå en orsak under första meningen.
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
Beslut Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering. Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig
Ja KBT spelbehandling, spärrat mig på spelpausHar du gått i behandling för ditt spelmissbruk?
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
Beslut Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering. Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för digDet borde stå en orsak under första meningen.
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Det är standard svar som oftast förtydligas ytterligare längre ner i texten.Beslut Kronofogdemyndigheten (Kronofogden) avslår din ansökan om skuldsanering. Anledningen är att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig
- Meddelanden
- 44
- Mottagna reaktioner
- 3
- Poäng
- 12
Du har tagit stora och medvetna risker genom att låna pengar och använda dem till spekulativa investeringar. Att en stor del av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig. Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.Det är standard svar som oftast förtydligas ytterligare längre ner i texten.
Problemet är handläggare som inte förstår sig på aktier och den andra handläggaren har kopierat rakt av samma svar som första handläggaren svarade.
Som jag sa tidigare så pågick spelandet mellan år 2017-2021 samma sak aktieköpen
Jag förlorade 10-15 % av skulderna i aktier medan resterande 1,3 milj i spel.
Handläggaren vet inte skillnaden mellan omsättning och förlust
Omsättningen låg på 650 tkr och handläggaren tror omsättningen är lika med förlust trots mitt påpekande att 10-15 % försvann i aktier.
Sen undrar jag också som har skuld på 1,5 milj och aldrig kan betala tillbaka.
Vad spelar det för roll om jag spelat bort pengarna ,förlorat de i aktier eller konsumerat upp pengarna.
Har det någon betydelse eller ?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Betydelse har det absolut...inte minst mot Dina borgenärer. Du verkar "bara" tänka på vad handläggaren på KF tycker, men dom ska även se till våra borgenärer...Du har tagit stora och medvetna risker genom att låna pengar och använda dem till spekulativa investeringar. Att en stor del av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig. Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.
Problemet är handläggare som inte förstår sig på aktier och den andra handläggaren har kopierat rakt av samma svar som första handläggaren svarade.
Som jag sa tidigare så pågick spelandet mellan år 2017-2021 samma sak aktieköpen
Omsättningen låg på 650 tkr och handläggaren tror omsättningen är lika med förlust trots mitt påpekande att 10-15 % försvann i aktier.
Vad spelar det för roll om jag spelat bort pengarna ,förlorat de i aktier eller konsumerat upp pengarna.
Här tror jag enkom att längre tid måste gå från det att Du inte längre kunde betala på Dina skulder tills dess att en skuldsanering kan anses vara legitim...
Håll ut... vänta något år. Sök igen.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Där kom förklaringen och det du behöver jobba på el förhindra igen inför en ny ansökan.Du har tagit stora och medvetna risker genom att låna pengar och använda dem till spekulativa investeringar. Att en stor del av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig. Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.
Stor betydelse.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Storleken på skulden ingår i insolventbiten riskerna i skäligheten. De två sakerna man tittar på och båda måste uppfyllas.Du har tagit stora och medvetna risker genom att låna pengar och använda dem till spekulativa investeringar. Att en stor del av dina skulder har uppkommit på detta sätt och nära i tiden talar starkt emot en skuldsanering för dig. Vi har gjort en helhetsbedömning av din situation. Vi bedömer att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Inte klokt !En månad kvar idag och fortfarande inte något svar på min omprövning.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Nej.Inte klokt !
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.