Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För dom ska jag använda till kontantinsats för en bostad i Spanien senare.
Du tror inte att du tjänar på att lösa de andra skulderna med tanke på räntekostnader?
Får man låna pengar för köp av bostad utomlands?
Med tanke på att du skriver kontantinsats.

Grattis! :)

Hur länge fick du vänta från inledande till betalplan?
Fick inledande i juni, sen avslag och då överklagade jag, sen ny inledande i september och nu betalplan så 5-6 veckor från att kronofogden återupptagit ärendet. Ser dock på min skuldlista att fairlo inkommit med sin skuld men även intrum som inkommit med fairlos skuld! Ska ringa min handläggare på måndag då jag ska godkänna att samma bolag är med två ggr.

Fick inledande i juni, sen avslag och då överklagade jag, sen ny inledande i september och nu betalplan så 5-6 veckor från att kronofogden återupptagit ärendet. Ser dock på min skuldlista att fairlo inkommit med sin skuld men även intrum som inkommit med fairlos skuld! Ska ringa min handläggare på måndag då jag ska godkänna att samma bolag är med två ggr.
Jag hade inte godkänt att samma lån är med två gånger. Det var en del på min sanering som inkom med falska uppgifter som datum och lån som ej existerade och jag kunde eg struntat i det men det är inte okej att göra så av lånebolagen.

• Gilla
Reaktioner: Ann
Jag hade inte godkänt att samma lån är med två gånger. Det var en del på min sanering som inkom med falska uppgifter som datum och lån som ej existerade och jag kunde eg struntat i det men det är inte okej att göra så av lånebolagen.
Jag kommer inte godkänna utan tala om för min handläggare att det är samma skuld 2 ggr.

Jag kommer inte godkänna utan tala om för min handläggare att det är samma skuld 2 ggr.
Jättebra, tyvärr så kommer det att göra så processen blir längre och ny betalplan måste upprättas men det får bli så.

• Gilla
Reaktioner: Ann
Hon skrev att hon upprättat skuldlistan men skulle inte skicka ut nya förslag då den inkom efter att hon gjort klart skuldlistan.

Hon skrev att hon upprättat skuldlistan men skulle inte skicka ut nya förslag då den inkom efter att hon gjort klart skuldlistan.
Kan det inte bara vara så att Farilo hunnit skicka vidare skulden till Intrum under tiden handläggningen pågått? Och därav att Intrum oxå anmält skulden? Kan du se på "Mina sidor" hos respektive bolag hur det ser ut?

Kan det inte bara vara så att Farilo hunnit skicka vidare skulden till Intrum under tiden handläggningen pågått? Och därav att Intrum oxå anmält skulden? Kan du se på "Mina sidor" hos respektive bolag hur det ser ut?
Ja så tror jag det är. På fairlo har jag nu inget och på intrum står både lösa och varda. Så det har gått vidare. Frågan är hur handläggaren ska göra. Måste hon skriva om hela?

Dock står det 1,7 nu i skulder vilket inte stämmer! Båda summorna står med på listan.

Handläggaren har helt enkelt inte sett att det är samma skulder.
Jag tror inte att de kollar på det faktiskt då jag också fick dubbla skulder varav en falsk och min handläggare ville först inte göra något åt det men jag gav mig inte.

Tack, bra gjort att överklaga och återvinna inledande! Varför blev du av med det första gången?

Det där måste jag hålla koll på också att alla rapporterar in rätt i så fall när betalplan förhoppningsvis kommer.

Tack, bra gjort att överklaga och återvinna inledande! Varför blev du av med det första gången?

Det där måste jag hålla koll på också att alla rapporterar in rätt i så fall när betalplan förhoppningsvis kommer.
Det var att alla skulder inte hade rapporterat in så skulden var mycket lägre och då ansåg de att jag kunde betala inom överskådlig tid. Ja håll koll ☺️

Hej Ann !

Jag undrar hur går det till när man överklagar ?

Hur går processen till ?

Sitter man fysiskt i tingsrätten och vittnar eller är det bara pappersjobb mellan Kronofogden och tingsrätten

Kan du berätta snälla

Hej Ann !

Jag undrar hur går det till när man överklagar ?

Hur går processen till ?

Sitter man fysiskt i tingsrätten och vittnar eller är det bara pappersjobb mellan Kronofogden och tingsrätten

Kan du berätta snälla
Nej jag gjorde skriftligt på mailen till min handläggare som skickade vidare till tingsrätten. Jag fick Mail och brev på Kivra från tingsrätten.

Nej jag gjorde skriftligt på mailen till min handläggare som skickade vidare till tingsrätten. Jag fick Mail och brev på Kivra från tingsrätten.
Tack så mycket för svaren.
Är det så enkelt och överklaga, jag menar processen.

Jag menar du överklagade och varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.

Hur länge dröjer det tills man får ett svar sen ?

Vet du om man kan överklaga samtidigt skicka in en ny ansökan samtidigt ?

Jag menar du överklagade och varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.

Det kan du säkert göra men det känns som att det är bättre att vänta tills överklagan är färdig.

För mig tog det 11 dagar tills jag fick svar från tingsrätten så kanske var ett lätt beslut.
Jag skickade in ny ansökan samtidigt och frågade samma sak men tog bort min ansökan så det inte skulle ställa till det. Sen tog det ca 1 månad innan jag fick ny handläggare och nu har jag rättat till lite i betalplanen som inte var riktigt rätt och väntar svar från handläggaren.

Ni som sökt skuldsanering, hur lång tid tog det för att få ett beslut? Förstår att det säkert varit olika för alla

11 månader från ansökan till beslut.

8 månader från ansökan till beslut.

10 månader, nästan 11 från ansökan till slutgiltigt beslut.

Är det någon som vet vad som händer med förhållsbeloppet om man precis har fått inledande skuldsanering (förra veckan).

Förutsättning: Första betalning ska ske i Januari 2024 och jag får nog vänta ett tag till få betalplan, men jag har fått förhållsbelopp i inledande skuldsaneringsbeskedet.

Min fråga: Är det möjligt att få förhållsbeloppet utökat till 2024:s förhållsbelopp om KFM höjer förhållsbeloppet innan årsskiftet 2024?
Vi leker med tanken att beloppet för 2024 höjs nu i November/början på December, är det då lönt att kontakta KFM?

Jag ser att på Måndag den 28e November 2022 så bestämdes förhållsbeloppet för 2023.
- 28e November i år är endast 2 veckor bort.

https://kronofogden.se/om-kronofogd...er/2022-11-28-normalbelopp-for-nasta-ar-klara

"De nya normalbeloppen är nu klara. Beloppen gäller från den 1 januari till och med den 31 december 2023."

Delvis dom nämnde inget om 2024 i beskedet som kom i November 2022, utan det kommer att omförhandlas och förmodligen höjas snart för nästkommande år, hade gärna vart med på den höjningen om möjligt, (surt om man missar en höjning med ett par veckor).

Senast ändrad:
Är det någon som vet vad som händer med förhållsbeloppet om man precis har fått inledande skuldsanering (förra veckan).

Förutsättning: Första betalning ska ske i Januari 2024 och jag får nog vänta ett tag till få betalplan, men jag har fått förhållsbelopp i inledande skuldsaneringsbeskedet.

Min fråga: Är det möjligt att få förhållsbeloppet utökat till 2024:s förhållsbelopp om KFM höjer förhållsbeloppet innan årsskiftet 2024?
Vi leker med tanken att beloppet för 2024 höjs nu i November/början på December, är det då lönt att kontakta KFM?

Jag ser att på Måndag den 28e November 2022 så bestämdes förhållsbeloppet för 2023.

https://kronofogden.se/om-kronofogd...er/2022-11-28-normalbelopp-for-nasta-ar-klara

"De nya normalbeloppen är nu klara. Beloppen gäller från den 1 januari till och med den 31 december 2023."

Delvis dom nämnde inget om 2024 i beskedet som kom i November 2022, utan det kommer att omförhandlas och förmodligen höjas snart för nästkommande år, hade gärna vart med på den höjningen om möjligt, (surt om man missar en höjning med ett par veckor).
Mitt belopp justerades 3 gånger innan det var klart och jag fick det nya förbehållsbeloppet, fick beviljat i december månad.

Då du inte fått ditt förslag till skuldsanering så lär det nya beloppet komma med på den.

Oj så länge. Vet en vars inte tog längre än 4 månader, från inledande/preliminärt till beslut då, hen har nu haft det i 1 år..

Sökte i november 2020.
Inledande mars 2021.
Beslut september 2021.

Oj så länge. Vet en vars inte tog längre än 4 månader, från inledande/preliminärt till beslut då, hen har nu haft det i 1 år..
Från ansökan till beslut så får man räkna med så länge. Sen från att man fått inledande till beslut kanske det inte tar mer än 4-5 månader. Tog 4 månader för mej fr inledande till beslut men från det att ansökan var inskickad till beslut nästan 11 månader. Från inskickad ansökan till första telefonkontakt tog det ca 3 månder.

Från ansökan till beslut så får man räkna med så länge. Sen från att man fått inledande till beslut kanske det inte tar mer än 4-5 månader. Tog 4 månader för mej fr inledande till beslut men från det att ansökan var inskickad till beslut nästan 11 månader. Från inskickad ansökan till första telefonkontakt tog det ca 3 månder.

För mig också. Sökte i november och handläggaren ringde i februari.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp