Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Återfall i spelmissbruk efter skuldsanering – vad kan jag göra nu?

Hej
Vill dela lite av min historia.
Jag har varit spelmissbrukare i många år, och fått en del hjälp och var spelfri till och från under några år
Men med alla skulder gick det inte längre så jag sökte skuldsanering och fick den beviljad på min andra ansökan.
Men när den var slut 2024 blev det återfall och inget litet heller. Har nu ett mående som inte är något vidare. Har åkt in akut för suesidförsök ett par gånger. Min nya skuld efter saneringen är 610000 som är synliga och c;a 10000 till. Jag var hos en skuldsanering och budget rådgivare som trodde att vi ansöka en gång till om några år. När jag har betalt lite på mina skulder. Och gått en behandling för mitt beroende.
Men jag har aldrig hört att man får sanering två gånger.
Min situation är tuff för det går inte ihop, och lämnar jag till kronofogden kommer jag väl aldrig kunna bli skuldfri. Lever med ständig ångest för hur jag har ställt till det efter saneringen.
Att det där jävla.. beroendet är så så starkt.
Hur skall man orka gå vidare? Finns det någon ljus framtid?
Jag har c:a tio år kvar att jobba, hur skall man få livet att gå ihop
Var tvungen att skriva av mig lite

Leenna
 
Har i dagsläget 640000kr hos kronofogden(löneutmätning) med höga räntor i snitt på 17-19 procent skulle jag bara betala 12500 i månaden så är det klart på 10år om det kan vara till någon guidning, men om jag istället betalar 16500 månaden är det färdigt på ca 5 år , har du möjlighet att jobba så pass att du får ut runt 30000kr efter skatt är detta väldigt lösbart utan skuldsanering så länge du inte låter det gå längre, och de månader du väntar på att löneutmätningarna börjar om du väljer att inte betala på lånen enligt avtal eller mer , betala då de pengarna du normalt hadde lagt på alla lån tillsammans på de lånen som är minst och de som har högst räntesats för att dra bort några år på eventuell löneutmätning, detta tips skulle jag även använda mig av vid ett försök att få skuldsanering för att visa att du har försökt gära något åt saken mvh
 
Tråkigt med ditt återfall, men för att lindra din oro lite så känner jag en person som är inne på sin andra skuldsanering.
 
Tack för svaret, vet du hur länge det gick emellan? Och var den andra saneringen samma orsak? Beroende?
Hmm ca 2-3år i mellan, skulderna uppkom pga sjukdom, spel, överkonsumtion och det var egentligen lika första svängen, förutom att personen i fråga inte var sjukskriven den gången.

Så ge inte upp!
 
Hmm ca 2-3år i mellan, skulderna uppkom pga sjukdom, spel, överkonsumtion och det var egentligen lika första svängen, förutom att personen i fråga inte var sjukskriven den gången.

Så ge inte upp!
Fick personen bevisa något andra gången att det skulle fungera att bryta beroendet?
 
Har i dagsläget 640000kr hos kronofogden(löneutmätning) med höga räntor i snitt på 17-19 procent skulle jag bara betala 12500 i månaden så är det klart på 10år om det kan vara till någon guidning, men om jag istället betalar 16500 månaden är det färdigt på ca 5 år , har du möjlighet att jobba så pass att du får ut runt 30000kr efter skatt är detta väldigt lösbart utan skuldsanering så länge du inte låter det gå längre, och de månader du väntar på att löneutmätningarna börjar om du väljer att inte betala på lånen enligt avtal eller mer , betala då de pengarna du normalt hadde lagt på alla lån tillsammans på de lånen som är minst och de som har högst räntesats för att dra bort några år på eventuell löneutmätning, detta tips skulle jag även använda mig av vid ett försök att få skuldsanering för att visa att du har försökt gära något åt saken mvh
Tack för svaret, men jag har 14 olika lån/krediter och alla ligger runt 19-22 % och om de kommer till fogden blir det inte massa påslag på alla och räntorna ökar massor.
 
Fick personen bevisa något andra gången att det skulle fungera att bryta beroendet?

Jag själv har problem med spelberoende, och det är verkligen bland det värsta som finns. Det är väldigt tråkigt att höra om din situation, men ge inte upp.
Spontant tänker jag att om man ska ha någon chans så behöver man ett starkare skydd. En förvaltare är ett sådant exempel, eftersom det omöjliggör spelande. Min handläggare har föreslagit det som en lösning för mitt beroende, men eftersom jag arbetar på en myndighet skulle ett förvaltarskap innebära att jag inte kan ha kvar mitt jobb. Därför fick jag argumentera mycket för att handläggaren inte skulle skicka in en anmälan om förvaltarskap.
Men det kanske kan vara en lösning för dig om du ska ha en chans att få skuldsanering en andra gång.
 
Jag själv har problem med spelberoende, och det är verkligen bland det värsta som finns. Det är väldigt tråkigt att höra om din situation, men ge inte upp.
Spontant tänker jag att om man ska ha någon chans så behöver man ett starkare skydd. En förvaltare är ett sådant exempel, eftersom det omöjliggör spelande. Min handläggare har föreslagit det som en lösning för mitt beroende, men eftersom jag arbetar på en myndighet skulle ett förvaltarskap innebära att jag inte kan ha kvar mitt jobb. Därför fick jag argumentera mycket för att handläggaren inte skulle skicka in en anmälan om förvaltarskap.
Men det kanske kan vara en lösning för dig om du ska ha en chans att få skuldsanering en andra gång.
Är det en handläggare på kronofogden du har? Och är det inför en skuldsanering du fick rådet?
 
Är det en handläggare på kronofogden du har? Och är det inför en skuldsanering du fick rådet?
Nej, jag går på spelbehandling och har gjort det i över två år nu, tror jag. Jag har också en handläggare på missbruksenheten som är min huvudhandläggare. Hen fattar beslut och hjälper mig när jag hamnar i problem på grund av spelandet.
Bland annat har jag fått hjälp med bostad när jag blivit bostadslös till pga mitt spelberoende. Under en period mådde jag också väldigt dåligt psykiskt och hade regelbundna besök hos psykiatrin samt kontakt med andra stödpersoner. Men det var min handläggare som hade huvudansvaret för mig och som fattade de flesta besluten.
Vid ett tillfälle när jag fick ett återfall var hen inne på att skicka en anmälan om förvaltare. Det var väldigt svårt att övertala hen att inte göra anmälan, men till slut hittade vi andra skyddsåtgärder i stället.
Det jag vill säga är de kan ansöka om förvaltare för dig även om du själv inte vill det. För dig kanske det kan vara en lösning och du kan också visa för kronofogden att du har gjort allt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp