Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Återfall i spelmissbruk efter skuldsanering – vad kan jag göra nu?

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej
Vill dela lite av min historia.
Jag har varit spelmissbrukare i många år, och fått en del hjälp och var spelfri till och från under några år
Men med alla skulder gick det inte längre så jag sökte skuldsanering och fick den beviljad på min andra ansökan.
Men när den var slut 2024 blev det återfall och inget litet heller. Har nu ett mående som inte är något vidare. Har åkt in akut för suesidförsök ett par gånger. Min nya skuld efter saneringen är 610000 som är synliga och c;a 10000 till. Jag var hos en skuldsanering och budget rådgivare som trodde att vi ansöka en gång till om några år. När jag har betalt lite på mina skulder. Och gått en behandling för mitt beroende.
Men jag har aldrig hört att man får sanering två gånger.
Min situation är tuff för det går inte ihop, och lämnar jag till kronofogden kommer jag väl aldrig kunna bli skuldfri. Lever med ständig ångest för hur jag har ställt till det efter saneringen.
Att det där jävla.. beroendet är så så starkt.
Hur skall man orka gå vidare? Finns det någon ljus framtid?
Jag har c:a tio år kvar att jobba, hur skall man få livet att gå ihop
Var tvungen att skriva av mig lite

Leenna

Har i dagsläget 640000kr hos kronofogden(löneutmätning) med höga räntor i snitt på 17-19 procent skulle jag bara betala 12500 i månaden så är det klart på 10år om det kan vara till någon guidning, men om jag istället betalar 16500 månaden är det färdigt på ca 5 år , har du möjlighet att jobba så pass att du får ut runt 30000kr efter skatt är detta väldigt lösbart utan skuldsanering så länge du inte låter det gå längre, och de månader du väntar på att löneutmätningarna börjar om du väljer att inte betala på lånen enligt avtal eller mer , betala då de pengarna du normalt hadde lagt på alla lån tillsammans på de lånen som är minst och de som har högst räntesats för att dra bort några år på eventuell löneutmätning, detta tips skulle jag även använda mig av vid ett försök att få skuldsanering för att visa att du har försökt gära något åt saken mvh

Tråkigt med ditt återfall, men för att lindra din oro lite så känner jag en person som är inne på sin andra skuldsanering.

Tack för svaret, vet du hur länge det gick emellan? Och var den andra saneringen samma orsak? Beroende?
Hmm ca 2-3år i mellan, skulderna uppkom pga sjukdom, spel, överkonsumtion och det var egentligen lika första svängen, förutom att personen i fråga inte var sjukskriven den gången.

Så ge inte upp!

Hmm ca 2-3år i mellan, skulderna uppkom pga sjukdom, spel, överkonsumtion och det var egentligen lika första svängen, förutom att personen i fråga inte var sjukskriven den gången.

Så ge inte upp!
Fick personen bevisa något andra gången att det skulle fungera att bryta beroendet?

Har i dagsläget 640000kr hos kronofogden(löneutmätning) med höga räntor i snitt på 17-19 procent skulle jag bara betala 12500 i månaden så är det klart på 10år om det kan vara till någon guidning, men om jag istället betalar 16500 månaden är det färdigt på ca 5 år , har du möjlighet att jobba så pass att du får ut runt 30000kr efter skatt är detta väldigt lösbart utan skuldsanering så länge du inte låter det gå längre, och de månader du väntar på att löneutmätningarna börjar om du väljer att inte betala på lånen enligt avtal eller mer , betala då de pengarna du normalt hadde lagt på alla lån tillsammans på de lånen som är minst och de som har högst räntesats för att dra bort några år på eventuell löneutmätning, detta tips skulle jag även använda mig av vid ett försök att få skuldsanering för att visa att du har försökt gära något åt saken mvh
Tack för svaret, men jag har 14 olika lån/krediter och alla ligger runt 19-22 % och om de kommer till fogden blir det inte massa påslag på alla och räntorna ökar massor.

Fick personen bevisa något andra gången att det skulle fungera att bryta beroendet?

Jag själv har problem med spelberoende, och det är verkligen bland det värsta som finns. Det är väldigt tråkigt att höra om din situation, men ge inte upp.
Spontant tänker jag att om man ska ha någon chans så behöver man ett starkare skydd. En förvaltare är ett sådant exempel, eftersom det omöjliggör spelande. Min handläggare har föreslagit det som en lösning för mitt beroende, men eftersom jag arbetar på en myndighet skulle ett förvaltarskap innebära att jag inte kan ha kvar mitt jobb. Därför fick jag argumentera mycket för att handläggaren inte skulle skicka in en anmälan om förvaltarskap.
Men det kanske kan vara en lösning för dig om du ska ha en chans att få skuldsanering en andra gång.

Jag själv har problem med spelberoende, och det är verkligen bland det värsta som finns. Det är väldigt tråkigt att höra om din situation, men ge inte upp.
Spontant tänker jag att om man ska ha någon chans så behöver man ett starkare skydd. En förvaltare är ett sådant exempel, eftersom det omöjliggör spelande. Min handläggare har föreslagit det som en lösning för mitt beroende, men eftersom jag arbetar på en myndighet skulle ett förvaltarskap innebära att jag inte kan ha kvar mitt jobb. Därför fick jag argumentera mycket för att handläggaren inte skulle skicka in en anmälan om förvaltarskap.
Men det kanske kan vara en lösning för dig om du ska ha en chans att få skuldsanering en andra gång.
Är det en handläggare på kronofogden du har? Och är det inför en skuldsanering du fick rådet?

Är det en handläggare på kronofogden du har? Och är det inför en skuldsanering du fick rådet?
Nej, jag går på spelbehandling och har gjort det i över två år nu, tror jag. Jag har också en handläggare på missbruksenheten som är min huvudhandläggare. Hen fattar beslut och hjälper mig när jag hamnar i problem på grund av spelandet.
Bland annat har jag fått hjälp med bostad när jag blivit bostadslös till pga mitt spelberoende. Under en period mådde jag också väldigt dåligt psykiskt och hade regelbundna besök hos psykiatrin samt kontakt med andra stödpersoner. Men det var min handläggare som hade huvudansvaret för mig och som fattade de flesta besluten.
Vid ett tillfälle när jag fick ett återfall var hen inne på att skicka en anmälan om förvaltare. Det var väldigt svårt att övertala hen att inte göra anmälan, men till slut hittade vi andra skyddsåtgärder i stället.
Det jag vill säga är de kan ansöka om förvaltare för dig även om du själv inte vill det. För dig kanske det kan vara en lösning och du kan också visa för kronofogden att du har gjort allt.

Nej, jag går på spelbehandling och har gjort det i över två år nu, tror jag. Jag har också en handläggare på missbruksenheten som är min huvudhandläggare. Hen fattar beslut och hjälper mig när jag hamnar i problem på grund av spelandet.
Bland annat har jag fått hjälp med bostad när jag blivit bostadslös till pga mitt spelberoende. Under en period mådde jag också väldigt dåligt psykiskt och hade regelbundna besök hos psykiatrin samt kontakt med andra stödpersoner. Men det var min handläggare som hade huvudansvaret för mig och som fattade de flesta besluten.
Vid ett tillfälle när jag fick ett återfall var hen inne på att skicka en anmälan om förvaltare. Det var väldigt svårt att övertala hen att inte göra anmälan, men till slut hittade vi andra skyddsåtgärder i stället.
Det jag vill säga är de kan ansöka om förvaltare för dig även om du själv inte vill det. För dig kanske det kan vara en lösning och du kan också visa för kronofogden att du har gjort allt.
Ok tack för svaret hoppas att gå bra för dig. Är du spelfri idag?

Vilka är det som kan utse en förvaltare till mig utan att jag vill det?

Vilka är det som kan utse en förvaltare till mig utan att jag vill det?
Till exempel kan en socialsekreterare göra en anmälan till överförmyndaren som kan göra en ansökan till tingsrätten som sedan ska besluta om du ska få förvaltare.

Trist å höra med återfall , hoppas de löser sig för dig , se till o ta hjälp å lämna över ekonomin till någon du litar på , eller skaffa förvaltare om de så behövs ❤️

Jag är 25% genom en skuldsanering själv som bottnar i ett spelmissbruk som grundats i ca 20 år.
Så här tänker jag, min ekonomi är så in i jäkeln stram så det blir inte mycket aktiviteter med ungarna i sommar kan jag säga.
Hur lång var din sanering, och lärde du dig inte att faktiskt leva knapert under de åren eller hade du lite flyt och genomgick en ganska "soft" sanering där du fick mer över än vad som var skäligt?
Anledningen till att jag frågar är att du kanske hade utrymme och spela även under saneringen.
Det är verkligen skit om så är fallet och när din sanering var över så öppnades portarna rejält till både lån och spel?
Detta är bara en tanke, en fråga..
Jag vet hur in i helvete dåligt man mår när man återigen brännt en månadslön 2 timmar efter löning och man knappar in Lendo med darrande fingrar kl 02.30 en tisdag natt.
Upplevde du ingen spärr inom dig själv, låt gå för att man tar ett återfall.
Med återfall menar jag inte spel utan konsekvensen av det. Att låna pengar.
100k hade man varit bra besviken men 600k då börjar det bli omöjligt återigen.
Jag lider med dig.
Jag har svårt att se att du får en sanering till.
Ärligt talat, vad säger att du inte lika bra skulle kunna få en tredje sen då så du kan hålla på hela livet.
Jag håller våra politiker och folkvalda ansvariga för att det tillåts vara så här.
Spel är rena jävla dyngan som gynnar bolagen multum men sätter tusentals personer som är svaga för den typen av kickar i absolut misär.
Jag var själv otroligt nära att avsluta mitt liv för det var inget liv att leva.
Jag hoppas att du hittar en lösning långsiktigt på ett eller annat sätt.

glöm inte att du kan flytta till USA och lämna skulderna kvar i Sverige :)

glöm inte att du kan flytta till USA och lämna skulderna kvar i Sverige :)
För en försäkringsfinansierad sjukvård?

Jag har sökt, och fått beviljat, det enklaste visumet till USA, med besök på ambassad och kort intervju.

Det innefattade bankuppgifter om att jag själv skulle kunna finansiera sex månader i landet, tillika en garant som skulle vara min finansiella "krockkudde" om det skulle gå söderut, jag hade en amerikansk medborgare för detta.

Tänkte du att man som skuldsatt ska sikta på "papperslös"?

För en försäkringsfinansierad sjukvård?

För en som jobbar i 20 år i försäkringsbranschen - nu för ett amerikanskt bolag så utmålas det ofta upp skräckexempel kring amerikansk sjukvård som inte stämmer.
Det är mer regel än undantag att arbetsgivaren betalar en för en försäkring som dessutom garanterar dig slippa stå i vårdkö eller behöva ha tolk för du inte fattar vad läkaren säger som det är i Sverige. I USA betalar arbetsgivaren ca 84% och den anställda 16 %. Således kostar den här försäkringen dig ca 1300 kronor i månaden.

Om du hade räknat vad det kostar i Sverige i form utav skatt på din lön, privat sjukvårdsförsäkring, dom där 300 kr i patientavgifter och fan och hans moster hade jag inte blivit förvånad om det är billigare i USA - för bättre sjukvård. Detta förutsätter naturligtvis att du har ett jobb i USA och inte är på bidrag osv.

@Insatt Det här var kanske inte primärt riktat till dig men den gängse bilden i Sverige är att om du blir sjuk i USA dör du såvida du inte har 2 miljoner att hosta upp alternativt svindyra försäkringar som kostar dig tiotusentals kronor i månaden. Så är inte fallet.

För en som jobbar i 20 år i försäkringsbranschen - nu för ett amerikanskt bolag så utmålas det ofta upp skräckexempel kring amerikansk sjukvård som inte stämmer.
Det är mer regel än undantag att arbetsgivaren betalar en för en försäkring som dessutom garanterar dig slippa stå i vårdkö eller behöva ha tolk för du inte fattar vad läkaren säger som det är i Sverige. I USA betalar arbetsgivaren ca 84% och den anställda 16 %. Således kostar den här försäkringen dig ca 1300 kronor i månaden.

Om du hade räknat vad det kostar i Sverige i form utav skatt på din lön, privat sjukvårdsförsäkring, dom där 300 kr i patientavgifter och fan och hans moster hade jag inte blivit förvånad om det är billigare i USA - för bättre sjukvård. Detta förutsätter naturligtvis att du har ett jobb i USA och inte är på bidrag osv.

@Insatt Det här var kanske inte primärt riktat till dig men den gängse bilden i Sverige är att om du blir sjuk i USA dör du såvida du inte har 2 miljoner att hosta upp alternativt svindyra försäkringar som kostar dig tiotusentals kronor i månaden. Så är inte fallet.

Det stämmer inte. Att många får sjukförsäkring via jobbet innebär inte att systemet fungerar väl för alla. Miljontals amerikaner är underförsäkrade eller saknar försäkring helt, och den som blir arbetslös riskerar också att förlora sitt försäkringsskydd. Dessutom tillkommer ofta självrisker, egenavgifter och kostnader som kan bli mycket höga trots försäkring. Den svenska vården finansieras solidariskt och omfattar alla, oavsett inkomst eller anställning. Att jämföra en välavlönad anställd i USA med genomsnittssvensken och dra slutsatsen att USA har ett bättre och billigare system är därför missvisande.

Det stämmer inte. Att många får sjukförsäkring via jobbet innebär inte att systemet fungerar väl för alla. Miljontals amerikaner är underförsäkrade eller saknar försäkring helt, och den som blir arbetslös riskerar också att förlora sitt försäkringsskydd. Dessutom tillkommer ofta självrisker, egenavgifter och kostnader som kan bli mycket höga trots försäkring. Den svenska vården finansieras solidariskt och omfattar alla, oavsett inkomst eller anställning. Att jämföra en välavlönad anställd i USA med genomsnittssvensken och dra slutsatsen att USA har ett bättre och billigare system är därför missvisande.

Hade jag velat fråga chatgpt hade jag kunnat göra det själv.

Men jag kan svara dig så kan du kopiera till chatgpt eftersom du inte är kompetent nog att själv svara på inläggen.

Vad är det för nytta utav den "solidariska sjukvården som omfattar alla oavsett inkomst och anställning" när flera regioner i landet har över 100 dagars väntetider vid exempelvis behandling utav prostatacancer? Efter så många dager är risken påtaglig att cancern har spridit sig till andra organ och att det är tack och adjö. Men hey du fick iallafall vården gratis även om den var för sent.

& Du vet om att du har självrisk på privata sjukvårdsförsäkringar i Sverige också? Eller du vet nog inte men ta det med AI. Den borde ha koll.

Men jag kan svara dig så kan du kopiera till chatgpt eftersom du inte är kompetent nog att själv svara på inläggen.

Vad är det för nytta utav den "solidariska sjukvården som omfattar alla oavsett inkomst och anställning" när flera regioner i landet har över 100 dagars väntetider vid exempelvis behandling utav prostatacancer? Efter så många dager är risken påtaglig att cancern har spridit sig till andra organ och att det är tack och adjö. Men hey du fick iallafall vården gratis även om den var för sent.

& Du vet om att du har självrisk på privata sjukvårdsförsäkringar i Sverige också? Eller du vet nog inte men ta det med AI. Den borde ha koll.

Du blandar ihop problem i den svenska vården med ett försvar av det amerikanska systemet. Långa väntetider är ett verkligt problem, men det gör inte ett system bättre där människor kan tvingas avstå vård eller hamna i ekonomisk ruin. Och ja, privata försäkringar kan ha självrisk i Sverige också. Skillnaden är att den offentliga vården finns där för alla, även när du förlorar jobbet eller inte har råd med en privat försäkring.

Då återstår frågan om visum / Green Card.

Det får man inte per automatik, och jag har svårt att se att det underlättar att vara restförd hos Kronofogden.

Då återstår frågan om visum / Green Card.

Det får man inte per automatik, och jag har svårt att se att det underlättar att vara restförd hos Kronofogden.

Har aldrig riktigt varit på agendan för mig att flyga dit eftersom jag hatar att flyga Thailand har jag på något sätt löst genom diverse alkoholhatiga drycker :D
Men jag har förstått att Green Card är ganska svårt, kanske inte just på grund av KFM men ska väl räcka med en dom för att i princip bli nekad inträde i Staterna?

Apropå tidigare ämne : https://lakartidningen.se/nyheter/svenskar-har-samre-erfarenheter-av-varden-i-internationell-studie/

På frågan om deltagarnas hälsobesvär tagits på allvar vid besök i vården, svarade ett OECD-medel på 76 procent ja. Bäst var Nederländerna på 84 procent, och sämst var Sverige med 62 procent.

På frågan om deltagarna inte blivit orättvist behandlade, placerar sig Sverige återigen sist. 87 procent i OECD svarade att de aldrig blivit orättvist behandlade. Återigen var Nederländerna bäst med 93 procent, och Sverige var sämst med 81 procent.

En annan kategori med mindre smickrande resultat är om befolkningen har en ordinarie läkare i primärvården. Här ligger Sverige tok-sist med 32 procent som svarar att så är fallet. Näst sist är USA med 75 procent, medel är 80 procent, och Nederändarna var bäst med 97 procent.

Också vården av personer med kroniska sjukdomar upplevs jämförelsevis dålig. 44 procent av svenskarna uppger att de fått en läkemedelsgenomgång. Här är medel bland de 10 länderna 69 procent, och USA är bäst med 86 procent. Sverige ligger också långt bak när det gäller samtal mellan patient och vårdpersonal om huvudsakliga mål och prioriteringar med vården, och samtal om olika behandlingsalternativ och eventuella biverkningar

Har aldrig riktigt varit på agendan för mig att flyga dit eftersom jag hatar att flyga Thailand har jag på något sätt löst genom diverse alkoholhatiga drycker :D
Men jag har förstått att Green Card är ganska svårt, kanske inte just på grund av KFM men ska väl räcka med en dom för att i princip bli nekad inträde i Staterna?

Apropå tidigare ämne : https://lakartidningen.se/nyheter/svenskar-har-samre-erfarenheter-av-varden-i-internationell-
Är det inte svårt att jämföra länder på detta sätt då deltagarna svarar utifrån sina egna förväntningar och kanske då i jämförelse hur vården var tidigare i det landet man bor i och kanske hur man upplevt det förändras över till eller förväntningar. Blir nog problematisk att använda det som jämförande studie.
En mer rättvis jämförelse av kvalitet av vård mellan olika länder kanske hade varit att kolla typ incidens prostatacancer, hur många får vår och typ hur många överlever länder emellan? eller något liknande

Skulle snarare säga att det är relevant att se när får man faktiskt vård.
Vi betalar mest skatt i världen tillsammans med danskarna, då ska man enligt mig också ha bäst välfärd. Det har vi uppenbarligen verkligen inte.
USA betalar du istället för hög skatt en försäkring, ofta betalar arbetsgivaren detta men då får du också vård i toppklass.

Skulle snarare säga att det är relevant att se när får man faktiskt vård.
Vi betalar mest skatt i världen tillsammans med danskarna, då ska man enligt mig också ha bäst välfärd. Det har vi uppenbarligen verkligen inte.
USA betalar du istället för hög skatt en försäkring, ofta betalar arbetsgivaren detta men då får du också vård i toppklass.

Där har du en poäng.

Motfråga, hade du haft råd att få samtliga av dina barn genom universitetet om det kostade som i USA?

Där har du en poäng.

Motfråga, hade du haft råd att få samtliga av dina barn genom universitetet om det kostade som i USA?

Legit fråga, men 85% utav alla studenter i USA får någon form utav finansiellt stöd.

Sen ska man kanske ta med sig en sak, ja det är dyrare med utbildning i USA. Men i Sverige sitter många sedan med CSN-skulder på 200-300.000 som dom betalar i 25 år från sin lön på 35.000/netto.
I LA har jag en bekant som är polis och har en årslön på 97 000 dollar. Alltså typ en miljon kronor (där han dessutom skattar bra mycket lägre än här).

Sen har USA massa andra bekymmer och utmaningar men tycker bara det kanske bör nyanseras lite där folk i Sverige tror att folk i USA samtliga är oförsäkrade, har 3 jobb och är fattiga.

Jag hade inte haft synpunkter på den högra skatten i Sverige om saker och ting fungerat bättre än vad dom gör.

Sen ska man kanske ta med sig en sak, ja det är dyrare med utbildning i USA. Men i Sverige sitter många sedan med CSN-skulder på 200-300.000 som dom betalar i 25 år från sin lön på 35.000/netto.
I LA har jag en bekant som är polis och har en årslön på 97 000 dollar. Alltså typ en miljon kronor (där han dessutom skattar bra mycket lägre än här).

Sen har USA massa andra bekymmer och utmaningar men tycker bara det kanske bör nyanseras lite där folk i Sverige tror att folk i USA samtliga är oförsäkrade, har 3 jobb och är fattiga.

Jag hade inte haft synpunkter på den högra skatten i Sverige om saker och ting fungerat bättre än vad dom gör.
Hear, hear.

Både poliser och militärer kan gå i fördelaktig pension efter ett visst antal års tjänstgöring, sen köra vidare på den privata marknaden med dubbel lön.

En släkting berättade att det skulle kosta henne 1M usd att få sina tre barn genom collage.

Hög social mobilitet med skattefinansierade högre studier och fördelaktiga lån står jag bakom.

Vi börjar närma oss politik, kanske ska bromsa där.

Tror att vi på det stora hela är ganska överens.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp