Boräntorna spås nå 4% 2024, tankar?

Klarar du en rörlig ränta på 4% om 1 - 2 år?

• Ja

Röster: 38 71.7%
  • Nej

Röster: 9 17.0%
  • Vet inte

Röster: 6 11.3%

• Totalt antal röstare
    53
  • Enkät stängd .
Lite så. Framförallt har jag inte sovit ordentligt på 15 år, fått problem med hjärtat, gått upp i vikt och levt som en zombie.

Detta hade löst alla mina bekymmer, Nordea löste en stor del när dom gick mig till mötes men detta hade löst resterande.

Vill kunna sova ordentligt igen.

Sen ska jag tillägga det är ingenting som säger att jag kommer få detta jag hoppas på men jag ska prova iallafall!
Inte för att svära i kyrkan, men man köper på samma marknad som man säljer på.
Införstådd med att du gör detta för att lösa en specifik situation.

Så är det verkligen!

Vi hoppade på bostadsrättåget i ett svårt läge visade det sig. Nyproduktion i storstad (ca 10 min till city). Fick veta att vi fick köpa i dec 2019, 4:a på 97 kvd för 4,2 milj. Tillträde var i april 2022. Några månader innan tillträdet såg vi att någon hade sålt lägenhet i samma hus, 4:a samma kvm en våning upp för 6,3 milj. Så bra affär då. Lånet förhandlades med banken precis efter Putins lilla ”operation” i Ukraina. Dessutom elpriskaoset innan. Därav var redan alla bundna förslag uppe runt 3%. Vi fick obundet (3 mån) för 1,28.
Vi har två lån på 1,8 milj så 3,6 milj totalt.
båda obundna. Vi resonerade att banken vill gardera sig och få ut det dom tror att det stiger till. Stigningen kommer ske i flera steg så vi kommer under något år eller två betala mindre än om vi hade bundit. Vi har räknat på det innan och klarar 6-7 % ränta även om det blir jobbigt.
Nu till funderingen; binder vi idag skulle vi kanske få treårigt lån för 3,5-3,8 som bäst. Är det värt att göra det eller ska vi köra på obundet, spara pengar for rainy days så länge vi kan spara (tills räntan är uppe runt 4%) eller ska vi binda till ovanstående ränta och inte kunna spara men säkra oss för räntehöjningar upp mot 7-8 %?
Vi har precis flyttat in, trivs bra och har två barn i förskola nära. Därav vill vi bo här ett bra tag framåt.

Obundet hade jag kört faktiskt. Alltid lönat sig historiskt.

Haft bundet alltid.
Endast under slutet 2012 och en bit in på 2013 har detta varit dyrare än rörligt.
Sen spelar väldigt många andra saker in, inkomst, anställningsform, sparande, övriga fasta och rörliga kostnader, om du är en lugn eller oroligt lagd själ osv osv.

Vi hoppade på bostadsrättåget i ett svårt läge visade det sig. Nyproduktion i storstad (ca 10 min till city). Fick veta att vi fick köpa i dec 2019, 4:a på 97 kvd för 4,2 milj. Tillträde var i april 2022. Några månader innan tillträdet såg vi att någon hade sålt lägenhet i samma hus, 4:a samma kvm en våning upp för 6,3 milj. Så bra affär då. Lånet förhandlades med banken precis efter Putins lilla ”operation” i Ukraina. Dessutom elpriskaoset innan. Därav var redan alla bundna förslag uppe runt 3%. Vi fick obundet (3 mån) för 1,28.
båda obundna. Vi resonerade att banken vill gardera sig och få ut det dom tror att det stiger till. Stigningen kommer ske i flera steg så vi kommer under något år eller två betala mindre än om vi hade bundit. Vi har räknat på det innan och klarar 6-7 % ränta även om det blir jobbigt.
Nu till funderingen; binder vi idag skulle vi kanske få treårigt lån för 3,5-3,8 som bäst. Är det värt att göra det eller ska vi köra på obundet, spara pengar for rainy days så länge vi kan spara (tills räntan är uppe runt 4%) eller ska vi binda till ovanstående ränta och inte kunna spara men säkra oss för räntehöjningar upp mot 7-8 %?
Vi har precis flyttat in, trivs bra och har två barn i förskola nära. Därav vill vi bo här ett bra tag framåt.
Jag skulle binda, anledningen är att ni troligen ska bo där ett bra tag om ni har barn i förskoleålder. Riksbanken har insett att den låga räntan så länge var ett misstag, så jag tror att räntan om ett par år från RB kommer ligga runt 2 - 3% dvs om inflationen återfår sin bana runt 2 %. Annars kommer höjningarna fortsätta. Om 3-4 år är det inte osannolikt att vi har en ränta på 5 - 6% på lånen. Tänk även på att staten går i tankar om att ta bort ränteavdraget så skulle den rörliga räntan sticka iväg blir det väldigt jobbigt.

Det här är bara mina tankar och jag har ju ingen aning om övriga faktorer i ert liv så ta mig inte på orden. Jag tror ändå att staten kommer gå in om det blir kris pga alldeles för stora belopp finns i bostadsmarknaden.

Då skulle staten agera, amorteringskravet försvinner, ränteavdraget justeras till fördel för lånetagarna etc. Ekonomiska stimulanspaket.
Problemet är egentligen inte räntan utan vad som kommer med den, lågkonjunktur. När folk förlorar jobben så spelar inte amorteringskrav eller ränteavdrag så stor roll, folk kommer bli tvungna att sälja.

Precis som att börsen alltid gått upp historiskt. Grejen är att om man köper in sig på toppen så kan det ta väldigt lång tid innan "historien" hinner ikapp en.

Bara för obundet generellt sett varit bäst betyder inte att det är det nu, om ett år eller fem.

Hur kan du veta vad jag hade för villkor under denna tid?

Det var ju mitt inlägg du svarade på?

Jag skrev att det HISTORISKT alltid lönat sig att ha rörligt.

Ditt svar på detta var "Endast under slutet 2012 och en bit in på 2013 har detta varit dyrare än rörligt."

På detta svarade jag att det inte alls bara varit så 2012.

Det var ju mitt inlägg du svarade på?

Jag skrev att det HISTORISKT alltid lönat sig att ha rörligt.

Ditt svar på detta var "Endast under slutet 2012 och en bit in på 2013 har detta varit dyrare än rörligt."

På detta svarade jag att det inte alls bara varit så 2012.
Du har rätt.
Jag skulle givetvis ha skrivit "för mig har detta endast varit dyrare..."
Lutar mig tillbaka på mitt bundna till 1.22, får se hur svettig jag är i november 2024.

Räntor på 7-8 % tror jag inte vi kommer att se de närmaste 5 åren, snarare runt 4-6% (ja om inte ngt mer händer i världen)
I ert läge skulle jag avvakta lite och se vad ni blir erbjudna för ränta efter att tre månader gått. Är det fortsatt bra ränta, bättre än de bundna, så spara som du säger så mkt ni kan, alltså låtsas att ni bundit på 3% och spara pengarna tills ni känenr att nu vill vi binda.

Du har rätt.
Jag skulle givetvis ha skrivit "för mig har detta endast varit dyrare..."
Lutar mig tillbaka på mitt bundna till 1.22, får se hur svettig jag är i november 2024.

Ah! Då fattar jag.

Har för övrigt också bundet men till 2023.

1.4% är räntan.

Början på 2023. Tror det är mars.

Kommer dock ta chansen och köra rörlig sen. Jag tror ekonomin i världen kommer stabilisera sig snart.

Om jag inte får lägenheten såld ska kanske tilläggas :D

Vilken är bästa lånförmedlaren för bolån? Verkar inte finnas någon jättebra som Lendo för vanliga lån.

1.4% är räntan.

Början på 2023. Tror det är mars.

Kommer dock ta chansen och köra rörlig sen. Jag tror ekonomin i världen kommer stabilisera sig snart.
Får du betala ränteskillnadsersättning om du säljer innan lånet löpt ut?

Vilken är bästa lånförmedlaren för bolån? Verkar inte finnas någon jättebra som Lendo för vanliga lån.
Finns ingen bra som har med alla eller ens många bolånegivare. Compricer är närmast ok om man har låg belåning på sin fastighet.

Får du betala ränteskillnadsersättning om du säljer innan lånet löpt ut?

Jag vet faktiskt inte, men om jag nu får sålt lägenheten så lär ju tillträde vara i kanske september eller kanske till och med oktober. Då är det ju väldigt lite tid kvar tills den bundna perioden löper ut så bör kanske inte vara en så stor summa?

Jag vet faktiskt inte, men om jag nu får sålt lägenheten så lär ju tillträde vara i kanske september eller kanske till och med oktober. Då är det ju väldigt lite tid kvar tills den bundna perioden löper ut så bör kanske inte vara en så stor summa?
När du vet med säkerhet är jag intresserad av svaret.

Fråga

Jag återkommer så fort jag vet!

Kan man på något sätt räkna ut det?
Konsumenternas har en räknesnurra. Om du har låg ränta kan kostnaden bli 0kr.
Läste även att man kan flytta lånet till den nya bostaden. (Om du tex vill köpa något billigare en bit ifrån stan).

lär bli 0 eller extremt lite. Lite förenklat så kan man säga att om du har en ränta under bostadsonligationsräntan + 1% så blir det 0.

för närvarande är det runt 2,3% så under det blir det 0. Eventuell ränteersättning är dessutom avdragbar i deklarationen.

Hur många spekulanter på en visning i dessa tider skulle ni säga är bra?

Om man ska sälja boende. Vad ska man vara nöjd med 4-5?

Hur många spekulanter på en visning i dessa tider skulle ni säga är bra?

Om man ska sälja boende. Vad ska man vara nöjd med 4-5?
Fråga mäklaren. Det är inte direkt säljarens marknad just nu.

Mäklarna vet inte heller eftersom dom yngre mäklarna inte har varit med om köparens marknad dom heller utan bara säljarens :D

Har varit åka av ganska många år nu.

Mäklarna vet inte heller eftersom dom yngre mäklarna inte har varit med om köparens marknad dom heller utan bara säljarens :D

Kan nog bli åka av i andra riktningen för de som har bolån upp till hårfästet.

Beror nog på var i landet du bor - idag presenterade svensk mäklarstatistik siffrorna för maj - dvs efter räntehöjningen. 1% upp i StorMalmö.

under finanskrisen skulle jag sälja min lgh i ett för kommunen hyfsat attraktivt område. Kom ingen på visning på tre månader, slutade med att jag fick hyra ut den i andra hand i ett år… året efter gick den på första visningen efter budstrid från 4 spekulanter, var dock betydligt fler på visningen.

kollar Hemnet regelbundet, då jag tänkt köpa såfort saneringen är klar. Verkar stagnerat helt sista två månaderna, objekt som legat ute 3-4 veckor utan bud, tas bort från Hemnet och återlanseras med lägre pris och har ändå inga bud.

en kompis har sin lgh ute. Kom en på första visningen som la bud 200 000 under utgångspriset. Han har haft två visningar till utan att någon dök upp… han lutar åt att dra tillbaka den från marknaden..

beror nog väldigt mycket på var man bor just nu, enl senaste bokollen så har priserna stagnerat/backat senaste månaderna förutom i ”stormalmö” där priserna t.om gått upp.

jag hoppas naturligtvis på ett prisras närmsta året

Skönt att man säljer i Malmö :D

Den höga inflationen hänger kvar och bolåneräntorna har stigit stadigt under den första halvan av 2022. Nu sänker flera banker sina långa boräntor.

De långa räntorna har gått upp enormt. En vän band sitt lån på 1.44 på tre år i januari. Ska man göra det nu så är räntan istället runt 3,5-4 % …

Rörliga ligger nu på 2,11 hos hans bank så den rörliga har en bra bit kvar uppåt.

Rörliga har maxat när det är billigare att binda än att köra rörligt.

Ja, vad ska man säga... Dieseln på 26, elen nådde 6 kr igår mitt i sommaren, nordstream stängdes ner, valår och inflationen oberörd. Var ska detta sluta undrar man. Som tur är har vi fortfarande en stark arbetsmarknad men hur länge?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp