• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Boräntorna spås nå 4% 2024, tankar?

Klarar du en rörlig ränta på 4% om 1 - 2 år?

  • Ja

    Röster: 38 71.7%
  • Nej

    Röster: 9 17.0%
  • Vet inte

    Röster: 6 11.3%

  • Totalt antal röstare
    53
  • Enkät stängd .

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Mäklarna vet inte heller eftersom dom yngre mäklarna inte har varit med om köparens marknad dom heller utan bara säljarens :D

Har varit åka av ganska många år nu.
Kan nog bli åka av i andra riktningen för de som har bolån upp till hårfästet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Beror nog på var i landet du bor - idag presenterade svensk mäklarstatistik siffrorna för maj - dvs efter räntehöjningen. 1% upp i StorMalmö.
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Mäklarna vet inte heller eftersom dom yngre mäklarna inte har varit med om köparens marknad dom heller utan bara säljarens :D

Har varit åka av ganska många år nu.

under finanskrisen skulle jag sälja min lgh i ett för kommunen hyfsat attraktivt område. Kom ingen på visning på tre månader, slutade med att jag fick hyra ut den i andra hand i ett år… året efter gick den på första visningen efter budstrid från 4 spekulanter, var dock betydligt fler på visningen.

kollar Hemnet regelbundet, då jag tänkt köpa såfort saneringen är klar. Verkar stagnerat helt sista två månaderna, objekt som legat ute 3-4 veckor utan bud, tas bort från Hemnet och återlanseras med lägre pris och har ändå inga bud.

en kompis har sin lgh ute. Kom en på första visningen som la bud 200 000 under utgångspriset. Han har haft två visningar till utan att någon dök upp… han lutar åt att dra tillbaka den från marknaden..

beror nog väldigt mycket på var man bor just nu, enl senaste bokollen så har priserna stagnerat/backat senaste månaderna förutom i ”stormalmö” där priserna t.om gått upp.

jag hoppas naturligtvis på ett prisras närmsta året
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Skönt att man säljer i Malmö :D
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917

Den höga inflationen hänger kvar och bolåneräntorna har stigit stadigt under den första halvan av 2022. Nu sänker flera banker sina långa boräntor.
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
De långa räntorna har gått upp enormt. En vän band sitt lån på 1.44 på tre år i januari. Ska man göra det nu så är räntan istället runt 3,5-4 % …

Rörliga ligger nu på 2,11 hos hans bank så den rörliga har en bra bit kvar uppåt.

Rörliga har maxat när det är billigare att binda än att köra rörligt.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
303
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Ja, vad ska man säga... Dieseln på 26, elen nådde 6 kr igår mitt i sommaren, nordstream stängdes ner, valår och inflationen oberörd. Var ska detta sluta undrar man. Som tur är har vi fortfarande en stark arbetsmarknad men hur länge?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp