• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Förhala betalning vid betalningsföreläggande

O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
svar från kfm hemsida

Hur snabbt hamnar uppgifterna hos kreditupplysningsföretagen?

Kreditupplysningsföretagen hämtar uppgifter från Kronofogden dagligen



Jag har fått ett betalningsföreläggande. Får jag då också en betalningsanmärkning?

Om du är skyldig någon pengar och inte betalar tillbaka dessa, kan fodringsägaren ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Fordringsägaren riktar genom Kronofogden ett krav på dig att betala din skuld. Ansökan registreras och skickas med brev till dig. I ansökan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden är. Du har då viss tid på dig att invända mot kravet. Är kravet riktigt och du inte gör några invändningar utfärdar Kronofogden ett utslag.

Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsföretag och leder vanligen till en betalningsanmärkning. När ett betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person hämtas uppgiften vanligen av kreditupplysningsföretagen redan vid ansökan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
När jag fick en anmärkning, dock felaktig så registrerades den samma dag. Det går fort tyvärr så håll koll på alla viktiga datum.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag väcker liv i denna tråd för det är en sak jag inte förstår faktiskt.

Jag använder datum nedan som exempel.

1 Januari får jag betalningsföreläggande hemskickat till mig utav KFM.
10 januari får jag påminnelse 1 utav KFM där dom vill jag ska skriva på föreläggandet.
15 Januari får jag påminnelse 2 utav KFM där dom vill att jag ska skriva på föreläggandet.
20 Januari mailar jag KFM skriver jag till KFM och bestrider ärendet.

Hur fungerar det nu om jag låter det gå till Tingsrätten.
Låt säga att jag får kallelse till TR den 1 juni - Kan jag då betala 25 maj och därmed slippa såväl gå till domstol som att få anmärkning men samtidigt förhalat processen 6 månader?
Det jag alltså inte förstår är om jag kan invänta till sista dagen innan TR förhandlingen med att betala och ändå slippa anmärkning?
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Det jag alltså inte förstår är om jag kan invänta till sista dagen innan TR förhandlingen med att betala och ändå slippa anmärkning?
Enligt min uppfattning, ja. Se dock till att kontrollera att verkligen hela skulden (inkl räntor och avgifter) faktiskt är betald till förhandlingen så där inte saknas en krona eller två.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Jag väcker liv i denna tråd för det är en sak jag inte förstår faktiskt.

Jag använder datum nedan som exempel.

1 Januari får jag betalningsföreläggande hemskickat till mig utav KFM.
10 januari får jag påminnelse 1 utav KFM där dom vill jag ska skriva på föreläggandet.
15 Januari får jag påminnelse 2 utav KFM där dom vill att jag ska skriva på föreläggandet.
20 Januari mailar jag KFM skriver jag till KFM och bestrider ärendet.

Hur fungerar det nu om jag låter det gå till Tingsrätten.
Låt säga att jag får kallelse till TR den 1 juni - Kan jag då betala 25 maj och därmed slippa såväl gå till domstol som att få anmärkning men samtidigt förhalat processen 6 månader?
Det jag alltså inte förstår är om jag kan invänta till sista dagen innan TR förhandlingen med att betala och ändå slippa anmärkning?

Om det är förhandling så borde målet avslutas i dom och domar ger ingen anmärkning skippar du att komma dit blir det troligen tredskodom och det är en anmärkning
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Om det är förhandling så borde målet avslutas i dom och domar ger ingen anmärkning skippar du att komma dit blir det troligen tredskodom och det är en anmärkning
Nu var det några år sedan som detta diskuterades, gäller samma nu? Har en mindre skuld (c:a 8000 kr) som jag faktiskt helt och hållet missat låg kvar obetald (jag bestred den för länge sedan hos KFM men tänkte sen bara att allt var grönt eftersom jag glömde bort allt). Så nu står det att ärendet lämnats över till Domstol. Jag måste givetvis lösa skulden, men hur lång tid har jag på mig nu innan det händer något mer? Går det att säga något? Veckor? Månader?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Nu var det några år sedan som detta diskuterades, gäller samma nu? Har en mindre skuld (c:a 8000 kr) som jag faktiskt helt och hållet missat låg kvar obetald (jag bestred den för länge sedan hos KFM men tänkte sen bara att allt var grönt eftersom jag glömde bort allt). Så nu står det att ärendet lämnats över till Domstol. Jag måste givetvis lösa skulden, men hur lång tid har jag på mig nu innan det händer något mer? Går det att säga något? Veckor? Månader?

Inga lagändringar på området vad jag vet.
Det beror på hur mycket din tingsrätt har att göra. Allt mellan 3-4 veckor och flera år
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Inga lagändringar på området vad jag vet.
Det beror på hur mycket din tingsrätt har att göra. Allt mellan 3-4 veckor och flera år
Men om man betalar allt till sista öret inom några veckor så borde inget mer hända? Är det rätt uppfattat?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Men om man betalar allt till sista öret inom några veckor så borde inget mer hända? Är det rätt uppfattat?
Det vore min uppfattning i alla fall.
Observera att det kan komma till någon tusenlapp i extra avgifter för att det gick till tingsrätten.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Det vore min uppfattning i alla fall.
Observera att det kan komma till någon tusenlapp i extra avgifter för att det gick till tingsrätten.
På KFM hemsida står det angående handläggningstider (https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider)

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3 Månader
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 8 februari 2022


Fattar jag rätt, om jag inte alls bestrider ett ärende hos KFM alls så tar det upptill 3 månader innan utslag?

Har en inkassoskuld som ligger hos KFM nu som sagt, som Gothia sagt att de kan eventuellt lägga upp en ny avbetalningsplan på EFTER utslag.
Om jag inte gör något alls nu så dröjer det 3 månader innan något mer händer? Är det verkligen så lång tid?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp