• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Förhala betalning vid betalningsföreläggande

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
På KFM hemsida står det angående handläggningstider (https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider)

Från att vi skickar brev med information om kravet (att någon ska betala), tills vi fattar ett beslut (utslag)​

3 Månader
Betalningsföreläggande och vanlig handräckning | Senast uppdaterad: 8 februari 2022


Fattar jag rätt, om jag inte alls bestrider ett ärende hos KFM alls så tar det upptill 3 månader innan utslag?

Har en inkassoskuld som ligger hos KFM nu som sagt, som Gothia sagt att de kan eventuellt lägga upp en ny avbetalningsplan på EFTER utslag.
Om jag inte gör något alls nu så dröjer det 3 månader innan något mer händer? Är det verkligen så lång tid?

Nej, från ansökan om bf till utslag 3 mån.
Från delgiven till utslag är det kanske 12 dagar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Hmm vad är skillnaden? Förstår inte riktigt

En ansökan om bf kommer in, det utfärdas sedan ett föreläggande, som ska delges, efter delgivning blir det utslag.

Hela processen ca 3 månader. Hur det är beräknat vet jag inte, tid hos delgivning kanske är med.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 507
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
6 999
Poäng
4 507
Från datumet för delgivningen har man 10 dagar på sig att betala eller bestrida. Sker inget av det så blir det utslag på den elfte dagen.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
En ansökan om bf kommer in, det utfärdas sedan ett föreläggande, som ska delges, efter delgivning blir det utslag.

Hela processen ca 3 månader. Hur det är beräknat vet jag inte, tid hos delgivning kanske är med.
Ledsen men jag är trög. Men jag fattar ändå inte vad som tar vad… Explain it to me like I am 5… :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Ledsen men jag är trög. Men jag fattar ändå inte vad som tar vad… Explain it to me like I am 5… :)
Som du är 5? Då kommer folk här blir vansinnig för att jag förklarar för ett barn..
Många ansökningar kommer in på papper och ska registreras manuellt, det tar lite tid, sen är det nog delgivning som kan ta tid.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Ok men med tanke på att ärendet ifråga ligger hos KFM redan, förklaringstiden går ut idag, och om jag inte gör något alls så blir det ju ett utslag. Och detta utslag sker antagligen då inom 12 dagar som du skrev? Och då går väl ärendet egentligen tillbaka till inkasso (eller…?) som får avgöra hur man går vidare. Vissa inkasso kan ju sätta upp en ny avbetalningsplan efter ett utslag, eller så kräver de full betalning.
Fattar jag rätt nu?
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Inga lagändringar på området vad jag vet.
Det beror på hur mycket din tingsrätt har att göra. Allt mellan 3-4 veckor och flera år
Kollade upp idag, och man har mycket att göra nu, ”om det går på 2 månader” så går det snabbt var svaret. Brottmål planeras in i juni nu, tvistemål kan man eventuellt klämma in här och där, men det lät som det kan ta rätt lång tid.
 

Johan_99

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
18 Augusti 2021
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Är expert på att dra ut det. Har 26 mål hos kronofogden inte ett enda till utslag som är det viktigaste;
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 792
Mottagna reaktioner
791
Poäng
707
Är expert på att dra ut det. Har 26 mål hos kronofogden inte ett enda till utslag som är det viktigaste;
Hur gör du?
Jag har mitt första ärende som kommer hamna hos kronofongden nu. FSI kommer lämna över den 18 feb. Hur lång tid har jag på mig att betala skulden innan utslag?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp