• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Finns det någon hållhake med CSN?

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Hej,
Ahmed på forumet väckte en intressant tanke.

CSN - dvs lån medan man pluggar har ju ofta en ränta som är löjligt låg. Vet inte exakt vad den ligger på men det är ju verkligen på en löjligt låg nivå.

Därav undrar jag varför inte fler här på forumet skriver in sig på utbildningar på distans (eller på plats om man föredrar det) & på det sättet "plockar ut" dessa 9.000-11.000 eller vad det nu är man får?

Jag tänkte först att det var på grund av att folk som mig har anmärkningar men inte ens det har jag läst mig fram till är ett hinder på CSN och tydligen tar dom inte ens UC-förfrågan.

Så min fråga till er är : Varför tar ni inte CSN på ca 9.000 och använder dom pengarna till att antingen betala av era smålån/krediter alternativt undviker att ta dom? Det hade ju varit fördelaktigt ur flera aspekter :

* Det registreras inte som en kredit hos UC.
* Dom sysslar inte med inkasso och ockerräntor.
* Dom är lätta att få tag på, ringa och maila.
* Dom beviljar i en högre utsträckning (förutsatt man klarar sina poäng)
* Dom har en ränta som är oslagbar.
* Dom är väldigt lätta att göra med.

Sen visst, jobbar man samtidigt kan man få ett återkrav 1 år senare men fortfarande bör det vara fördelaktigt.

Dessutom så jagar ju många av oss ett så kallat samlingslån och många av oss är där om 1-1.5 år och även där borde det gynna.

Så den tanken som väcktes i mitt huvud är att kanske plocka CSN i ett år. Plugga typ Harry Potter vetenskap 7.5 eller Whiskeyprovning 7.5 poäng. På distans.
Sen helt enkelt lägga 9.000 på mina fasta kostnader och allt annat på att amortera ner mina dyra krediter/lån.
Nästa år så får jag väl betala återkravet och det gör jag med mitt samlingslån.

Forumsfrågorna är således : Finns det en hake med denna strategin & Varför gör ingen här på detta sätt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Det är väl främst det där med återbetalningen. De flesta kan helt enkelt inte betala tillbaka 100k på ett bräde och det är ju onekligen riskabelt om man inte är helt hundra på att få det där samlingslånet.
 

Ahmed84

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 Oktober 2017
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
46
Poäng
157
Hej,
Ahmed på forumet väckte en intressant tanke.

CSN - dvs lån medan man pluggar har ju ofta en ränta som är löjligt låg. Vet inte exakt vad den ligger på men det är ju verkligen på en löjligt låg nivå.

Därav undrar jag varför inte fler här på forumet skriver in sig på utbildningar på distans (eller på plats om man föredrar det) & på det sättet "plockar ut" dessa 9.000-11.000 eller vad det nu är man får?

Jag tänkte först att det var på grund av att folk som mig har anmärkningar men inte ens det har jag läst mig fram till är ett hinder på CSN och tydligen tar dom inte ens UC-förfrågan.

Så min fråga till er är : Varför tar ni inte CSN på ca 9.000 och använder dom pengarna till att antingen betala av era smålån/krediter alternativt undviker att ta dom? Det hade ju varit fördelaktigt ur flera aspekter :

* Det registreras inte som en kredit hos UC.
* Dom sysslar inte med inkasso och ockerräntor.
* Dom är lätta att få tag på, ringa och maila.
* Dom beviljar i en högre utsträckning (förutsatt man klarar sina poäng)
* Dom har en ränta som är oslagbar.
* Dom är väldigt lätta att göra med.

Sen visst, jobbar man samtidigt kan man få ett återkrav 1 år senare men fortfarande bör det vara fördelaktigt.

Dessutom så jagar ju många av oss ett så kallat samlingslån och många av oss är där om 1-1.5 år och även där borde det gynna.

Så den tanken som väcktes i mitt huvud är att kanske plocka CSN i ett år. Plugga typ Harry Potter vetenskap 7.5 eller Whiskeyprovning 7.5 poäng. På distans.
Sen helt enkelt lägga 9.000 på mina fasta kostnader och allt annat på att amortera ner mina dyra krediter/lån.
Nästa år så får jag väl betala återkravet och det gör jag med mitt samlingslån.

Forumsfrågorna är således : Finns det en hake med denna strategin & Varför gör ingen här på detta sätt?
Jag menade inte så
Jag menade att när man studerar då man är inte tvungen att delbetala csns lån och man kan amortera extra på dyra lån
Tack
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Är det något annat det brister på som du spontant kommer på?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag menade inte så
Jag menade att när man studerar då man är inte tvungen att delbetala csns lån och man kan amortera extra på dyra lån
Tack


Jag vet.
Men jag kom att tänka på hela CSN-konceptet näe du skrev det :)
 

hopeless

Viktig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
5 Augusti 2018
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
71
Poäng
196
Problemet är att om du tar dessa 9000-11000 i månaden på någon bogus utbildning så får du inte tjäna mer än 56,000 före skatt/termin för då blir du ersättningsskyldig och det är dom inte så timida med. Så om du jobbar heltid kan du glömma det upplägget. Det du kan få är de dryga 3000 kronor i bidrag för dom tror jag är helt befriade från inkomstkrav.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
CSN är en mindre bidragsdel och en större lånedel. Med en normal inkomst får du betala tillbaka allt. Nackdelen att fejka utbildning i ett år är att du bränner dina möjligheter till CSN den dag du vill studera på riktigt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
CSN är en mindre bidragsdel och en större lånedel. Med en normal inkomst får du betala tillbaka allt. Nackdelen att fejka utbildning i ett år är att du bränner dina möjligheter till CSN den dag du vill studera på riktigt.

Klarar man utbildningen gör det inget.
Går också få csn för gymnasienivåstudier, att läsa någon komvuxkurs
Dom är ganska stram med avbetalningsplaner vid återkrav, räntan är dock bara kring 3% vid återkrav, men räkna med att det kanske ska betalas på 6-12 månader. Räntan på vanliga csnlånet är 0.18% tror jag det stod i något papper jag fick
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Man har en anmälningsskyldighet om jag minns rätt, och drar man in 800k på ett år där man sagt till csn att man tjänar 0kr så skulle det kunna bli anmälan om bidragsbrott
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Problemet är ju som de tidigare skrivit just deras max-gräns på vad man får tjäna från jobb under en viss period. Man får ett fribelopp under en viss period baserad på hur mycket lån/bidrag man får. Skulle man tjäna mer så har jag för mig att man, som Lasseman skrivit, har en anmälningsskyldighet att anmäla det.

Sen måste väl skolan anmäla att man verkligen studerar och ”levererar”, att man är aktiv? Annars kan man bli av med sitt CSN och bli återbetalningsskyldig. Så har jag uppfattat det iaf.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp