• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Finns det någon hållhake med CSN?

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Hahahaha men för fan :D
Du började prata om förebilder till ungdomar, bedrägerier och grejer när det jag skrev är snarare regel än undantag :D
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ahmed84

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 Oktober 2017
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
46
Poäng
157
Hahahaha men för fan :D
Du började prata om förebilder till ungdomar, bedrägerier och grejer när det jag skrev är snarare regel än undantag :D
Med studier när din nuvarande inkomst har minskat kraftig , kan du gå efter dina stora planer
Om jag förstår rätt så ska du jobba mindre för att få pengar från csn eller ???
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Nej,
Jag ska behålla mina jobb.
Däremot kommer jag plugga på distans också.

Jag räknar att CSN, helt enligt regelverket kommer att kräva tillbaka pengarna någon gång 2020.
Tills dess kommer jag att ha sparat ihop en buffert eller i värsta fall tar jag ett samlingslån men betalar ju så jävla mycket pengar i onödan till typ Balanzia,Nystartfinans ett par smålån/krediter.
Måste försöka beta av det en gång för alla.

Räknar dock med ett stålbad 2 år om inte tre...
Men sen så :D
 

Lea31

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
419
Mottagna reaktioner
186
Poäng
367
Vad kul att påbörja din master Terry,mycket bra insiativ. Se till å ha koll på den 17/9 Då anmälningarna öppnar :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Bidragsdelen är precis som det låter ett bidrag. Vad jag minns så finns det inga restriktioner på arbete om man bara har bidragsdelen. Vet många som pluggat med bidraget och jobbat samtidigt. Dock vet jag inte om fribeloppet är annorlunda då. Går säkert att finna på CSN hemsida om man orkar grotta ner sig....typ Terry ;)

Jo det är samma gränser för både bidrag och lån. Om du tjänar 400 k på ett halvår där du hade csnbidrag, så ska hela det återbetalas, om du hade både bidrag och lån, ska även det åter, även tilläggslån och tilläggsbidrag som man kan få pga viss tidigare inkomst och ålder respektive barn.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Om terry betalar på CSN så slipper han undan det under tiden det betalas ut pengar från CSN, sen beroende på när terry studerade senast kanske du har både gamla och nya csnlån, då kan det vara ide att slå ihop dessa om man vill ha ner månadskostnaden.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 265
Mottagna reaktioner
13 380
Poäng
8 917
Om terry betalar på CSN så slipper han undan det under tiden det betalas ut pengar från CSN, sen beroende på när terry studerade senast kanske du har både gamla och nya csnlån, då kan det vara ide att slå ihop dessa om man vill ha ner månadskostnaden.

Jag avslutade min utbildning 2012, det var förvisso kandidatexamen (Statsvetenskap) men däremot så blir det som du säger än mindre kostnad i månaden om man gör på det sättet du föreslår.
Låter klokt.
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Det är CSN vi talar om här... Fribeloppet är 88 138 kronor per år FÖRE skatt(Brutto). Perioder som sommar och juluppehåll får du inte studiemedel för (varken bidrag eller lån) Om du sålt aktier, fonder eller värdepapper räknas vinsten in som inkomst(Bruttovinsten...). Om du sålt en bostad räknas vinsten in i inkomster(Bruttovinsten...). Skattepliktigt vårdbidrag, föräldrapenning, sjukpenning räknas in i inkomster. Studiebidraget minskas före lånen och om du fått för mycket kommer de att begära tillbaka pengarna(Totalbeloppet) så fort din deklaration är inne. Jag vet inte någon som har förhandlat om en avbetalningsplan med CSN och lyckats, men kanske ingen försökt? Om du inte omedelbart betalar tillbaka skickas skulden direkt till kronofogden (en påminnelse får du nog).
 
Senast ändrad:

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Själva grejen med att man ska redovisa årsinkomst även om ansöker om studielån per termin är för att de pengar man tjänar under större uppehåll, då man inte kan få något studiemedel, räknas in i fribeloppet.
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Allt hänger med andra ord på om du får det där samlingslånet eller inte. Och du måste fixa det relativt snabbt så att skulden inte hinner gå till kronofogden. Om du inte får det så får du istället en alldeles färsk liten betalningsanmärkning. Med din "plan" så skulle jag nog göra en ansökan om ett större lån innan jag påbörjade mina studier (utan att ta lånet) så att jag var någorlunda säker på att jag kunde få det när det väl gällde. Problemet med den planen är bara att din inkomst (enligt deklarationen)kommer vara väsentligt mindre när den skarpa ansökan lämnas in (eftersom du studerat och inte har haft möjlighet att jobba lika mycket som vanligt) Ditt kreditbetyg lägre...

Alltså moment 22. Varför inte ta samlingslånet på en gång istället för att krångla till det med CSN? CSNs ränta på återkrav är dessutom högre (2,3%) och ränta på studielån är inte avdragsgilla med 30% i deklarationen. Jag tror dessutom att du även får betala ränta på bidragsdelen som är en del i återkravet.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp