• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Finns det någon hållhake med CSN?

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Så rent logiskt: Studielån 1 år heltid: ca 110 000 (lån och bidrag) Ränta 2,3% =2530kr
Samlingslån: 110 000kr ränta 10%=11000 minus 3300kr (avdrag i deklaration)=7700kr
Vinst: 5170kr
Men, Kolla regler om avgifter på CSN;-) För krångligt för att inte kräva en grundlig undersökning:
T ex: expeditionsavgift, tilläggsavgift och påminnelseavgift.

Är allt krångel verkligen värt 5000 spänn?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Det finns en orsak till att jag betalade av CSN skulden jag hade när jag ”ändå var på gång”:


De är rabiata och har hur mycket resurser som helst för att jaga dig, men inga som helst resurser för att hjälpa dig… De ser dessutom till att anmäla dig till kronofogden INNAN de börjar jaga dig... Antagligen för att se till att du inte ska kunna få andra lån.

De skickar alltid skulden, om du inte betalar, till kronofogden. De skriver alltid upp din inkomst meddetsamma, ifall den blir högre i deklarationen och ökar därmed beloppet du måste betala per månad

De skriver ALDRIG ner beloppet du ska betala utan du måste ansöka om det. Ansökan beviljas med ett års fördröjning i betalningen. Har du då obetalda belopp kvar från mellanperioden skickas dessa till kronofogden.

Varje år förnyas kraven på obetalda belopp hos kronofogden. Dessa finns inte med i beräkningen på vad du ska betala baserat på din inkomst utan är utöver dem.

Jag hade betalt det senaste kravet jag fått från dem, men eftersom de inte godkänt min begäran om minskad betalning (min ansökan behövde kompletteras, inget de meddelade mig, utan man måste själv hålla koll på det). Jag vet att man ska hålla reda på sina skulder, men just då var de för många för att jag skulle ha koll. Jag trodde dessutom att beloppet för det senaste året skulle baseras på min senaste deklaration. I mitt fall hade jag flyttat (flyttändringen meddelad till skatteverket) så, jag fick inte påminnelsen om den obetalda årsavgiften från dem.Skulden gick direkt till kronofogden. Beskedet om den fick jag från kronofogden (inte CSN) som tydligen inte hade några problem med att kolla min folkbokföringsadress(Det har inte CSN heller när det verkligen krävs) . Ett års betalning, baserat på en inkomst jag inte hade haft på mer än 2 år gick alltså till kronofogden när de inte fick något svar efter EN påminnelse.

Jag fick inte ens en kommentar när jag betalade hela lånet. Bara en snäsning i telefonen (om att jag kunde gå in på ”mina sidor” och kolla och att det minsann inte var deras uppgift att hålla reda på alla låntagares lån) när jag ringde och ville ha det exakta beloppet för att göra inbetalningen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Det är CSN vi talar om här... Fribeloppet är 88 138 kronor per år FÖRE skatt(Brutto). Perioder som sommar och juluppehåll får du inte studiemedel för (varken bidrag eller lån) Om du sålt aktier, fonder eller värdepapper räknas vinsten in som inkomst(Bruttovinsten...). Om du sålt en bostad räknas vinsten in i inkomster(Bruttovinsten...). Skattepliktigt vårdbidrag, föräldrapenning, sjukpenning räknas in i inkomster. Studiebidraget minskas före lånen och om du fått för mycket kommer de att begära tillbaka pengarna(Totalbeloppet) så fort din deklaration är inne. Jag vet inte någon som har förhandlat om en avbetalningsplan med CSN och lyckats, men kanske ingen försökt? Om du inte omedelbart betalar tillbaka skickas skulden direkt till kronofogden (en påminnelse får du nog).


Nu vet du en som lyckats (jag)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Ett återkrav som det är frågan om restförs inte rakt av utan går via betalningsföreläggandevägen
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Det finns en orsak till att jag betalade av CSN skulden jag hade när jag ”ändå var på gång”:


De är rabiata och har hur mycket resurser som helst för att jaga dig, men inga som helst resurser för att hjälpa dig… De ser dessutom till att anmäla dig till kronofogden INNAN de börjar jaga dig... Antagligen för att se till att du inte ska kunna få andra lån.

De skickar alltid skulden, om du inte betalar, till kronofogden. De skriver alltid upp din inkomst meddetsamma, ifall den blir högre i deklarationen och ökar därmed beloppet du måste betala per månad

De skriver ALDRIG ner beloppet du ska betala utan du måste ansöka om det. Ansökan beviljas med ett års fördröjning i betalningen. Har du då obetalda belopp kvar från mellanperioden skickas dessa till kronofogden.

Varje år förnyas kraven på obetalda belopp hos kronofogden. Dessa finns inte med i beräkningen på vad du ska betala baserat på din inkomst utan är utöver dem.

Jag hade betalt det senaste kravet jag fått från dem, men eftersom de inte godkänt min begäran om minskad betalning (min ansökan behövde kompletteras, inget de meddelade mig, utan man måste själv hålla koll på det). Jag vet att man ska hålla reda på sina skulder, men just då var de för många för att jag skulle ha koll. Jag trodde dessutom att beloppet för det senaste året skulle baseras på min senaste deklaration. I mitt fall hade jag flyttat (flyttändringen meddelad till skatteverket) så, jag fick inte påminnelsen om den obetalda årsavgiften från dem.Skulden gick direkt till kronofogden. Beskedet om den fick jag från kronofogden (inte CSN) som tydligen inte hade några problem med att kolla min folkbokföringsadress(Det har inte CSN heller när det verkligen krävs) . Ett års betalning, baserat på en inkomst jag inte hade haft på mer än 2 år gick alltså till kronofogden när de inte fick något svar efter EN påminnelse.

Jag fick inte ens en kommentar när jag betalade hela lånet. Bara en snäsning i telefonen (om att jag kunde gå in på ”mina sidor” och kolla och att det minsann inte var deras uppgift att hålla reda på alla låntagares lån) när jag ringde och ville ha det exakta beloppet för att göra inbetalningen.

Du kanske ska ansöka om att konvertera ditt lån till den typ som är efter 2001 så du inte blir debiterad utifrån inkomsten..
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Du kanske ska ansöka om att konvertera ditt lån till den typ som är efter 2001 så du inte blir debiterad utifrån inkomsten..
Ja, det är en ide, tack för tipset. Nu är ju samtliga studielån återbetalade...
"Det finns en orsak till att jag betalade av CSN skulden jag hade när jag ”ändå var på gång”:"
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 358
Mottagna reaktioner
13 444
Poäng
8 917
Så rent logiskt: Studielån 1 år heltid: ca 110 000 (lån och bidrag) Ränta 2,3% =2530kr
Samlingslån: 110 000kr ränta 10%=11000 minus 3300kr (avdrag i deklaration)=7700kr
Vinst: 5170kr?

Merparten här får ju inte samlingslån i skrivande stund utan man sitter med dyra smslån och krediter. Det är ju dessa 9.000 man kan använda istället UTAN att belasta sin UC sen när man väl ska ta större lån.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp