• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Finns det någon hållhake med CSN?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Problemet är ju som de tidigare skrivit just deras max-gräns på vad man får tjäna från jobb under en viss period. Man får ett fribelopp under en viss period baserad på hur mycket lån/bidrag man får. Skulle man tjäna mer så har jag för mig att man, som Lasseman skrivit, har en anmälningsskyldighet att anmäla det.

Sen måste väl skolan anmäla att man verkligen studerar och ”levererar”, att man är aktiv? Annars kan man bli av med sitt CSN och bli återbetalningsskyldig. Så har jag uppfattat det iaf.
Csn kollar efter ett år om man sökt efter ett år annars halvår, för att se om man klarat studierna.
Anger man att man tjänar noll så är det vad det kommer räknas på. Sedan kommer återkrav mm
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
Csn kollar efter ett år om man sökt efter ett år annars halvår, för att se om man klarat studierna.
Anger man att man tjänar noll så är det vad det kommer räknas på. Sedan kommer återkrav mm
Tack för svar! :)
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
7,5 poäng är dessutom endast studier på 25% dvs man kan inte få ut 9000kr för det.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Alltså ja förutsättningen var att man pluggar dom poängen dom faktiskt kräver att man gör.
 

Ahmed84

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
22 Oktober 2017
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
46
Poäng
157
Hej,
Ahmed på forumet väckte en intressant tanke.

CSN - dvs lån medan man pluggar har ju ofta en ränta som är löjligt låg. Vet inte exakt vad den ligger på men det är ju verkligen på en löjligt låg nivå.

Därav undrar jag varför inte fler här på forumet skriver in sig på utbildningar på distans (eller på plats om man föredrar det) & på det sättet "plockar ut" dessa 9.000-11.000 eller vad det nu är man får?

Jag tänkte först att det var på grund av att folk som mig har anmärkningar men inte ens det har jag läst mig fram till är ett hinder på CSN och tydligen tar dom inte ens UC-förfrågan.

Så min fråga till er är : Varför tar ni inte CSN på ca 9.000 och använder dom pengarna till att antingen betala av era smålån/krediter alternativt undviker att ta dom? Det hade ju varit fördelaktigt ur flera aspekter :

* Det registreras inte som en kredit hos UC.
* Dom sysslar inte med inkasso och ockerräntor.
* Dom är lätta att få tag på, ringa och maila.
* Dom beviljar i en högre utsträckning (förutsatt man klarar sina poäng)
* Dom har en ränta som är oslagbar.
* Dom är väldigt lätta att göra med.

Sen visst, jobbar man samtidigt kan man få ett återkrav 1 år senare men fortfarande bör det vara fördelaktigt.

Dessutom så jagar ju många av oss ett så kallat samlingslån och många av oss är där om 1-1.5 år och även där borde det gynna.

Så den tanken som väcktes i mitt huvud är att kanske plocka CSN i ett år. Plugga typ Harry Potter vetenskap 7.5 eller Whiskeyprovning 7.5 poäng. På distans.
Sen helt enkelt lägga 9.000 på mina fasta kostnader och allt annat på att amortera ner mina dyra krediter/lån.
Nästa år så får jag väl betala återkravet och det gör jag med mitt samlingslån.

Forumsfrågorna är således : Finns det en hake med denna strategin & Varför gör ingen här på detta sätt?


Syftet med forum ska vara att man delar information om lånevillkor eller hjälpa varandra med sina erfarenheter med olika låne institute
Det som du har skrivit hela plan "KÄNNS NÅGON TYP AVSIKTLIGT BEDRÄGERI"


Jag är inte så gammal är bara 33 men tänk på dom ungdomar 19 åringar som läser det här forumet som är största låneforum i landet och du som är "MEST AKTIV PERSON PÅ DET HÄR FORUMET LÄR DOM FEL SAKER"
Hoppas att du inte blir arg på mig det är bara hur jag tänker om den här tråd som du har startat
DU SOM ÄR GANSKA AKTIV PÅ FORUM SKA VARA POSITIVT FÖREBILD FÖR UNGDOMAR
tack
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Det var ett jävlar i det korkat inlägg, riktigt efterblivet till och med.
Det är absolut inte bedrägeri. Bedrägeri ju om du INTE pluggar och får CSN.
Det är till och med mer bedrägeri att ta ett lån som du inte betalar tillbaka på.

Jag skrev ju tydligt i min forumstart : Sen visst, jobbar man samtidigt kan man få ett återkrav 1 år senare men fortfarande bör det vara fördelaktigt.

Hela inlägget handlar alltså om att du faktiskt studerar

Om du skriver in dig på utbildning, som jag som ändå tänkte ta min master längre fram gör det nu.
Men ponera att jag vill ta 30 poäng i min masterutbildning under 1 termin. Under denna terminen pluggar jag, skriver mina tentor och gör mina poäng. Det är den primära förutsättningen med CSN - att du pluggar och att du klarar dina tentor.
Om jag sedan efter påbörjad utbildning väljer att ha ett jobb vid sidan om är det mitt fulla val - något cirka 50% av alla studenter redan gör.
Däremot det som händer är att om du tjänar ca 160.000 på ett år så händer inget. Det uppmuntrar tom CSN till.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/...p.html#expand:svid10_62fc105b15ddecaf46f1dc39

Det är alltså din fulla rätt att tjäna 80.000 i halvåret samtidigt som du får CSN.
Skulle du sedan tjäna mer - ja då får du betala tillbaka en viss del. Detta händer tiotusentals studenter varje år, dom gör det givetvis medvetet eftersom dom vet ju och ser på sin lönespec hur mycket dom tjänar.
Med andra ord så skulle detta innebära att alla dessa studenter begår bedrägeri, mår du bra?!

Hela syftet är att du jobbar vid sidan av CSN något som är snarare regel än undantag. Det var också det min fråga gällde. Inte att du ska ansöka om CSN och sen strunta i att plugga.
 
Senast ändrad:

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Du får ju läsa hela inlägget kingen och inte bara namnet på tråden ;)
 

hopeless

Viktig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
5 Augusti 2018
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
71
Poäng
196
Det enda jag vet i denna fråga när jag pluggade var att om man har hela lån delen och bidrag vid heltidsstudier så fick man tjäna dryga 60.000 kronor före skatt vid sidan av, via extraarbete. Höll man sig under den gräns var det inga problem, dock precis som nämnts måste man prestera, göra sina tentor och klara dom för skolan rapporterar in studieresultaten. Det var därför många hade spärrtentor efter ett år. Minns jag rätt får du släpa med 25 % av poängen. Problemen blir när du tjänar mer än de dryga 60.000 vilket jag gjorde 2 gånger....iinget bedrägeri, inget fusk det är så reglerna är/var utformade. Men som sagt det är en ganska låg "frisumma". 120.000 om året före skatt är ingen jättesumma om man jämför med kanske 250-300 000. Tror inte CSN täcker upp den biten men orkar inte räkna på det:) Dock om man gör så här på utbildningar man inte vill ha så påverkar det framtida utbildningar för du får inte läsa hur mkt som helst på csn lån. Tror det är 6 år eller så, ska inte hugga det i sten heller men så var det förr.....
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
hopeless - Den gränsen är nu på 88.138 kronor.
Det är också precis som du säger varesej mygel eller bedrägeri, Ahmet misstolkade inlägget helt utan som du säger så är det ju CSN som har satt dessa regler.
Men återigen.
Jag uppmuntrar folk till att plugga och ta CSN för man slår två flugor i en smäll.
1: Dels utbildar man sig, kunskap är makt och ju mer av det man har i livet desto mer gynnas man.
2: Istället för att ta SMS-lån på 5.000 och betala tillbaka 10.000 så får man högre belopp som man inte ens betalar någon större ränta på.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp