Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur berättar jag för min partner om stora dolda skulder?

Viktig medlem
Poäng: 42
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
8
Poäng
42
Har här om dagen börjat öppna upp mig för min man om mina skulder. Men hemskt, mår så dåligt och skämms så fruktansvärt. Har 700 000 i skulder och han tror nu de är hos inkasso (hemskt nog) men det har gått till kronofogden. Har även ett större lån på närmare 700 000. Det har jag inte vågat berätta om. Men hur fan gör jag? Han tänker att vi ska boka möte på banken. Försöka låna upp på huset. Men det kommer dom ju aldrig gå med på känner jag. Vill bara dö.

Hej, det är nog bara att lägga alla korten på bordet. Bättre han får veta det av dig direkt innan frågan kommer upp när ni är hos banken

Är det 1.4 miljoner totalt?

Har här om dagen börjat öppna upp mig för min man om mina skulder. Men hemskt, mår så dåligt och skämms så fruktansvärt. Har 700 000 i skulder och han tror nu de är hos inkasso (hemskt nog) men det har gått till kronofogden. Har även ett större lån på närmare 700 000. Det har jag inte vågat berätta om. Men hur fan gör jag? Han tänker att vi ska boka möte på banken. Försöka låna upp på huset. Men det kommer dom ju aldrig gå med på känner jag. Vill bara dö.
Vad är fastigheten värd och hur mycket är redan belånat?

Jag har varit i din situation men jag berättade aldrig utan blev påkommen av min fru. Nu, efter några år och efter att ha kommit igenom den värsta ekonomiska krisen (jag betalar fortfarande av på den "hemliga" skulden med över 8000:- varje månad) så kan jag konstatera att livet hade varit mycket bättre om jag hade vågat berätta allt självmant och om inte annat berättat ALLT när jag blev avslöjad.

Jag vet ju inget om ert äktenskap men jag är ganska säker på att fortsätta mörka blir värre än att (inom kort) bli avslöjad tex genom att kronofogden kommer på besök.

Men hur långt har ärendet på Kronofogden gått? Fått utslag ännu?

Jobbig sits det där när man måste vara ärlig och öppna upp sig.
Samtidigt tror jag att det kan vara skönt att få ur sig.
Det är aldrig bra att gå med så mycket inom sig, varken för dig eller för din partner. Det känns liksom inte heller riktigt schysst eller okej mot ens partner att mörka kring ekonomi och så vidare då partnern drabbas i allra högsta grad.
Givetvis är det lättare sagt än gjort, jag tänker att du också får vara beredd på att din partner kan reagera på olika sätt…
Men om du ändå ska berätta om din situation så råder jag dig till att faktiskt berätta hela sanningen och inte halva sanningen eller typ delar av sanningen.
Det är bra om du kanske är i en lugn miljö med din partner, bara du och partnern (om möjlighet finns) och du behöver förbereda partner en dag innan eller ett par dagar innan att du behöver sätta dig ner med honom och diskutera allvarliga saker kring din/eran ekonomi.
Det är nog inte bra om du bara säger att: jag behöver prata med dig om en allvarlig sak (då det lätt kan misstolkas av din partner).
Var också tydlig med att du mår dåligt över dina beteenden, att du känner dig ångerfull (om du nu är det) och att du ska göra allting för att förbättra situationen och vinna tillbaka tilliten igen.
Det här är en liten ”lathund”. Det finns inget rätt eller fel i hur du börjar, vad du säger, eller hur du säger saker.
Lycka till, uppdatera gärna hur det går.

Senast ändrad:
Att berätta, hur man än gör det, är bättre än att sambon hittar sitt hus ute för exekutiv auktion

Jobbig sits det där när man måste vara ärlig och öppna upp sig.
Samtidigt tror jag att det kan vara skönt att få ur sig.
Det är aldrig bra att gå med så mycket inom sig, varken för dig eller för din partner. Det känns liksom inte heller riktigt schysst eller okej mot ens partner att mörka kring ekonomi och så vidare då partnern drabbas i allra högsta grad.
Givetvis är det lättare sagt än gjort, jag tänker att du också får vara beredd på att din partner kan reagera på olika sätt…
Men om du ändå ska berätta om din situation så råder jag dig till att faktiskt berätta hela sanningen och inte halva sanningen eller typ delar av sanningen.
Det är bra om du kanske är i en lugn miljö med din partner, bara du och partnern (om möjlighet finns) och du behöver förbereda partner en dag innan eller ett par dagar innan att du behöver sätta dig ner med honom och diskutera allvarliga saker kring din/eran ekonomi.
Det är nog inte bra om du bara säger att: jag behöver prata med dig om en allvarlig sak (då det lätt kan misstolkas av din partner).
Var också tydlig med att du mår dåligt över dina beteenden, att du känner dig ångerfull (om du nu är det) och att du ska göra allting för att förbättra situationen och vinna tillbaka tilliten igen.
Det här är en liten ”lathund”. Det finns inget rätt eller fel i hur du börjar, vad du säger, eller hur du säger saker.
Lycka till, uppdatera gärna hur det går.
Ja fy skämms så fruktansvärt. Önskar jag tagit tag i det för många år sedan. Så jävla dumt att gräva ner huvudet och tro att allt löser sig. Så jäkla ångest att såra dom man älskar.

Jag har varit i din situation men jag berättade aldrig utan blev påkommen av min fru. Nu, efter några år och efter att ha kommit igenom den värsta ekonomiska krisen (jag betalar fortfarande av på den "hemliga" skulden med över 8000:- varje månad) så kan jag konstatera att livet hade varit mycket bättre om jag hade vågat berätta allt självmant och om inte annat berättat ALLT när jag blev avslöjad.

Jag vet ju inget om ert äktenskap men jag är ganska säker på att fortsätta mörka blir värre än att (inom kort) bli avslöjad tex genom att kronofogden kommer på besök.

Men hur långt har ärendet på Kronofogden gått? Fått utslag ännu?
Jag har löneutmärning på det så gått långt.

Förstår att det är mörkt för dig nu. Men jag tror din nyckel till framtiden är att tala med din partner och lägga alla kort på bordet. Sanningen kommer komma fram och du kommer känna dig stärkt av att berätta själv även om "det tar hus i helvete" i relationen.

Men förutom att berätta för partnern: har du någon annan som står utanför situationen att prata med och söka mentalt stöd? Det är viktigt att du inte går ensam med alla känslor och speciellt om din partner (fullt begripligt) blir arg, ledsen och besviken en tid framöver. Fundera på vem det skulle kunna vara.

Ekonomiskt så ser det inte ut att bli helt enkelt att komma ur situationen. Har du pratat med skuldrådgivare? Men vi vet ju inget om er ekonomi i stort, inkomster osv så svårt för folk på forumet att ge konkreta råd utan mer information om ekonomin i stort.

Ja fy skämms så fruktansvärt. Önskar jag tagit tag i det för många år sedan. Så jävla dumt att gräva ner huvudet och tro att allt löser sig. Så jäkla ångest att såra dom man älskar.
Jag förstår. Men det är bra att du är ångerfull.
Nu kan du bara blicka framåt dock.
Har du någon plan på när du tänkte ta upp det?

Vill absolut inte vara någon pekpinne. Men.. ju längre du skjuter det framför dig desto värre blir det tyvärr och dessutom större risk då att du blir ”påkommen”.
Jag tror att du kommer att greja det här galant. Vi får hoppas att du har en stöttande partner också, även om det givetvis är ett stort svek och han faktiskt har all rätt i världen att bli arg.
Heja er!

Många bra tips ovan och även jag ställer mig i ledet.

Din partner kommer förmodligen bli både ledsen, arg och känna sig besviken. Antingen är han villig att kämpa tillsammans med dig och ni fixar det ihop. Eller så orkar/vill han bara inte och väljer att lämna.
Det senare kommer kännas tungt och jobbigt men kanske att du ändå känner dig lättad av att inte längre bära hemligheten och inte heller behöva ”stå till svars” inför någon. Då fixar du det själv.
Eller så väljer han det första, du kommer säkerligen brottas med skam och otillräcklighet ett tag. Men är han stark och lösningsorienterad och ser att även han kanske har en liten del i varför det blivit som det blivit så växer ni förhoppningsvis i er relation och även här kommer du så småningom känna en lättnad att inte bära allt själv. Hemligheter krossar relationer, som man säger, sanningen kommer alltid fram. Och jag tror starkt på att själv berätta istället för att bli påkommen.

Ett tips kan ju vara att du redan innan bokat tid med en budget- & skuldrådgivare, ge han möjlighet att följa med på mötet. Då har du agerat och visar att du är beredd att göra vad som krävs. Sen är det upp till han vilken roll han vill ta i det hela.

Och alla forumvänner, vad skulle man göra utan er 💕. Svarar på frågor, lugnar en panikslagen själ, stöttar och ger en hopp!!!

Då är nog fastigheten under utredning..

Jag berättade för min sambo när jag kraschade för 65 dagar sedan. Eller ja, hon kom på mig. Total black out så klart. 1.2 milj i skulder varav 300 000 av dessa hade hon tagit i lån åt mig. Jag hade under ett års tid manipulerat och ljugit för henne om hur viktigt det var att ta detta lån för att rädda familjeekonomin.

Min sambo tog detta väldigt hårt, så klart. Det är väldigt oklart det kommer vara vi i framtiden. Vissa dagar är bättre och vissa sämre. Mycket bråk. Det är en befrielse för mig att jag lever utan lögner idag. Jag försöker ta så mycket ansvar jag kan över vilken situation jag har satt henne och mina barn i. För mig som har varit spelmissbrukare i 20 års tid är 65 dagar som spelfri en evighet. Jag var nog 19-20 år senast jag hade så här många spelfria dagar. Samtidigt är 65 dagar för min sambo ingenting. Hon behöver tid och det är inte alls säkert att det kommer läka eller bli bättre

Mina föräldrar tog över lånet som hon tog åt mig. Det känns både bra och dåligt. Bra på det sättet att min sambo inte behöver känna sig bunden till mig då jag är skyldig henne pengar.

Vi är just uppe nu i en bostadsaffär där min sambo ev ska köpa ut mig. Många möten med jurister, mäklare osv. Vill att allt ska gå rätt till så att ingen kan ifrågasätta affären senare. Vi har ett litet övervärde på 50 000 utan att räkna med kostnader för mäklare osv.

Berätta!! Det kommer fram förr eller senare. Det kommer vara skitjobbigt men du kommer må bättre.

De har redan kollat den och fanns inget intresse för den.
Då lär det inte heller finnas speciellt mycket utrymme att låna upp med fastigheten som säkerhet för att lösa dina skulder.

Om du väl har börjat öppna dig, så har du redan kommit en bra bit på vägen.. Det är tufft som bara den att gå och bära på det, tills man kommer till stadiet när det bubblar över för en. Kan iallafall rekommendera att om du nu börjat öppna upp, så håll inte tillbaka/hymla med något det blir bara skit på skit.

Det blir bättre på ett eller annat sätt, men ta sig dit i ensamheten/tystnaden kommer bara orsaka att mer saker går åt skogen!

Jag förstår att det måste vara en fruktansvärd situation, men som många är inne på så är det enda sättet att lägga alla korten på bordet, det finns inget annat att göra.

Utöver det så är mitt konkreta råd att du bokar tid med skuldrådgivare i din kommun samt att du kontaktar din vårdcentral eller motsvarande och ber att få träffa någon att prata med. Att få öppna upp sig och prata ut och formulera sina tankar med någon professionell som inte dömer eller värderar kan vara livsviktigt. Att gå och bära på skam inom sig för länge är verkligen skadligt.

Edit: Utan att veta allt för mycket om din situation, hur skulderna uppkommit osv så låter det ju också som att du skulle kunna vara aktuell för skuldsanering, med tanke på att dina räntor lär växa enormt om du har 1,4 miljoner hos kronofogden (eller på väg dit). Men för att det ska vara en möjlighet så måste du först prata med din partner, för att reda ut alla förutsättningar, oavsett om han väljer att stanna eller gå. Jag önskar er all lycka och glöm inte att det alltid finns en framtid, den blir inte alltid som vi tänkt, men den finns där.

Bara berätta. Jag var i samma sits, över 2 miljoner i skulder. Allt framme sen nåt år tillbaka, vilken lättnad att inte behöva smyga med posten, Kivra osv mer!!! Fick mitt liv tillbaka, även om jag har ekonomiska konsekvenser länge till.

Är iofs i pågående separation med min fästmö på 5 år av andra anledningar men jag kan berätta vilken otrolig lättnad det är att lägga korten på bordet. Jag bemöttes väldigt "hårt" av sambo under mina återfall(spel) och lögner om hur stora skulderna har varit men sedan jag var helt ärlig har det varit så himla skönt även om det är väldigt tufft att ta första steget och berätta.

Jag har även berättat om 100% av mina skulder till min närmsta familj och det rekommenderar jag också att du gör även om du såklart inte måste. En person är bara så sjuk som deras hemligheter och jag kan lova dig att det känns bättre även om det ursprungliga erkännandet är tufft. Det kommer komma fram för eller senare när du minst anar det och då är det bättre att det kommer från dig, på en tid och plats du själv kan välja.

Ja nu är det gjort..mår skit
Bra jobbat, ett jätte steg i rätt riktning för att försöka få ordning på det hela är påbörjat. Helt förståeligt att man mår som skit eller känner skam/ångest efteråt, kom ihåg att det är okej att må dåligt så låt känslorna komma.
Blir lite av en chock för både en själv och den man berättar det för. Bara låta den chockfasen lägga sig så kommer dagarna framåt kännas enklare per automatik kan jag lova dig, Att slippa gå på spänn konstant som du säkerligen gjort en period, med tankar som ältar sönder precis allt... Blicka framåt nu och ta ett steg i taget.

Bra jobbat, ett jätte steg i rätt riktning för att försöka få ordning på det hela är påbörjat. Helt förståeligt att man mår som skit eller känner skam/ångest efteråt, kom ihåg att det är okej att må dåligt så låt känslorna komma.
Blir lite av en chock för både en själv och den man berättar det för. Bara låta den chockfasen lägga sig så kommer dagarna framåt kännas enklare per automatik kan jag lova dig, Att slippa gå på spänn konstant som du säkerligen gjort en period, med tankar som ältar sönder precis allt... Blicka framåt nu och ta ett steg i taget.
Tusen tack för dina ord. Man känner sig ensam i detta. Min man har öppnat sig för en vänn och sin bror. Så han har någon att prata med. Vilket känns skönt. Samtidigt skömms man så fruktansvärt nu inför dem och kan knappt möta dem längre. Känns som det aldrig kommer bli bra. Skammen är värst och svek känslan. Allra vörs gentemot barnen. Sommar nu och min 13 åring kommer få en skit sommar utan semester och annat. Känner mig som världen sämsta.

Tusen tack för dina ord. Man känner sig ensam i detta. Min man har öppnat sig för en vänn och sin bror. Så han har någon att prata med. Vilket känns skönt. Samtidigt skömms man så fruktansvärt nu inför dem och kan knappt möta dem längre. Känns som det aldrig kommer bli bra. Skammen är värst och svek känslan. Allra vörs gentemot barnen. Sommar nu och min 13 åring kommer få en skit sommar utan semester och annat. Känner mig som världen sämsta.
Pengar är bara pengar! Och barn bryr sig mycket mer om tid med sina föräldrar än att få en massa saker.

Och jag tänker att du inte heller mått bra av att hålla en tung hemlighet. Nog för att du mår dåligt över dina skulder, men att att behöva kämpa ensam på det…

som @alfons skriver så ge din partner tid att smälta. Nu hoppas vi på att han är stark jäkel som vill lösa detta tillsammans med dig. Du har varit ärlig och det kommer kännas lättare framöver. Även dina barn kommer känna av en lättare du, mindre stressad och orolig. Det kommer bli bra även om det tar tid!

😢Känslor, känslor, känslor... det är svårt i stunden, men det kommer att bli bättre.

Jag rekommenderar att fokusera på att vara aktiv, konstant, tills du är trött. Promenera, spela brädspel, läsa, städa... även om du inte kan eller vill.

Allt kommer att bli bättre... men det tar tid ❤️

😢Känslor, känslor, känslor... det är svårt i stunden, men det kommer att bli bättre.

Jag rekommenderar att fokusera på att vara aktiv, konstant, tills du är trött. Promenera, spela brädspel, läsa, städa... även om du inte kan eller vill.

Allt kommer att bli bättre... men det tar tid ❤️
Tusen tack för peppade ord 🙏❤️

Tack ❤️

Vi försöker nu på något sätt lösa detta..skit jobbigt och jag försöker ensam göra det bästa av allt. Vilken pngest..fattar inte att det gått så långt..
Fick tips och accord lösen. Men låter dessa siffror rätt tror ni? Låter rimligt.. Kan man verkligen få igenom det ? Första summan är skulden nästa är det jag borde erbjuda första gången. Även att jag ska nämna att det annars tyvärr kanske måste bli att jag söker skuldsanering. Vad tror ni?

Bilagor

• Screenshot_20260630_181955_ChatGPT.webp
    Screenshot_20260630_181955_ChatGPT.webp
    39.6 KB · Visningar: 48
Senast ändrad:
Vi försöker nu på något sätt lösa detta..skit jobbigt och jag försöker ensam göra det bästa av allt. Vilken pngest..fattar inte att det gått så långt..
Fick tips och accord lösen. Men låter dessa siffror rätt tror ni? Låter rimligt.. Kan man verkligen få igenom det ? Första summan är skulden nästa är det jag borde erbjuda första gången. Även att jag ska nämna att det annars tyvärr kanske måste bli att jag söker skuldsanering. Vad tror ni?
Jag tror det är bäst om du öppnar en ny tråd för att få bäst råd om hur du ska gå vidare nu när du har berättat.

Redovisa direkt i inlägget skulderna (alla) och ange vad som är kapital och vad som är ränta. Även vilka inkomster och utgifter ni har.

Skärmdumpen är ju långt ifrån de 1.4M som du tidigare skrev du hade i skulder, eller missförstår jag något?

Och kom ihåg: Det finns alltid en väg framåt. Att leva i lögn är värre än allt, nu kan det ju snart finnas en plan på hur du (ni) ska ta er igenom detta. Skuldsanering och vägen dit är ju inte oändlig även om det känns så. Många vittnar ju också om att det trots allt går att leva ganska gott under tiden, i alla fall jämfört med att ständigt inte ha pengar ens till det nödvändiga utan att ta nya lån osv.

Lycka till!

Jag tror det är bäst om du öppnar en ny tråd för att få bäst råd om hur du ska gå vidare nu när du har berättat.

Redovisa direkt i inlägget skulderna (alla) och ange vad som är kapital och vad som är ränta. Även vilka inkomster och utgifter ni har.

Skärmdumpen är ju långt ifrån de 1.4M som du tidigare skrev du hade i skulder, eller missförstår jag något?

Och kom ihåg: Det finns alltid en väg framåt. Att leva i lögn är värre än allt, nu kan det ju snart finnas en plan på hur du (ni) ska ta er igenom detta. Skuldsanering och vägen dit är ju inte oändlig även om det känns så. Många vittnar ju också om att det trots allt går att leva ganska gott under tiden, i alla fall jämfört med att ständigt inte ha pengar ens till det nödvändiga utan att ta nya lån osv.

Lycka till!
Detta är det som ligger hos kronofogden bara. Lånet på 700 000 är fortfarande hos plus1. Ok ska göra en ny tråd. Tack för tipset 👍🏻

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp