• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur gör jag, hur berättar jag?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Vi har oxå bekanta som fick sin bostad utmärkt för en skuld för 75.000. Bostaden var värd 195.000. Belånad med 87000. Kronofogden sålde och löste lånet, betalde den ena hälften till den oskyldiga parten och mätte ut resten
Då sa Kronofogden att de kunde ha skyddat sig genom att sambon köper ut den andra och ensam stå som ägare. För de finns en äktenskapsbalk som skyddar den ena parten för den andres skulder.

Skuldens storlek spelar inte jättestor roll.

Köper ut är en sak ger bort en helt annan sak.. köper man ut bör det kommit fram pengar som gått till skulderna dock
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Min man köpte ut mig från de vi hade o jag använde de pengar o betala av på mina skulder. De räckte dock inte men jag kom en bra bit. :)
 

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
http://lawline.se/answers/12911

"Efter att kronofogden m.fl. fått betalt för den exekutiva försäljningen kan tänkas att det inte finns så mycket kvar av de 100 000 i övervärde som är "dina" varför en försäljning kanske inte är försvarlig. Detta är dock en bedömning som kronofogden får göra i ditt specifika fall. "

Säg att min del då är 50 000 efter att bolånet betalats. Sen ska kostnader för försäljning osv dras av. Känns inte som det skulle ge så mycket till skulderna?
 

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Månadskostnaden på bostaden är väldigt hög, ca 9000. Så tveksamt om föreningen låter maken stå ensam på den. De måste ju också godkänna det, väl?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
http://lawline.se/answers/12911

"Efter att kronofogden m.fl. fått betalt för den exekutiva försäljningen kan tänkas att det inte finns så mycket kvar av de 100 000 i övervärde som är "dina" varför en försäljning kanske inte är försvarlig. Detta är dock en bedömning som kronofogden får göra i ditt specifika fall. "

Säg att min del då är 50 000 efter att bolånet betalats. Sen ska kostnader för försäljning osv dras av. Känns inte som det skulle ge så mycket till skulderna?

Kostnaderna som uppstår för en bostadsrätt är inte så farliga förvisso. jag gissar att man inte tar lägenheten i alla fall
 

Hjälpandehand

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
8 November 2016
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Det finns ju småjusteringar man kan göra (om det går) och det är att byta el-leverantör modet finns nån billigare, har själv sparat flera hundralappar på det i månaden. Sen kan man kolla om man har onödiga aviavgifter, en del tar 30kr och även 60kr. Det är lite i början men då kan man lägga dom pengarna på att betala av. I en del lån man tar betalar man någon sorts försäkring som inte alls är värd att betala för och det kan va 100-200kr/mån somma. Inte vet att man betalar.

vet inte hur bra koll du har men det är tips på summor man kan spara in på som går i onödan.

Hoppas verkligen att allt går bra.
 

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag har inte lyckats samla mod till att berätta ännu. Vet inte om jag kommer lyckas med det heller . Vill bara helst försvinna och glömma allt. Men det går ju uppenbarligen inte.

Ser framför mig hur jag ska bli ensam nu och leva resten av livet med skulder som aldrig försvinner....

Vi är redan i en svår svacka. Detta lär ju knappast förbättra detta.
 

Hjälpandehand

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
8 November 2016
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Måste vara hemskt och tungt. Önskar att du fortsätter kämpa. Jag hjälpte en vän som hade massa skulder. I hennes fall hade allt gått till inkasso och hon hade inte betalat till dom alls.

Satt med henne och bad henne ringa till alla inkassobolag och få en avbetalningsplan med så liten månadskostnad som möjligt.

Vet inte om det går att göra så om man ringer direkt till företaget man har lån hos men man borde kunna göra det. Allt går att ordna. Har du försökt ringa och kolla om du kan sänka månadsinbetalninharna?

Om det hade gått hade jag ringt till de företag med lägst ränta och försökt sänka summan att betala i månaden (vet att många gör tvärtom o kallar det snöbollseffekten, går att googla).

Jag hade betalat av det lånet med högst ränta först och ta den ordningen för att slippa dra ut på de lånet med högst ränta (förstår dem som tycker det är bättre tvärtom också) det är upp till var och en.

Huvudsaken är att man sänker månadskostnaderna och ser till att få in betalningarna. Företagen blir bara glada att man ringer och verkligen vill betala in och göra rätt för sig.

Jag tror verkligen på dig och att du kommer klara detta. Mina föräldrar hade det mycket värre och de lyckades genom att ringa runt och sänka månadskostnaderna. Idag har de bara bolånet kvar så allt går

:)
 

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Bara 2 smslån har gått till inkasso ännu. Varav den ena räkningen nu är betald. (Men månadens två räkningar lär ju också gå dit, har ej kunnat betala dem än heller).

Har 3 inkassokrav till. Dessa är inte från lån, utan köp online. Rätt små summor egentligen , i detta sammanhang.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp