• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Hur gör jag, hur berättar jag?

Hjälpandehand

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
8 November 2016
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Låter så som min vän hade det. Det började med ca 230 kr och låg på 4000 när jag bad henne kolla upp det. Räntorna hade tickat på. Men kan du inte ringa och be att få betala ytterst lite denna månad och sedan betala av väldigt lite i månaden om summorna inte är så stora?

Att man börjar så och får de ur världen. Sedan att man klipper kreditkorten och lovar sig själv att inte köpa något onödigt. Strypa utgifterna (ger lite allmänna tips eftersom jag inte vet exakt hur allt ligger till).

När man betalat in så man inte har någon skuld kvar till kreditbolagen ska man ringa och säga upp krediterna annars ser det ut som om du har krediten och att du vilken sekund som helst kan utnyttja den/de, ser inte bra ut hos bankerna sen om man har några sista lån kvar i slutet av processen som man vill baka ihop.


Men mitt tips är som sagt:

-Kolla så du inte har onödiga utgifter som aviavgifter

-Dyra elavtal (jämför el på nätet) jag bor i 60kvm o betalar upp till 150kr/mån.

-Onödiga försäkringar

-Försäkringarna finns på vissa elavtal också, det hade jag och betalade 60kr/mån i onödan som jag sa upp. Det hette trippelförsäkring i deras papper.

-Ring upp och sänk månadsavgiften. Dom på andra sidan luren är folk precis som dig och mig som bara är på jobbet.

- om du ringer, va övertrevlig (det hjälper massor)

-kolla onödiga tv och mobilavtal. Fasttelefoni som kanske kan stykas?
(Jag betalar 295/mån för mitt mobilabonnemang och har ingen ny mobil så de e min enda utgift dör mobil)

-Ät inte ute(generaliserar nu bara)

-Storhandla

-Sälj saker på blocket. "Blunda och sälj!"
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hjälpandehand

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
8 November 2016
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Ring inkassobolagen och be att få betala av i mindre summor. Så länge de tror att du inte har koll kan dom köra med dig och räntorna skjuter i höjden. De företag du har lån hos som du säger snart kommer gå till inkasso, ring dom. Meddela att du har fått massa oförutsedda utgifter och att du kan betala av från månaden som kommer nu men att dom måste ta bort påminnelseavgiften annars blir summan för hög och då kan du inte betala in. Be jättesnällt. Jag har aldrig betalat påminnelseavgift, alla företag tar bort bara man säger förlåt och talar om att det inte gått denna månad.

Du har ju ändå betalat in några skulder så det är inte kört alls men gillar att du reagerar såhär. Då får man stopp på det fortare!
 

Hjälpandehand

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
8 November 2016
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Sälj saker på blocket. Be att få summan svishad, betala lånen. Det är bara buisness som jag vet att du klarar. Kvinnor är grymma!:cool::D
 

Hjälpandehand

Medlem
Poäng: 27
Blev medlem
8 November 2016
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Sen vem som står på lägenheten spelar ingen roll. Jag står på min lägenhet 100% men min sambo är medlånetsgare och det sistnämnda är det viktigaste. Föreningen har inget med det att göra. Ni går bara till banken och ändrar så han stor på lånet 100%. Det är ingen big deal så som vår bankman la upp det.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 430
Mottagna reaktioner
6 905
Poäng
4 477
Det bästa tror jag är om han kan ta ett lån som du betalar av på (om du inte kan låna själv!)
 

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Låter så som min vän hade det. Det började med ca 230 kr och låg på 4000 när jag bad henne kolla upp det. Räntorna hade tickat på. Men kan du inte ringa och be att få betala ytterst lite denna månad och sedan betala av väldigt lite i månaden om summorna inte är så stora?

Att man börjar så och får de ur världen. Sedan att man klipper kreditkorten och lovar sig själv att inte köpa något onödigt. Strypa utgifterna (ger lite allmänna tips eftersom jag inte vet exakt hur allt ligger till).

När man betalat in så man inte har någon skuld kvar till kreditbolagen ska man ringa och säga upp krediterna annars ser det ut som om du har krediten och att du vilken sekund som helst kan utnyttja den/de, ser inte bra ut hos bankerna sen om man har några sista lån kvar i slutet av processen som man vill baka ihop.


Men mitt tips är som sagt:

-Kolla så du inte har onödiga utgifter som aviavgifter

-Dyra elavtal (jämför el på nätet) jag bor i 60kvm o betalar upp till 150kr/mån.

-Onödiga försäkringar

-Försäkringarna finns på vissa elavtal också, det hade jag och betalade 60kr/mån i onödan som jag sa upp. Det hette trippelförsäkring i deras papper.

-Ring upp och sänk månadsavgiften. Dom på andra sidan luren är folk precis som dig och mig som bara är på jobbet.

- om du ringer, va övertrevlig (det hjälper massor)

-kolla onödiga tv och mobilavtal. Fasttelefoni som kanske kan stykas?
(Jag betalar 295/mån för mitt mobilabonnemang och har ingen ny mobil så de e min enda utgift dör mobil)

-Ät inte ute(generaliserar nu bara)

-Storhandla

-Sälj saker på blocket. "Blunda och sälj!"

Mat är jag redan expert på att få billigt. Har nog minst två månaders mat åt mig och barnen hemma (maken äter annan kost), vilket jag betalat max 1000 för. Det går inte lika bra jämt, men just nu har det varit en extra bra period på just den fronten. :)
Då är det bra mat också, t ex högrev, lax, räkor, torsk,köttfärs, grönsaker osv. Lite ot egentligen, men hjälper väl ekonomin en del framöver!
 
Senast ändrad:

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Sitter fortfarande och funderar över hur jag ska berätta. Tiden rinner iväg.. Men jag bara klarar det inte!
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Sitter fortfarande och funderar över hur jag ska berätta. Tiden rinner iväg.. Men jag bara klarar det inte!
Förstår att det är svårt och jag kan inte veta vad som kommer hända när du berättar men jag vet att det kommer inte bli bättre ju längre du väntar. Om jag hade vågat tidigare hade mina skulder vara betalda idag, det är alla försök till dyra samlings lån och akuta SMS lån som gjort att skulden är så hög idag. Om det är jobbigt kanske du kan ta hjälp av en skuldradgivare för att få en bättre bild av allt och även kanske ha lite lösningar att lägga fram när du berättar?
Jag vet att det är svårt, var precis där du är för ca två månader sen, redan idag känns allt bättre även om vägen tillbaka är lång
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp