• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur gör jag, hur berättar jag?

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
För en månad sen skrev jag precis som du om stöd och råd här inne för att våga berätta, jag bara bestämde en dag att då ska det ske och sen fick jag hålla mig till det oavsett. Jag valde en torsdag, jag tänkte att då är det bara fredag kvar innan helg och då hinner kanske värsta chocken lägga sig under fredagen och sen har vi två dagar att prata igenom allt. Jag skrev ett brev som han fick läsa ,men jag satt med när han gjorde det och det var mest för att allt skulle fram och jag skulle inte inta försvar ställning. Det blev en jobbig helg men han valde att stanna, i nöd och lust. Han är fortfarande chockad, besviken men into arg. Det har varit mycket tårar och tuffa dagar men att kunna vara totalt ärlig och dela sina tankar och bekymmer är en sån befrielse.
Jag tycker du bara ska berätta på det sätt du kommunicerar bäst. Bara bestämd dig. Tänk att vi får stå vårat kast oavsett hur det blir, Vänj dig med tanken, acceptera den sen kan ni bara börja jobba.
Lycka till❤️
Hur mycket skulder hade du då? Och hur löser ni allt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Ja, ungefär 300. Tror inte han kan låna hela beloppet, så blir tvungen att behålla någon skuld. Bostaden är kanske värd just 300, max, just nu. Lån på ca 200 på den nu.

Han mår redan dåligt han också, av andra orsaker. Och detta lär ju inte göra saker bättre...
Då skulle jag skriva över bostadsrätten på din sambo. Annars tar nog KF och utmäter den. Kan han lösa ut dig från den? Annars kan ju dom få ut lite pengar där? Minst 50.000 är ju din del av vinsten när lånet är betalt.
 

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Då skulle jag skriva över bostadsrätten på din sambo. Annars tar nog KF och utmäter den. Kan han lösa ut dig från den? Annars kan ju dom få ut lite pengar där? Minst 50.000 är ju din del av vinsten när lånet är betalt.
Den räknas väl ändå till våra gemensamma tillgångar? Levt ihop i flera år och är gifta.
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Hur mycket skulder hade du då? Och hur löser ni allt?
Jag har skulder på över 700 tusen . Han tog ett lån och löste mig från kronofogden för att slippa utmätning. Resten har vi sålt lite saker och tagit av sparpengar för att lösa akuta saker. Resten får jag betala varje månad ca 15000 varje månad. Vi får leta väldigt snålt framöver. Har även skaffat ett extra jobb för att höja inkomsterna. Jag kommer inte ha några egna pengar att röra mig med, allt ska redovisas. Ring runt till alla du är skyldig pengar, har bara mött motstånd hos några få dom flesta är hjälpsamma om du förklarar hur det ligger till. Ska beta av en skuld i taget när jag kommit ikapp lite. Känns hoppfullt men tufft.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Då skulle jag skriva över bostadsrätten på din sambo. Annars tar nog KF och utmäter den. Kan han lösa ut dig från den? Annars kan ju dom få ut lite pengar där? Minst 50.000 är ju din del av vinsten när lånet är betalt.

Att skriva över på sambon blir inte mycket till skydd gåvan går att återvinna genom att sätta gäldenären i konkurs. .
En lgh som står i värde kring 300000 är precis på gränsen att man kan få behålla.
 

Ilinea

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
26 November 2016
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Att skriva över på sambon blir inte mycket till skydd gåvan går att återvinna genom att sätta gäldenären i konkurs. .
En lgh som står i värde kring 300000 är precis på gränsen att man kan få behålla.
Finns dem som haft ute likadana för 295t utan att fått sålt. Vi köpte för ca 300.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Är ett rättsfall som styr vilket värde en bostadsrätt får ha för att den ska lämnas i fred.
Finns inget motsvarande för fastigheter dock. där kan en villa värd 100000 mycket väl mätas ut bara den är obelånad eller nära på
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Vi har oxå bekanta som fick sin bostad utmärkt för en skuld för 75.000. Bostaden var värd 195.000. Belånad med 87000. Kronofogden sålde och löste lånet, betalde den ena hälften till den oskyldiga parten och mätte ut resten
Då sa Kronofogden att de kunde ha skyddat sig genom att sambon köper ut den andra och ensam stå som ägare. För de finns en äktenskapsbalk som skyddar den ena parten för den andres skulder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp