• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur långt tid emellan ansökningar för samlingslån

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Hej,

Jag behöver samla lån igen. Brukar göra det så fort mitt betyg är fint.
har 700.000 i lån hade 550.000 innan men samlade ihop 150.000 i små lån och fick ett lån hos BigBank på 8%. Det som är komiskt är att mitt kredit betyg gick från 4.75 till 0.9 % när det lånet kom upp på UC. Lånet blev beviljat genom Advisa och var det enda som jag fick förslag på. Jag sökte 200.000:- (sökte lånet i Oktober) Nu skulle jag egentligen vilja söka om och få ner räntan. Men hur pass känsliga är lendo/advisa/storbanker med bra ränta? Tror ni att dom tycker en låneansökan så sent som i oktober för tidigt att söka om nytt?
Jag vill verkligen hålla nere mitt uc begyg.

har 480.000 i inkomst och 2 FF inga förfrågningar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Hej,

Jag behöver samla lån igen. Brukar göra det så fort mitt betyg är fint.
har 700.000 i lån hade 550.000 innan men samlade ihop 150.000 i små lån och fick ett lån hos BigBank på 8%. Det som är komiskt är att mitt kredit betyg gick från 4.75 till 0.9 % när det lånet kom upp på UC. Lånet blev beviljat genom Advisa och var det enda som jag fick förslag på. Jag sökte 200.000:- (sökte lånet i Oktober) Nu skulle jag egentligen vilja söka om och få ner räntan. Men hur pass känsliga är lendo/advisa/storbanker med bra ränta? Tror ni att dom tycker en låneansökan så sent som i oktober för tidigt att söka om nytt?
Jag vill verkligen hålla nere mitt uc begyg.

har 480.000 i inkomst och 2 FF inga förfrågningar!

Inga anmärkningar antar jag att du menar?
Det var bara två månader sen du sökte sist så jag skulle egentligen säga att det är alldeles för tidigt men å andra sidan så hade du ett sämre kreditbetyg när du sökte.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Inga anmärkningar antar jag att du menar?
Det var bara två månader sen du sökte sist så jag skulle egentligen säga att det är alldeles för tidigt men å andra sidan så hade du ett sämre kreditbetyg när du sökte.

inga anmärkningar :) Så ska jag söka eller ska jag vänta?

God Jul föresten!
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
även om jag nyss sökte i Oktober :)

Du har en hög belåningsgrad och ett nytaget lån så jag delar inte uppfattningen om att du har jättebra förutsättningar. Visst, du har bara 2 förfrågningar, inga anmärkningar och ett hyfsat betyg, men det får nog ses som sekundära saker i det stora hela. Din belåningsgrad i förhållande till din inkomst tillsammans med det nytagna lånet är inte positivt. Visst, boendekostnad och andra fasta utgifter kan ju tala till din fördel, men om de istället ligger högt gör det nog sammantaget att din kalkyl inte går ihop. Chilla lite och amortera på dina lån samtidigt som du inte tar nya krediter och sök till nästa höst istället så får du säkert fler och bättre erbjudanden.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Du har en hög belåningsgrad och ett nytaget lån så jag delar inte uppfattningen om att du har jättebra förutsättningar. Visst, du har bara 2 förfrågningar, inga anmärkningar och ett hyfsat betyg, men det får nog ses som sekundära saker i det stora hela. Din belåningsgrad i förhållande till din inkomst tillsammans med det nytagna lånet är inte positivt. Visst, boendekostnad och andra fasta utgifter kan ju tala till din fördel, men om de istället ligger högt gör det nog sammantaget att din kalkyl inte går ihop. Chilla lite och amortera på dina lån samtidigt som du inte tar nya krediter och sök till nästa höst istället så får du säkert fler och bättre erbjudanden.

Tack för svar. BelåningsGraden har aldrig varit ett problem. Har alltid fått lån även om när jag hade 1 miljon i blanco
med samma inkomst. (Antar att bankerna ser mig som en som betalar sina lån bra). Min fråga lyder igen om det är för tätt att söka eftersom jag sökte senast i Oktober
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Tack för svar. BelåningsGraden har aldrig varit ett problem. Har alltid fått lån även om när jag hade 1 miljon i blanco
med samma inkomst. (Antar att bankerna ser mig som en som betalar sina lån bra). Min fråga lyder igen om det är för tätt att söka eftersom jag sökte senast i Oktober

Du fick ett svar där tiden från senaste lånet togs med. Du kommer nog få olika svar här beroende på vem som svarar. Som jag skrev tror jag att din belåningsgrad tillsammans med att det inte gått så lång tid sedan senaste lånet är negativt för dig. Ja, du kanske har haft högre lån tidigare, men det är lite andra tider nu. Du kan ju söka och se om du får några bra erbjudanden, men med tanke på att du inte fick det i oktober så talar ju det emot att du får det nu. Syftet med nytt lån är väl ändå att få ner räntan? Eller har jag missat något?
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Du fick ett svar där tiden från senaste lånet togs med. Du kommer nog få olika svar här beroende på vem som svarar. Som jag skrev tror jag att din belåningsgrad tillsammans med att det inte gått så lång tid sedan senaste lånet är negativt för dig. Ja, du kanske har haft högre lån tidigare, men det är lite andra tider nu. Du kan ju söka och se om du får några bra erbjudanden, men med tanke på att du inte fick det i oktober så talar ju det emot att du får det nu. Syftet med nytt lån är väl ändå att få ner räntan? Eller har jag missat något?

Ja, precis som jag skrev det som talar för gentemot förra gången så är kreditbetyg sänkt från 4.75% till 0.9%, och ser gärna svar från någon med liknande erfarenhet :)
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Ja, precis som jag skrev det som talar för gentemot förra gången så är kreditbetyg sänkt från 4.75% till 0.9%, och ser gärna svar från någon med liknande erfarenhet :)

Fast betyget i sig avgör inte om du får lånet eller inte. Det diffar dessutom en hel del beroende på hur frågeställaren viktar olika parametrar vilket jag personligen tycker är störande. Det syns tydligt när man tittar på de olika omfrågningskopiorna som ställs i samband med att man söker via en låneförmedlare. Där kan det enligt min erfarenhet skilja sig väldigt mycket från frågeställare till frågeställare.

Ja ja... Hur du än väljer att göra önskar jag dig lycka till och hoppas får så bra resultat som det bara går. Återkoppla gärna hur utfallet blev.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp