• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Intrum inkasso

Lavendel

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
29 December 2016
Meddelanden
181
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Min man har 2 st olika skulder till intrum. Fått riktigt bra uppgörelse på båda två.
Den ena har han betalningsplan på 350 kr / mån under 24 månader, resten av skulden som är kvar skulle de skriva av när 24 månader gått. 13 månader kvar, de skriver av ca 8000kr.
Den andra är skulden på nästan 40.000kr i dagsläget. Dit betalade vi först 400kr/mån på i 6 månader när dom tog slut fick vi hem nytt brev där de ville att vi skulle öka till 550kr i 6 månader. Vilket vi såklart accepterade. :)
Ok det var ju verkligen bra hur mycket var den förstnämnda skulden på ? Var är skulderna i från ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 527
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 569
Mottagna reaktioner
2 460
Poäng
1 527
Ok det var ju verkligen bra hur mycket var den förstnämnda skulden på ? Var är skulderna i från ?
Den första skulden låg på drygt 16-17.000kr
Skulderna är gamla inköp på halens bland annat. Dock väldigt många år gamla men tycker inte de ska va sån skillnad ändå.
Är ändå dom som hört av sig om bra avbetalningsplaner osv till oss :axelryck:
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 385
Mottagna reaktioner
373
Poäng
517
Den första skulden låg på drygt 16-17.000kr
Skulderna är gamla inköp på halens bland annat. Dock väldigt många år gamla men tycker inte de ska va sån skillnad ändå.
Är ändå dom som hört av sig om bra avbetalningsplaner osv till oss :axelryck:
Undrar om inte intrum äger de skulderna. Om du tittar så ligger de kanske under bevakning hos dem
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Är enorm skillnad om inkassobolaget äger skulden själv, och under alla förutsättningar om den är gammal. Har man en skuld som består av ett lån som falerade i mars är manöverutrymmet mindre än om det är en halensskuld från 2003.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Ja du jag har verkligen försökt att få betala 4500 året ut i allafall ( har lyckats få en tillfällig plan från april -juli på 4500 kr)och sedan 7500 från januari för det skulle rädda mig ( har andra mindre avbetalningsplaner som löper ut ) men det är tvärstopp . Totalt nej !!De kunde avvakta 1-2 månader till efter juli att höja till så mycket som 7500 kr men då skulle jag få en ännu högre månadskostnad sedan istället . Jag har bett att få en skriftlig bekräftelse nu på att det är 7500 kr som gäller från augusti så att de inte ändrar igen men kommer inte kunna klara den summan ändå . Jag försöker verkligen lösa och förklara situationen och komma med förslag men hjälper inte. Visserligen fick jag ju en tillfällig avbetalningsplan någon månad men är inte nog länge för mig tyvärr och blev ju så stor höjning med mot den jag fick först .
Ja det är tufft när inkassobolagen kräver så stora summor. Det är i princip raka vägen till kfm om man inte blir beviljad samlingslån eller liknande.

Tycker det borde finnas ett tak på hur höga belopp totalt man får betala till inkasso, grundat på exempelvis på skuldsättning, disponibel inkomst etc.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Är enorm skillnad om inkassobolaget äger skulden själv, och under alla förutsättningar om den är gammal. Har man en skuld som består av ett lån som falerade i mars är manöverutrymmet mindre än om det är en halensskuld från 2003.
Min Halensskuld är fr 2010, den var på 25 000 kr, ligger hos Intrum Invest sedan ca 2014. Kvar att betala ca 23 500 kr. Har betalat tillbaka över 80 000 kr. Fryst ränta sedan ca två år tillbaka.
Helt sjukt!
 

Jimmi85

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
4 December 2020
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Min Halensskuld är fr 2010, den var på 25 000 kr, ligger hos Intrum Invest sedan ca 2014. Kvar att betala ca 23 500 kr. Har betalat tillbaka över 80 000 kr. Fryst ränta sedan ca två år tillbaka.
Helt sjukt!
Hur är detta ens möjligt. Vad betalar du i månaden
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 666
Poäng
4 477
Hur är detta ens möjligt. Vad betalar du i månaden
Räntan har varit på 30%, betalat ca 1000 kr per månad fr start men utnyttjat betalfria månader. När lånet gick till inkasso så fortsatte jag betala 1000 kr men har fått uppskov ibland en månad på somrarna och i o m Corona så fick jag betala 500 kr per månad (300 kr under 6 månader). Är glad att skulden hamnade hos Intrum Invest och inte vanliga Intrum för Intrum Invest är mer hjälpsamma. Om jag får fortsätta betala 500 kr/mån så är jag fri fr detta stinkande lån år 2024! Alltså efter 14 år. Dessa lån på 30% är hemska. Har tagit de för att lappa ihop en ekvation som inte hade gått ihop annars, kortsiktiga lösningar som straffar sig i längden. Nu är det bara att betala tillbaka och aldrig mer ta ett skitlån igen!
 

Jimmi85

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
4 December 2020
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Räntan har varit på 30%, betalat ca 1000 kr per månad fr start men utnyttjat betalfria månader. När lånet gick till inkasso så fortsatte jag betala 1000 kr men har fått uppskov ibland en månad på somrarna och i o m Corona så fick jag betala 500 kr per månad (300 kr under 6 månader). Är glad att skulden hamnade hos Intrum Invest och inte vanliga Intrum för Intrum Invest är mer hjälpsamma. Om jag får fortsätta betala 500 kr/mån så är jag fri fr detta stinkande lån år 2024! Alltså efter 14 år. Dessa lån på 30% är hemska. Har tagit de för att lappa ihop en ekvation som inte hade gått ihop annars, kortsiktiga lösningar som straffar sig i längden. Nu är det bara att betala tillbaka och aldrig mer ta ett skitlån igen!
Ouf fyfan. hade min situation sett bättre ut hade jag velat hjälpa dig.80k redan på en skuld på 25k
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp