• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jobbar på Inkasso - ställ din fråga!

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Du svarade i min tråd förut gällande ackord och nedskrivning av skuld men tänker att jag ställer min fråga här :) Enligt en person jag pratat med på intrum skriver de aldrig ner en skuld under kapitalskulden men som jag förstår på dina tidigare svar är det möjligt att skriva ner kapitalskulden mot en större inbetalning. I mitt fall skulle jag vilja skriva ner totala skulden kapital+ränta till 30% vilket då gör att jag hamnar under kapitalskulden. Är det möjligt och i så fall vilka kriterier kollar ni på för att gå med på en sådan uppgörelse? Skuld ligger på nästan 550.000 med räntan, kapitalskuld 300.000.. vad behöver jag göra för att få till en så bra uppgörelse som möjligt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Du svarade i min tråd förut gällande ackord och nedskrivning av skuld men tänker att jag ställer min fråga här :) Enligt en person jag pratat med på intrum skriver de aldrig ner en skuld under kapitalskulden men som jag förstår på dina tidigare svar är det möjligt att skriva ner kapitalskulden mot en större inbetalning. I mitt fall skulle jag vilja skriva ner totala skulden kapital+ränta till 30% vilket då gör att jag hamnar under kapitalskulden. Är det möjligt och i så fall vilka kriterier kollar ni på för att gå med på en sådan uppgörelse? Skuld ligger på nästan 550.000 med räntan, kapitalskuld 300.000.. vad behöver jag göra för att få till en så bra uppgörelse som möjligt?
Hej, det stämmer som personen säger att man inte skriver av på kapitalskulden. Mandaten är med en extra handläggare 50% av räntan. Om kapitalskuld ska skrivas av så måste en ansökan skickas upp till högre chefer för godkännande men det är jätte svårt att få igenom det. Jag skulle försöka att förhandla att betala endast kapitalbeloppet iaf, kolla med handläggaren ifall det finns möjlighet till en större inbetalning och om du ej har råd med hela kapital om du får dela upp resten i en ackords avbetalningsplan.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 363
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Hej, det stämmer som personen säger att man inte skriver av på kapitalskulden. Mandaten är med en extra handläggare 50% av räntan. Om kapitalskuld ska skrivas av så måste en ansökan skickas upp till högre chefer för godkännande men det är jätte svårt att få igenom det. Jag skulle försöka att förhandla att betala endast kapitalbeloppet iaf, kolla med handläggaren ifall det finns möjlighet till en större inbetalning och om du ej har råd med hela kapital om du får dela upp resten i en ackords avbetalningsplan.

Delar inte den uppfattningen.

Jag "förhandlar" åt en bekant som har jävligt gamla skulder i detta nu.

Skulle säg att åtminstone hälften utav aktörerna jag är i förhandling med går med på att stryka olika stor del utav kapitalskulden också.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Delar inte den uppfattningen.

Jag "förhandlar" åt en bekant som har jävligt gamla skulder i detta nu.

Skulle säg att åtminstone hälften utav aktörerna jag är i förhandling med går med på att stryka olika stor del utav kapitalskulden också.
Jag förstår. Men på den avdelningen jag sitter på så gäller det jag skrev ovan. Lali har förmodligen en skuld till vad som kallas för Big ticket som hanterar dom större fordringar.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Men vad jag vet av erfarenhet så tittar vi också på hur mycket som blivit betald och därefter kan man då skriva av både ränta och kapital då man redan fått in en stor summa genom åren.
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Men vad jag vet av erfarenhet så tittar vi också på hur mycket som blivit betald och därefter kan man då skriva av både ränta och kapital då man redan fått in en stor summa genom åren.
Ok, så om jag får till att betala in kapitalskulden men jag inte kan betala hela skulden direkt, tror du att det kan gå att få till en avbetalningsplan på resterande kapitalskuld då eller kommer ränta att ticka på?
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Delar inte den uppfattningen.

Jag "förhandlar" åt en bekant som har jävligt gamla skulder i detta nu.

Skulle säg att åtminstone hälften utav aktörerna jag är i förhandling med går med på att stryka olika stor del utav
Delar inte den uppfattningen.

Jag "förhandlar" åt en bekant som har jävligt gamla skulder i detta nu.

Skulle säg att åtminstone hälften utav aktörerna jag är i förhandling med går med på att stryka olika stor del utav kapitalskulden också.
Tack, är det stora skulder det handlar om i din bekantes fall och hur gamla är skulderna?

Är tacksam för lite tips på hur du gått tillväga för att få igenom ackordsuppgörelserna och vilka förutsättningar din bekante haft för att få till en sänkning av kapitalskuld. Märker du skillnad i hur de olika inkassobolagen jobbar? Har något bolag har varit lättare att förhandla med?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 363
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Vissa bolag är helt omöjliga.

Enklare gick det med Sileo, Svea, PRA och Gothia.

Skulderna är gamla det ska sägas. Äldre än 5 år.

Inte kommit in en krona där tidigare.
 

Svante1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
27 Mars 2022
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
431
Poäng
557
Ok, så om jag får till att betala in kapitalskulden men jag inte kan betala hela skulden direkt, tror du att det kan gå att få till en avbetalningsplan på resterande kapitalskuld då eller kommer ränta att ticka på?
Det stämmer, du kan få en avbetalningsplan på resterande. Ingen ränta kommer ticka på då dem lägger upp detta som ”Ackord avbetalningsplan och då tickar ingen ränta.
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Det stämmer, du kan få en avbetalningsplan på resterande. Ingen ränta kommer ticka på då dem lägger upp detta som ”Ackord avbetalningsplan och då tickar ingen ränta.
Tack, låt säga att man bara kan betala halva kapitalskulden, är det fult möjligt att ändå få en avbetalning på ackord då?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp