• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Lumify - avbet.

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
344
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Detta hade jag missat. Men oj så roligt.

Åh vad jag njöd av att läsa det där :D

Grymt alla här som anmält :)

Var givetvis tvungen att maila konsumentverket för att ta del av föreläggandet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
344
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Jag begärde ut uppgifterna. Luma Finans har systematiskt fulat vid "kvar att leva på kalkyl" och kreditprövningen:

Här kan ni läsa en snutt ur PDF:en jag begärde.

Konsumentverket har funnit att bolaget brustit i sin kreditprövning. Eftersom
bristernagäller detstora flertalet av alla de krediter som beviljats under den
granskade periodenärbristerna att anse som systematiska. Bolagets brister i
kreditprövningsprocessen innebär enligt Konsumentverket att
återbetalningsförmågan inte beräknas utifrån uppgifterna om återbetalningstid och
återbetalningsbeloppi det kreditavtal som ingås med respektive konsumenten utan
har sin utgångspunkt i att alla konsumenter kommeratt förlänga krediten, med
ytterligare betydande kostnader som följd.
Konsumentverket kan av granskningen konstatera att bolaget har beviljat kreditertill
konsumenter som saknar återbetalningsförmåga för det sökta kreditbeloppet.
Konsumentverket bedömer därföratt bristerna i bolagets kreditprövningsprocess vid
tiden för granskningenvarit allvarliga. Av detta skäl ska Luma Finans AB tilldelas en
varning enligt 57 § konsumentkreditlagen. Överträdelsen är inte ringa och ska därför
förenas med en sanktionsavgift.
Luma hade, vid tiden för granskningen, föregående år (2020) en omsättning som
uppgicktill dryga 51 miljoner kronor. Det högsta belopp som en sanktionsavgift i
detta fall kan bestämmastill är således 5,1 miljoner kronor. De brister vilka
granskningenvisat i bolagets kreditprövning är systematiska och nog allvarliga föratt
föranleda en varning. Graden av allvarlighet är sådan att sanktionsavgiften bör sättas
i det högre spannet av den för avgiften anvisade summan.
Lumahar innan beslutet informerats om de brister Konsumentverket anseratt
bolagets beräkning av återbetalningsförmåga har. Bolaget har därefter genomfört
förändringar i kreditprövningsprocessen avseendevilket återbetalningsbelopp som
används i beräkningen av konsumentens återbetalningsförmåga. I bedömningen, av
sanktionsavgiften storlek, får det tillmätas viss betydelse att bolaget meddelat
Konsumentverketatt de brister i beräkningen av återbetalningsförmågan som
myndigheten uppmärksammat åtgärdats.
Konsumentverket finner att varningen ska förenas med en sanktionsavgift om
4 500 000kr.


Bojkotta!
Som vi tidigare konstaterat är detta ett bevis på att dom livnär/utnyttjar dom svagaste.

Avgiften bör ta onekligen hårt på företaget då deras resultat är riktigt dåliga.
 

Frågvisherre

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
31 Mars 2022
Meddelanden
43
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Något har hänt som fått fart på sakerna där inne iallafall. FÖr första gången någonsin stoppade dom uttag för mig den här månaden trots att jag alltid betalat in felfritt!
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
354
Mottagna reaktioner
103
Poäng
307
Ja..och på deras hemsida har det stått tekniskt underhåll två veckor nu. Går inte o ansöka ändå..hehe
 

Matte89

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
29 Juni 2022
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag hade loggat in den 25:e och betalat då helt enkelt.

För mig gick det att betala in minimumbeloppet upp till 15 dagar efter förfallodatum.
Ligger efter närmare 50 dagar nu och nu gäller att betala hela summan. Men valde invänta inkasso.
Hur lång tid tar det innan skulden hos lumify skickas till inkasso? Jag har ett förfallodatum 12:e Juli som jag inte kan betala.
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
225
Mottagna reaktioner
113
Poäng
297
Hur lång tid tar det innan skulden hos lumify skickas till inkasso? Jag har ett förfallodatum 12:e Juli som jag inte kan betala.
Jag spärrades från att logga in efter ca. 45-50 dagar och det stod att de skickat skulden till Gothia inkasso. Det var då telefonterrorn slutade med.
Men har fram till idag inte fått nåt från inkasso. Lär dyka upp när som helst. Är ca. 60-65 dagar sen.
 

kalle33

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
21 Juni 2022
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
10
Poäng
62
Missade min betalning dit, så nästa betalning las på direkt med samma förfallodatum? Måste jag alltså betala in dubbelt direkt eller kan man vänta ett tag innan man betalar in? står bara 3 dagar sen med betalning på 6k var 3k avbetalning innan i månaden
 

Kritan

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
7
Poäng
32
Missade min betalning dit, så nästa betalning las på direkt med samma förfallodatum? Måste jag alltså betala in dubbelt direkt eller kan man vänta ett tag innan man betalar in? står bara 3 dagar sen med betalning på 6k var 3k avbetalning innan i månaden
Det är bara att betala in beloppet som skulle varit betalt denna månad (3k). Så justeras fakturan automatiskt. Har blivit så många gånger för mig också när jag varit några dagar sen.
 

Happy2

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
30 Juni 2022
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
Jag spärrades från att logga in efter ca. 45-50 dagar och det stod att de skickat skulden till Gothia inkasso. Det var då telefonterrorn slutade med.
Men har fram till idag inte fått nåt från inkasso. Lär dyka upp när som helst. Är ca. 60-65 dagar sen.
Kunde du om du hade haft möjlighet betala ikapp dig vid nästkommande förfallodatumet innan hela skulden hade krävts?
 

tituten

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Augusti 2017
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Går det att återställa sin kredit hos Lumify? , åkte på en miss och fick Arvato inkasso av dom men det betalades omedelbart och allt där är borta och klart men jag kan fortfarande inte logga in på sidan heller.. Men går det bli " Ren och Fin" på något sätt hos Lumify?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp