• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min situation

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
För min del är det otroligt peppande att dokumentera alla skulder, totalt belopp, betalning per månad etc. Att se det svart på vitt motiverar att fortsätta kämpa, att se att skulderna minskar varje månad är bra för själ och psyke. Så klart att vissa dagar vill man bara ge upp men då får man ta en titt i "skuldpärmen" och se att det faktiskt går framåt.
Att ha allt kring skulderna i en pärm och ha koll är det bästa jag gjort. Har vandrat den långa vägen, ett tag orkade jag inte öppna breven vilket skapar enorm ångest. Har även haft en period när jag hade alla avier i en papperspåse, en annan period när jag faktiskt öppnade alla breven men låg räkningarna ligga kvar i kuverten och när lönen kom så valde jag ut de som gick att betala. Testat olika system. Älskar min skuldpärm (hatar dock skulderna!)
Hej Myra Jo det är bra att göra så och det har jag gjort men ibland känns det jobbigt ändå. Vill att allt ska bli bra bara och det känns motigt ibland. Men får hoppas att det känns bättre framöver. Vissa dagar känns det bättre och vissa dagar sämre.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Hej Denna vecka har varit upp och ner känns väl sådär. Jag trivs dock mycket bättre på mitt jobb nu och sen har jag betalat av ett av lånen helt och hållet och sen har jag sparat undan en slant. Nu har jag satt upp lite mål också och gjort en budget.
Eftersom jag tycker att man alltid ska ha delmål på vägen så har jag gjort såhär
Slutmål att i december 2022 ha betalat av alla smålån på ca totalt 200 000 kr genom ett samlingslån som jag hoppas kunna ta i januari då mina förfrågningar på UC nästan försvunnit utom 2. Så jag nästa år vid denna tid ska kunna känna mig mer fri.
Delmålet nu är att inte ha någon mer förfrågning på bisnode mer under 2021, har inte haft nån i september, försvinner väldigt många i oktober och sen hålla rent till nyår.
Sedan kommer min inkomst att bli rejält mycket högre under 2021, vilket kanske kan göra att bisnode och UC blir bättre under 2022.
Det har varit en tuff vecka och känts väldigt jobbigt och att vägen tillbaka känns lång, men den får inte kännas lång det måste gå. Första steget är att jag släckt ett lån på 8000 kr denna månad och börjat spara 2000 kr totalt har lagt upp det i min budget året ut.
Jag har känt mig misslyckad och ledsen denna vecka och att allt känts så hopplöst men det måste gå, jag måste överleva till januari och då ser läget bättre ut. Skäms för det jag gjort och att må så dåligt jag gjort önskar jag ingen. Men trivs toppen på mitt jobb igen och ska ta mig tillbaks och förhoppningsvis ska 2022 bli ett bättre år än detta år, där det hänt för mycket som påverkat mig negativt och som kanske varit en av anledningarna till att jag hamnat här.
Men jag vill bara skriva av mig och må bra igen. Trots allt som hänt detta år, men vill säga till alla, ha ett slutmål och ett delmål på vägen, och belöna er med godis eller någon god middag när ni nått delmålet. Det är så man måste göra tror jag för att över huvudtaget överleva. Sen har veckan varit jobbig rent privat. Tyvärr har jag inte några föräldrar som kan gå in och bidra med något lån från deras sida.
Så september lämnar jag med noll förfrågningar på bisnode nu i två månader och tio försvinner i oktober. Kanske nån förbättring, vem vet ?
Betalat av ett lån på 8000 kr, sparat 2000 kr varav 500 kr i pensionsparande t om.
Nästa år höjs min inkomst rejält med ca 60 000 kr och det kanske kan förbättra läget att ta ett samlingslån och förbättra min kreditvärdighet lite.
Ha en bra fredag. Jag kände att jag var tvungen att skriva av mig nu då veckan varit en berg och dalbana
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Hej En ny vecka till ända och känns som det hänt en del denna vecka. Jag har insett att man måste förlåta sig själv för allt som hänt för att kunna gå vidare och det har jag äntligen kunnat göra och för mig känns det mycket bättre. Sedan har jag äntligen lämnat bisnode 1 och gått upp till en 2 a alltid något har inte någon ny bisnode ff sen i augusti så målet att hålla rent till december lever fortfarande då jag kör med mina delmål och har klarat lite så idag blir det lite godis. Jag mår bättre på jobbet också och sen känns det så skönt att ha förlåtit sig själv och nu blickar jag framåt och i nuet har mitt stora mål med ett samlingslån i jan då väldigt många förfrågningar på UC försvunnit och målet att i slutet av dec 2022 ska det se mycket bättre ut än nu.
Nästa år höjs min inkomst rejält med ca 60 000 det bör väl påverka UC och bisnode lite i alla fall. Ingen ny förfrågan på bisnode eller UC sen augusti. och ett kliv upp på bisnode till en 2 a alltid något säg.
Ha en bra fredag
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Hej
Ännu en vecka och denna vecka har varit lite upp och ner men kommande vecka försvinner 6 st förfrågningar på Bisnode undrar om man får bättre kreditvärdighet då ? På UC händer inte nåt, en förfrågan försvinner i okt och sen ett par stycken i december, i nästa års deklaration höjs min inkomst rätt rejält vet inte om det påverkar UC nämnvärt men som sagt målet står kvar att ha ett bra UC i december 2022. Men denna vecka har varit lite upp och ner, men som sagt nu i veckan försvinner 6 ff på Bisnode alltid något, behöver bara skriva av mig lite i dag. Mår bättre på jobbet nu och det känns fortfarande bra. Har fortfarande delmål att hålla rent till december.
Ha en bra helg
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Hej
Varit en tuff månad då jag till och från mått lite dåligt och detta med att man hamnat här har gjort en ledsen och skamsen, men så har jag börjat tänka igen på att förlåta mig själv och gå vidare och försöka blicka framåt. Det är 6 st ff som försvunnit från Bisnode har hållit den helt ren sen i augusti och målet är att hålla den ren till december och pröva Fairlo som en chans att få bättre ränta och bort med några lån. Det vore bra och vill göra ett seriöst försök. Och håller fast vid min plan att försöka få ett samlingslån i januari. Men det är vissa dagar tufft och mår ibland skit. Men har en bra vän som stöttar mig rent mentalt. Har tyvärr inte någon släkting eller föräldrar som kan ställa upp men ska klara detta på något sätt, och vill tacka er här i forumet i alla fall och skönt att få skriva av sig lite. Trivs toppen på mitt jobb och äntligen har min älskade kör kommit igång efter pandemin och har hittat vänner där. Så det känns i alla fall bra,
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Hej
Varit en tuff månad då jag till och från mått lite dåligt och detta med att man hamnat här har gjort en ledsen och skamsen, men så har jag börjat tänka igen på att förlåta mig själv och gå vidare och försöka blicka framåt. Det är 6 st ff som försvunnit från Bisnode har hållit den helt ren sen i augusti och målet är att hålla den ren till december och pröva Fairlo som en chans att få bättre ränta och bort med några lån. Det vore bra och vill göra ett seriöst försök. Och håller fast vid min plan att försöka få ett samlingslån i januari. Men det är vissa dagar tufft och mår ibland skit. Men har en bra vän som stöttar mig rent mentalt. Har tyvärr inte någon släkting eller föräldrar som kan ställa upp men ska klara detta på något sätt, och vill tacka er här i forumet i alla fall och skönt att få skriva av sig lite. Trivs toppen på mitt jobb och äntligen har min älskade kör kommit igång efter pandemin och har hittat vänner där. Så det känns i alla fall bra,
Grymt! Tycker du kämpar pÅ väldigt bra. Fortsätt håll bisonde rent och får du ej höja endå
Så är det bara blicka fram mot januari. Tycker du gör ett grymt jobb som fixar allt själv utan familj vänner som hjälper. Fantastiskt! Bara slänga iväg ett pm om det känns tungt! Finns om det behövs pratas ❤️
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Grymt! Tycker du kämpar pÅ väldigt bra. Fortsätt håll bisonde rent och får du ej höja endå
Så är det bara blicka fram mot januari. Tycker du gör ett grymt jobb som fixar allt själv utan familj vänner som hjälper. Fantastiskt! Bara slänga iväg ett pm om det känns tungt! Finns om det behövs pratas ❤️
Tack så enormt mycket Dunder för din enormt fina input, blev enormt inspirerad av dig och din härliga kämparglöd. Tack, ja jag försöker ha ork och ta mig igenom detta själv. Men min dotter ska ha en stor eloge och mitt jobb det gamla jag gick tillbaks till och min underbara chef hon är så bra och sen förstås min fantastiska kör som ger mig all energi och kraft och att jag äntligen får sjunga. Jättefin kommentar och det känns skönt att veta att du finns där om man vill prata och ska säga att vissa dagar känns det enormt tungt och att jag inte orkar mer men så tänker jag, att jag måste orka och ta mig igenom detta. Tack för allt stöd och fina ord !!!
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Tack så enormt mycket Dunder för din enormt fina input, blev enormt inspirerad av dig och din härliga kämparglöd. Tack, ja jag försöker ha ork och ta mig igenom detta själv. Men min dotter ska ha en stor eloge och mitt jobb det gamla jag gick tillbaks till och min underbara chef hon är så bra och sen förstås min fantastiska kör som ger mig all energi och kraft och att jag äntligen får sjunga. Jättefin kommentar och det känns skönt att veta att du finns där om man vill prata och ska säga att vissa dagar känns det enormt tungt och att jag inte orkar mer men så tänker jag, att jag måste orka och ta mig igenom detta. Tack för allt stöd och fina ord !!
Utan dig själv hade inget varit möjligt. Men visst är det skönt när folk runt omkring förstår? Utöver familj och vänner att liksom chef osv förstår ? För man tror oftast man ska bli dömd. Men det blir man inte. Ja kämpa för din dotter. Samma här utan min son och bonusdotter och sambo, vet jag inte vart jag varitz
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Utan dig själv hade inget varit möjligt. Men visst är det skönt när folk runt omkring förstår? Utöver familj och vänner att liksom chef osv förstår ? För man tror oftast man ska bli dömd. Men det blir man inte. Ja kämpa för din dotter. Samma här utan min son och bonusdotter och sambo, vet jag inte vart jag varitz
Tusen tack för det fina orden. Vissa dagar är jobbiga och andra går bättre. Ja det är skönt när folk förstår. Tycker du kämpar enormt mycket du med och du är en stor inspiration för mig. Du har verkligen kommit långt och inspirerat många
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp