Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Ja måste kolla mitt betyg nu., sålde huset så har inga bostadslån längre, blir betyget bättre då tror ni? El sämre när jag inte har någon fastighet?

Ja måste kolla mitt betyg nu., sålde huset så har inga bostadslån längre, blir betyget bättre då tror ni? El sämre när jag inte har någon fastighet?

Jag skulle tippa att det beror på hur det ser ut i övrigt. Att ha 200k blanco o inga bolån är sämre ön 200k med bolån och fastighet..

Ur creditscore synvikel så är min uppfattning att det är bra att ha en kredit som är helt outnyttjad.
UC creditscore mäter risken för att få en betalningsanmärkning på ett år sikt. Kan man visa upp för deras algoritm att man har en outnyttjaf kredit som reserv, så minskar chansen att du kommer att få betalningsproblem.

Lite bakvänt .. men det är så jag har uppffattat och sett

Gissar att det finns ett till föreläggande om jag ringer om ett par dagar. ytterligare en blank förfrågan. 2 krediter tycks ha beviljats under augusti, score drygt 27%

Den bekantas kreditbetyg har nu rasat till lite mer än 70%.. blev några utslag för någon vecka sedan...

Hur snart ser man den förändringen på mitt kreditbetyg är i valet och kvalet om jag ska söka ett lite blancolån på 20.000kr för att betala fibern i min fastighet och vill ha så bra villkor och så låg ränta som möjligt med mina villkor. Att söka ett kreditkort när jag tar bort gamla är väl inte lösning då jag har förstått att det försämrar mitt kreditbetyg mer än ett blancolån gör.

Ett outnyttjat kreditkort är som Dunkey skrev tvärtom bra för kreditbetyget.

Jaha, hoppade upp från 12,5 till 16,4 vid nattens uppdatering. Kan det va att jag höjde mitt norwegian kort från 15000 till 20000 dock utan ny UC . Har ju betalat av mer än 5000 på övriga kort o krediter. Suck blir så trött ibland på betyget som känns helt ologiskt mellanåt.

Det kan ha att göra med utnyttjandegraden också, inte bara den högre summan. Är det 75% utnyttjat på 20000 är det bättre för betyget än 95% utnyttjat på 15 000 - och tvärtom.

...spekulerar jag om i alla fall. Något riktigt facit finns ju inte.

Men va fan gör hen så för?!?

om jag det visste.. nu minns jag inte om det var 3 eller 4 utslag som kom typ samma dag, och ytterligare ett par förelägganden är ute. inget skuldsaldo än, kanske kommer till på fredag.
Jag förstår ju att det här är resultatet av det intensiva kreditsökandet bekant höll på med under slutet av sommaren, det blev väl ett 30tal olika kreditförfrågningar inom loppet av 6 veckor..

Ot
om jag det visste.. nu minns jag inte om det var 3 eller 4 utslag som kom typ samma dag, och ytterligare ett par förelägganden är ute. inget skuldsaldo än, kanske kommer till på fredag.
Jag förstår ju att det här är resultatet av det intensiva kreditsökandet bekant höll på med under slutet av sommaren, det blev väl ett 30tal olika kreditförfrågningar inom loppet av 6 veckor..
Otroligt.. Han var väl nere i typ 1%?

Ot

Otroligt.. Han var väl nere i typ 1%?

Det är nog snarare jag som var nere i 1, eller lite mindre än så, 0.5 har jag för närvarande.
Han var nere i 5, nånting, kolla bakåt massa sidor finns det nog nåt, det låg en gammal anmärkning kvar som skulle försvinna till våren, det är nog svårt att bli mycket bättre än 5 antar jag med en anmärkning..
Ska bli intressant att se hur mycket stryk betyget får när det börjar komma in som skuldsaldo

Kollade Kivra och mitt kreditbetyg för oktober 2014 var 17,2% och 23 ff och nu 3,4% och 4 ff så jag har jobbat på bra om jag får säga det själv.:)
Idag är betyget nere på 2,0 har dessutom betalat bort mina 2 lån hos Svea Skuldfinansiering idag, så det lär väl ses på min UC efter den 20:e november om jag fattat saken rätt.

Jag har försökt läsa mig till vad som är det bästa för mig nu när jag kan betala mer än lägsta möjliga på mina krediter. Ska jag betala ner mina krediter och avsluta dem eller betala ner dem och låta dem stå som outnyttjade? Nu när jag lyckats få ner kreditbetyget så vill jag inte att det ska öka igen.

Jag har försökt läsa mig till vad som är det bästa för mig nu när jag kan betala mer än lägsta möjliga på mina krediter. Ska jag betala ner mina krediter och avsluta dem eller betala ner dem och låta dem stå som outnyttjade? Nu när jag lyckats få ner kreditbetyget så vill jag inte att det ska öka igen.

På lång sikt är det bättre att du avslutar de du inte använder.

Vad är då lång sikt, har läst i denna tråd om de som avslutat kreditkort och då ökar deras kreditbetyg. Min plan är att någon gång nästa år söka ett samlingslån för att bli av med mitt Supreme Card, Klarna och Collector Easyliving kommer de närmaste 6 månaderna betala ner så mycket jag kan och har några mindre krediter som jag innan dess kan avsluta. Kommer 6 månader räcka för att ha åtminstone bra i kreditbetyg. Mina bolån minskade idag med 840.000 (med ett arv så inget nytt lån) varav 400.000 syns på UC kommer det förbättra mitt betyg eller försämra?

Vad är då lång sikt, har läst i denna tråd om de som avslutat kreditkort och då ökar deras kreditbetyg. Min plan är att någon gång nästa år söka ett samlingslån för att bli av med mitt Supreme Card, Klarna och Collector Easyliving kommer de närmaste 6 månaderna betala ner så mycket jag kan och har några mindre krediter som jag innan dess kan avsluta. Kommer 6 månader räcka för att ha åtminstone bra i kreditbetyg. Mina bolån minskade idag med 840.000 (med ett arv så inget nytt lån) varav 400.000 syns på UC kommer det förbättra mitt betyg eller försämra?

Skulle gissa att det är försämrande på kasnke 1-2 månaders sikt, sen förbättrande

Finns det någon annan som har en uppfattning om detta betala av och avsluta krediter eller betala av/ner och låta dem stå som outnyttjade?

Hittade detta på Min UC där UC talar om hur man kan förbättra sitt kreditbetyg. kan kanske vara till hjäp för någon även om vissa saker är självklara :

Så här förbättrar du ditt kreditbetyg
Ditt kreditbetyg ingår ofta i beslutsunderlaget när du ska beviljas ett lån eller en kredit. Då kan det vara bra att veta att ditt betyg bygger på uppgifter i din kreditupplysning — och att du själv kan påverka uppgifterna.

pie_chart2.png

Minska antalet krediter - och beloppen.
Hur stora och hur många lån du har på banken och hos finansbolag påverkar ditt kreditbetyg. Det är bra om du avslutar krediter du inte använder. Har du många små lån kan det vara bättre att lägga ihop dem till ett lite större lån. Tänk på att inte söka krediter i onödan eftersom även antalet sökta krediter kan påverka ditt kreditbetyg.

Minska användandet av dina krediter.

Hur stor del av dina beviljade krediter som du utnyttjar påverkar ditt kreditbetyg. Försök att löpande betala ner t.ex. kreditkortsskulder.

Undvik anmärkningar, håll koll på befintliga.

Om du har betalningsanmärkningar och skulder hos Kronofogden påverkar det ditt kreditbetyg. Exakt hur betyget påverkas beror på antalet anmärkningar, beloppen och om anmärkningarna är nya eller gamla. Se till att inte få nya anmärkningar och håll koll på när gamla anmärkningar försvinner.

En stadig inkomst är en fördel.

Inkomsten är inte helt lätt att bestämma över. Men en stadig inkomst ökar självklart möjligheterna att betala tillbaka lån och krediter. Mitt Kreditbetyg tar hänsyn till storleken och utvecklingen av din inkomst.

Håll dig uppdaterad med Min Bevakning.

Även förändringar i ditt civilstånd eller av ditt fastighetsinnehav kan påverka kreditbetyget. Om du inte vill missa viktiga förändringar, och hur de påverkar, föreslår vi att du använder tjänsten Min Bevakning. Då får du sms eller e-post direkt när din kreditupplysning förändras.
Hitta lite bra info som du hittat själv :) om UC ca5tio

Jag är rätt övertygad om att ett lågt eller helt outnyttjat kreditkort på "lagom" kreditsumma är positivt för kreditbetyget i såväl korta som långa loppet - förutsatt att man inte har en massa andra krediter möjligtvis. Jag tror dock inte vi har något dokumenterat långsiktigt sådant fall här på forumet så något helt rättvisande facit finns nog inte än.

Det bör dock vara så att om man kraftsamlar för att optimera förutsättningarna för ett samlingslån bör man nöja sig med att betala bort skulden och inte avsluta kortet. När man väl fått samlingslånet kan man ju sen göra som man vill, på något sätt kan det ju kännas onödigt att ha en outnyttjad kredit som potentiellt kan vara startskottet rakt ner i låneträsket igen om tiderna försämras....

Senast ändrad:
Nytt kreditbetyg 1,9% , har funderat istället för att ta ett blancolån för att lösa bort mina krediter och att jag minskat mina bolån med ca 850.000 vilket medfört att mina nuvarande bolån ligger på under 50% av marknadsvärdet på fastigheten så tycker ni att det kan vara en bra ide att ta bolån på 200.000 (lägst belopp SBAB har) för att lösa allt? Har ju mina bottenlån på fastigheten hos SBAB redan och räntemässigt ligger ju bolåneräntorna lägre än något blancolån jag kan söka.
Vill ha lite feedback från er om det är en bra idé eller inte.

Det låter ju som de skulle funka..
UC ff?
Senaste synliga blancolån?

Blanco 82.000 kontokrediter 110.000 2 ff från 11/12

Nytt kreditbetyg 1,9% , har funderat istället för att ta ett blancolån för att lösa bort mina krediter och att jag minskat mina bolån med ca 850.000 vilket medfört att mina nuvarande bolån ligger på under 50% av marknadsvärdet på fastigheten så tycker ni att det kan vara en bra ide att ta bolån på 200.000 (lägst belopp SBAB har) för att lösa allt? Har ju mina bottenlån på fastigheten hos SBAB redan och räntemässigt ligger ju bolåneräntorna lägre än något blancolån jag kan söka.
Vill ha lite feedback från er om det är en bra idé eller inte.
Kort: bra ide

Jag har skaffat tillgång till mitt kreditbetyg nu och ser att det är 44,7. Visste att det skulle vara uselt men det var ändå lite värre än jag trodde. Den stora boven är givetvis mina betalningsanmärkningar, som är 13 till antalet. Som mest var det 49. De flesta av dessa är dock över två år gamla och i övrigt är mina förutsättningar inte så himla dumma: inget skuldsaldo, inga synliga skulder (bara privata), en enda förfrågan, 380.000 i inkomst. Är det helt enkelt anmärkningarna som drar ner betyget så jävulskt?

Har någon av er listat ut någon typ av gräns för att få lån? Måste man ner under 10 eller ännu lägre? Vissa bolag skriver "vi ser till din FRAMTIDA betalningsförmåga". Är det bara nonsens eller vad menar dom? Rimligtvis bör de ju mena att de inte fäster så stor vikt vid historiken och därmed betyget, men jag tvivlar...

Jag har skaffat tillgång till mitt kreditbetyg nu och ser att det är 44,7. Visste att det skulle vara uselt men det var ändå lite värre än jag trodde. Den stora boven är givetvis mina betalningsanmärkningar, som är 13 till antalet. Som mest var det 49. De flesta av dessa är dock över två år gamla och i övrigt är mina förutsättningar inte så himla dumma: inget skuldsaldo, inga synliga skulder (bara privata), en enda förfrågan, 380.000 i inkomst. Är det helt enkelt anmärkningarna som drar ner betyget så jävulskt?

Har någon av er listat ut någon typ av gräns för att få lån? Måste man ner under 10 eller ännu lägre? Vissa bolag skriver "vi ser till din FRAMTIDA betalningsförmåga". Är det bara nonsens eller vad menar dom? Rimligtvis bör de ju mena att de inte fäster så stor vikt vid historiken och därmed betyget, men jag tvivlar...

Det finns långivare som accepterar en eller ett par gamla betalningsanmärkningar, men 13 är nog lite väl många för att någon ska vara intresserad. Hur lång tid tills de är 2-3 st?

I april är det "bara" fyra kvar, tyvärr har jag sedan någon eftersläntare som försvinner först 2017 och en 2018. Tycker fortfarande att anmärkningarna påverkar mitt betyg lite väl mycket... :(

I april är det "bara" fyra kvar, tyvärr har jag sedan någon eftersläntare som försvinner först 2017 och en 2018. Tycker fortfarande att anmärkningarna påverkar mitt betyg lite väl mycket... :(

Det är lite det som är poängen med betalningsanmärkningarna. Gammalt tillbaka så såg det ännu sämre ut om man så hade en enda anmärkning, som i alla utom yttersta undantagsfall innebar blånej till allt vad krediter hette.
Anmärkningarna är ju ett sätt att varna presumtiva kreditgivare att personen har dålig betalningsförmåga och av någon anledning inte skött sina åtaganden vid tidigare tillfälle. Att 13 anmärkningar ligger kvar, även om dom inte är jättefärska, skulle jag säga en ganska skarp markering att det förmodligen inte är läge att låna ut pengar till personen. Betyget 44.7 innebär att statistiken visar att det nästan är 50% chans att om man lånar ut pengar, så kommer betalningsproblem uppstå inom ett år.
Nu kan det ju givetvis vara så att du skulle betala och allt funkar finfint, men statistiskt så är chansen markant att det inte kommer hålla.
Många kreditgivare börjar säga nej någonstans mellan 5 och 10% chans redan..

Den bekantas kreditbetyg har nu rasat till lite mer än 70%.. blev några utslag för någon vecka sedan...

Nu minns jag inte exakt vad det var, tror det var 71.nånting
Nu finns ett skuldsaldo på plats, ingen jätteskillnad, betyget gick till precis under 73%. Jag skulle gissat på att det skulle ha ramlat iväg uppåt 85-90 ..

Ja, jo, jag inser väl innerst det. Har väl bara blivit lite bitter... När anmärkningarna försvinner ur upplysningen, upphör de då dessutom omgående att bli en faktor för betyget?

Ja, jo, jag inser väl innerst det. Har väl bara blivit lite bitter... När anmärkningarna försvinner ur upplysningen, upphör de då dessutom omgående att bli en faktor för betyget?

Jepp. Direkt när den är borta så justerad betyget

Har man skuldsaldo verkar det inte ha någon betydelse att man får en blank förfrågan till...

Går det att ta bort avslutade krediter från sin UC de är avslutade i år men står med när jag kolla på Min UC? Är det så att ev. långivare ser dem också när de tar en UC kreditupplysning eller är det bara jag som ser dem?

Går det att ta bort avslutade krediter från sin UC de är avslutade i år men står med när jag kolla på Min UC? Är det så att ev. långivare ser dem också när de tar en UC kreditupplysning eller är det bara jag som ser dem?
De försvinner ett år efter att du avslutat dom. Allt du ser ser de som gör upplysningen på dig.

De försvinner ett år efter att du avslutat dom. Allt du ser ser de som gör upplysningen på dig.
10-11 månader tror jag det försvinner på så inte fullt ett år.

Frågan är om det påverkar betyget att ha massa avslutat

10-11 månader tror jag det försvinner på så inte fullt ett år.

Frågan är om det påverkar betyget att ha massa avslutat
Ja det är det jag undrar också kommer att ha 4 avslutade nu när mina bolån hos Svea Skuldfinansiering, mitt Hemtexkort och en liten kredit hos Resursbank är avslutade. De avslutade Hemtex kortet och Resursbank krediten har hittills inte höjt kreditbetyget få se efter den 20/11 om lånen hos Svea gör det.

Enligt Svea är det ett År efter man avslutat. Klart negativt men inte i jämförelse i att ha en aktiv kredit / lån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp