• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

ONEA, "för att slutlösa lånet"

A

achtung2

Gäst
Poäng: 0
Din syn är ganska cynisk och hård. Mitt kredibetyg har inget att göra med att jag inte betalat räkningar i tid. Och kan därför inte få samlingslån/bättre lån för att ordna upp min ekonomi.
Cynisk, nej knappast, hård? Snarare realistisk. Verkligheten kan vara hård ibland.

Att ha för många snabblån på sig drar också ned ens kreditbetyg och kan betraktas som oansvarigt av bankerna.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Cynisk, nej knappast, hård? Snarare realistisk. Verkligheten kan vara hård ibland.

Att ha för många snabblån på sig drar också ned ens kreditbetyg och kan betraktas som oansvarigt av bankerna.
Din åsikt som skapar ett kallt samhälle utan nyanser och förståelse för vad som försatt människor i vissa situationer som du inte har en aning om. Man bör inte döma människor när man inte vet varför de hamnat där de hamnat. Det stavas medmänsklighet.
Snabblånen påverkar inte uc om företaget inte tar uc. I mitt fall finns inte ett enda snabblån på mitt uc.
 

achtung

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
6 September 2016
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Din åsikt som skapar ett kallt samhälle utan nyanser och förståelse för vad som försatt människor i vissa situationer som du inte har en aning om. Man bör inte döma människor när man inte vet varför de hamnat där de hamnat. Det stavas medmänsklighet.
Snabblånen påverkar inte uc om företaget inte tar uc. I mitt fall finns inte ett enda snabblån på mitt uc.
Det är fullständigt omöjligt för mig att överhuvudtaget sätta mig in i varje enskild persons fall på ett forum där folk förmodligen inte redovisar för hela sin ekonomiska bakgrund utan endast väl utvalda delar. Det jag skriver är mina åsikter rent generellt kring varför varför vissa fastnar i ett rejält skuldträsk, och det finns ingen anledning att ta åt sig om man vet att så inte är fallet för en själv.

Om du inte har snabblån alt. blancolån till skyhög ränta, varför behöver du då ett samlingslån?
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Jag har inte påstått att jag inte har det, bara att det inte finns på mitt uc.
Att generalisera är också cyniskt och kallt, jag förstår att folk inte blottar sig här fullt ut när det finns personer som dömer en. Det kan finnas andra aspekter och skäl till ekonomisk trassel än bara ekonomiskt.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
För min del ligger grunden i att jag i så många år förtvivlat har velat göra rätt för mej och betala mina skulder. Har aldrig lånat till "konsumtion" utan endast för att överleva, har under 25 års tid levt under existensminimum, bara för att jag varit rädd för att hamna hos KFM. Min resa i skuldträsket började för 25 år sedan med en skilsmässa, då jag blev stående med ett hus som fick säljas en stor förlust, jag var ung, naiv och lättlurad. På den tiden var ränteläget inte på dagens nivå, fick betala 17% ränta på förlusten och jag tjänade inte speciellt bra, löste det så jag hade näsan precis över vattenytan, med att ta alla extrajobb som fanns, men det räckte tyvärr inte, började låna för att ha mat på bordet, för hos KFM ville jag inte hamna och sedan var rullningen igång. Med det som jag vet idag, så skulle jag släppt allt till KFM redan då, hade varit skuldfri för länge sedan. Under resans gång så har jag gjort karriär, genom att rent ut sagt jobba skiten ur mej, har inte skaffat barn eller familj eftersom jag inte haft råd, så numera tjänar jag nästan 1 Mkr om året. Trots min höga inkomst så hade jag sämre scoring på UC än andra med lika mycket blancolån, underskott av kapital och ff, varför kan man undra, jo jag jämförs med andra som tjänar lika mycket, d v s mindre än 1% av befolkningen, och då är jag sämst i den klassen. Man tar alltså inte hänsyn vid normal kreditgivning till mitt betalutrymme för ett lån, som överstiger vad en normalavlönad tjänar per månad. Hur som helst så trodde jag att var i hamn när jag fick lån hos Bank Norweigan för två år sedan, dock till hög ränta 15%, hela lånet gick till att lösa andra krediter med sämre ränta men det räckte inte till allt, men jag förhandlade fram avbetalningsplaner hos de olika inkassobolagen som jag med nöd och näppe skulle klara av, tyvärr får man ibland bara avbetalning under 3 månader, men i en del fall fick jag upp till två år. Så hände det som inte får hända jag blev sjuk förra hösten och hamnade på sjukhus en vecka, fick vara sjukskriven till och från fram till jul, några dagar här och där, som den höginkomsttagare jag är så förlorade jag mängder av pengar, eftersom den försäkring som min arbetsgivare betalar för detta inte betalas ut förrän vid sjukdom mer än 90 dagar. Allt sprack givetvis, bara några månader innan jag skulle ha betalat av det värsta och varit i hamn, och jag insåg att jag måste släppa allt till KFM och prata med min arbetsgivare om att jag kommer att få löneutmätning. Nu tror man ju att alla skulder blir avbetalda när man har löneutmätning; nej så är inte fallet, jag har bl a ett Onealån, där de vägrar att lämna in de för verkställighet hos KFM, de tjänar så mycket pengar på att räntan tickar och skulden bara växer, så borde det inte få vara, det är gränsen till kriminellt. Jag har bett dem så många gånger att verkställa utmätning, men det struntar de i, det är några långivare till som gör likadant. Skuldberget bara växer och det med en rasande hastighet! Nu kommer jag att begära skuldsanering, då måste alla skulder in, när de nya reglerna träder i kraft 1/11, det finns inget annat sätt tyvärr. Hade jag däremot fått ett vanligt banklån med normal ränta så hade jag varit skuldfri för länge sedan! Jag tycker faktiskt att det är bristerna i UC's scoring som gjort att jag behövt låna till orimlig ränta och i slutändan hamnat hos KFM. Jag har försökt allt, personligt besök hos banker mm, men inget hjälper, UC roles! Men lyckligtvis kommer jag att vara skuldfri innan pensionen och min pension kommer att bli sagolikt hög, eftersom jag har väldigt bra tjänstepension, ska jag då peka finger åt alla fattigpensionärer? Nej, jag, till skillnad från achtung håller mej för god för att döma andra! Jag tycker att pensionssystemet är helt felaktigt utformat, precis som lånemarknaden i Sverige, och att folk i allmänhet verkligen inte kan skylla sej själva. Jag har även förståelse för och empati för alla former av missbruk; låne, shopping mm som driver på att man skaffar sej skulder. I dag vet man, genom forskning, att det kan vara genetiskt betingat för vissa att hamna i olika former av missbruk.
Lånemarknaden i Sverige måste regleras hårdare, det är alldeles för svårt att få vanliga lån och alldeles för lätt att få lån med ockerränta.

Sensmoral i min historia; man ska inte vilja göra rätt för sej till varje pris utan släppa allt till KFM innan det skenar iväg. Plussidan är allt jag genom denna resa lärt mej som människa. Jag har i egenskap av chef större förståelse för mina medarbetares olika problem, dömer ingen på förhand. Detta har gjort att jag dessutom blivit en fena på att rekrytera nya medarbetare som ingen annan vågar, eftersom de tänker för traditionellt, och de har visat sej bli de duktigaste :) Min personliga erfarenhet har m a o varit en del av min karriär, jag hade aldrig kommit så långt utan denna erfarenhet.
 

achtung

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
6 September 2016
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag har inte påstått att jag inte har det, bara att det inte finns på mitt uc.
Att generalisera är också cyniskt och kallt, jag förstår att folk inte blottar sig här fullt ut när det finns personer som dömer en. Det kan finnas andra aspekter och skäl till ekonomisk trassel än bara ekonomiskt.
Väldigt märkligt att man inte skulle kunna diskutera i generella termer och endast i enskilda sakfrågor. Jag utgår ifrån att du aldrig själv gör det genom att ex. säga att kvinnor tjänar mindre än män eller att kvinnor kan göra flera saker samtidigt?

Och när jag menar att redovisa sin ekonomiska historia menar jag inte ens livshistoria utan exempelvis hur mycket lån man har eller om man har betalningsanmärkning. Som du kanske sett är forumet fullt av frågor av typen, "Varför får jag inte lån hos XXX" eller att en viss bank är idioter för att man inte får lån där. Konstruktiv kritik är omöjlig att ge till den typen av frågor/kommentarer och man kan förmodligen utgå ifrån att frågeställaren har något att dölja. Men om du är nöjd med ett forum innehållandes endast ryggdunkningar och hejarop till de som agerar på ovanstående sätt så varsågod.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Men om du är nöjd med ett forum innehållandes endast ryggdunkningar och hejarop till de som agerar på ovanstående sätt så varsågod.
Om du har varit på detta forum ett tag som många andra så består forumet inte bara av sådant. Däremot är nog många i forumet för att få tips och råd. Moraliserandet vet vi redan och att man behandlas som en andra klassens medborgare när på grund av ett knäppt system inte kan få vanligt banklån utan är i händerna på dessa bolag. Och läs på lite om UC och kreditbetyg. Den har inget med betalningshistorik att göra såvida man inte fått betalningsanmärkning. Den bygger på ologiska och icke transparenta algoritmer. Vet exempelvis många som har bättre kreditbetyg än mig trots lägre inkomster och mer lån. Logiskt, nej.
Vid redovisning av den ekonomiska historian riskerar man att bli dömd och dumförklarad. Många gånger finns det skäl andra än missbruk som gjort att folk hamnat där de hamnat och för att kunna förstå hela personens situation och kunna ge konstruktiv kritik så måste man ha hela bilden klart för sig.
 

Sixten

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
17 Maj 2015
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Det verkar konstigt, men det är väl summan av fakturorna som är kvar enligt planen? Om man vill lösa lånet i förtid ska man ju dock slippa betala ränta framtida månader och då borde det bli billigare väl?
 
C

Claes

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Jag kan säga att onea lånade ut pengar till mig trots att jag hade två aktiva betalningsförelägganden hos KFM. Jag betalade enligt planen de första månaderna sen gick det åt skogen. Blev terroriserad på telefonen från ett skyddat nummer flera gånger om dagen (vilket jag senare förstod var onea)... Tillslut tog jag ändå tag i problemet, betalade av 9000 kronor på ett bräde (vilket var ren amortering) och fick sedan en räntefri (!) avbetalning på resterande skuld...

Är inte detta jättekonstigt?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp