• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Söker råd/tips hur vi ska ta tag i skuldberget

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Stort tack för ett riktigt bra inlägg!

En fråga gällande ökning på bolån...
Vi har ca 852.000 som total årsinkomst, vilket skulle ge ett lån på 3 834 000 enligt x4.5 regeln.
Dvs har vi en del köpläge där eller?

Därför tror jag att varför jag fick avslag tidigare är för jag hade då flera UC.
Bör jag därför vänta tills jag har 0 alt max 2 inom en 1 års period och sen göra en ny ansökan?
Är det bäst att göra min ansökan i min befintliga bank, eller ska jag göra en ansökan hos en ny bank om att få ta över vårt bolån + samtidigt höja?
Vilket är bäst gällande det?
Vet inte vilken bank ni har.

Men för att få bästa möjliga ränta när det gäller huslån så är 0 eller 1 UC FF att föredra. Det handlar inte bara om att bli beviljad då det är så stora kostnader, utan också få en bra ränta.
Om ni inte har Nordea idag så se över alternativet att boka möte med dom. Dom brukar kunna ge ett bra blancolån på sidan om bostadslånet om man blir helhetskund.

Med helhetskund så menas att flytta över rubbet. Pensioner, aktier, barn-spar, lönekonto, kreditkort, debitkort, försäkring. Ja vad man nu har för något.
Finns en del på detta forum som valt att bli helhetskund hos Nordea av flera anledningar vad gäller hus och blancolån.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Wren1

Aktiv medlem
Poäng: 11
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
2
Poäng
11
Hej igen,

Vi försöker betala av så mycket vi kan, men då vi ej får mycket pengar över efter alla räkningar är det svårt!
Efter läst alla råd jag fått så verkar det vara svårt att få en ökning av bolånet för att bli av med alla mindre lån ( 130.000) totalt av totala skulden (se sida 1) med ett UC score på 4.4.
Har därför tänk att vi ska söka ett samlingslån för 130k och på så sätt få ner kostnaden och vi kan då spara mer och amortera bort fortare än beräknat.

Vill dock fråga er hur vi ska göra...

I dagsläget har vi båda ett UC score på 4.4 och 4.1.
Jag har 5st synliga förfrågningar där den sista var i februari 2023.

Tror ni vi kan få ett samlingslån på dessa permisser redan nu, eller bör vi vänta tills alla förfrågningar är borta?

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Meddelanden
320
Mottagna reaktioner
105
Poäng
307
Tror ni vi kan få ett samlingslån på dessa permisser redan nu, eller bör vi vänta tills alla förfrågningar är borta?

Om ni har bra Bisnode (Dun & Bradstreet) Kolla om ni kan få Julalånet (Wästgöta) för att baka ihop era krediter på 130k.
Ni håller därefter koll på era UCn och söker bolån igen när detta har förbättrats.

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
11 295
Mottagna reaktioner
7 552
Poäng
5 137
Jag tror inte på att höja bolånet, det blir svårt att få igenom det då ni inte har så stort utrymme (marknaden är inte stabil och räntorna skenar iväg)

Mitt förslag är att ni
1. Kör snöbollsmetoden på den minsta av dina krediter OCH den minsta av fruns krediter, ta de som syns på UC så förbättrar ni er score inför en ev samlingslån längre fram.

2. Undvik till varje pris att ta nya lån krediter eller köpa saker på kredit. Det är svårare att fylla igen ett hål som växer.

3. Lev snålt, kapa alla onödiga kostnader, handla efter matbutikernas erbjudande och planera middagar därefter.

4. Vänta ut alla era förfrågningar och ev sök ett samlingslån via exempelvis Lendo.

Wren1

Aktiv medlem
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
2
Poäng
11
Om ni har bra Bisnode (Dun & Bradstreet) Kolla om ni kan få Julalånet (Wästgöta) för att baka ihop era krediter på 130k.
Ni håller därefter koll på era UCn och söker bolån igen när detta har förbättrats.
Var ser jag detta med Bisnode?
Min UC visar 1 Bisnode, är det inom ramen tro?

Wren1

Aktiv medlem
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
2
Poäng
11
Jag tror inte på att höja bolånet, det blir svårt att få igenom det då ni inte har så stort utrymme (marknaden är inte stabil och räntorna skenar iväg)

Mitt förslag är att ni
1. Kör snöbollsmetoden på den minsta av dina krediter OCH den minsta av fruns krediter, ta de som syns på UC så förbättrar ni er score inför en ev samlingslån längre fram.

2. Undvik till varje pris att ta nya lån krediter eller köpa saker på kredit. Det är svårare att fylla igen ett hål som växer.

3. Lev snålt, kapa alla onödiga kostnader, handla efter matbutikernas erbjudande och planera middagar därefter.

4. Vänta ut alla era förfrågningar och ev sök ett samlingslån via exempelvis Lendo.
1. Det har vi försökt, men blir svårt att få bort något då vi hela tiden blir tvungna att betala minimum för att få allt att gå runt.
2. Men om vi gör det för att ta ett samlinglån?
3. Detta gör vi redan.
4. Ok, så det är bäst att vänta ut tills samtliga förfrågningar försvunnit innan vi söker om samlingslån?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
11 295
Mottagna reaktioner
7 552
Poäng
5 137
1. Det har vi försökt, men blir svårt att få bort något då vi hela tiden blir tvungna att betala minimum för att få allt att gå runt.
2. Men om vi gör det för att ta ett samlinglån?
3. Detta gör vi redan.
4. Ok, så det är bäst att vänta ut tills samtliga förfrågningar försvunnit innan vi söker om samlingslån?
1. Även om ni bara kan lägga 200 kr mer på ett lån som ni vill få bort först så ger det resultat i längden. Sen kan ni utnyttja betalningsfria månader på andra lån och pytsa in motsvarande belopp i snöbollen. Ni kan även höra er för om ni kan förlänga betaltiden på era lån, det brukar ge lägre månadskostnad.
2. Då är det okej!
3. Toppen
4. Eller tills huvudlåntagaren har 2 uc eller färre. Då ökar chanserna. De uc man har ska inte vara färska. Helst äldre än 6-8 månader.

Wren1

Aktiv medlem
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
2
Poäng
11
1. Även om ni bara kan lägga 200 kr mer på ett lån som ni vill få bort först så ger det resultat i längden. Sen kan ni utnyttja betalningsfria månader på andra lån och pytsa in motsvarande belopp i snöbollen. Ni kan även höra er för om ni kan förlänga betaltiden på era lån, det brukar ge lägre månadskostnad.
2. Då är det okej!
3. Toppen
4. Eller tills huvudlåntagaren har 2 uc eller färre. Då ökar chanserna. De uc man har ska inte vara färska. Helst äldre än 6-8 månader.
Ok. Min senaste förfrågan är från 2023-03-06. Så om jag försöker betala av så mycket det går fram till februari 2024, sen söker om ett samlingslån. Tror du det är bäst väg att gå?

Min fru har dock endast 1 UC nu, om hon är huvudsökande, tror ni vi skulle kunna få igenom en ansökan redan nu isf?

Senast ändrad:

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Meddelanden
320
Mottagna reaktioner
105
Poäng
307
Var ser jag detta med Bisnode?
Min UC visar 1 Bisnode, är det inom ramen tro?

Bisnode (Dun & Bradstreet) är ett annat upplysningsföretag som aktörer använder sig av. Flera mobiltelefonioperatörer använder sig av Bisnode, så ni kanske har gjort någon förfrågan senaste tiden?
Det går att se förfrågningar på följande: https://www.minupplysning.se/
Dock kan ni inte se kreditrating. Detta kan ni förvisso se i er senaste upplysning som gjorts. Kolla i Kivra då det brukar ligga där.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp