• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Det var dött med svar för dig så jag ska försöka.

Din sambo får en betalningsplan med alla skulder som är inkomna finns samlade. Ni kollar igenom så det stämmer med borgenär, summa, datum etc.

Efter det godkänner sambon betalningsplanen och efter det ska alla borgenärena få säga sitt om betalplanen. Det kan ta en lång stund och motsätter sig någon borgenär betalplanen av olika anledningar så behöver dom reda ut det. I värsta fall kan dom inkomma med information som gör att saneringen avslås.

Jag har säkert missat en massa och använt fel ord etc men typ så fungerar det
Tack för svar! Jag trodde att detta gjordes under tiden för invändande, dvs de veckor de har på sig efter att beslut om inledande publiceras i poit... har de inte en begränsad tid på sig för detta? Annars kan det ju dras ut på i evighet...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Tack för svar! Jag trodde att detta gjordes under tiden för invändande, dvs de veckor de har på sig efter att beslut om inledande publiceras i poit... har de inte en begränsad tid på sig för detta? Annars kan det ju dras ut på i evighet...
Det trodde jag med men fick höra att i början av inledande så ska borgenärena inkomma med eventuella skulder man har hos dom, sen utreder KF vidare och skickar ut betalplan med en massa mer info till borgenärena om dom fortfarande anser att en sanering är skälig.
Det är då dom överklagar/invänder vad det nu heter. Kan säkert göra det tidigare men min handläggare fick det att låta som det enbart görs efter betalplanen är utskickad
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Tack för svar! Jag trodde att detta gjordes under tiden för invändande, dvs de veckor de har på sig efter att beslut om inledande publiceras i poit... har de inte en begränsad tid på sig för detta? Annars kan det ju dras ut på i evighet...


När staten går in och med tvång tar bort rätten till betalning på stora belopp är det väl ändå ganska rimligt att det går lugnt och metodiskt till..
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Tänkte fråga hur funkar det med skuldsanering, i teorin är det möjligt att ens partner eller vän löser ut resterande månader ? alltså att man betalar klumpsumma in för de månader man har kvar ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Tänkte fråga hur funkar det med skuldsanering, i teorin är det möjligt att ens partner eller vän löser ut resterande månader ? alltså att man betalar klumpsumma in för de månader man har kvar ?

Det ska betalas månadsvis. En del av skuldsaneringen är en rehabiliteringstanke, att man ska lära sig betala saker. I tid
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Tänkte fråga hur funkar det med skuldsanering, i teorin är det möjligt att ens partner eller vän löser ut resterande månader ? alltså att man betalar klumpsumma in för de månader man har kvar ?
Detta är inte möjligt.
 

glappolle

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
21 Februari 2015
Meddelanden
277
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Hua...2020 fortsätter leverera.

För ca 2 veckor sedan kom sambon med nyheten att vi ska ha ett till barn. Inga andra alternativ finns på bordet pga diverse anledningar.

Nu, kl. 01 på natten slog det mig. Vad händer med mitt inledande, är det "bättre" för mig att kontakta handläggaren redan nu eller ska jag vänta tills det har gått lite längre tid och förhoppningsvis har blivit beviljad sanering?
Kan det ha inverkan på betalningstiden, fick 4 år pga tre barn kan det förkortas ytterligare om vi får ett fjärde barn?
Kan betaltiden förkortas efter en sanering är beviljad?
Hur ska jag rapportera in våra inkomster då vi inte vet när hon måste gå hem / får i föräldrapenning?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp