• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Vill inte vara dryg men är det en fråga? Du svarade nämligen på din egen fråga i så fall.

Haha, det är lugnt :) Banken måste rycka på ögonbrynen när dom gör en UC på mig och ser att det är alldeles fläckfritt. Inte en anmärkning och inte en enda förfrågan på ett år och årsinkomst närmare 500.000 kr de senaste tre åren.

Jag har en annan fråga till er. Om jag har glömt att ange en skuld i min ansökan och en fordringsägare anmäler skulden nu när mitt namn syns i Post- och Inrikes Tidningarna - vad händer med den skulden? Det jag förstår är att vid skuldsanering när ett beslut är taget att jag får skuldsanering och en skuld kommer in då behandlas den som vilken skuld som helst. I den inledande fasen som är nu och det uppdagas en skuld som inte står i min ansökan - vad händer med den?

Pratade med min moster som hade skuldsanering och hon glömde att ange en skuld i sin ansökan men som en fordringsägare lämnade in under den inledande fasen och den kom med i skuldsaneringen senare.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Snabb fråga, ska skuldsaneringsbeloppet betalas senast den sista i varje månad eller typ 25 ? Får tydligen lön den 30 denna månad

I mitt brev står det

Du ska göra din första betalning senast sista vardagen i april 2021. Sedan ska du betala den sista vardagen i varje månad. I juni och december ska du däremot inte betala något - de är betalningsfria månader.


Om du sökt skuldsanering är det väl bättre att sluta betala på allt utom fasta kostnader? Man ska ju inte gynna nån borgenär mer än nån annan. Bättre lägga undan och få en buffert skulle jag säga.

Jag har plockat bort alla mina betalningar till inkassobolagen för denna månaden.
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Om du sökt skuldsanering är det väl bättre att sluta betala på allt utom fasta kostnader? Man ska ju inte gynna nån borgenär mer än nån annan. Bättre lägga undan och få en buffert skulle jag säga.
Tänkte så men om man inte får det beviljat så kanske det vara bra o löst dom mindre skulderna eller nåt så länge
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Ni som sökt senaste tiden, hur lång tid har det tagit från ni sökt till ni fått svar?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Alltså sorry, men jag bara ”måste” flika in till alla Er med många utstående frågor gällande processen och olika scenarion för beviljad skuldsanering; om Ni hade bemödat Er med att skumma/läsa igenom hela denna tråden, så hade Ni fått all information och mer därtill... just sayin’... :)
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 329
Mottagna reaktioner
354
Poäng
517
Tänkte så men om man inte får det beviljat så kanske det vara bra o löst dom mindre skulderna eller nåt så länge

Då har du ju bufferten att ta av och betala dom lägsta. Kan ju sticka i ögonen på andra borgenärer om du betalar vissa då du sökt skuldsanering. Kan du inte betala och det hamnar hos kfm blir det troligen utmätning om det blir avslag på skuldsanering och då är det ju också bra att ha kunnat bygga en buffert i madrassen. Du kan ju då lika gärna beta av dom mindre skulderna innan löneutmätningen drar igång. Jag anser inte att det finns nån anledning att betala nån skuld om man ändå anser sig behöva skuldsanering, då är det ju bättre allt ingår och man har en buffert. Blir det avslag av nån anledning så kan man ju söka igen.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Haha, det är lugnt :) Banken måste rycka på ögonbrynen när dom gör en UC på mig och ser att det är alldeles fläckfritt. Inte en anmärkning och inte en enda förfrågan på ett år och årsinkomst närmare 500.000 kr de senaste tre åren.
.
Precis så min UC kommer att se ut om 15 dagar!
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
446
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Är det dumt att förhandla sig till högre lön om man har lämnat in en ansökan för skuldsanering?
Tänker att chanserna minskar då att bli beviljad med högre lön
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 192
Mottagna reaktioner
906
Poäng
817
Är det dumt att förhandla sig till högre lön om man har lämnat in en ansökan för skuldsanering?
Tänker att chanserna minskar då att bli beviljad med högre lön
Bättre att utgå från att man inte få sanering så man får in mer i månaden självklart
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp