• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Fråga till Er med pågående skuldsanering:
Efter inledande, men innan betalplan skickades ut, fick Ni redovisa exakt skulds uppkomst & till vad skulden användes till?!
Vilken typ av bevis underlag krävdes för att redovisa ovanstående?!
Men denna gång har jag inte redovisat något men finns säkert kvar från famla ansökan
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Men denna gång har jag inte redovisat något men finns säkert kvar från famla ansökan

Asså just här är ja allt litta osäker med tanke på GDPR lagstiftningen... Undrar just om KF får lov att spara denna typ av känslig personinformation efter ett avslag? Kanske får dom det under en pågående skuldsanering om det skulle uppkomma frågor under tiden...men vid avslag, så är jag ytterst osäker på om infon får sparas... Någon som säkert vet?!
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Tack fina du, för att Du delar med Dig av Din erfarenhet... :) Det känns precis som Du säger att det är oerhört olika hur handläggarna väljer att hantera de olika ansökningarna... :)

Det lilla jag kan dela med mig av delar jag gärna, även om det stundvis kan framstå som lite förvirrat från min sida :D
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 204
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Asså just här är ja allt litta osäker med tanke på GDPR lagstiftningen... Undrar just om KF får lov att spara denna typ av känslig personinformation efter ett avslag? Kanske får dom det under en pågående skuldsanering om det skulle uppkomma frågor under tiden...men vid avslag, så är jag ytterst osäker på om infon får sparas... Någon som säkert vet?!

Det sparas och jag antar att det är något förvaltningsjuristerna funderst över att man får göra
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Kan förstå det, men du ska se att det går vägen. Det är säkert bara att de vill få helheten om det blivit dubbelrapportering så att det inte blir onödigt trassel med vem som äger skulden <3
Tack.
Det är brevet som är jobbigt. Trodde att utredningen var klar.
 

Adde87

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Juni 2018
Meddelanden
421
Mottagna reaktioner
348
Poäng
477
Jag var så himla nervös när jag skulle ha hem KFM på besök, trodde de skulle länsa hemmet. Men de var så snälla så, och tog ingenting, kollade knappt. Anledningen till att de kom på besök var dock just att de tyckte jag hade hög inkomst och då borde jag ha prylar som går att utmäta. Det hade jag ju inte, för hela min höga inkomst gick ju till skulder och det fattade de ganska snabbt :) De såg TV:n i vardagsrummet, en platt-tv, och konstaterade själva att den var värd 2000 spänn och då struntade de i den för min skuld var ju på 700 000 så det spelade ju inte så stor roll :-D Sen ville de kolla alla rum för att se om vi hade tavlor, sa de rakt ut. Då hade tex vi en dator i ett rum och en dator i ett annat rum, inga flashiga grejer, helt vanliga studentdatorer. De frågade inget om de och vi pratade inte om det. Både jag och maken studerade då vid sidan om jobben, plus att vi hade barn i skolåldern så jag antar att de tycker att man får behålla sånt, det är väl norm och standard nu för tiden att man har dator. Men iofs hade vi haft värsta gaming-setupen för 50 000 så hade de säkert tagit den. Det ska ju vara rimliga mängder grejer man har :-D


Vaken med tuppen :).
Precis så var det för mig med när dom kom hem till mig ca år 2007. De kollade att man inte hade flashiga prylar dyra mattor tavlor,konst osv. Jag bjöd på kaffe och bullar, jag hade en sak av värde då en platt-tv för inköpspris på ca: 25k om jag minns rätt. Jag sa att den rör ni inte den äger inte jag, dom köpte det, men kunde såklart utmäta den om dom hade velat det. Kfms bemötande irl och per mail/telefonledes har alltid vart klockrent,professionella och trevliga.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Tack.
Det är brevet som är jobbigt. Trodde att utredningen var klar.

Utredningen kan väll aldrig vara klar förrän dom ser alla skulderna framför sig, såsom dom är redovisade från just borgenärerna där även datum då skuld uppstod finns redovisat... :(
Du har ju tidigare berättat att handläggaren var avigt inställd till hur Du bl.a hade lånat pengar för att återbetala någon privat skuld och nu vill väll hen verkligen ”se” att lån verkligen togs för att betala just andra skulder... :(
Du kan ju via Ditt kontoutdrag se ett par år tillbaks i tiden & därigenom försöka visa på hur lån togs för att reglera andra skulder. Tror @Mats108 var tvungen att inkomma med den typen av underlag vid sin första ansökan....

Beklagar att de verkar dra ut så på tiden för Dig. Verkar inte vara de vanligaste scenariot, men detta är ja säker på att Du fixar... :) Hang in there...
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp