• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

jordnöten

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
226
Poäng
397
Nja, det där sista är väll en sanning med modifikation, för lever man som man och hustru, så tar väll KF för givet att sakerna äger man tillsammans och då tror jag att dessa går att utmäta.
Dock finns det ju inget att utmäta för han har skuldsanering och då är verkställigheten inte involverad i ärendet längre.
Inkassobolagen kommer självklart bevaka oss nu under skuldsanerings perioden, men som sagt, dom har inget för att invända mot vad ens respektive gör med sina pengar.

Jag funderade på parallellen med bilen, om man kör någon annans bil så kan KF utmätas den. Det gäller inte för hus/stuga om man vistas i den? Eller dom reglerna kanske bara gäller när man har utmätning och inte vid skuldsanering?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Jag funderade på parallellen med bilen, om man kör någon annans bil så kan KF utmätas den. Det gäller inte för hus/stuga om man vistas i den? Eller dom reglerna kanske bara gäller när man har utmätning och inte vid skuldsanering?

Jag är inte riktigt med i Ditt tänk/resonemang? :) Jag har dock förstått att det är skillnad gällande sätt att hantera fordon respektive fast egendom?!
Sedan sker ju heller ingen utmätning under en skuldsanering om inte gäldenären lyckas skuldsätta sig igen och inte kan betala för sig och därmed blir föremål för verkställigheten igen.
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Jag funderade på parallellen med bilen, om man kör någon annans bil så kan KF utmätas den. Det gäller inte för hus/stuga om man vistas i den? Eller dom reglerna kanske bara gäller när man har utmätning och inte vid skuldsanering?

Kf gör väl bara omprövningar, går ju inte in och utmäter. Det jag tänker på är om borgenärer kollar offentliga register och ”jaha, hon har köpt en ny bil eller tittar där en stuga som är nyligen inköpt”. Med tanke på detta med samägande så kanske jag äger fast hon betalat helt? Och då kan jag förlora skuldsaneringen.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 869
Mottagna reaktioner
1 865
Poäng
1 277
Kf gör väl bara omprövningar, går ju inte in och utmäter. Det jag tänker på är om borgenärer kollar offentliga register och ”jaha, hon har köpt en ny bil eller tittar där en stuga som är nyligen inköpt”. Med tanke på detta med samägande så kanske jag äger fast hon betalat helt? Och då kan jag förlora skuldsaneringen.
Nej, du kan inte förlora skuldsaneringen för att din fru/sambo köper hus/stuga/bil/båt/häst eller månen! Men du ska undvika att stå som ägare/ delägare på något dyrt (så dyrt så det kan uppfattas som att din ekonomi förbättrats så mycket så att omprövning blir aktuellt).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Jag funderade på parallellen med bilen, om man kör någon annans bil så kan KF utmätas den. Det gäller inte för hus/stuga om man vistas i den? Eller dom reglerna kanske bara gäller när man har utmätning och inte vid skuldsanering?

Utmätningsregler gäller för utmätning och inte skuldsanering. Utmätning av fastigheter har en särskild bestämmelse, besittning är inte med där.
Det går att utmäta fastigheter även om gäldenären saknar lagfart, det är dock en ganska liten andel av utmätningarna som görs så, krävs en del utredande i de få fall det är möjligt
 

jordnöten

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
165
Mottagna reaktioner
226
Poäng
397
Jag är inte riktigt med i Ditt tänk/resonemang? :) Jag har dock förstått att det är skillnad gällande sätt att hantera fordon respektive fast egendom?!
Sedan sker ju heller ingen utmätning under en skuldsanering om inte gäldenären lyckas skuldsätta sig igen och inte kan betala för sig och därmed blir föremål för verkställigheten igen.

Aha ok, det var det jag inte visste att det hanteras olika. Jag tänkte på ickediskussionen om man lånar och kör någon annans bil så finns det en möjlighet att KF kan beslagta bilen om man skulle ha den oturen. Tänkte om det gällde även fast egendom. Förstår nu att det är olika :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Nej, du kan inte förlora skuldsaneringen för att din fru/sambo köper hus/stuga/bil/båt/häst eller månen! Men du ska undvika att stå som ägare/ delägare på något dyrt (så dyrt så det kan uppfattas som att din ekonomi förbättrats så mycket så att omprövning blir aktuellt).

Bra med tvärsäkra svar. Var fick du infon från?
 

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Min syn är att jag gärna vill ha infon/källan till ett sånt säkert svar.

Ok sorry, var väl otydlig. Jag menar vad är din syn på en sådan situation där en partner köper bil, fastighet whatever, när den andra har skuldsanering. <100
000kr förslagsvis. Påverkar det en skuldsanering negativt? Kan man bli av med den?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp