Skuldrådgivningen läste igenom. Men fick avslag, får skriva mer kort till nästa gång o berätta wv mer om de ringer. Ringer de alltidDet är inte min avsikt utan det är endast för att hjälpa till. Hade inte ens svarat om jag inte ville hjälpa till. Alltså det är ju ingen garanti att du får något godkänt bara för att du följer det rådet jag skrev men jag märker att du krånglar till det något enormt. Skrev du ner allt sist och sedan lät du någon annan läsa igenom det ?
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Tidiga lån och inte gjort ngt att få tillbaks pengarna jag lånat hjälpt till med, men blev medberoende och lurad av spelberoende och det brukar ju vara så tyvärr. De lurar de närmsta och vad gör man inte som anhörig, stjälper och blir själv skuldsatt och även beroende personenVarför fick du avslag? Vilken var motiveringen?
- Meddelanden
- 2 762
- Mottagna reaktioner
- 1 794
- Poäng
- 1 277
Var det exakt så motiveringen på avslaget löd?Tidiga lån och inte gjort ngt att få tillbaks pengarna jag lånat hjälpt till med, men blev medberoende och lurad av spelberoende och det brukar ju vara så tyvärr. De lurar de närmsta och vad gör man inte som anhörig, stjälper och blir själv skuldsatt och även beroende personen
Kanske ska skriva kort beskrivning i ansökan och hoppas på en fin människa när de ringer som vill förstå mitt medberoende, och att de verkligen räknar på allt.
Nu har jag betalt av fler smålån.
Jag skickade in ngra sidor till dem, men vet inte ens om de läste och när de ringde var jag bara ledsen och ångestfull.
Jag skickade in ngra sidor till dem, men vet inte ens om de läste och när de ringde var jag bara ledsen och ångestfull.
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Jag hade inte tänkt att skriva något mer på forumet men efter att ha följt dina inlägg kan jag inte låta bli.Kanske ska skriva kort beskrivning i ansökan och hoppas på en fin människa när de ringer som vill förstå mitt medberoende, och att de verkligen räknar på allt.
Steg ett är att ta av din offerkofta!
Oavsett anledning är du ansvarig för det du gjort och inget kan ändra på det.
Anledningen till att man inte räknat på dina skulder är att skäligheten inte anses uppfylld. Summan är ointressant så länge skäligheten inte är uppfylld.
Att hoppas på att en ”fin människa” skall läsa och förstå din ansökan är just att leva i landet ”Hoppas”.
Det kvittar hur många gånger du skriver att du är medberoende, att du är äldre och allt annat du framfört upprepade gånger. Ansvaret är ditt och man har på Skuldsaneringen inte ansett att du gjort det som förväntas för att man ens skall räkna på det.
Naturligtvis känner jag med dig och din situation men du måste vakna upp och inse att du har ett eget ansvar för den uppkomna situationen och att den enda som kan göra något är du själv. Det är inte Kronofogdens eller någon annans ”fel” att läget är som det är, det är du som är ansvarig och ingen annan.
Släpp dina skulder, låt det gå till (sannolik) löneutmätning och sök skuldsanering om 12-18 månader. Under denna tid så försöker du lösa så mycket du kan av situationen och visar upp vad du gjort i din nya ansökan.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Och kräv tillbaka det du lånat ut via kronofogden. Är det som du säger kommer ditt krav varken görs till eller från för din son.Jag hade inte tänkt att skriva något mer på forumet men efter att ha följt dina inlägg kan jag inte låta bli.
Anledningen till att man inte räknat på dina skulder är att skäligheten inte anses uppfyllt. Summan är ointressant så länge skäligheten inte är uppfylld.
Att hoppas på att en ”fin människa” skall läsa och förstå din ansökan är just att leva i landet ”Hoppas”.
Det kvittar hur många gånger du skriver att du är medberoende, att du är äldre och allt annat du framfört upprepade gånger, ansvaret är ditt och man har på Skuldsaneringen inte ansett att du gjort det som förväntas för att man ens skall räkna på det.
Naturligtvis känner jag med dig och din situation men du måste vakna upp och inse att du har ett eget ansvar för den uppkomna situationen och att den enda som kan göra något är du själv. Det är inte Kronofogdens eller någon annans ”fel” att läget är som det är, det är du som är ansvarig och ingen annan.
Släpp dina skulder, låt det gå till (sannolik) löneutmätning och sök skuldsanering om 12-18 månader. Under denna tid så försöker du lösa så mycket du kan av situationen och visar upp vad du gjort i din nya ansökan.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Så här är svaret, de räknade inte ens på det.
Då var det så uppenbart oskäligt att ge dig skuldsanering att det inte var någon poäng utreda resten
Hur ska jag kunna lösa ngt? Löneutmätning ja, men inget mer kan jagJag hade inte tänkt att skriva något mer på forumet men efter att ha följt dina inlägg kan jag inte låta bli.
Anledningen till att man inte räknat på dina skulder är att skäligheten inte anses uppfylld. Summan är ointressant så länge skäligheten inte är uppfylld.
Det kvittar hur många gånger du skriver att du är medberoende, att du är äldre och allt annat du framfört upprepade gånger. Ansvaret är ditt och man har på Skuldsaneringen inte ansett att du gjort det som förväntas för att man ens skall räkna på det.
Hur menar du?Och kräv tillbaka det du lånat ut via kronofogden. Är det som du säger kommer ditt krav varken görs till eller från för din son.
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Hur menar du?
Du ansöker här om ett betalningsförläggande
Du vill få betalt
Du kan få hjälp av oss om du anser att någon är skyldig dig pengar. Ansök om betalningsföreläggande för att få ditt krav fastställt.
Gör du inte det så är sannolikheten låg att du någonsin får skuldsanering.
Den du lånat ut pengar till får i sin tur söka skuldsanering om hen inte har möjlighet att betala tillbaka pengarna till dig.
Han kommer försöka m skukdsanering! Men vad hjälper det mig! Vem vill vara så grym mot en spelberoende! Risken är att den tar livet av sigDu ansöker här om ett betalningsförläggande
![]()
Du vill få betalt
Du kan få hjälp av oss om du anser att någon är skyldig dig pengar. Ansök om betalningsföreläggande för att få ditt krav fastställt.kronofogden.se
Gör du inte det så är sannolikheten låg att du någonsin får skuldsanering.
Den du lånat ut pengar till får i sin tur söka skuldsanering om hen inte har möjlighet att betala tillbaka pengarna till dig.
O att bli medberoende är också en sjukdom.
Verkar som ingen förstår.
Jag har läst att ngra har fått skuldsanering efter en tid utan att anmäla den beroende.
Jag har ingen offerkofta det är så tragiskt och traumatiskt allt.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Nu har 1,5 år av 4 års skuldsanering med betalplan gått och jag häpnas över hur snabbt tiden går. Börjar snegla lite på horisonten och hur jag vill att min framtid ska se ut.
Vad gäller egentligen år 4-5 med hänsyn till omprövning? Min taktik är att börja studera snart och vara klar och ut på arbetsmarknaden lagom till år 4. Mitt betalningsutrymme lär öka ganska markant från 0:-, gäller omprövning trots förkortad betalplan?
Lång tid kvar förstås men klart intressant om det ev kan finnas möjlighet att spara det utrymmet sista året.
Vad gäller egentligen år 4-5 med hänsyn till omprövning? Min taktik är att börja studera snart och vara klar och ut på arbetsmarknaden lagom till år 4. Mitt betalningsutrymme lär öka ganska markant från 0:-, gäller omprövning trots förkortad betalplan?
Lång tid kvar förstås men klart intressant om det ev kan finnas möjlighet att spara det utrymmet sista året.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Kan du förklara lugnt och sansat för personen att du behöver kräva in skulden formellt för att själv ha en chans till sanering?Han kommer försöka m skukdsanering! Men vad hjälper det mig! Vem vill vara så grym mot en spelberoende! Risken är att den tar livet av sig
Jag har läst att ngra har fått skuldsanering efter en tid utan att anmäla den beroende.
Medberoende är inget man skämtar bort såklart men du har val, beslutar du dig för att inte göra det som krävs (dvs formellt kräva tillbaka skulden) så får du förlika dig med det och lägga ner tanken på skuldsanering.
Tråkigt om det finns suicida tankar hos den skuldsatte, men å andra sidan, varför räknas den personens hälsa och mående mer än din?
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Vi är många som förstår och känner med dig, det vågar jag lova.Han kommer försöka m skukdsanering! Men vad hjälper det mig! Vem vill vara så grym mot en spelberoende! Risken är att den tar livet av sig
Men, det är inte samma sak som att inte berätta hur det fungerar. Jag upplever att en stor del av din frustration kommer av att du inte får de svar du vill ha. Istället får du svar om hur skuldsanering funkar och hur man kan försöka lösa sin situation, t ex genom att släppa skulderna till Kronofogden.
Jag skulle råda dig till att, samtidigt med ditt jobb med skulderna, ta kontakt med terapeut som kan stötta och vägleda dig i det trauma som du befinner dig i.
Går på behandling, ingen anmäler sin son.Vi är många som förstår och känner med dig, det vågar jag lova.
Men, det är inte samma sak som att inte berätta hur det fungerar. Jag upplever att en stor del av din frustration kommer av att du inte får de svar du vill ha. Istället får du svar om hur skuldsanering funkar och hur man kan försöka lösa sin situation, t ex genom att släppa skulderna till Kronofogden.
Jag skulle råda dig till att, samtidigt med ditt jobb med skulderna, ta kontakt med terapeut som kan stötta och vägleda dig i det trauma som du befinner dig i.
Anhörig
Varför ska skilsmässor, lyx, resor och annat ha rätt till skuldsaneringen.
Var är skillnaden jag kan hävda det. Nu var jag ärlig
Det tycker min
skuldrådgivare också. Men nu vet jag inte
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Eftersom det jag skriver inte är vad du vill höra så tackar jag för mig i denna diskussion och önskar dig ett ärligt lycka till.Går på behandling, ingen anmäler sin son.
Anhörig
Det tycker min
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Han kommer försöka m skukdsanering! Men vad hjälper det mig! Vem vill vara så grym mot en spelberoende! Risken är att den tar livet av sig
Han kommer försöka m skukdsanering! Men vad hjälper det mig! Vem vill vara så grym mot en spelberoende! Risken är att den tar livet av sig
om han ändå ska ansöka om skuldsanering så spelar det ju ingen som helst roll att du utfärdar ett betalningskrav mot honom. Snarare vinner ni båda på det eftersom du då kommer få en del av pengarna tillbaka via hans skuldsanering istället för att allt han betalar in går till andra långivare.
Det är en tråkig situation du hamnat i, men varken du eller din son vinner på att stoppa huvudet i sanden.
Det är inte konstigt att du blir nekad skuldsanering om du lånat ut en massa pengar till en anhörig och sedan inte gör någonting för att få tillbaka dem.
har själv skuldsanering pga spel, mina föräldrar lånade ut flera 100 000 till mig, som tur var är det pengar dem hade och inte lånat sig till.
Jag lägger ner också. Känner mig ledsen, kränkt flr det jag gjort, men tror inte jag är ensam om det ! Jag har skulder och är kvalificerad insolvent så nog har jag rätt till hjälp,jag gör vad jag kan nu. Betalt av mycket men räntor sticker iväg!Eftersom det jag skriver inte är vad du vill höra så tackar jag för mig i denna diskussion och önskar dig ett ärligt lycka till.
Hur ska jag ens skriva det? Jag tog lån....Inget han skrivit sitt namn på. Okom han ändå ska ansöka om skuldsanering så spelar det ju ingen som helst roll att du utfärdar ett betalningskrav mot honom. Snarare vinner ni båda på det eftersom du då kommer få en del av pengarna tillbaka via hans skuldsanering istället för att allt han betalar in går till andra långivare.
Det är en tråkig situation du hamnat i, men varken du eller din son vinner på att stoppa huvudet i sanden.
Det är inte konstigt att du blir nekad skuldsanering om du lånat ut en massa pengar till en anhörig och sedan inte gör någonting för att få tillbaka dem.
har själv skuldsanering pga spel, mina föräldrar lånade ut flera 100 000 till mig, som tur var är det pengar dem hade och inte lånat sig till.
- Meddelanden
- 1 031
- Mottagna reaktioner
- 637
- Poäng
- 637
Hur ska jag ens skriva det? Jag tog lån....Inget han skrivit sitt namn på. Ok
spelar ingen roll om du kan visa på att du t.ex tagit lån och sedan fört över pengarna till din sons konto när lånet blivit utbetalt till dig.
Skulden blir förövrigt fastställd sålänge din son inte bestrider kravet från dig.
Du bör sätta dig ner med din son och gå igenom hur mycket av dina skulder som utgörs av lån till honom. Sedan skickar du in ett betalningskrav till fogden som han godkänner.
Efter det så söker han skuldsanering och även du gör en ny ansökan där du skriver att du försökt driva in pengarna, men att med den takten du får igen pengarna så klarar du inte att betala räntorna och är kvalificerat insolvent.
förhoppningsvis så får din son hjälp med sitt beroende och även du, så att ni kan bearbeta och gå vidare.
Finns spelberoendes förening t.ex de brukar även ha möte enbart för medberoende/anhöriga till spelare. Där man har en chans att prata av sig med andra i liknande situationer.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Fast… du har ju fått avslag för att du inte gjort det du kan, hur insolvent du än är? Det har du ju fått svart på vitt.Jag lägger ner också. Känner mig ledsen, kränkt flr det jag gjort, men tror inte jag är ensam om det ! Jag har skulder och är kvalificerad insolvent så nog har jag rätt till hjälp,jag gör vad jag kan nu. Betalt av mycket men räntor sticker iväg!
Och jag förstår avslaget, och stöttar det, annars skulle vem som helst kunna låna på sig en massa, hävda att det var utlånat medan det i själva verket låg på ett konto någonstans och växte, blir beviljad skuldsanering och efter 5 år rik som ett troll. Kronofogden kommer aldrig ha något alternativ än avslag innan kravet fastställts.
Ska sonen söka skuldsanering är det ju bara bra för honom med, ju mer insolvent man är, ju mer fastställda skulder desto bättre för er båda.
Väldigt märkligt och naivt att din rådgivare inte rekommenderat det faktiskt, att du hellre ska kämpa med betalningar som inte kommer leda någonstans öht samtidigt som du brottas med ditt mående och traumabearbetning låter inhumant. Varför välja det sämsta alternativet undrar jag.
Att ha ”rätt till hjälp” har du med villkoret att även du bidrar med det som krävs, ett krav som står tydligt i ditt avslag. Är man inte villig till det själv så får man ta ansvaret för det beslutet, även om det bekräftar att du fortfarande är medberoende tycker jag och kanske behöver hjälp med den insikten på ett annat sätt.
Senast ändrad:
Han har gått på behandlingspelar ingen roll om du kan visa på att du t.ex tagit lån och sedan fört över pengarna till din sons konto när lånet blivit utbetalt till dig.
Skulden blir förövrigt fastställd sålänge din son inte bestrider kravet från dig.
Du bör sätta dig ner med din son och gå igenom hur mycket av dina skulder som utgörs av lån till honom. Sedan skickar du in ett betalningskrav till fogden som han godkänner.
Efter det så söker han skuldsanering och även du gör en ny ansökan där du skriver att du försökt driva in pengarna, men att med den takten du får igen pengarna så klarar du inte att betala räntorna och är kvalificerat insolvent.
förhoppningsvis så får din son hjälp med sitt beroende och även du, så att ni kan bearbeta och gå vidare.
Finns spelberoendes förening t.ex de brukar även ha möte enbart för medberoende/anhöriga till spelare. Där man har en chans att prata av sig med andra i liknande situationer.
Och jag går.
Vi får se när jag får tid att Prata m honom. Vi bor långt ifrån varann. Ska göra ett försök utan att jaga sonen nu. och prata m min ek skuldrådgivare
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Fast det kommer ju dras lika mycket oavsett om du skickar in din fordran eller inte.Han kommer försöka m skukdsanering! Men vad hjälper det mig! Vem vill vara så grym mot en spelberoende! Risken är att den tar livet av sig
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Skuldrådgivare kommer i princip alltid hålla med. Det ingår.Går på behandling, ingen anmäler sin son.
Anhörig
Det tycker min
Du har ju inte gjort ett jota för att få igen pengarna, då är det inte ok att staten tycker att du ska slippa betala, är ganska tydlig koppling.
Du får försöka få betalt. Jätteenkelt.
Nu förstår jag inte?Fast det kommer ju dras lika mycket oavsett om du skickar in din fordran eller inte.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ansök om föreläggande. Sluta hitta på masa olika grunder till att saker är andras fel och att du inte kan göra något.Hur ska jag ens skriva det? Jag tog lån....Inget han skrivit sitt namn på. Ok
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nej så är det nogNu förstår jag inte?
Det dras lika mycket i ditt barns löneutmätning oavsett om han har 300000 eller 3000000 i skulder. Han lider inte av en skuld till.
OkNej så är det nog
Det dras lika mycket i ditt barns löneutmätning oavsett om han har 300000 eller 3000000 i skulder. Han lider inte av en skuld till.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Dåså, in på länken du fick ovan och ansök. Går med bankid. Du är klar innan kl 21
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Det kommer inte påverka din son om han har 1 miljon eller 2 miljoner i skuld...Nu förstår jag inte?
Måste först ha ett samtal m son o ek skuldrådgivningenDåså, in på länken du fick ovan och ansök. Går med bankid. Du är klar innan kl 21
Tack ändå
Jovisst, men jag tycker de ska vara ärliga ! Raka!Skuldrådgivare kommer i princip alltid hålla med. Det ingår.
Du har ju inte gjort ett jota för att få igen pengarna, då är det inte ok att staten tycker att du ska slippa betala, är ganska tydlig koppling.
Du får försöka få betalt. Jätteenkelt.
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Måste först ha ett samtal m son o ek skuldrådgivningen
Tack ändå
Jovisst, men jag tycker de ska vara ärliga ! Raka!
Du har kanske inte sagt att din son är skyldig dig flera hundra tusen och du inte har tänkt kräva tillbaka pengarna ...?
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Nej, du behöver inte prata med eg rådgivare och sonen, du behöver sluta hitta på orsaker till att inte göra saker. Kl är över 21 och du kunde om du verkligen ville gjort det som kanske behövs för att det ska tippa över till skälighet för skuldsanering
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Hen kanske har försökt vara rak och ärlig men märkt att du inte är mottaglig och lagt ner, ungefär som du ger intryck av här.Måste först ha ett samtal m son o ek skuldrådgivningen
Tack ändå
Jovisst, men jag tycker de ska vara ärliga ! Raka!
Hade jag varit dig hade jag 1. Ansökt om betalningsföreläggande 2. Bestridit avslaget/sökt skuldsanering på nytt och uppgett ändringen 3. Meddelat sonen 4. Struntat i skuldrådgivaren 5. Slutat betala på skulder 6. Ringt HC för hjälp hos psykosociala teamet
Har sagt det, skrivit det hela historien, men han är sjuk och jag blev sjuk.Du har kanske inte sagt att din son är skyldig dig flera hundra tusen och du inte har tänkt kräva tillbaka pengarna ...?
Spelberoende är en jävla sjukdom och att bli manipulerad och är fruktansvärt för anhöriga och vi blir medberoende.
Spelberoende är i dag fastställt som en sjukdom ! Som narkotika, alkohol och jag som mamma hamnade fel.
Jag ska kämpa vidare !
Skilsmässor och sjukskrivningar verkar bättre.
Men jag har kämpat ingen ser på en eg hur man mår, men inuti i nervvrak.
Hejdå
Jag hinner, varför är kl 21 så viktigt !Nej, du behöver inte prata med eg rådgivare och sonen, du behöver sluta hitta på orsaker till att inte göra saker. Kl är över 21 och du kunde om du verkligen ville gjort det som kanske behövs för att det ska tippa över till skälighet för skuldsanering
- Meddelanden
- 31 752
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
För att du fick en tidpunkt att försöka göra något i stället för att fortsätta älta på i att du är medberoende och 60nånting och allt är dåligt och någon annans fel..Jag hinner, varför är kl 21 så viktigt !
Du valde inte helt oväntat att fortsätta i samma spår som senaste månaden eller två och du kommer fortsätta komma med likadana inlägg i morgon med.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.