• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Om ett par år kan det kanske vara skäligt
Vi får se, dem har gjort bedömningen och jag accepterar det.

De har varit en lång resa till svaret och är endå glad för varit bra samtal med dem så känner inget agg och när beslutet endå är fattat så får de vara så.

Kanske man söker igen eller överklagar det får framtiden utvisa.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 955
Mottagna reaktioner
6 148
Poäng
3 907
Cirka 890.000 med skyhög ränta och idag skulle ta cirka 50 år att betala men som sagt räntorna slutar inte idag tyvärr heller.

Cirka 30 olika långivare

...men herre min jösses e allt jag får fram... Jag har respekt för att man inte ska se detta med skuldsanering som en lättvindig lösning på den ekonomiska situation som man själv har försatt sig i, men med skulder på 900tkr och kanske inte den absolut bästa lönen...hur ska man kunna ta sig ur detta?!?!
Jag antar att du har löneutmätning nu och då fortsätter ju räntorna att ticka på...vilket gör det stört omöjligt att bli fri... eller?
@Lasseman , snälla ge oss en djupare analys av detta ställningstagande från Skuldsaneringen... Hur ska Mats förhålla sig till sin framtid, för nu ser den ju sannerligen inte speciellt ljus ut...
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
...men herre min jösses e allt jag får fram... Jag har respekt för att man inte ska se detta med skuldsanering som en lättvindig lösning på den ekonomiska situation som man själv har försatt sig i, men med skulder på 900tkr och kanske inte den absolut bästa lönen...hur ska man kunna ta sig ur detta?!?!
Jag antar att du har löneutmätning nu och då fortsätter ju räntorna att ticka på...vilket gör det stört omöjligt att bli fri... eller?
@Lasseman , snälla ge oss en djupare analys av detta ställningstagande från Skuldsaneringen... Hur ska Mats förhålla sig till sin framtid, för nu ser den ju sannerligen inte speciellt ljus ut...
Min framtid är inget jag just nu tittar på, utan nu är det 110 på min son som är 3 år, hur lite han skall bli berörd av allt detta.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Japp så uppfatta jag det med så då vet man det, är bara att kämpa vidare och inställa sig på detta hela livet.

Nej, så illa kan det inte vara! Inte hela livet. Skriv en ny ansökan om 6 månader och beskriv hur och varför skulderna uppstått och hur dåligt du mår av situationen. Ge dig inte! Du får kanske en annan handläggare som bedömer läget annorlunda. Gör dig mer skälig helt enkelt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
...men herre min jösses e allt jag får fram... Jag har respekt för att man inte ska se detta med skuldsanering som en lättvindig lösning på den ekonomiska situation som man själv har försatt sig i, men med skulder på 900tkr och kanske inte den absolut bästa lönen...hur ska man kunna ta sig ur detta?!?!
Jag antar att du har löneutmätning nu och då fortsätter ju räntorna att ticka på...vilket gör det stört omöjligt att bli fri... eller?
@Lasseman , snälla ge oss en djupare analys av detta ställningstagande från Skuldsaneringen... Hur ska Mats förhålla sig till sin framtid, för nu ser den ju sannerligen inte speciellt ljus ut...

Man har ansett att det inte är skäligt att genom myndighetsbeslut tvinga långivare/borgenärer till förluster på grund av omständigheter som framkommit.
Det är inte en ren matematisk bedömning, att skulderna inte kan betalas inom rimlig tid eller kanske inte alls, de ska också vara rimligt annars.

Exempelvis skulle det gissningsvis vara orimligt att ge en person som lånat överallt där det gick, kanske 1 miljon, satt sprätt på allt på solvalla på en kväll och bara satsat på fel hästar, en skuldsanering. Det är helt eneklt inte rimligt att långivare ska behöva efterskänka hela eller delar av ett lån till någon som skuldsatt sig på det viset. Trots att personen inte har en chans att betala.

Ett exempel på skälighet i sammanhanget är tex någon som hamnat i skuldproblem pga en skilsmässa 1991, bostadsrätten man köpt för 400000 såldes via kfm för 15000 kr och pga arbetslöshet i 5 år hann räntorna springa iväg något vansinnigt och lite andra skulder gå till kfm och trots löneutmätning sedan 1998 så är skulderna nu högre än dom var 1998. En sån person kan jag tänka mig är mer rimigt att genom myndighetsbeslut tvinga borgenärer att skriva bort stora belopp.

Exakt hur Mats läge är/var vet inte jag, men ser man exemplen ovan som extremer skulle jag gissa att Mats ligger närmare solvalla än skilsmässa för drygt 25 år sedan(och mats behöver inte ta åt sig eller ta illa upp. Bara exempel :))
 
Senast ändrad:

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Min framtid är inget jag just nu tittar på, utan nu är det 110 på min son som är 3 år, hur lite han skall bli berörd av allt detta.

Jag lider verkligen med dig, visste inte att du har barn också. Tänk på att du kan göra väldigt mycket för din son som inte kostar ett öre.
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Man har ansett att det inte är skäkigt att genom myndighetsbeslut tvinga långivare/borgenärer till förluster på grund av omständigheter som framkommit.
Det är inte en ren matematisk bedömning, att skulderna inte kan betalas inom rimlig tid eller kanske inte alls, de ska också vara rimligt annars.

Exempelvis skulle det gissningsvis vara orimligt att ge en person som lånat överallt där det gick, kanske 1 miljon, satt sprätt på allt på solvalla på en kväll och bara satsat på fel hästar, en skuldsanering. Det är helt eneklt inte rimligt att långivare ska behöva efterskänka hela eller delar av ett lån till någon som skuldsatt sig på det viset. Trots att personen inte har en chans att betala.

Ett exempel på skälighet i sammanhanget är tex någon som hamnat i skuldproblem pga en skilsmässa 1991, bostadsrätten man köpt för 400000 såldes via kfm för 15000 kr och pga arbetslöshet i 5 år hann räntorna springa iväg något vansinnigt och lite andra skulder gå till kfm och trots löneutmätning sedan 1998 så är skulderna nu högre än dom var 1998. En sån person kan jag tänka mig är mer rimigt att genom myndighetsbeslut tvinga borgenärer att skriva bort stora belopp.

Exakt hur Mats läge är/var vet inte jag, men ser man exemplen ovan som extremer skulle jag gissa att Mats ligger närmare solvalla än skilsmässa för drygt 25 år sedan(och mats behöver inte ta åt sig eller ta illa upp. Bara exempel :))

Tar inte illa upp, du är kanon på forumet :)


En kort om mitt utan längre drag

I mitt fall gäller det en arbetsplats uppsägning som startade det hela och levde plus minus noll redan då.

Sedan har dem lånen jag tagit för att klara vardagen levt med i alla år efter.

Sedan träffade jag en person som blev idag min sambo och mamma till vårat barn.

Då jag hållit skulderna gömda har de alltid funnits med där. Så för att inte bli upptäckt har jag alltid legat 3,4 steg före betalningarna på lånen och i den karusellen går det fort, sedan lever du i en bubbla och sen spricker den efter några år.

Min sambo fick veta allt för cirka 1,5 år och stöttar mig otroligt mycket, utan henne och vårat barn hade jag inte varit i liv idag.
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Har även ett jätte bra stöd och sammarbete med kommunens skuldrådgivare, ska dit nästa vecka för att lägga upp en ny plan och nya mål.

Träffar även en psykolog en gång i månaden.

Och all kommunikation med kronofogden från start har varit kanon från innan löneutmätningen drog igång :)

De värsta har varit inkasso bolagen när man försökt ordna avbetalningsplaner och i mitt fall föll de där att hålla 30 avbetalningsplaner igång när ingen ville sänka månadsavgiften mer, vilket jag förstår men att få höra dagligen vilken idiot och felknullad person man är hjälper inte direkt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp